Hengstenkeuze merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AfroAnita

Berichten: 3
Geregistreerd: 30-12-18
Woonplaats: Amsterdam

Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 12:25

Ik zou graag jullie input ontvangen over welke hengst jullie zouden kiezen voor mijn merrie.

Mijn merrie is 1.66cm, ik zal onderaan de post even een foto toevoegen zodat jullie haar bouw goed kunnen bekijken.

Wat ik graag zou willen dat de hengst doorgeeft is maat(het veulen zou ik graag groter zien worden dan de merrie is), swung en achterbeengebruik en daarnaast mag het veulen wat hoger op de benen komen te staan en wat meer bergop gebouwd zijn.
Het front en de body zou ik daarentegen niet te veel van willen verliezen.

Het papier van mijn merrie is Trento B x Nobility
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... d-postbaan

Zelf zat ik te kijken naar hengsten als moorlands bodyguard of bretton woods.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:42

Ik zou vooral naar een hengst op zoek gaan die lengte in de rug meegeeft. Ook lijkt ze wat overbouwd, maar dat zal wel het springbloed zijn wat erin zit. Merrie heeft wel een mooi gevormde hals. Verder lijkt ze week gekoot te zijn en op de rijfoto’s komt ze stuwend en douwerig in het achterbeen over.

Welk fokfoel heb je? Maw, allrounder/spring/dressuur? Waarom wil je graag met je merrie fokken, behalve dat een veulen uit je eigen dier leuk is. Zo te zien komt ze niet echt uit een prestatierijke stam en heeft ze zelf ook niet veel gepresteerd. Er moet veel in het exterieur en beweging verbeterd worden waardoor ik me afvraag of je niet beter met wat kwalitatiever fokmateriaal wilt gaan werken.

AfroAnita

Berichten: 3
Geregistreerd: 30-12-18
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 17:03

Ik wil gewoon een veulen waar ik straks(als ze met pensioen gaat) lekker de dressuur mee in kan.
Dus niet een specifiek doel voor de hogere dressuur sport.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:24

Ik vind het geen verkeerde merrie, maar de bovenlijn is wel een groot aandachtspunt.

Hals is mooi lang, iets diep uit de borst, schoft wat weinig ontwikkeld en middenstuk gezonken en kort in de rug. Lendenen wat strak, kruis wat kort en hellend. Achterbeen steil.

Bodyguard en Bretton Woods fokken niet de meest gezonde paarden door, ik weet niet of dat in combi met Trento erg verstandig is.

Van alles wat je graag wilt in een hengst, wat is voor jou het meest belangrijk?

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:32

Heb je een maximum budget qua dekgeld?

AfroAnita

Berichten: 3
Geregistreerd: 30-12-18
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 17:53

maat en karakter zijn het aller belangrijkst.
Guardian S is ook een bodyguard x Trento B vandaar die keuze en hij fokt goede maat door.

Daarnaast zou iets meer bergop gebouwd mooi meegenomen zijn!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:08

Bodyguard staat in Engeland en is daar beschikbaar voor de fokkerij. Even onafhankelijk van de geschiktheid voor deze merrie vraag ik me af of hij hier wel beschikbaar is, zeker komend seizoen (ivm Brexit).

Als je dat bloed wil (Gribaldi en Negro/Ferro) in combinatie met maat en karakter zou ik naar Ebony of Jerenzo Texel kijken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:25

Ik zit te denken aan Gladiator voor deze merrie, hele grote en complete hengst met een goed model en goede bovenlijn. Karakter weet ik niet, maar ik vermoed dat deze genoeg maat geeft.