Hooi eten en daar bij drinken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:31

Ik wist even niet meer hoe ik het moet omschrijven, maar ik zie net een filmpje voorbij komen waarbij een paard een hap hooi neemt en daarbij ook een slok water neemt, hij doet dit bij iedere hap. Nu ben ik gewoon nieuwsgierig of dit gedrag nog een oorzaak heeft, bijv medisch ofzo. Gewoon uit nieuwsgierigheid, het is dus niet mijn paard.


NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:39

Bedoel je soppen? Dat doen paarden vaak als ze last hebben van het gebit.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:41

Inderdaad als ze last hebben van hun gebit kunnen ze dat doen, mijn paard doet dit ook maar heeft nu heel recent nog een uitgebreide controle van de TA gehad dus is al geen oorzaak. Ze is het wel minder gaan doen sinds ze een himalaya steen heeft. Misschien soort van tekort aan mineralen ofzo waardoor ze meer water willen drinken... Of te stoffig hooi misschien.

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:42

Ja, kan van alles zijn inderdaad. Tanden, maag, vit/min., stof, gewenning, verveling.

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:49

Mijn paard is er heel erg mee begonnen toen hij bronchitis had gekregen. Toen was het advies ook om natter hooi te voeren. Heb het dus niet zelf hoeven weken dat deed paard uitzichzelf. :') Er is verder medisch geen oorzaak meer dus nu puur gewoonte. Hij houdt ook niet van te droog/stoffig hooi. Liever voordroog wat niet te droog is.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:57

O, dat ken ik van vzpaard. Die mocht graag hooi soppen. 't Zal bij haar gewenning zijn en misschien af en toe iets te stoffig of droog, ze deed het in de zomer meer dan in de winter en bij droger, stengeliger hooi meer dan bij vochtiger spul. Ik weet niet beter dan dat je bij haar de drinkbak moet schoonvissen en dat haar buiten hooibak naast de drinknap moest omdat je anders van die hooislierten kreeg. En een chagrijnige merrie omdat ze zo enden moest lopen om te soppen (ze kon zo heerlijk zuchten en steunen als het leven zo zwaar was, dramaqueen :') ) .
Verder was ze, naar mijn weten, behoorlijk gezond. Tanden en gezondheid werden regelmatig gecheckt door bevoegde personen en verder gaf ze geen enkel teken van ongemak, waar ze op zich áls er eens wat was, vrij duidelijk in was (als je wist waar en hoe te kijken).

* Love Always 1991 - 2018 *

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:01

Die van mij sopt niet maar drinkt meteen na elke hap, tanden is niks mis mee en verder gezond

maaaikkee

Berichten: 683
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:04

Hier ook een paard wat het doet. Geen medische problemen. Heeft dit overgenomen van een paard waar ze mee samen stond van jongs af aan.

Joy & Fionn ! <3

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:05

Mijne deed het enkel als de waterbak naast ze hooi stond.
Hij heeft nu een paddock aan zijn stal en waterbak staat nu buiten. Nooit meer gedaan

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:05

Hier ook een sopper, maar doet dit al sinds ik haar heb en is niks mis met haar :D

♡♡ Sinne Special D x Koss
♡♡ Fidál


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:05

Mijne doet het alleen als ik de hooizak naast de waterbak hang anders niet. Zal wel lekkerder zijn ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:08

Hier ook zo enkele gehad. Hebben uiteindelijk de waterbak maar verzet. Die lag altijd vol met hooi. Ze wouden dan en geen water en geen hooi meer want dat was vies. Ik denk dat het hier vooral luiheid was :+ Of vreetzucht en geen second zonder eten in de mond willen zitten. Zijn namelijk tinkers.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:09

Het eet natuurlijk wel makkelijker als je het kan wegslikken met een slok water. Is bij ons mensen ook zo

Kidde
Berichten: 3431
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:39

Hier ook een paard wat zijn hooi graag door, het heeft hier echter geen medische oorzaak. Zijn gebit wordt namelijk regelmatig nagekeken door een goede tandarts

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:00

Mijn overleden paard deed het steeds als ze een automatische drinkbak in haar stal had of het hooi in de buurt van de drinkbak lag. Tanden waren in orde. Volgens mij deed ze dit gewoon graag.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:25

Mijn tink doet dit al haar hele leven.
Tanden prima.
Hap hooi En een slokje en tevens een drukje op de lepel van de drinkbak.
Tis ook altijd zeik nat in dat hoekje.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +2
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:29

Mijne sopt zijn hooi ook! Gecheckt door DA, niks mis mee. Elk jaar tandarts. Is gewoonte geworden maar kan verder geen kwaad (behalve een natte stal onder de drinkbeker van het klotsen). ;-)

Love - language - leadership

Diertjec

Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:02

Hier ook een sopper, ooit mee begonnen door te droog hooi (en waarschijnlijk tanden) en is er nooit meer mee gestopt.
Hang bijvoorbaat al het hooinet naast de waterbak, anders weeft ze de hele stal door :')

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:16

Gek dat zoveel paarden het doen. Ik ken het wel, maar ik had er geen idee van dat er toch wel heel wat mensen zijn die een soppend paard hebben. :)

xsensibel

Berichten: 1460
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Hooi eten en daar bij drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:31

Mijn merrie doet het ook, en het liefste sopt ze dr hooi in dr slobber (als ze dat toevallig tegelijk heeeft)
Paard krijg ieder jaar een checkup en alles is prima met haar. Gok dat ze het gewoon lekker vind.

❥ Esprit

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:32

Hooi soppen komt buiten alles wat al genoemd is ook vaak voor bij paarden die last hebben van hun maag! Vaak beginnen ze toch voor een reden maar wordt het een gewoonte.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers