mooiste paard van de wereld ??

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:17

JoSav schreef:
Hevonen schreef:
Akhal Teke neem ik aan. Die vacht is ongelooflijk mooi. Model is rastypisch. Ik heb meer met compactere paarden, maar binnen het ras, ja, is deze erg mooi!

Mwah, nou nee. (Hoewel, ja, het is wel een AT...)
Akgez-Geli (dit paard) is helemaal niet zo'n geweldige vertegenwoordiger van zijn ras of type.
Evenmin de betere van de nakomelingen van de hengst Gaigysyz.
Als jaarling heeft hij weliswaar tijdens het kampioenschap in Moskou (2009) zijn klasse gewonnen, maar dat is meteen zijn grootste succes als je zijn status als internetfenomeen niet meerekent. Hij is vooral populair als internetmeme.
Hij is helemaal niet zo goed gebouwd, bijv.
Er zijn veel betere vertegenwoordigers van het ras, ook volgens allerhande kenners en keurmeesters, zowel qua bouw als type. Ook zijn er veel betere dubbel crème Tekes.

En in die mening sta ik als liefhebber en fokker van dit ras zeer zeker niet alleen.
Wel is hij qua kleur vrij spectaculair.


Ik als niet kenner van het ras, ben erg benieuwd naar een (goede) standfoto van een hengst waar jij zelf gek van bent(uiteraard niet van jezelf :+ :D )

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:31

Dat paard is denk ik gekozen als mooiste paard door de bijzondere kleur. Verder is het heel persoonlijk of je een paard mooi vindt of niet. Niet iedereen vindt hetzelfde mooi.

Ik vind dit het mooiste paard ter wereld:
Afbeelding

Maar dit is 1 van mijn eigen paarden (en ook nog zelf gefokt) dus ik ben niet objectief :D Het is een Quarter Horse en ze heeft ook een bijzonder glimmend kleurtje trouwens, classic champagne.

Afbeelding

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:24

Flevolander schreef:
Ik als niet kenner van het ras, ben erg benieuwd naar een (goede) standfoto van een hengst waar jij zelf gek van bent(uiteraard niet van jezelf :+ :D )


Ik ben persoonlijk weg van Tekes met lijnteelt op deze hengst:
Afbeelding
Mijn veulen van 2018 heeft mede daarom heel bewust (een heel bijzondere en bijzonder zeldzame) lijnteelt op die hengst en voldoet boven verwachting heel sterk aan het type dat ik heb willen fokken. Dit was, zoals wel aan het type is te zien, een renpaard - een legendarisch renpaard zelfs wiens records nog altijd staan. Veel paarden van de Shael stoeterij voeren ook lijnteelt op Omar. Hier ook in renconditie dus geeft ook al een heel ander beeld. De combinatie geeft in elk geval zeer kwalitatieve, sterke paarden. Het is me zo door de jaren heen in elk geval opgevallen.

Ik bied overigens met alle liefde wat meer context. :D
De hengst uit de OP is een late nakomeling van een bekende en zeer invloedrijke dekhengst die een vrijwel uitgestorven bloedlijn nieuw leven heeft ingeblazen. Dat is deze hengst: Gaigysyz, een hengst wiens kwaliteit vooral in zijn nakomelingen zichtbaar was.

Voorbeelden van enkele kwalitatieve AT hengsten:
NB. Geen eigen hengsten. Ik heb voor het gemak bewust alleen hengsten uit Rusland en Kazachstan in dit lijstje. Dat betekent overigens niet dat er geen goede hengsten in het Westen zijn. Zo ben ik o.a. weg van deze hengst en deze 29-jarige Omar-zoon. ;) Enkele van onderstaande hengsten zou ik zelf echter nooit gebruiken omdat ik een heel ander type wil fokken of ze om een andere reden niet op mijn merries aansluiten.
Overigens komt de hengst Monmartr oorspronkelijk uit Oekraïne...

Gaon-Shael
in beweging
Sayvan
in beweging
Monmartr Hou er wel rekening mee dat deze hengst alweer 24 is (dit jaar 25). De hengst waar ik een 2018 veulen van heb wordt later deze maand 30.
in beweging
Shet-Shael
in beweging
Gjaurs (bekend renpaard en halfbroer met dezelfde vader als paard uit OP; weer heel ander type dan bovenstaande hengsten)
in beweging
Sagib
Deze foto van Sagib zal menigeen kennen van Google. Ook een halfbroer (zelfde vader) van paard uit OP.
Garayusup
in beweging (is een heel moderne hengst van het toi at type overigens, dus moet je van houden)
Petrol

Jong grut, meerendeel hier 2-4 à 5 jaar oud, om de vergelijking wat eerlijker te maken, aangezien de hengst uit de OP toen ook nog jong was:
Muradbek
Archman
Gurdykhan
Poedinok
Ganimed
Daihan
Gamal-Gere (hoofdtype, dus erg langgelijnd en in dit geval ook erg rank - moet je ook van houden en ik heb zelf een voorkeur voor alaman, middentype en massieve type.)

Nou, voor het idee wat er aan verdere hengsten zoal te vinden is. Een heel kleine greep in elk geval. :)
Nu zijn dit dus grotendeels “Russen” net als Akgez, maar ook in het Westen zijn er absoluut goede hengsten te vinden.
Overigens komt Akgez-Geli uit dezelfde stal als de legendarische Tokhtamysh. Ook bovengenoemde Sagib heeft daar gestaan.

Tot slot; noch dit paard noch die Fries zijn in een of andere officiële verkiezing tot mooiste paard van de wereld verkozen. Het is een beetje een dubieus internetfenomeen. :))