Geen klik met hond? Dilemma..

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 03:50

Hoihoi,
Vind het heel lastig dit op te schrijven omdat ik ook enorm last heb van een schuldgevoel erbij, maar moet het gewoon kwijt. Ik heb nu 3.5 jaar een engelse cocker spaniel. Ze is hartstikke lief voor alles en iedereen, kan goed alleen huis blijven, blaft niet, rustig in huis, lief voor mens en dier etc.. en toch.. klikt het niet tussen haar en mij al vanaf dat ik haar heb. Want naast deze fijne eigenschappen, heeft ze enorm veel ongeduld, kan echt enorm dwars/eigenwijs doen en haar zin door willen draven, als ik met haar ergens heen ga en haar naast de fiets laat lopen is het (vooral de heenweg) alleen maar hard willen en trekken als een malloot, met wandelen kan ze niet rustig naast me lopen van de energie, heb echt 3.5 jaar lang getraind met haar om netjes naast te lopen en het blijft een drama. De bekende rondes gaat goed, maar ga ik een keer anders word ze gek en ziet/hoort ze me ook niet meer. (alsof ze een waas voor dr hoofd krijgt) Alleen maar heel hard willen rennen of aan de riem willen trekken.. En dan het lastigste.. ik heb pmdd en pcos (lang verhaal maar terugkerend en vrij pittig, en maakt me vrij labiel af en toe) en ben hooggevoelig helaas, waardoor ik nogal vaak depressief ben of niks kan hebben, ook zit ik nu in een burn-out door dingen die gebeurd zijn afgelopen maanden, en juist daarom/dan gaat ze enorm uitproberen en eigenwijs doen. Kortom, haar karaktertje en mijn karakter botsen heel erg vaak, hoe hard ik ook mijn best doe om een band te krijgen met haar. Ze krijgt beweging genoeg, daar ligt het niet aan.. ook hondenschool gedaan, en ze kan enorm veel trucjes.. vind dit ook leuk.. daag haar ook mentaal uit.. maar nogmaals, ik heb vanaf dat ik haar heb, enorm veel stress erbij.. ontspannen wandelen ken ik niet, en ja, dit ligt voor een enorm groot deel aan mij en niet aan haar, want het is een scheet van een hond, maar ik merk dat ik me steeds meer ga irriteren aan haar gedrag/karakter, want ze is zo enorm koppig.. vandaag nog.. ze was weer helemaal dol toen ik haar naast de fiets had.. zo erg dat ik af moest stappen omdat ze als een idioot trok en als ik dan zachter wou, begon ze te piepen (ze heeft echt een drampiepje als mevrouw haar zin niet krijgt) en terwijl ze zo piept, gaat ze ook uit frustratie omdat we niet doorfietsen , alle kanten op trekken en tegen de fiets opspringen.. dat mensen die langs kwamen zeiden: zo hee, daar zit een lekkere eigenwijze kop op! Nou ja, dat zijn dus een aantal voorbeelden.. ze is dus vrij pittig. (rode cocker is het ook) Het is mijn eerste eigen hond, wel veel met honden bezig geweest jaren ervoor, in een asiel gewerkt, bij een hondenuitlaatservice gewerkt etc.. en de band die ik met sommige honden had, heb ik bij haar nooit gevoeld en dit vind ik heel erg. Als ik andere honden uitlaat, kan ik gewoon normaal lopen zonder stress omdat de hond een stuk rustiger is en geen adhd-kippetje, en kan dan echt jaloers worden want dat wou ik ook met mijn hond.. gewoon rustig kunnen lopen. Wat ik al zei, ik merk dat ik me steeds vaker irriteer aan haar en echt ongelukkig word ervan. Terwijl ik dit allemaal schrijf voel ik me enorm rot en emotioneel, omdat iedereen altijd zegt dat ze zien hoe gek ze op me is en wat een leuk duo we zijn en dat ze zo goed luistert.. en ze is ook enorm aan me gehecht en gek op me, dat zie en merk ik aan alles. Vrouwtje is alles voor haar.. Mijn ouders zeggen ook vaak als ik eerlijk zeg hoe lastig ik het met haar heb dat dit vanzelf wel komt en dat als ik beter in mijn vel zit ik ook meer kan hebben van haar en haar zou missen als ze er niet meer was.. en terwijl ze dat zeggen denk ik, ik zou het heerlijk vinden om die zorgen en stress niet meer te hebben.. niet omdat ik haar niet leuk/lief vind of haar niet zou missen, want dat zal zeker wel zo zijn, maar het komt vaak genoeg in mijn hoofd dat ik denk.. ik ben geen goede bazin voor haar. Onze karakters botsen heel vaak enorm erg, voel me vaak gefrustreerd met wandelen of als ze weer zo dramt.. ik heb echt totaal geen overwicht op haar omdat ik zelf ook een lekker labiel karakter heb af en toe.. en dan kan ik wel streng zijn en doorzetten, maar als ze voelt dat ik geen overwicht heb en niks kan hebben, neemt ze heel snel een loopje met me. Ook is ze zelf enorm gevoelig.. want zit ik slecht in mijn vel en heb ik geen geduld die dag, plast/poept ze bijna niet.. omdat ze voelt dat ik ongeduldig ben en me geirriteerd kan voelen als het te lang duurt. Ik denk steeds vaker.. misschien is het eerlijker een ander huisje te zoeken voor haar, omdat het continu botst omdat we nogal op elkaar lijken.. ze heeft iemand nodig die haar echt traint, leuk met haar bezig is en enorm geduldig is en niet snel irritatie of spanning krijgt van haar dwarse, eigenwijze (maar vrolijke en lieve) karaktertje.. ik voel me vaak enorm schuldig want hoe ik soms met haar om ga, verdiend ze gewoon echt niet. Want als ik mijn slechte periode heb, moet zij het ontgelden (snel irritatie of dat ik op haar mopper/uitval tegen haar) Ik weet niet goed wat ik met dit bericht wil.. ik voel me gewoon echt heel rot erom.. In mijn ogen heb ik deze afgelopen 3.5 jaar echt alles gedaan met haar om haar zo goed mogelijk op te voeden, maar ik lig zo enorm vaak niet op 1 lijn met haar en heb er echt heel veel stress van en enorm schuldgevoel dat ik soms echt een hekel aan d'r heb als ze weer zo dwars doet. Ik ben ook benieuwd wat jullie denken hiervan, wat jullie zouden doen etc.. wees aub eerlijk.. kan het zijn dat een hond gewoon niet 'past' qua karakter of ligt dit echt aan mij? Tips zijn ook welkom.. En nu proberen te slapen..

Never look back, because you can't change the past. Look forward with a smile, your future is bright, and everyday is a new beginning! Your you, and that's good enough.


Leandra

Berichten: 1589
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 04:16

Een cocker is inderdaad een zeer energieke hond.
Het lijkt of ze haar energie niet goed kwijt kan en dus meer uitdaging nodig heeft.

Je zegt dat ze voldoende beweging krijgt maar hoeveel loopt ze op een dag? En hoeveel daarvan los, rennen enz? Wat doe jij met haar energie? Ga je er alleen maar tegenin of kijk je ook naar wat zij op dat moment nodig heeft.

Heb je al eens gekeken naar persoonlijke begeleiding met haar? Dat je 1 op 1 met haar aan de slag gaat.

Ook kan je gaan kijken naar denkspelletjes.


dierenfan
Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 06:14

Als het niet past en niet klikt dan past en klikt het niet. Hier kun je kort en lang over zijn maar vaak is het wat het is.

Aan jou de keuze of houddn en er het beste van maken of herplaatsing. Beiden is wat voor te zeggen en beide keuzes zijn goed. Immers nog 10 jaar moeten leven met een hond waar je geen klik mee hebt KAN 10 jaar vervelend zijn en dan zou ik nu herplaatsen zowel voor levensvreugde van de hond als van jou zelf.
Ecbter het klikt niet goed, maar moet er niet aan denken deze hond te missen tja dan moet je een tussenweg gaan zoeken. Dit kan al simpel zijn door gebruik van een gentle leader en eventueel de hond gaan ondersteunen met tranquil van het merk "puur". Die haalt de scherpe randjes er af waardoor ze beter om zal kunnen gaan met de prikkels die ze buiten op vangt en dus wat relaxter blijft.

Misschien is 2x per week een dagopvang of uitlaatservice een oplossing mits dit financieel mogelijk is.


Twijfel je enorm probeer dan eens dw hond een week elders onder te brengen. Kijk dan hoe jou gevoel die week is.


Heb nu mijn 5de en 6de hond. De eerste 2 honden woonde ik nog thuis in het gezin en sat waren dus ook gezinshonden. Hoewel mijn 2de hond en ik daar kon niemand tussen komen.
Mijn 3de hond heb ik enorm lang geen band mee gehad maar deed het in ons gezin fantastisch. Pas toen hij 3 a 4 jaar werd kwam er een band en die is heel intens geworden. Hij is 6 maanden geleden overleden en mis hem vreselijk!!
Mijn 4de hond was een goedsul. Hij zette nooit 1 poot dwars en was niet mee te trainen want als je iets van hem verlangde wat hij niet goed begreep dan sloeg hij in paniek modus. Hij kon overal los en liep altijd rechts in mijn buurt. Of in de buurt van degene die hem uit liet. Heb met hem nooit een intense band gehad gewoon omdat hij geen hond was die met 1 persoon een zeer goede band had en de rest vd mensen kon vergeten. Hij was ook echt een gezinshond. De laatste 2 jaren van hond 3 en 4 woonde ik op mezelf met hun. Dat was een fantastische periode maar denk wel dat het zo goed was omdat ze al oud waren. Anders hadden ze het saai gevonden denk ik maar 1 persoon in hun normale leven.

De 2 honden die ik nu heb zijn echt mijn maatjes. Vooral mijn herder is absoluut niet geschikt voor een gezin. Mijn huidige pup wel maar die weet niet beter dan deze situatie.

Nu ik alleen woon zou ik het bij een aantal van mijn inmiddels overleden honden ook moeilijk hebben gevonden denk ik om deze te houden. Al kan ik mij niet voorstellen dat ik 1 hond ooit zal herplaatsen maar zeg nooit nooit.

Heb wel toen ik een half jaar op mezelf woonde mijn geweldig lieve kat terug nasr haar fokker gebracht na 5 jaar te hebben gehad. Zij was doodongelukkig bij mij in mijn flat waar ze heel veel alleen was (honden gaan mee werken) ipv dat ze overdag mijn ouders om zich heen had en in afgesloten tuin kon rond lopen. Ik zag ze met de maand ongelukkiger worden en ze leeft inmiddels al weer 2 jaar bij haar fokker tussen de honden en katten en met altijd mensen om haar heen een fantastisch leven. Ik heb haar enorm gemist maar zij heeft weer het leven wat zij mistte en ik haar niet meer terug kon geven zonder dat ik ze zou herplaatsen

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 06:44

Wat vervelend dat het niet klikt met je hond. En ook rot voor je dat je nog niet het gevoel hebt wat je zou willen bij de hond.

De cocker heeft inderdaad veel energie. Hoe vaak ga je verder ermee uit? En wat doe je dan? Hoe daag je haar mentaal uit?

Ik denk dat je 2 opties hebt, of je zou haar nog meer uitdaging moeten geven in de zin van een sport en daar ook thuis mee aan de slag gaan. Of je zou er toch een nieuw huisje voor moeten zoeken. Je kan daarbij ook eens kijken als je haar eerst een week ergens anders heen brengt. Dan kan die er ook mee aan de slag qua energie. En heb je zelf de rust om te kijken hoe het is zonder de hond.

Ik heb dit ras ook vaak binnen mijn lessen en het heeft erg veel energie. Als je dat op de juiste manier kan ombuigen, heb je er vaak wel een super leuke werkhond aan.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 06:48

Het verhaal is heel herkenbaar. Ik heb dit met mijn pony’s gehad.

Het klinkt alsof je behoeftes niet matchen met de behoeftes van de hond. Jij wil graag een hond die graag voor je werkt en serieus is, deze hond wil ook graag lekker vrij kunnen rennen en gek kunnen doen.

Op het moment dat jij meer naar de behoeftes van je hond gaat kijken en echt kritisch kijkt waar wordt zij gelukkig van? En daar compromissen in sluiten dan zal het vermoedelijk snel beter gaan en zal de band ook beter worden.

Dus bijvoorbeeld: zij wil lekker los gaan in het bos. Geef haar die ruimte. Laat haar lekker dollen in het bos. Zo kan ze haar overtollige energie kwijt. En geniet daar ook van! Kijk hoe ze helemaal in haar element is en vraag op dat moment niet teveel van haar.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 07:03

Wat heb je precies op die hondenschool gedaan? Welke cursussen, wat werd er gevraagd van je in de cursussen?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 07:03

Ik heb altijd Cockerspaniëls gehad en vind dit echt heerlijke honden, maar idd veel energie ging dan ook elke dag een uur naar het bos. Wat je verteld kwa gedrag herken ik wel ergens een beetje van 1 van mijn oude Cockers, als ze iets in hun hoofd hebben krijg je het er maar niet of moeilijk uit en kunnen daar heerlijk in doordrammen. Combinatie met veel energie en geen juiste match kan dan frustratie opwekken.
Wel heel jammer, heb je wel eens overwogen een passend huisje voor haar te zoeken? Ik heb me op FB aangemeld bij herplaatsing Cockerspaniël Nederland omdat ik zelf op zoek ben naar een vriend/vriendinnetje voor onze hond omdat ik merk dat hij het fantastisch vindt als er bezoek met een hond komt. Dan is hij opeens alleen maar buiten aan het spelen en struinen op onze boerderij ipv de hele dag op mijn voeten zitten. Daar komen veel leuke honden voorbij die echt snel een goed huisje vinden. Als je daar echt niet aan moet denken dan kan ik je Aniek Winters aanbevelen, zij is echt een hele goede hondendeskundige die zowel baasje als hond erg fijn verder kan helpen!

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 07:30

Lieve TS,

Probeer de volgende keer eens wat alinea's in je bericht te zetten, dat leest een stuk fijner weg.

Als eerste vraag ik mij af waarom je dingen met haar blijft doen waarvan je weet dat het jou frustreert. Waarom ga je fietsen als dit blijkbaar helemaal niet goed gaat of lukt? Dan vraag je er ook een beetje om. Je hoeft niet te fietsen met je hond, al helemaal niet om haar energie af te laten vloeien want zoals ik het lees raakt ze juist extra opgefokt erdoor. Je moet op zoek gaan naar iets om te doen wat wel lukt, behendigheid misschien? Of een andere sport?

Daarnaast zou ik terug gaan naar de hondenschool en kijken of je een op een begeleiding kan krijgen wat betreft het wandelen.

Dan is er nog de optie die dierenfan al benoemt, is het financieel haalbaar om haar een of twee dagen per week naar de dagopvang of uitlaatservice te brengen? Dat zorgt ervoor dat jij 1 a 2 dagen per week hebt om even niet met haar bezig te zijn maar met jezelf en zorgt ervoor dat zij ook even haar energie kwijt kan. Wat verder heel belangrijk is TS is dat jij de juiste begeleiding krijgt. Werk aan jezelf. Want op deze manier heb je best kans dat het met geen enkele hond gaat klikken omdat jij 'labiel' bent zoals je het zelf noemt.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:07

Vervelend hoor... vooral omdat het je eerste eigen hond is. De tips van een hondenschool etc. zijn al gegeven. Maar... een tweede hond erbij, is dat eventueel een optie? Dat klinkt wat raar misschien, maar twee honden houden elkaar de hele dag bezig met spelen etc. Moet je natuurlijk wel de ruimte van een tuin ofzo hebben.

Als je diep in je hart eigenlijk de optie ‘hond naar ander huis doen’ al als voorkeur hebt dan moet je je daar niet schuldig over voelen, je handelt in het belang van het dier immers!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:15

Er is vast een herplaatsservice bij de cockerclub. Als je er al jaren ongelukkig van wordt dan zou ik haar daar aanmelden, wacht eens af of er een geschikt iemand lanfskomt. Meegeven hoeft niet, dat mag, als jij ze goedkeurt!

manumol

Berichten: 679
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:21

DaphneR93 schreef:
Ik heb altijd Cockerspaniëls gehad en vind dit echt heerlijke honden, maar idd veel energie ging dan ook elke dag een uur naar het bos. Wat je verteld kwa gedrag herken ik wel ergens een beetje van 1 van mijn oude Cockers, als ze iets in hun hoofd hebben krijg je het er maar niet of moeilijk uit en kunnen daar heerlijk in doordrammen. Combinatie met veel energie en geen juiste match kan dan frustratie opwekken.
Wel heel jammer, heb je wel eens overwogen een passend huisje voor haar te zoeken? Ik heb me op FB aangemeld bij herplaatsing Cockerspaniël Nederland omdat ik zelf op zoek ben naar een vriend/vriendinnetje voor onze hond omdat ik merk dat hij het fantastisch vindt als er bezoek met een hond komt. Dan is hij opeens alleen maar buiten aan het spelen en struinen op onze boerderij ipv de hele dag op mijn voeten zitten. Daar komen veel leuke honden voorbij die echt snel een goed huisje vinden. Als je daar echt niet aan moet denken dan kan ik je Aniek Winters aanbevelen, zij is echt een hele goede hondendeskundige die zowel baasje als hond erg fijn verder kan helpen!


Ik zeg neem contact met elkaar op, dit lijkt mij een goed plekje voor je hond :)

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:45

Het klinkt mij een beetje als een hond die gevoelig is voor de stemmingen van zijn baasje. Jij zit niet goed in je vel en je hond wordt daar onrustig van. Want ze wil jou net zo blij hebben als ze zelf is. Ik weet zo een twee drie geen oplossing, maar wellicht dat zelf er wel wat mee kunt.
Ik heb een heel blije en hele gevoelige labrador met een grote will to please en super ongeduldig. Met hem doe ik jachttraining. De oefeningen sluiten heel goed aan bij zijn behoefte. Hij heeft er ook geleerd om geduldiger te zijn. Lukt niet altijd. Waar hij ook een grote behoefte aan heeft is bevestiging dat hij goed bezig is. Dat hij braaf is.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:41

Ik ga je even een pb doen.

In principe zou ik voorstellen: breng de hond eens een tijdje bij iemand onder. Kijk hoe je het vindt. Mis je haar heel erg? Haal haar dan weer op en zet je voor de volle 100 procent in.
Mis je haar niet of vind je het wel makkelijk dat ze er niet is? Dan is het misschien tijd om haar weg te doen.

Ik heb hier een kruising flatcoat en een kruising cairn terriër lopen. Heb 2 jonge kinderen en een huis met een flinke tuin. Loop veel met mijn flatcoat want dat is ook een debiel met teveel energie.

Eventueel zou ze hier naartoe mogen voor een tijdje, kan je kijken wat je wilt. Mocht je haar kwijt willen dan is er ook de mogelijkheid dat ze hier blijft, als het van beide kanten bevalt :)

Maar nogmaals, ik doe je even een pb :)

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:19

Cockers zijn geweldig, maar ook een slag apart.
Mijn cocker voelt ook mijn stemming aan, prettig maar wel lastig soms.
Eigenwijze is een cocker ding. Voor mij een reden om voor een cocker te kiezen.

Komt je cocker dagelijks los?
Hondenpuzzela, snuffelkleed om te gebruiken?

Had je in mijn buurt gewoond had de cocker tussen de middag met mij mee gemogen.
Rennen met mijn cocker naast de scootmobiel in een groot losloopgebied.

Als de klik er niet is en komt is het eerlijker naar jou en naar de hond om een nieuwe baas voor de hond te zoeken.

[o]

Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:23

Meid, als je zo geen klik hebt met je hond, moet je ze herplaatsen. Worden jij en de hond alleen maar beter van. Dit is zoveel stress voor allebei...... moet je niet willen joh

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:27

Neem contact op met Daphne , dit lijkt me een fantastische oplossing voor de hond en dus ook voor jou. Door je aandoeningen is dit, ondanks al je moeite, gewoon niet de juiste hond voor je. En dan kun je nog vanalles proberen masr dat zorgt alleen voor meer frustratie.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:03

Er zijn hier al veel goede dingen aangedragen.
Maar toch wil ik er nog een kwijt.

Laat je haar uit aan een halsband met riem?

Onze hond is enorm angstig met vuurwerk en trekt dan enorm. Hing zichzelf gewoon bijna op in zijn riem.

Nu hebben we een k9 tuigje en de halsband om.
Dit werkt zoveel prettiger. Het is gewoon een andere hond. Zelfs mijn moeder (die een gebroken rug heeft gehad) kan hem nu op haar pinkies uitlaten.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:04

Het is geen schande om een ander plekje te zoeken voor je dier als je er echt geen klik mee hebt.Trouwens,uitlaten langs de fiets als die hond dan trekt en ertegen opspringt,dat lijkt me nogal gevaarlijk!Als je de hond toch nog niet kwijtwilt,dan zou je,zoals boven al stond,ook nog "priveles"mee kunnen proberen!

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:18

Wat gezegd wordt toegeven dat is geen schande, vervolgens handelen op ook niet :(:)
Alhoewel ik enorm goed begrijp dat dit vreselijk is ... maar nog 10 jaar zo door ook :(:)

Zo lang je die fijne momenten nog hebt is het denk ik nog goed. Maar als je die niet meer hebt zou ik toch echt wel de beslissing nemen om een andere plek te zoeken. Bedenk ook dat je hond nu 3.5 is, dat is qua leeftijd nog goed herplaatsbaar...

Wij doen onze honden (1x kruising border, 1x Duitse herder) 2x per jaar een paar weken naar een uitstekend hondenpension, 1x in de zomerperiode rondom en tijdens onze vakantie, en 1x rondom Kerst/Oud&Nieuw. In totaal zijn ze zo'n week of 4, 5 soms 6, 'uitbesteed'. En ik moet eerlijk toegeven, dat vind ik dus de 1e dagen heeeeerlijk. Daarna mis ik ze vreselijk. Vind er niets aan. Alhoewel de jongste hond echt een verschrikking was de 1e 2 jaar...

Vwb de energie, die van ons kunnen er dus ook wat van, maar steeds meer wandelen of rennen lost niets op. Dan krijgen ze alleen maar een betere conditie. Denkwerk, speurwerk, op pad of spelen met andere honden, daar worden ze geestelijk echt moe van. Ik doe juist expres niet elke dag uitgebreid wandelen omdat ik anders werkelijk 20, 30 km per dag kan gaan wandelen of fietsen, en dan nog zijn ze niet moe (vooral die border).

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 11:41

Hoihoi,
allereerst enorm bedankt voor jullie reacties en heb echt enorm veel aan de tips die gegeven worden.. ga ik ook zeker mee aan de slag. Vanmorgen kwam ik bij haar en ze is dan zo lief en blij en ik ben ook echt heel gek met haar verder, dus weg doen word het niet.. zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen..

Als ik met haar wandel ga ik altijd op plekken waar ze gewoon los kan en meestal een ronde van 8-10 km dus dan kan ze lekker haar energie kwijt. Laatste 2 weken ziek dus minder met haar wezen wandelen dus ja.. dan krijgt ze steeds meer haar 'momenten' van teveel energie..

Wat iemand van jullie ook zei, dat naast de fiets dan gewoon geen optie is voor haar, ik heb helaas geen rijbewijs/auto in bezit, dus ik ben afhankelijk van de fiets. Heb ook een mandje waar ze in kan, maar dat vind ze vreselijk dus gebruik ik echt als het moet.

Ik denk dat het grootste probleem bij mezelf zit. Als je slechter in je vel zit kan je ook minder hebben en juist doordat ze zo enorm gevoelig is, reageert ze met nerveus/druk gedrag in de periodes dat het even minder gaat. Ook heel begrijpelijk natuurlijk.

Denk dat ik ook meer los moet laten, als in, niet teveel van haar verwachten omdat het nou eenmaal niet in haar karakter zit/past om netjes en rustig te lopen. (wat ze vaak wel doet op de terugweg, als ze haar energie kwijt is. Dan loopt ze netjes en rustig naast me en heb ik gewoon contact met haar)

Een dag in de week naar een dierenpension/opvang zou in de toekomst misschien een optie zijn nog.. maar zit financieel nu wat minder dus nu geen optie. Ook wil ik graah met haar flyball gaan doen omdat ik denk dat ze dit super zou vinden, maar ook dit moet dus even wachten.

Gisteravond/nacht was even een breekpuntje bij me, vandaar mijn bericht ook.. het is niet zo dat ik iedere dag een strijd heb net haar of het niet meer zie zitten, gelukkig niet. En als ik beter in mijn vel kom te zitten (ben hier al enorm mee bezig namelijk) wil ik ook zeker weer meer gaan ondernemen met haar. Denk inderdaad dat ze nu te weinig doet of geprikkeld word..

Ik wil jullie nogmaals enorm bedanken voor jullie openheid en tips, soms wel even goed als soort van.. oke, wat kan beter en moet ik anders doen en weer oppakken. Ook degene die me een PB hebben gestuurd enorm bedankt voor jullie aanbod en tips, ik hou ze zeker in mijn achterhoofd. Ben niet snel van het opgeven en nu jullie ook gereageerd hebben lees ik ook dingen dat ik denk: jahaa, tis ook niet heel gek dat ze soms zo is.. (en dat ligt dus echt bij en aan mij met hoe en wat ik doe) Ik ga hard aan het werk ermee en zie het dan ook maar als goed voornemen voor het komende jaar.

Never look back, because you can't change the past. Look forward with a smile, your future is bright, and everyday is a new beginning! Your you, and that's good enough.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:44

Ik heb 3 honden, met 1 ervan heb ik geen klik. Ook met de andere onderling honden klikt het met haar niet zoals het tussen de andere twee wel enorm klikt. Maar 't is ook niet dat ze niet overeen komen. Ik verwacht dat ook niet bij elk dier dat het een match made in heaven is. Ik zie haar wel graag op een manier hoor, en ze blijft gewoon bij ons. Wij nemen die van ons ook regelmatig naar andere oorden om te wandelen ipv enkel de gekende plekjes en wij vinden het vrij normaal dat ze dan andere interesses hebben, we gaan immers wandelen voor hen. Als er eentje eens enthousiaster is en feller trekt, dan vinden we dan ook niet zo abnormaal, hier ook 1 van de 3 die het trekken moeilijk afleerde dus we hebben dat gewoon aanvaard :+ je kan ze mentaal wat uitdagen zodat ze minder barst van de energie?

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:53

Ik denk dat je zeker wel een band met je hond hebt, anders zou je dit dilemma niet hebben.
De vraag is, wat kan jij (aan je)zelf doen zodat je haar karakter en energie-uitbarstingen beter kunt handelen. Daarvoor heb je hier al goede tips gekregen.

Is het misschien ook nog een optie dat je voor een van de uitlaatbeurten per dag een andere uitlater zoekt? Iemand uit de buurt die het leuk vindt om met stuiterbolletje uit te gaan?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:26

bigone schreef:
Neem contact op met Daphne , dit lijkt me een fantastische oplossing voor de hond en dus ook voor jou. Door je aandoeningen is dit, ondanks al je moeite, gewoon niet de juiste hond voor je. En dan kun je nog vanalles proberen masr dat zorgt alleen voor meer frustratie.


Als ze ook lief met kinderen is is dat zeker een optie! Wij zijn immers op zoek naar een honds erbij en geef graag een oudere hond een kans ipv weer een puppy erbij.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:33

Maflinger_S schreef:
Ik denk dat je zeker wel een band met je hond hebt, anders zou je dit dilemma niet hebben.
De vraag is, wat kan jij (aan je)zelf doen zodat je haar karakter en energie-uitbarstingen beter kunt handelen. Daarvoor heb je hier al goede tips gekregen.

Is het misschien ook nog een optie dat je voor een van de uitlaatbeurten per dag een andere uitlater zoekt? Iemand uit de buurt die het leuk vindt om met stuiterbolletje uit te gaan?

Die laatste tip vind ik wel een goede,zeker als je zelf ziek bent of zo en dus tijdelijk wat minder kunt.Misschien mag ze eens mee met iemand anders die ook een hond heeft?

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Re: Geen klik met hond? Dilemma..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:41

Ik heb dit zelfde gehad met mijn hond. Deze is toen hij 1,5 jaar was herplaatst; via www.verhuisdieren.nl ik ben heel blij met deze keuze. De hond is nu helemaal op zijn plekje (bij mensen die al een hond hadden van het zelfde ras en wilde er 1 bij).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 42 bezoekers