Antislip vloer schuilstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 20:49

Hoi Bokkers :wave:

Ik ben op zoek naar ervaringen met een ondervloer voor een schuilstal die niet glad wordt.
Even een situatie schets :

Ik heb een container als schuilstal, dit is een opstapje en een van mijn ponys heeft nogal moeite met het ''eruit stappen''. Ze gaat schuiven voor de uitgang waardoor het natuurlijk glad onder de hoeven is. Daarna struikelt ze bijna naar buiten omdat het glad is. Met als resultaat dat ze niet in de stal staan. Met de kou op komst en het smerige weer lijkt het me een fijn idee dat ze wel soepel in en uit kunnen lopen.
Het is een houten ondervloer die met water erop glad wordt.

Ik zat te denken dat rubber matten misschien een optie waren, maar die lijken me ook glad als het vochtig is. Ook met vlas erop zal dat glad worden aangezien ze het vlas opzij lopen. Of zijn er ook ''stroeve'' matten?

Rubber tegels lijken me dan wel ideaal, ze gebruiken dat ook wel bij speeltoestellen en dat is wel vaak minder glad. Maar deze laten vocht door waardoor het op den duur een dikke bende wordt natuurlijk.

Is er een bokker met de ultieme oplossing? Ik zal even een paar fotos bijvoegen voor het beeld :D

Alvast heel erg bedankt!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:15

Ik zou het simpel houden en het stuk buiten voor de schuilstal bestraten zodat je dat opstapje kwijt bent. Het zal op termijn toch een baggergat worden (en dus een nog grotere opstap), dus je zult toch iets aan bestrating moeten leggen. Of anders op z'n minst ophogen met zand.

En over zand gesproken: een houten vloer maak je het simpelst antislip door er een laag lijm op te smeren en er zand op te plakken.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:51

Ik zou ook zorgen dat je de opstap flink verkleint, zeker als je het niveauverschil opheft zal ze niet meer gaan glijden.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 07:50

Ik heb een keer gezien bij een trailer dat ze om de vloer stroever te maken, ze lijm hebben gesmeerd en daarop iets van een laagje zand of hele kleine steentjes.
Dat werkte wel erg mooi.
Mijn paard stond alleen er een keer in te schrapen, en toen was daardoor een stuk afgesleten van de hoef.

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:37

Ik heb wel eens gelezen een vloerkleed die wij mensen in huis hebben. Misschien even opzoeken.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:48

Idd gewoon een oud vloerkleed in de deuropening leggen en dat kan ook buiten voor de container.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:02

Wij hebben gewoon rubberen tegels liggen die worden niet glad,zijn stal tegels.Je hebt ook koeienmatten met ribbels

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:14

Ik hoorde pas over een tip in de badkamer en kleine kinderen.
Kon je een potje komen en dat moest je smeren op je tegels.
Dan werd het stroef.
Geen idee maar misschien werkt het ook bij jou....?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:29

beatje schreef:
Wij hebben gewoon rubberen tegels liggen die worden niet glad,zijn stal tegels.Je hebt ook koeienmatten met ribbels

Gewone rubber matten worden glad als ze nat zijn.
Je moet echt waterdoorlatende matten hebben. !!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:06

Wij hebben nu rubberen matten met vlas is onze schuilstal liggen. Eerst ook inderdaad de gewone houtenvloer waar ze op uitgeleden, maar nu hebben ze geen problemen meer.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 13:43

Het opstapje is te hoog om met een tegeltje te verhelpen om het zo maar te zeggen. We zitten op zand dus de grond is tot nu toe nog prima droog. Ik denk ook op den duur met vorst dat tegels juist gladder zijn dan gras.

Zou een vloerkleed niet ontzettend smerig worden? pis blijft er in hangen etc en trekt zo het hout in, tenzij je elke dag het vloerkleed gaat wassen dan

Beatje hoe maak jij ze schoon en hoe vaak? Kan me voorstellen dat het op den duur gaat stinken.

Bowo : Zit er ook profiel in die matten?

Zijn er mensen die het zand op de vloer hebben? Het lijkt mij dat dat redelijk snel lelijk wordt, en dan krijg je de lijm er nooit weer netjes af denk ik?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:01

Nynkster schreef:
Bowo : Zit er ook profiel in die matten?

Op een aantal wel en op een aantal niet. Degenen zonder profiel zijn wel een stuk zachter, dan zakken ze echt in weg. Maar op zich merken we niet echt verschil welke beter zouden zijn. We zien dat ze niet meer uitglijden als ze in of uit de stal gaan, dus we vinden het prima

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:38

Een opgeruwde betonplaat neer laten leggen misschien?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:42

Nynkster schreef:
Beatje hoe maak jij ze schoon en hoe vaak? Kan me voorstellen dat het op den duur gaat stinken.

1x per jaar of zo? Ze liggen bij mij in de schuil stal dus ze pissen er niet op dat doen ze buiten.Maar ze komen uit mijn stal en daar haalde ik ze denk ik ook maar 2 per jaar er uit.Maar daar liep een goot achterin de stal en de bodem liep iets af dus plas bleef niet liggen.Ik heb stal tegels dus die zijn waterdoorlatend.Ben begonnen met transportband.Dat is rubber met een ribbel die je op rol kan kopen,alleen vond ik die te dun op den duur en ben voor de dikkere tegels gegaan.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:53

Als je ook IN de stal iets neer wilt leggen dan is het misschien een idee om daar eerst zwaluwplaten neer te leggen en die vol te storten met beton. Dit laat je niet glad strijken, maar juist opruwen (wel vlak natuurlijk :D ) Als je dan ook de wanden tot 50 cm waterdicht afwerkt hoef je niet bang te zijn voor houtrot.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:37

Wij hebben binnen in stal sinds kort mayo matten liggen, die laten geen vocht door, maar zijn heel licht en dus makkelijk eruit te halen en schoon te maken. Bevallen prima, en zijn en worden absoluut niet glad, ook niet als ze nat zijn.
In de uitloop liggen al jaren rubber matten (geen idee waar vandaan, ooit es overgenomen, zijn wel voor paarden bedoeld). Die laten wel vocht door, en ook die worden niet glad.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:44

Anders zoiets als een laadklep van een trailer neerleggen? soort van loopplank maken? In de stal zou ik rubberen matten neerleggen

Anoniem

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:51

Wij hadden vroeger rubberen tegels en echt glad was het niet.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 20:31

Bedankt voor de tips allemaal!
Het zijn rubber tegels geworden, heb ze bij de hornbach gehaald voor 6 euro per mat. Dat was het proberen wel waard :) zonet erin gelegd en vastgemaakt. Pony’s kunnen nu goed jn en uit lopen *\o/*

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:01

Ziet er mooi uit TS! Ik zou zelf wel de ingang van de stal met zand of iets dergelijks ophogen.. lijkt me fijner voor ze een bergje waardoor ze makkelijk naar binnen kunnen :j

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:35

Ziet er netjes uit,ga je plezier van hebben

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:48

Ik denk dat de hoge opstap geen probleem gaat geven.
Het is even wennen.
Heb een tijdje op een stal met binnenbrak gestaan waar de paarden altijd een afstap hadden de bak in van ongeveer 40cm. De eerste keren was het wennen, maar daarna heel gewoon.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:55

Dat op en afstapje overleven ze wel hoor, kom zeg, dat zijn gewoon pony's. Die kunnen wel een stalletje in en uit stappen. Maar mooi opgelost met die tegels, ziet er super netjes uit ook! Hopen dat je probleem opgelost blijft :)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Antislip vloer schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 15:22

Tot nu toe gaat het super! Matten liggen goed vast en ponys lopen zo in en uit :)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:36

Sandra_H schreef:
Wij hebben binnen in stal sinds kort mayo matten liggen, die laten geen vocht door, maar zijn heel licht en dus makkelijk eruit te halen en schoon te maken. Bevallen prima, en zijn en worden absoluut niet glad, ook niet als ze nat zijn.
In de uitloop liggen al jaren rubber matten (geen idee waar vandaan, ooit es overgenomen, zijn wel voor paarden bedoeld). Die laten wel vocht door, en ook die worden niet glad.


Heb je een foto van die mayo matten?