Hoe omgaan met een onzeker paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Hoe omgaan met een onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 21:32

Ik heb sinds 1,5 maand een jonge haflingermerrie van 2,5 jaar. Nu is het zo dat we op de grond niet helemaal overeen komen. Zij is heel onzeker en soms zelfs wat angstig. Ik ben gewend om te gaan met paarden die tegen het dominante aan zaten dus ik ben altijd vrij hard en direct in mijn aanpak geweest maar ik merk dat mijn nieuwe pony dit niet begrijpt of haar juist nog banger maakt. Hoe kan ik nou het beste met haar omgaan? Ik ga na de jaarwisseling mijn instructrice eens vragen om hulp vanaf de grond. Maar wellicht dat iemand hier nog tips heeft? Zodat de pony ook wat meer vertrouwen krijgt in mij.


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:34

Het harde er vanaf halen maar het consequente en duidelijke houden.

Zachtheid, duidelijkheid, met een ander paard mee laten lopen.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 29-12-18 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Hoe omgaan met een onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 21:34

Met harde bedoel ik overigens niet slaan ofzo. Ik weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:35

Ik las het ook niet als slaan, maar je kunt tegen een dominant paard meer optreden, nu zul je dat meer in de rust en in de duidelijkheid zoeken.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:38

Laatst bijgewerkt door troi op 29-12-18 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 21:38

troi schreef:
Zoek eens op horsenalities, ik gok zomaar dat je left brain paarden gewend bent en nu een right brain paard hebt. Er zijn hier op bokt een aantal topics met tips. Met wat simpele tips kan je al een heel eind komen!


Ja dat klopt helemaal!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:41

Christadk schreef:
troi schreef:
Zoek eens op horsenalities, ik gok zomaar dat je left brain paarden gewend bent en nu een right brain paard hebt. Er zijn hier op bokt een aantal topics met tips. Met wat simpele tips kan je al een heel eind komen!


Ja dat klopt helemaal!



Ik heb twee linkjes toegevoegd aan mijn vorige bericht!

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:57

Christadk schreef:
Met harde bedoel ik overigens niet slaan ofzo. Ik weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden.

Hulpen te sterk en energie te hoog. Is inderdaad flink schakelen en zeker omdat je makkelijk te grote stappen neemt in het versterken van je hulpen. Je stapt dan vanuit het stuk 'niet reageren' meteen over 'je best doen heen' naar 'paniek en 3 dagen bij je weg blijven' stand in. Die doen vreselijk hun best om het te snappen (en geven dan tot ze er bij neervallen), maar ze in leermodus houden is lastig. Ik heb een welshje hier met die neigingen, wordt beter als ze ouder worden trouwens.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe omgaan met een onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:03

Ga helemaal met Tamary mee :j

Probeer vooral een stabiel en betrouwbaar baken te zijn. Hoeft zeker niet koetsiekoetsie, want zulke types moet je ook niet te veel pamperen, dan heb je kans dat je ongegronde angst bevestigd, maar je wil inderdaad ook niet te dominant over komen. Wees uitnodigend en open en laag in je energie. Beloon goed gedrag, negeer de paniekmodus maar wees wel de stabiele veilige plek.
Misschien kan je aanleren om het hoofd omlaag te brengen. Dit is een vrij snelle manier om het lichaam iets meer tot rust te brengen.

"Een draver, is gaver" :D

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:07

Ik herken het, mijn vorige paard was een ontzettend dominante merrie waar ik soms lekker mee kon botsen. Qua karakter kwamen we sterk overeen dus met haar kon ik lezen en schrijven. Mijn huidige paard is enorm sensibel en dat was ontzettend wennen in het begin. Ik moest het lompe en het vlugge echt leren loslaten om met Alanda te kunnen werken. Als ik te hard ging of te dominant was, zette zij tien stappen naar achter (letterlijk en figuurlijk). Het heeft ook heel lang geduurd voor ik een beetje een band en een klik met haar had, maar het is de moeite absoluut waard geweest! En ook voor mij ontzettend leerzaam omdat ik soms op zoek moest naar oplossingen die buiten mezelf lagen. Waar ik normaal gesproken een keer boos kon worden of "mijn zin door kon drammen", moest ik bij Alanda altijd mijn rust bewaren, haar aanmoedigen en gerust stellen. Ik moest haar leren dat ik wist wat veilig was en dat zij bij mij veilig was. Het resultaat is nu nog altijd een gevoelig paard, maar wel een die voor mij dapper wil zijn en heel voorzichtig is met mij <3

Het hielp mij om veel schriktraining te doen met haar, zowel op de grond als onder de man. Ontzettend belonen als ze bij me blijft en als ze een stap naar voren durft te doen, niet boos worden als ze bang is of weg wil maar haar wel bij me houden.

Edit: voorlopig zal je nog niet op die van jou zitten maar heb hier nog een oud topic met wat uitleg en filmpjes over hoe ik met mijn onzekere dame omga.


nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:39

Ken het probleem, heb een ruintje en dat is het grootste watje wat ik ooit heb meegemaakt. Hij doet stoer maar schrikt nog van zijn eigen schaduw. Vreemden en dan vooral vreemde mannen zijn een drama.
Alles moet continu herhaald en bevestigd worden anders beginnen we weer van vooraf aan. Het is dat ik weet dat hij gewoon opgegroeid is anders zou je denken dat hij mishandeld is geweest.
Ik heb met hem de eerste maanden behoorlijk getobt om uit te vogelen wat het beste werkt en soms sla ik nog wel eens de plank mis maar gelukkig hersteld het zich wel weer altijd tussen ons.
Het is bij hem echt rustig blijven maar wel consequent, enge dingen vermijden we niet maar ik doseer heel gericht de hoeveelheid prikkels die hij krijgt.
En grote voordeel, voor wortels doet hij alles. Ik ben normaal niet van het belonen met voer met alledaagse dingen maar bij hem doet het wonderen.

Het leven is als een kerstmuts

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:44

nuscaniels schreef:
En grote voordeel, voor wortels doet hij alles. Ik ben normaal niet van het belonen met voer met alledaagse dingen maar bij hem doet het wonderen.

Ook heel herkenbaar! Altijd zakken vol brokjes als aanmoediging bij me voor bij de écht spannende dingen.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Hoe omgaan met een onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:50

Ik herken het ook.
Ik heb geleerd om paard zelf even een weg te laten zoeken en daarna iedere goede actie te belonen.
Niet afdwingen maar zelf laten ontdekken. Geeft haar tijd.
Is ze bang voor iets? Niet naartoe dwingen maar help je paard ernaartoe. Een echte leider wijst de weg en een baas zegt je wat je moet doen. Wordt een leider ipv een baas.

Second star to the right, straight on till morning.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Hoe omgaan met een onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:17

Ik zou zeggen, heel veel oefeningen doen aan de hand.
Volgen, stoppen, over balkjes, tss balkjes, kegeltjes, ballen, plastiek, stok,.... je kan het zo gek niet bedenken.
Zorg voor rust en ontspanning, druk erop en druk er op het juiste moment af, bij de minste ontspanning die je ziet druk eraf en rust.
En langs alle mogelijke kanten, paard draagt maar een klein deeltje over van de ene hersenhelft naar de andere hersenhelft, wat door het ene oog gezien word en niet meer eng is kan door het andere oog als levensbedreigend gezien worden door haar.
Hou je eigen energie laag en je houding neutraal, niet als een onzeker muisje maar ook niet een houding als een indrukwekkende wervelwind. Merk je dat je eigen energie de hoogte in gaat, adem dan een paar keer heel diep in en uit.
Reageer zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig, niet zitten aan mutsen, je moet wel gewoon duidelijk zijn en blijven.
Schrikt ze, geen probleem, doe alsof je neus bloed en werk haar er rustig doorheen, geen getuttel want dan bevestig je haar angst, beloon door een aai en rust als ze ontspant en herhaal herhaal herhaal....desensibiliseren.

Doe ook regelmatig dingen die ze al kent.
En je zal zien dat haar zelfvertrouwen gaat groeien alsook het vertrouwen van jullie beiden in elkaar.
Loopt het even niet zo lekker, zoek dan een positief moment en sluit af en ga een paar uur later of de volgende dag gewoon met frisse moed terug verder.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Hoe omgaan met een onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:45

Hou je inteneties altijd heel puur en zacht. Uit onzekerheid kan ze ook in je ruimte willen zijn. Stuur je haar dan weg dan wordt ze nog onzekerder en krijg je rare (angst/protest)reacties. Is een beetje moeilijk uit te leggen via hier maar ik kom dit vaker tegen. Binnen 1 les is dit al opgelost.

Amor Fati Equine. Begeleiding bij vrijheidswerk, grondwerk, trauma training, gedragsproblemen, natuurlijk paardrijden, versterken innerlijke kracht mens en paard.http://amorfatiequine.wixsite.com/amor-fati-equine

Anoniem

Re: Hoe omgaan met een onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:50

Ontzettend herkenbaar.
Mijn vorige ruin was een heel mannetje, met aardig wat hengst manieren en een grote mond ( klein hartje).
Die moest ik echt consequent en heel duidelijk benaderen en behoorlijk rijden, anders nam ie echt een loopje met me.
Mijn nieuwe is echt het tegenovergestelde... als ik wat tw hoog in energie zit loopt ie van mij weg, we hebben echt heel erg aan elkaar moeten wennen en ik heb echt moeten leren hoe met dit gedrag on tw gaan.
Mijn intenties moeten duidelijk zijn, ik moet vig vreet zijn en eerlijk en zacht.
Klinkt wat zweverig wellicht maar zoi omschrijf ik het maar.
Duidelijk, consequent...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thaske en 27 bezoekers