Hengst voor Groninger merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Hengst voor Groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 05:34

Een kennis van mij zou graag zijn merrie opnieuw dekken en is nu aan het zoeken naar een geschikte hengst.
Er is al contact geweest met hengst houders oa van Uytert en die hebben ook een advies gegeven.
Nu zijn wij ook erg benieuwd naar de mening van Bokt, wie weet komt er een hengst naar voren waar nog helemaal niet aan gedacht is.

De merrie is klassiek Gronings gefokt, maar in de nakomeling ziet de eigenaar liever een iets luxer paard.
Het is de bedoeling een veulen te fokken met potentie voor de sport maar waar je als amateur ruiter ook gewoon normaal op weg moet kunnen rijden.
Dus geen heel sensibel vlug dier waar je elke week naast ligt.

Hij zou graag de volgende punten behouden van de merrie:
Grote maat
Super karakter
Goede gezondheid
Veelzijdigheid
Looplust.

Verbeterpunten
Iets meer luxe toevoegen
Een iets sterkere bovenlijn.

Ik zou persoonlijk ook iets meer lengte in de hals als verbeterpunt zien

De hengst moet wel beschikbaar zijn via vers KI, Diepvries sperma pakt helaas niet bij deze merrie.
Kwa dekgeld max €1000,-/€1250,-

Een link naar de pedigree van de merrie:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/303132/idolita-t?fbclid=IwAR3X9Ej3FoqtxTQDSJS7bJAzYV245cdRjiHPqexHgFoQe26BQN5TsdAfqGM

Afbeelding

Afbeelding

https://myalbum.com/photo/3pQz42PQzamr/1k0.jpg

Ik hoop dat deze foto's duidelijk genoeg zijn. Andere heb ik op het moment niet.
Wij zijn heel benieuwd naar jullie mening!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Hengst voor Gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 07:18

Je zou kunnen denken als je de gelderse kant op wil richting Imposant?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:38

Of zijn vader Danser. Maar eerder nog zou ik kijken naar een wat slankere, moderner type Groninger hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:35

Rex_Rolfo schreef:
Of zijn vader Danser. Maar eerder nog zou ik kijken naar een wat slankere, moderner type Groninger hengst.


Bestaan die dan?

Voor Groninger begrippen is dit al een moderne merrie

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:05

Op een of andere manier moet ik aan Kardieno denken bij deze merrie. Geen idee waarom :o
Maar ik vind dat wel een gave hengst qua bloedvoering eigenlijk :j

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Hengst voor Gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:10

De merrie is Gronings gefokt, maar in de titel staat Gelders ...? :? Even aanpassen misschien? Verder kan ik je niet helpen, sorry.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hengst voor Gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 16:42

Je hebt helemaal gelijk lunerancea.
Fout van mij, heb een moderator gevraagd de titel aan te passen.

Janne, het klopt inderdaad dat de merrie voor Groningse begrippen al moderner is.
De eigenaar zou dat nog meer willen.
Wellicht in de toekomst weer eens terug fokken naar meer Gronings type, maar voor nu ziet hij liever een ranker sportpaard.

Het is dan ook geen must om binnen het Groningse bloed te blijven.
Op het moment wordt er juist meer naar dressuur hengsten gekeken.

Ik zal eens zoeken naar de hengsten Imposant en Kardieno! Dank jullie wel

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Hengst voor Gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:23

Ik geloof dat ik hier Easy Game op zou zetten. Vind het overigens een hele mooie kapitale merrie!

Muronia

Berichten: 19526
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengst voor Gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:16


GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:19

Voor veelzijdigheid, kan je het best naar Gelderse hengsten kijken
Daar is Kardieno de grootste, weet alleen niet wat hij op de bovenlijn zal doen, Eerste veulens moeten nog geboren worden

Vitens geeft ook grootramige paarden, die veelzijdig zijn, maar zal wel zwaarder fokken

Imposant is ook heel veelzijdig, weet alleen niet of hij vergroot

Dressuurhengsten zijn niet echt veelzijdig meer, voor een grote veelzijdige zou je kunnen kijken naar Feel Good, die is via de vader veelzijdig gefokt, en heeft een hele sterke bovenlijn
Zelf heb ik met Il Divo gedekt, om een veelzijdig paard te krijgen, zowel winningmood als Oscar zijn veelzijdig. Zelf heeft hij niet een hele strakke bovenlijn, maar heb er geen weke veulens van gezien, wel veel maat en hele makkelijke brave veulens

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:38

Ik zou echt ook bij de Groninger blijven..... zelf een Gerlinus, niet chique wel functioneel (z dres en ook sgw en springen gestart in L)
Afbeelding

Misschien zijn zoon Macho polo?
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19526
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengst voor Gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:48

Macho is naar Amerika verkocht en er is denk ik alleen nog diepvries van helaas. Daarom dacht ik aan Macho's zoon Maistro Polo

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hengst voor Groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 13:23

Dank jullie wel!

Ik ga de namen aan hem doorgeven.
Ik snap jullie reactie ook wel om bij de Groninger te blijven.

Het worden er toch steeds minder.

Vitens zal denk ik wel afvallen dan als hij zwaarder gaat geven. Maar ga het wel doorgeven!

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hengst voor Groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 14:32

Maistro Polo kent hij wel en die valt in ieder geval al af.
Benen en voeten van die hengst zijn niet al te best.

Kardieno kende hij niet, maar daar gaat hij wel navraag naar doen!

Il Divo vind hij ook interessant bloed hebben en een mooie hengst.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengst voor Groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:37

Ik zou voor de toekomst zeker een keer een Groninger veulen fokken. Dat kun je misschien ook 'op bestelling' doen, als iedereen het zo belangrijk vindt dat je raszuiver fokt, moeten er ook afnemers zijn.

Wat jij vraagt klinkt bekend. Iets meer luxe, wat groter en wat meer pit. Wij hebben ons ook wel eens bezondigd aan 'uitstapjes' met een Groninger merrie en het is wel een beetje een loterij :-). Als je echt wat meer pit wilt, neem dan een hengst met een redelijk percentage volbloed en/of wat springgenen.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Hengst voor Groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:58

Ik wil nog een keer met Henkie fokken met mijn Groninger merrie. Komend jaar gaat er wel een Groninger op, om te helpen het ras te behouden :-)

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Hengst voor Groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:12

Luxe, maar toch groninger bloed: Meindert (Meinhold x Parcival). Moet eerlijk bekennen dat ik niet goed heb gekeken naar de bloedvoering van je merrie, maar dacht dat dit wel moest passen.

Maistro zou ik persoonlijk niet kiezen. We hebben er dit jaar een veulen van gefokt, prachtig plaatje, hoog geeindigd op de nationale keuring, maar ik denk te klassiek voor jullie. Daarbij rekening houdend met dat wij ook een luxe groninger merrie hebben en desondanks iets klassieker gefokt hebben.
Ook vind ik dat de merrie zelf een goede bovenlijn moet hebben indien je met Maistro fokt.

Jammer genoeg zijn voor jou meer interessante, meer sportgerichte groningers gecastreerd (Feiko, Lanzo B) of in Amerika.

Maar toch. Zou wel in overweging nemen om een Groninger te kiezen ;)

Waar ik mijn oog op liet vallen is Atze. Ik kwam hem tegen in de oudere boekjes van het grp. Is goedgekeurd bij AES en erkend bij KWPN. Misschien ook een optie om eens naar te kijken.

Qua gelderse/kwpn kan ik je geen goed advies geven. Daarvoor heb ik er te weinig ervaring mee.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:39

Grappig topic. Zelf ben ik ook op zoek naar een hengst voor een Groninger merrie. Persoonlijk denk ik aan een Engels of Arabisch volbloed.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:16

Malle1970 schreef:
Ik geloof dat ik hier Easy Game op zou zetten. Vind het overigens een hele mooie kapitale merrie!


Jennyj01 schreef:
Grappig topic. Zelf ben ik ook op zoek naar een hengst voor een Groninger merrie. Persoonlijk denk ik aan een Engels of Arabisch volbloed.


Ik zou bij Ristretto v. Zonyx gaan kijken :)

En daarna weer snel met een Groninger dekken ;)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:33

Qua maat zou dat mij wel passen maar Albaran XX is persoonlijk meer mijn type.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:49

Vitens zal zwaarder fokken dan Kardieno bedoelde ik. Binnen de Geldersen fokt hij best luxe en hoogbenig, hij is luxer dan jouw merrie. Lange gewelfde halzen geeft hij

In april verwacht ik een Il Divo uit een Gelderse merrie, misschien leuk ter beeldvorming tegen die tijd

Henkie heeft niet veel lengte in de hals

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hengst voor Groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:04

Gezien de afstamming zou ik voor een hengst kiezen die voldoende maat geeft. Zelf ben ik wel fan van Maistro Polo en heb daar een heel fraai en zeker voldoende groot veulen van gefokt waarvan zowel de fokjury als de hoefsmid de goede benen en voeten benoemd heeft.
Dit was wel een bonkje maar dat komt bij mijn merrie weg, die is een stuk zwaarder en groter dan deze merrie.


Wil je wat meer rijtypisch dan is Meindert zeker ook een goede keuze en kan je bij het Groninger Paard een papier aanvragen, (geldt ook voor KWPN Gelderse hengsten en KWPN rijpaard hengsten) andersom erkent KWPN het NEWP papier van dit paard niet.

Buiten de Groninger hengsten zou ik sowieso voor KWPN Gelders gaan. Henkie is vorig jaar succesvol op een Groninger merrie gebruikt. Fraai veulen met een wat langer been en toch voldoende Groninger type.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:03

Wat een mooie merrie.

Als je luxer wil zou ik wel voor een Gelderse kiezen opdat je wel Gronings kan blijven registreren.

Ik ben fan van Henkie maar zou ik voor deze merrie niet voor kiezen. Merrie is kort in de hals en dat gaat Henkie niet anders maken.

Ik zou het dan eerder kiezen voor inderdaad Imposant, Danser of Kardieno. Of,...good old Alexandro.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hengst voor Groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 21:05

Had de lijst met hengsten doorgestuurd en het oog is voor nu gevallen op Kardieno:)

Dank jullie wel voor die tip!