Tweede hond nemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Tweede hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 20:23

:wave:

Mijn vriend en ik hebben momenteel een puppy van ruim 4 maanden. Omdat het ons zo goed bevalt én omdat mijn vriend een voorliefde heeft voor grote honden zouden wij graag komend jaar voor een tweede puppy willen gaan. Nu zijn er eigenlijk 3 zaken waar we over twijfelen. En dat is één; wanneer neem je er het beste een tweede bij? Wij dachten aan april of juli, ons huidige hondje is dan 8 of 10 maanden. Zou dit niet te vroeg zijn?

Verder ben ik benieuwd naar de ervaringen met een grote en een kleine hond, aangezien groterds natuurlijk best wel lomp kunnen zijn. En wij hebben momenteel een reutje, mijn vriend denkt dat nog een reu wel samen kan aangezien die van ons erg sociaal is en het ras wat wij in ons hoofd hebben vrij zachtaardig is.

Ohja ik hoor ook graag over de ervaringen van een tweede hond erbij in het algemeen! Hoe bevalt dit praktisch gezien, is het veel lastiger met oppas en dagjes weg ed met 2 honden?

En het laatste wat ik me afvraag, heeft een grote hond aan zo'n kleintje wel voldoende als maatje, of is het net als wanneer je een grote hond tegenkomt met uitlaten, dat ze er niet zoveel om geven (Ik neem aan dat ze als ze van jongs af aan samen opgegroeid zijn dat dit wel anders is)?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met de hond van mijn schoonouders is hij dikke vrienden!


tinkergirl89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:37

Mijn mening:
een hond erbij gaat t best wanneer nummer 1 volwassen en stabiel (stabiel van karakter) is.
wat ik hiermee wil zeggen is: een pup bij een puber nemen lijkt mij niet slim.
Jazeker! dit kan heel goed prima gaan! Maar denk er wel even over na dat het ook niet zo goed kan gaan.

Klein en groot kan over het algemeen prima samen, formaat zegt namelijk niet zo heel veel over hoe ze met elkaar om moeten/zullen gaan. Een hond is een hond, en over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) spreken die allemaal dezelfde taal.
En dat heeft niets te maken met hoe groot de hond in kwestie is.

Reu bij reu is ook afhankelijk van hoe dominant is nummer 1, en hoe ontwikkeld nummer 2 zich?
Over het algemeen gaat het prima, meerdere reuen, afhankelijk van....
Mijn ervaring: Reuen onder elkaar gaat prima, tot dat er teven aan te pas komen.
(eventueel wel op te lossen door castratie o.i.d. maar dan verstandig om dit niet bij beide heren te doen, daar ranghoogte in hormoonkwestie dan weer gelijk is)

Edit:
Verder zou ik zeggen, kijk naar je hond, en volg je gevoel!
Leuk joh, een tweede erbij!

Ik vond dit stuk nog op de page van onze rasvereniging, maar ik denk dat dit voor de meeste rassen en ook rasloze honden hetzelfde verhaal is ;)

http://www.amcn.nl/fokkerij/een-extra-malamute-in-huis/

Sledehonden in Nederland!

Work is like taking a sledge across the arctic... only the lead dog has a pleasant view.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tweede hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:41

Een goede fokker plaatst een pup niet bij een andere hond onder de 2 jaar, dat is niet voor niets. :) De eerste hond moet eerst echt volwassen en stabiel zijn.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Tweede hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:49

Wat een bullshit... Ik heb zelf nu een pup van januari en een van augustus aangehouden. Dat gaat prima. Er zijn ook pupkopers die 2 pups bij me hebben gehaald met een jaar ertussen. Heeft jouw moeder ook gewacht tot je 12 was voor je een broertje of een zusje kreeg :)

Goedgekeurd onderschrift :)

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:50

Ik volg! Wij hebben momenteel een labrador van 1,5 jaar en begin februari komt daar een puppy van een klein ras bij.
Zelf hebben wij ook enorm getwijfeld. Wij stelden ons precies dezelfde vragen als jullie doen.
Wij hebben straks ook twee reuen dus ben benieuwd hoe het gaat. Onze labrador is een enorm zachtaardig beestje met weinig dominantie. Hij is een echte allemansvriend.
Gebleken is dat hij beter gaat met kleine hondjes dan met grotere honden. In het bijzijn van grote honden wordt hij snel onderdanig.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen/reacties!

:¨·.·¨:
`·.
Faro

:¨·.·¨:
`·.
Wout

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:52

Bij voorkeur wachten tot pup nummer één stabiel is. Tuurlijk kan het altijd goed gaan. Maar daar is wel ervaring en vooral veel energie en tijd voor nodig.

Wij hebben gewacht tot onze Cattle Dog 20 maanden (ruim 1,5 dus) was met het nemen van een tweede hond. Onze tweede hond is net één geworden en moet er niet aan denken om daar een tweede bij te zetten. Wat een drama zou dat worden.

Zorg ervoor dat je eerste hond gesetteled is en stabiel genoeg is om een andere hond te kunnen begeleiden en steunen. Je nieuwe pup zal enorm veel over gaan nemen van je huidige pup. Dat moet je niet willen met een opdondertje van een maand of tien.

Daarbij heb je ook het risico dat je pup zich teveel gaat hechten en ze niet zonder elkaar kunnen. Maar dat is sowieso een ding om op te letten met het nemen van een tweede hond.

Of een grote en een kleine goed samen kunnen hangt van de hond af. Voor hetzelfde geld wil je ene hond helemaal geen vriendje :Y) Wel is een grote hond natuurlijk een risico. Een reus van 45kg legt zn pootje op kleine Franse bull en plat is hij. Maar dat is ook een kwestie van begeleiden en aanleren wat wel en niet kan.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Tweede hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:55

Ik zou zelf wachten tot de eerste hond minstens 1,5 jaar oud is. Zorg eerst maar dat die een stabiele hond is en je veel tijd aan de opvoeding besteed voordat je nog een pup erbij haalt. Heb het zelf vroeger ook gedaan, maar zou het niet weer doen. Wat meer tijd ertussen is toch fijner.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:00

Voor jezelf is het prettig als de ene al wat volwassener is, en dan nog een pup erbij. Vreselijk leuk. Wij kwamen destijds in de vakantie bij de fokker, en gingen met 2 honden terug naar huis. Zat 2 jaar tussen de honden. Heerlijk, en de grote voedde de kleine ook nog wat op. 3 reutjes kan wat rivaliteit geven, wij hadden 2 teefjes.

Over de IJssel

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:02

Billy schreef:
Wat een bullshit... Ik heb zelf nu een pup van januari en een van augustus aangehouden. Dat gaat prima. Er zijn ook pupkopers die 2 pups bij me hebben gehaald met een jaar ertussen. Heeft jouw moeder ook gewacht tot je 12 was voor je een broertje of een zusje kreeg :)


Een hond moet je ook niet vermenselijken he. :)

En jij doet het dus wel, de goede fokkers die ik persoonlijk ken doen het niet, daar baseer ik mijn antwoord op. (Ik ken ook een broodfokker persoonlijk, die kijkt nergens naar, maar die schaar ik ook niet onder de goede fokkers die ik ken.)

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?


josewoos

Berichten: 4809
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:03

Wij hadden een bordeauxdog reu en 1,5 jaar oud was, ontzettend speels en gek op andere honden.
Van te voren nooit gedacht om er 1 bij te nemen tot kennissen een nestje kregen met een kruising van mini terriërs.

We hebben de brutaalste uit het nest gekozen met in gedachten dat hij zo'n grote hond wel aan kon.

En dat gebeurde ook. Het zijn echt 2 maatjes geworden en spelen elke dag met elkaar.
Die kleine is een felle donder en die grote laat echt alles toe.
Kleine hondjes leren ook al snel om die lompe grote honden te ontwijken hoor. De eerste week was die grote nogal lomp (eigenlijk altijd wel) en liep de kleine nog wel eens omver in enthousiasme. Maar de kleine leerde al snel weg te springen of onder dingen te rennen/kruipen/schuilen :)

Het is heerlijk om die twee samen te zien.

Wij hebben alleen 1 klein nadeel, de kleine kan niet alleen thuis zitten.
De grote is daar natuurlijk mee opgegroeid, maar de kleine heeft vanaf geboorte altijd honden om zich heen gehad.

Maar goed, de kleine is dan ook weer makkelijker mee te nemen of onder te brengen.

De grote kan als het moet best een dag alleen thuis zijn, maar dat gebeurd echt zelden.

Vakanties doen wij met honden, dus daar hebben we geen last van.

Ik raad het echt aan, geniet er elke dag van om hun samen te zien <3
Afbeelding

Afbeelding

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:05

Toen mijn hus 6 maanden was zijn wij gaan zoeken naar een oudere hond voor de stabiliteit we hadden niet echt een leeftijd in gedachten maar mocht iig geen pup zijn, onverwachts kwam onze herplaatser er bij van 4,5 wij hebben ons gevoel gevolgd en even gezien uurtje later hadden we hem :+ Karma heeft veel van hem geleerd. Ik zou dus gaan voor een oudere hond :j of wachten met een pup tot je hond zelf wat ouder is. Onze derde kwam er bij een paar maanden geleden die was al 9 maanden toen.

Ik heb 2 kleine oppas hussels en die gaan prima met mijn 3 grote honden! Hier dus goede ervaring met kleine en grote honden.

Persoonlijk zou ik zelf nooit meer 1 hond alleen willen. 2 of meer voor mij :D
Laatst bijgewerkt door KarmaChansy op 29-12-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Tweede hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:07

Wij hebben 2 pups! De ene is nu 6 maand en de ander is nu bijna 4 maand. Het zijn wel innimini hondjes en beide een ander ras. Het zijn 2 teefjes en eigenlijk gaat het super goed, spelen veel met elkaar maar kunnen beide ook op hun eigen plekje liggen tukken of samen op 1 kussen. We gaan wel met beide hondjes apart naar cursus.

Punky - Suave Chexibit Punk ♥

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:09

Wij hebben vorig jaar een 2e hond erbij genomen. Ik had een oude teef en mijn man wilde al jaren heel graag een chihuahua (ja, heus...), dus zo geschiedde. Er kwam een herplaatsertje bij van 4,5 jaar oud.
Inmiddels is de teef overleden en wilde ik weer een grote hond en zo kwam er een 2,5 jarige labrador bij.
Beiden zijn reu, dat geeft geen problemen. De labrador is erg onderdanig en de chihuahua is de baas.
Wij noemen ze gekscherend de kleine grote heerser en zijn onderdaan. Echt spelen samen doen ze niet, dat ligt aan de chi, die begrijpt het concept spelen helaas niet. Mijn lab speelt supergraag maar doet dat buiten met andere honden en bij de uitlaatservice.
Of ze echt iets aan elkaar hebben? Ik denk het niet, ze wonen samen, maar als ik er morgen 1 weg haal zal de ander er geen seconde rouwig om zijn.
Praktisch gezien vind ik 2 honden minder handig, vooral met oppas zoeken ofzo.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:10

Neonlight schreef:
Billy schreef:
Wat een bullshit... Ik heb zelf nu een pup van januari en een van augustus aangehouden. Dat gaat prima. Er zijn ook pupkopers die 2 pups bij me hebben gehaald met een jaar ertussen. Heeft jouw moeder ook gewacht tot je 12 was voor je een broertje of een zusje kreeg :)


Een hond moet je ook niet vermenselijken he. :)

En jij doet het dus wel, de goede fokkers die ik persoonlijk ken doen het niet, daar baseer ik mijn antwoord op. (Ik ken ook een broodfokker persoonlijk, die kijkt nergens naar, maar die schaar ik ook niet onder de goede fokkers die ik ken.)

Oh dus omdat ik wel 2 pups verkoop met 1 jaar er tussen ben ik geen goede fokker? Hilarisch... Ik bespreek het goed met mijn pupkopers, soms raad ik het af, maar er zijn een heleboel pupkopers die het prima doen met 2 jonge honden.

Goedgekeurd onderschrift :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:32

Ik zou het pas doen als de hond die je nu hebt volwassen is, dus 1.5-2 jaar.

Verder zou ik er niet meer aan beginnen, zeker niet groot en klein, het energie verschil en manier van spelen is te groot.
Ik heb nu al moeite mijn ene hond mee te kunnen nemen, 2 wordt onmogelijk en de oppas wordt 30 euro pd....

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

tinkergirl89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:40

Billy, Neonlight schrijft volgens mij: "de goede fokkers die ik persoonlijk ken"

Ik lees nergens dat ze jou een slechte fokker (een geen goede fokker) noemt.

Ik denk dat als het een weloverwogen keuze is en als de fokker het op de juiste manier met de pupkopers hierover gehad heeft (imo. is ook wijzen op de nadelen die zich kunnen voordoen een van de taken van een fokker)
hoeft het helemaal geen probleem te zijn om twee pups tegelijk, of een pupsel bij een puber te zetten...

Het kost imo. wel ook wat meer aandacht en energie van de nieuwe baasjes, en ik denk dat het wel slim is om daarop te wijzen, ipv. dat er straks weer een op mp. of in t asiel zit met excuus "omdat wij vinden dat onze …. te weinig aandacht krijgt"
Laatst bijgewerkt door tinkergirl89 op 29-12-18 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sledehonden in Nederland!

Work is like taking a sledge across the arctic... only the lead dog has a pleasant view.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:40

Groot en klein kan prima samen, als de grote hond maar geen heel druk ras is. Zo´n Frans Bulletje is nou ook meestal niet het meest actieve ras..

Mijn ouders hebben al jaren altijd 1 Jack Russell en daarbij altijd een groot ras, Bordeaux dog en nu Bull Mastiff. Gaat prima, de Jacks die ze hebben zijn nooit van die hyperdepiep hondjes omdat ze opgevoed worden :+ en de grote honden zijn erg relaxt. De Jack slaapt bovenop de Bull Mastiff.

Wat voor groot ras zou je er eigenlijk bij willen?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:49

Neonlight schreef:
Een goede fokker plaatst een pup niet bij een andere hond onder de 2 jaar, dat is niet voor niets. :) De eerste hond moet eerst echt volwassen en stabiel zijn.

Dit schrijft Neonlight....
Ik heb trouwens naast mijn Jack Russells een kruising Lab Ierse Setter. Dat gaat prima samen en hij laat zich koeieneren dooe de jack teven en is de ideale oppasoom voor mijn pups.

Goedgekeurd onderschrift :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:49

Mijn grote hond vond het maar niks die kleine drukteschoppers in huis.
Dus je moet er rekening mee houden dat het niet goed gaat.

Hoor toch regelmatig van mensen dat ze er nooit aan begonnen waren.

Misschien beter eens een keer een maand op een hond passen, dan komt er wel al een hoop naar voren.
Ook of je het zelf wel zo leuk vind.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

tinkergirl89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:55

Billy schreef:
Neonlight schreef:
Een goede fokker plaatst een pup niet bij een andere hond onder de 2 jaar, dat is niet voor niets. :) De eerste hond moet eerst echt volwassen en stabiel zijn.

Dit schrijft Neonlight....
Ik heb trouwens naast mijn Jack Russells een kruising Lab Ierse Setter. Dat gaat prima samen en hij laat zich koeieneren dooe de jack teven en is de ideale oppasoom voor mijn pups.


Klopt, maar dat schrijft ze VOOR dat jij zelf reageert :+

Is haar mening dat het niet heel verstandig is om dat te doen, en DIE mening deel ik met haar.
Maar niemand noemt jou persoonlijk dan toch een slechte fokker?

Ik ken je niet, ik weet niet hoe je met je honden omgaat en wat je fokbeleid is, dus ik kan (en zal en wil) er ook helemaal niet over oordelen. Daarvoor weet ik te weinig.
En ik ben ervan overtuigd dat je met heel veel liefde voor je honden en pups zorgt :)

Sledehonden in Nederland!

Work is like taking a sledge across the arctic... only the lead dog has a pleasant view.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:38

Neonlight schreef:
Een goede fokker plaatst een pup niet bij een andere hond onder de 2 jaar, dat is niet voor niets. :) De eerste hond moet eerst echt volwassen en stabiel zijn.


Hahaha sorry dat is echt onzin!!

Persoonlijk zou ik het overigens nooit doen en bij deze pup een stabiele volwassen herplaatser nemen van 3 a 4 jaar.

2 jonge honden is leuk maar 2 oudjes is duur en saai.

Had zelf 1 van 10 en 1 van 8 jaar toen er een pup bij kwam. Allen grote honden. De oudste overleed al voordat de pup een puber was. Had een super setje maar opeens ging mijn 8 jarige vanalles mankeren op medisch gebied. Hij is ruim 9 geworden maar ook erg jong overleden toen zat ik dus met 1 jonge hond met helaas agressie problemen doordat hij zeer onzeker en onstabiel is.

Heb maanden gewerkt met hem alleen en toen was het gevoel er opeens dat ik het maximale bereikt had wat lukt met hem als enigste hond.

Echter hij was nog maar 1.5 jaar.... Nu is hij een x herder van bijna 40 kg dus verwacht dat hij zo'n 10 a 12 jaar gaat worden maar dan wel eind op. Vond het moeilijk om te kiezen wat nu verstandig was. Echter hij is behoorlijk hond agressief dus een volwassen hond erbij is hoe dan ook erg moeilijk voor hem. Uiteindelijk besloten een pup erbij die niet te groot zou worden (max ongeveer 15 kg) maar wel met stevige bouw en karakter. Inmiddels is de pup 6 maanden en een lot uit de loterij. Tuurlijk op en top pup maar ze zijn samen echt een geweldig duo. Omdat de pup heel ander soort hond is hoop ik dat deze heel oud gaat worden maar dat is uiteraard altijd afwachten.

Overdag hier een roedel van 6 honden. 8,7,6, 2,1 jaar en 6 maanden. De oudere en de jongere generatie. Tuurlijk doordat het allemaal reuen zijn de jongste 3 moeten we soms wat meer begeleiden en sturen om het onderling vlot te laten verlopen maar nog steeds geen spijt van het 3 tal.

Dat is wel een punt om mee te nemen dat je dadelijk wel de kans hebt dat beiden in een uit probeer periode komen en ze dus onderling grenzen op gaan zoeken en gaan proberen die grenzen te verleggen. Dat is de reden waarom meer dan 2 jaar er tussen het fijnst werkt. Echter als je weet wat je doet en goed begeleid dan is er veel mogelijk. Het kan uiteindelijk altijd toch niet klikken tussen de honden, maar kan net zo goed zijn dat ze vlot onafscheidelijk zijn.

Nu is je huidige hond er 1 van klein ras met gemiddeld zeer stevige/moeilijke karakters richting andere honden als ze eenmaal volwassen zijn. Hier zou ik rekening mee houden als je een ras en geslacht keuze gaat maken voor de 2de hond als jullie niet al veel ervaring hebben met honden. Gewoon om problemen te voorkomen. Anders wordt het heel vlot bewerkelijk en minder leuk dan gedacht

Hier dus nu 1 kleine tussen 5 grote en hij red zich meer dan goed

Afbeelding


Afbeelding

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:43

Billy schreef:
Neonlight schreef:
Een goede fokker plaatst een pup niet bij een andere hond onder de 2 jaar, dat is niet voor niets. :) De eerste hond moet eerst echt volwassen en stabiel zijn.

Dit schrijft Neonlight....
Ik heb trouwens naast mijn Jack Russells een kruising Lab Ierse Setter. Dat gaat prima samen en hij laat zich koeieneren dooe de jack teven en is de ideale oppasoom voor mijn pups.

Neem het toch niet zo persoonlijk.
Dat het gebeurt en goed gaat wil niet zeggen dat het geen goed advies is om te wachten tot hond 1 stabiel is.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Tweede hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:12

Verschillende rassen spelen anders.
Labradors gebruiken veel hun poten in hun spel.
Herders happen, keren hun kontin de hoop dat speelmaatje in hun kont hapt.

Soms werkt dit tussen verschillende rassen niet.
Mijn cocker snapt niks van herdershonden, labrador of andere jachthond gaat prima.
Sommige honden vinden buldogs niks, korte snuit en geen staart.

Op de hondenschool loopt er genoeg dus makkelijk testen.

[o]

Anoniem

Re: Tweede hond nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:38

Hier een labrador, mechel en een kleine kruising.

En gaat super tussen deze 3. Vooral kleintje en mechel spelen veel.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 20:36

Bedankt voor de reacties!

Neonlight schreef:
Een goede fokker plaatst een pup niet bij een andere hond onder de 2 jaar, dat is niet voor niets. :) De eerste hond moet eerst echt volwassen en stabiel zijn.
Muah, ik denk dat wanneer je dit overlegt en iemand blijkt er geen problemen mee te hebben, dit je niet per definitie een slechte fokker maakt.. Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk!

Billy schreef:
Wat een bullshit... Ik heb zelf nu een pup van januari en een van augustus aangehouden. Dat gaat prima. Er zijn ook pupkopers die 2 pups bij me hebben gehaald met een jaar ertussen. Heeft jouw moeder ook gewacht tot je 12 was voor je een broertje of een zusje kreeg :)
Hahaha, misschien niet helemaal een goede vergelijking. :') Maar fijn om positieve ervaringen te lezen!

LoeOrange schreef:
Ik volg! Wij hebben momenteel een labrador van 1,5 jaar en begin februari komt daar een puppy van een klein ras bij.
Zelf hebben wij ook enorm getwijfeld. Wij stelden ons precies dezelfde vragen als jullie doen.
Wij hebben straks ook twee reuen dus ben benieuwd hoe het gaat. Onze labrador is een enorm zachtaardig beestje met weinig dominantie. Hij is een echte allemansvriend.
Gebleken is dat hij beter gaat met kleine hondjes dan met grotere honden. In het bijzijn van grote honden wordt hij snel onderdanig.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen/reacties!
Heel leuk! Wat voor hondje krijgen jullie erbij? Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen, laat je binnenkort even wat weten?

Kaus schreef:
Bij voorkeur wachten tot pup nummer één stabiel is. Tuurlijk kan het altijd goed gaan. Maar daar is wel ervaring en vooral veel energie en tijd voor nodig.

Zorg ervoor dat je eerste hond gesetteled is en stabiel genoeg is om een andere hond te kunnen begeleiden en steunen. Je nieuwe pup zal enorm veel over gaan nemen van je huidige pup. Dat moet je niet willen met een opdondertje van een maand of tien.

Daarbij heb je ook het risico dat je pup zich teveel gaat hechten en ze niet zonder elkaar kunnen. Maar dat is sowieso een ding om op te letten met het nemen van een tweede hond.

Of een grote en een kleine goed samen kunnen hangt van de hond af. Voor hetzelfde geld wil je ene hond helemaal geen vriendje :Y) Wel is een grote hond natuurlijk een risico. Een reus van 45kg legt zn pootje op kleine Franse bull en plat is hij. Maar dat is ook een kwestie van begeleiden en aanleren wat wel en niet kan.
Energie en tijd hebben we wel, ervaring is vooral in de vorm van begeleiding.

Wat betreft het hechten, wij zijn wel van plan om ook regelmatig met allebei apart dingen te ondernemen.

Ons hondje speelt al vanaf dat hij 8 weken is (en daarvoor met paps) met allerlei honden en hij vindt dit ook heel erg leuk, dus ik ben niet heel bang dat hij geen behoefte heeft aan gezelschap.

josewoos schreef:
Wij hadden een bordeauxdog reu en 1,5 jaar oud was, ontzettend speels en gek op andere honden.
Van te voren nooit gedacht om er 1 bij te nemen tot kennissen een nestje kregen met een kruising van mini terriërs.

We hebben de brutaalste uit het nest gekozen met in gedachten dat hij zo'n grote hond wel aan kon.

En dat gebeurde ook. Het zijn echt 2 maatjes geworden en spelen elke dag met elkaar.
Die kleine is een felle donder en die grote laat echt alles toe.
Kleine hondjes leren ook al snel om die lompe grote honden te ontwijken hoor. De eerste week was die grote nogal lomp (eigenlijk altijd wel) en liep de kleine nog wel eens omver in enthousiasme. Maar de kleine leerde al snel weg te springen of onder dingen te rennen/kruipen/schuilen :)

Het is heerlijk om die twee samen te zien.

Wij hebben alleen 1 klein nadeel, de kleine kan niet alleen thuis zitten.
De grote is daar natuurlijk mee opgegroeid, maar de kleine heeft vanaf geboorte altijd honden om zich heen gehad.

Maar goed, de kleine is dan ook weer makkelijker mee te nemen of onder te brengen.

De grote kan als het moet best een dag alleen thuis zijn, maar dat gebeurd echt zelden.

Vakanties doen wij met honden, dus daar hebben we geen last van.

Ik raad het echt aan, geniet er elke dag van om hun samen te zien <3
[ [url=m/IKh6q7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kPFT3v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heeel leuk om te zien!! Wel lastig inderdaad met het niet alleen thuis kunnen zijn. dit gaat hier nu heel goed (een paar uurtjes uiteraard) en willen wij graag zo houden, dus inderdaad iets om rekening mee te houden.

KarmaChansy schreef:
Toen mijn hus 6 maanden was zijn wij gaan zoeken naar een oudere hond voor de stabiliteit we hadden niet echt een leeftijd in gedachten maar mocht iig geen pup zijn, onverwachts kwam onze herplaatser er bij van 4,5 wij hebben ons gevoel gevolgd en even gezien uurtje later hadden we hem :+ Karma heeft veel van hem geleerd. Ik zou dus gaan voor een oudere hond :j of wachten met een pup tot je hond zelf wat ouder is. Onze derde kwam er bij een paar maanden geleden die was al 9 maanden toen.

Ik heb 2 kleine oppas hussels en die gaan prima met mijn 3 grote honden! Hier dus goede ervaring met kleine en grote honden.

Persoonlijk zou ik zelf nooit meer 1 hond alleen willen. 2 of meer voor mij :D
Misschien gaan we inderdaad wel voor een iets oudere hond uiteindelijk, maar het voordeel van een pup lijkt ons dat ze van het begin samen opgroeien en ik denk dat ze dan meer met elkaar zullen hebben.

xLianneZorro schreef:
Wij hebben 2 pups! De ene is nu 6 maand en de ander is nu bijna 4 maand. Het zijn wel innimini hondjes en beide een ander ras. Het zijn 2 teefjes en eigenlijk gaat het super goed, spelen veel met elkaar maar kunnen beide ook op hun eigen plekje liggen tukken of samen op 1 kussen. We gaan wel met beide hondjes apart naar cursus.
Jee dat lijkt me wel pittig!! Welk ras zijn ze? :)

Goof schreef:
Of ze echt iets aan elkaar hebben? Ik denk het niet, ze wonen samen, maar als ik er morgen 1 weg haal zal de ander er geen seconde rouwig om zijn.
Dat zou inderdaad wel jammer zijn!


A3a1 schreef:
Ik zou het pas doen als de hond die je nu hebt volwassen is, dus 1.5-2 jaar.

Verder zou ik er niet meer aan beginnen, zeker niet groot en klein, het energie verschil en manier van spelen is te groot.
Ik heb nu al moeite mijn ene hond mee te kunnen nemen, 2 wordt onmogelijk en de oppas wordt 30 euro pd....
Misschien doen we dat ook wel, de tijd zal het uit moeten wijzen.

Qua energielevel denk ik zelf dat het erg mee zal vallen, ons hondje is best wel een pittig ding met rennen en spelen enz.

tinkergirl89 schreef:
Ik denk dat als het een weloverwogen keuze is en als de fokker het op de juiste manier met de pupkopers hierover gehad heeft (imo. is ook wijzen op de nadelen die zich kunnen voordoen een van de taken van een fokker)
hoeft het helemaal geen probleem te zijn om twee pups tegelijk, of een pupsel bij een puber te zetten...

Het kost imo. wel ook wat meer aandacht en energie van de nieuwe baasjes, en ik denk dat het wel slim is om daarop te wijzen, ipv. dat er straks weer een op mp. of in t asiel zit met excuus "omdat wij vinden dat onze …. te weinig aandacht krijgt"
Hier heb je zeker een punt. Als we ergens aan beginnen zal dat inderdaad weloverwogen zijn dus van op Marktplaats belanden zal niet zo snel sprake zijn. *D

Ianthe schreef:
Groot en klein kan prima samen, als de grote hond maar geen heel druk ras is. Zo´n Frans Bulletje is nou ook meestal niet het meest actieve ras..

Mijn ouders hebben al jaren altijd 1 Jack Russell en daarbij altijd een groot ras, Bordeaux dog en nu Bull Mastiff. Gaat prima, de Jacks die ze hebben zijn nooit van die hyperdepiep hondjes omdat ze opgevoed worden :+ en de grote honden zijn erg relaxt. De Jack slaapt bovenop de Bull Mastiff.

Wat voor groot ras zou je er eigenlijk bij willen?
Ha die van ons is toch wel vrij pittig en ook wel sportief, net als zijn vader trouwens!

We willen er graag een Berner bij of een Newfoundlander, Leonberer of een leuke kruising hiervan.

dierenfan schreef:
Neonlight schreef:
Een goede fokker plaatst een pup niet bij een andere hond onder de 2 jaar, dat is niet voor niets. :) De eerste hond moet eerst echt volwassen en stabiel zijn.


Hahaha sorry dat is echt onzin!!

Persoonlijk zou ik het overigens nooit doen en bij deze pup een stabiele volwassen herplaatser nemen van 3 a 4 jaar.


Nu is je huidige hond er 1 van klein ras met gemiddeld zeer stevige/moeilijke karakters richting andere honden als ze eenmaal volwassen zijn. Hier zou ik rekening mee houden als je een ras en geslacht keuze gaat maken voor de 2de hond als jullie niet al veel ervaring hebben met honden. Gewoon om problemen te voorkomen. Anders wordt het heel vlot bewerkelijk en minder leuk dan gedacht

Hier dus nu 1 kleine tussen 5 grote en hij red zich meer dan goed

[ [url=m/Dz8wDO.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/ztatpa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mwah, ons hondje is een Mops x Franse Bulldog, ik heb zelf de indruk dat het reuze meevalt. Mijn vriend heeft wel ervaring trouwens!

Leuk om te zien ook weer.*D

love_western schreef:
Hier een labrador, mechel en een kleine kruising.

En gaat super tussen deze 3. Vooral kleintje en mechel spelen veel.



[ [url=m/XpHjWW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NT5IyJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5ATelB.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 106 bezoekers