Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 00:56

112 achterhoek
Overige
Ingezonden door MerleSimone

Op een bruggetje in een bosgebied nabij de Oude Bochholtsebaan in Winterswijk is zondagmiddag 30 december een paard uitgegleden en vast komen te zitten. Het dier kwam hierbij klem te zitten met een been en moest door de brandweer worden bevrijdt.

De brandweer kreeg de melding omstreeks 15:17 uur. Ter plaatse trof de brandweer een paard aan dat op een bruggetje was uitgegleden en in een spagaat was belandt. Hierdoor kwam het dier vast te zitten en kon niet meer opstaan. Een dierenarts heeft het paard ter plekke verdoofd en behandeld. Met een brandslang van de brandweer werd het paard uiterst voorzichtig van de brug getrokken en versleept naar een wat grotere plek waar het dier kon bijkomen en weer opstaan.

Hoe het paard heeft kunnen uitglijden is niet bekend. Mogelijk was de brug glad of is het dier ergens van geschrokken. Nadat het dier behandeld was en weer was bijgekomen van de verdoving, kon deze weer terug naar huis.

Bekijk de foto's en de video van de reddingsoperatie hier.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


pluisje88

Berichten: 8053
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:00

Pff wat een nachtmerrie dit. Gelukkig is het goed afgelopen!

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:25

Wat een smal bruggetje. Mooi dat ze zo hebben samengewerkt om het paard uit die krappe positie te bevrijden +:)+

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 05:20

Het was vanavond ook op Hart van Nederland. Zag er behoorlijk heftig uit, hij zat echt vast bij de reling opzij en onder de brug. Gelukkig is hij er heelhuids vanaf gekomen; had heeeel anders kunnen eindigen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:54

Bruggetje en de grond er om heen zien er wel uit of het glad is inderdaad....gelukkig is het paard er nog goed afgekomen.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Tancreda4

Berichten: 24013
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 09:44

He get wat eng. Gelukkig goed afgelopen! Vind het er erg rustig en gecoördineerd uit zien hoe ze te werk zijn gegaan! Top

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:01

Gelukkig is t goed afgelopen, hopelijk heeft t paardje erna ook geen last ervan!

Unique Moonlight
Mijn super fjordje! :+:
Monique Light Healing

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:11

Knap werk, hoop dat het paard snel weer de oude zal zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:12

Ik blijf het eng vinden dit soort bruggetjes met een paard. Het gaat 1000 keer goed maar je hoort toch vaak verhalen waarbij het goed mis gaat... wat een angst voor ze zeg.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:02

Die horizontale planken die nu voor de reddingsactie op de brug zijn gezet, zouden altijd op dit soort bruggen moeten zitten zodat wanneer iemand uitglijd je inderdaad niet onder de reling doorschiet, zowel voor mens als dier!

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:12

Onbegrijpelijk dat je met je paard over zo'n brug gaat, die duidelijk niet voor paarden bedoeld is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:25

Wij hebben ook zo'n bruggetje ,breder als deze en van onderen dicht.Dus wat dit paard gebeurt is kan bij ons niet.Maar eigenlijk neem ik hem deze jaartijde nooit en rijd ik om over straat.Zelfs als ik met de honden er over ga doe ik die los,dat hout is zo glad dat je zelf al uitglijd.Ik snap nooit dat ze geen antislip op dat hout gooien.
Alleen in de zomer als het droog genoeg is kan je er probleemloos over.Bij ons ligt hij op de ruiterroute,ik denk alleen dat de mensen die dat bedenken niet beseffen hoe glad dat hout word. Hoop dat het paard er niks aan over gehouden heeft.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6030
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:03

Brrr bruggetjes worden enger en enger na elk van deze verhalen. Gelukkig bij mij in de buurt geen bruggetjes als deze met buitenrijden.
Op mijn 1e stal hadden we 2 bruggetjes met buitenrijden die we konden nemen. 1 iets breder als deze, de andere van beton en echt small. Nooit wat gebeurt gelukkig!

Ik ben het wel helemaal met vierspan eens! Dit was meteen ook mijn gedachte toen ik het zag. Zulke planken zouden een hele hoop leed besparen voor mens en dier.

Wel echt chapeau voor de hulpdiensten!! Zo gecoordineerd, met zoveel rust en vakkunde het paard weer op land te krijgen.

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:31

Nikass schreef:
Onbegrijpelijk dat je met je paard over zo'n brug gaat, die duidelijk niet voor paarden bedoeld is.


Waarom zijn bruggen niet voor paarden bedoeld? Volgens mij rijd men al 100e jaren over bruggen. Sommige zelfs nog in ergere staat, dit ziet er niet uit als een oud krakkemikkig bruggetje.

Gelukkig dat het paard er niks aan over heeft gehouden:)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:31

Ook ik heb de keuze over "dit soort bruggetjes" of over een hele hele drukke baan... De keuze is dan snel gemaakt...
Maar ik ben altijd blij erover te zijn en meestal stap ik af... maar ook dan kan dit gebeuren...

Pluk de dag!

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:55

Nikass schreef:
Onbegrijpelijk dat je met je paard over zo'n brug gaat, die duidelijk niet voor paarden bedoeld is.

Guttegut, kom op zeg, moeten we nu ook nog speciale paardenbruggen gaan aanleggen?

Getup

Berichten: 8250
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:56

Weet wel zeker,dat die brug glad is met dit weer. Doodeng.
Gelukkig lijkt het goed te zijn afgelopen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:57

Vroeger (maar dan heb ik het over 10 jaar geleden) was die brug stroef. Zat van dat grit op geplakt.

Oy with the poodles, already

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:02

Achterom schreef:
Nikass schreef:
Onbegrijpelijk dat je met je paard over zo'n brug gaat, die duidelijk niet voor paarden bedoeld is.

Guttegut, kom op zeg, moeten we nu ook nog speciale paardenbruggen gaan aanleggen?


Nou dan ga jij er lekker overheen. Heel verantwoord hoor. 8)7

CharmingS: een brug voor voetgangers heeft een andere constructie dan een brug voor bijvoorbeeld auto's.
Een paard is zwaarder dan een voetganger en ook iets groter ;) Met je paard over zo'n smalle brug gaan, waarvan je ook niet weet hoeveel gewicht die draagt, is vragen om problemen. Zeker in een nat seizoen. In Nederland hoor je met je paard over een ruiterpad te gaan. Niet dat ik dat altijd doe, ik ben niet roomser dan de paus, maar bij alles wat geen ruiterpad is zal je moeten bedenken dat het niet aangelegd is als veilige route voor een paard. Je zal dus met gezond verstand moeten beoordelen of je er gebruik van kan maken. Zo'n smalle, lange voetgangers brug is imo een veel te groot risico.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 31-12-18 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:06

ik ken de brug maar zou en zeker met dit weer er nooit van mijn leven over heen gaan met mijn paard

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:23

Ontzettend slim dat ze balken onderaan tegen de leuning van de brug hebben gelegd om te voorkomen dat er nog meer benen buiten de brug zouden komen.

Zodra het ene achterbeen weer op de brug is ook gelijk die balk daartussen geschoven _/-\o_

En die ene brandweerman, die staat op het laatst echt tegen het paard aan naar adem te happen van de inspanning :(:)

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:43

@nikass: jij vind dat je als ruiter over een ruiterpad hoort te gaan, in welke hoek van NL leef jij in vredesnaam, die heb je lang niet overal. Hoeft ook niet, er zijn gewoon plekken waar meerdere gebruikers samen kunnen op één pad :)*

En geen idee of ik over die brug zou gaan, ik weet namelijk niet precies hoe de situatie ter plaatse is, maar ik denk dat ik in het verleden wel eens over soortgelijke bruggetjes ben gegaan met mijn paard, ja. Het hoeft helemaal niet onverantwoord te zijn...

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:44

ff beter lezen -zucht- :O

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Brandweer bevrijdt paard van brug in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:46

Misschien moet jij je eens af gaan vragen waarom iedereen toch zo apart reageert op jouw berichten, volgens jou kan namelijk niemand lezen behalve jijzelf?

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:50

Ik vind helemaal niet dat iedereen apart reageert op mijn berichten. Ik heb nergens last van. En heel veel mensen kunnen prima lezen.
Jij moet niet stellen "jij vindt" en dan vervolgens iets onjuists vermelden. Dat heet woorden verdraaien of slecht lezen en heeft geen enkele meerwaarde in een discussie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, carin0903, lina1998 en 92 bezoekers