Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 18:05

Zoals de titel al zegt:
Onze pony is al een hele zeurdert qua wat die te eten krijgt, slobber lust hij niet.
Nu eet hij zandweg ook niet op terwijl hij aan de zand koliek is. Iemand tips om het hem wel te laten eten?
Water met zandweg wil hij niet,
Brok met zandweg , vist die alleen de brokken eruit :Y)
Zonnebloem olie met zandweg , laat hij ook staan.
Iemand de wonder tip?

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:07

Appelmoes?

Dat werkt vaak goed :)

Wat is de reden dat de pony zandkoliek heeft? Het is altijd beter om te proberen te voorkomen (indien mogelijk) zeker als een zandweg kuur erin krijgen lastig is

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 18:09

khirshanta schreef:
Appelmoes?

Dat werkt vaak goed :)

Wat is de reden dat de pony zandkoliek heeft? Het is altijd beter om te proberen te voorkomen (indien mogelijk) zeker als een zandweg kuur erin krijgen lastig is


Eet zand in de wei terwijl er gras genoeg is en mineralen te kort heeft hij niet
Heeft nu ook wei arrest voor een paar week

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:10

Beetje zonde als je al een flinke bak zandweg hebt gekocht maar ik zou opzoek naar een alternatief. Paardendrogist heeft brokjes en er is dacht ik ook een soort brok van Subli (?) die goed gegeten wordt door paarden die geen Psyllium vezels of zaadjes willen eten.

Tot die tijd kan je het mengen met slobber en ander lekkers in de hoop dat het opgegeten wordt. Als de nood echt hoog is zou je het ook altijd nog in de mond kunnen spuiten, als dat lukt met het papje.

"Een draver, is gaver" :D

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:11

Heeft de pony al paraffine gekregen van de DA? Dat maakt vaak ook een hoop los. Heb je wel eens synovium sand oil geprobeerd? Heb dat destijds van de kliniek meegekregen voor mijn pony die zand koliek had, dat ging er wel in! Bij mijn beide pony's terwijl ze andere poedertjes inderdaad ook lieten staan.

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 18:12

RianneH schreef:
Beetje zonde als je al een flinke bak zandweg hebt gekocht maar ik zou opzoek naar een alternatief. Paardendrogist heeft brokjes en er is dacht ik ook een soort brok van Subli (?) die goed gegeten wordt door paarden die geen Psyllium vezels of zaadjes willen eten.

Tot die tijd kan je het mengen met slobber en ander lekkers in de hoop dat het opgegeten wordt. Als de nood echt hoog is zou je het ook altijd nog in de mond kunnen spuiten, als dat lukt met het papje.


Slobber eet hij niet !
Dat spuiten ga ik even proberen als hij het echt niet wil eten met een papje.
Verslikt hij zit er dan niet in?

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:21

En een wat drogere 'slobber'? Ik gebruik Subli omnia om de zandweg bij mijn paard binnen te krijgen, een muesli die zowel droog als nat gevoerd kan worden.
Vlak voor het voeren doe ik er een beetje warm water bij, de zandweg erdoor en dan meteen voeren. Is dan redelijk droog, maar de zandweg valt er niet uit te sorteren.


sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:36

evt met stroop op een boterham. of in een appel stoppen. Anders met beetje appelmoes in een spuit doen en achterin de mond spuiten. Hij moet het toch op een manier binnen krijgen. Er zijn meerdere producten zandweg te koop misschien kan je een ander merk proberen? Onze shet wou het spul wat we van de da kregen ook niet eten. Daarna heb ik wat bij de agradi besteld en dat eet hij wel op. Ik meng het dan met luzerne brokken die ik iets nat maak.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:37

Sand Off Extra proberen van de Paardendrogist. Eet je paard het niet, krijg je je geld terug.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:38

Er is ook een zandweg muesli. Alleen of die wel in de smaak valt is ook maar de vraag natuurlijk...

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:39

Ik mengde het met wat olie en spoot het met een spuit in de mond. Die van mij wilden het ook echt niet eten

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:46

Mijn pony lustte ook geen zandweg. Psyllium husk van Paard Natuurlijk, vermengd met geweekte grasbrok, droge slobber van pavo (handje er overheen) en wat van haar eigen brokjes, at ze wel. Appelmoes hoefde ze ook niet. Succes!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:55

Mijne wilde het ook niet maar had gewoon pech :+
Ik spoot het samen met appelmoes gewoon naar binnen,
Hij heeft mij even gehaat maar voelt zich nu weer topfit

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:59

Hier doe ik er altijd een scheutje bio appelsap siroop overheen en dan roer ik het goed door elkaar en geef ik het gelijk. Anders eet de merrie het ook niet hoor.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:19

Die van mij at alleen de brokjes https://www.paardendrogist.nl/product/f ... 310/58326/

Subli heeft ook psyllium slobber,maar dat wordt net lijm als je het aan maakt en mijn paard at dat dus ook niet. Het enige wat ik bij hem naar binnen krijg zijn die brokjes, want door gewone slobber ruikt hij het nog en eet het dan echt niet.

Succes in ieder geval en beterschap voor je paard!

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:23

Hoe hevig is de koliek en wat voor behandeling heeft je paard naast de zandweg al gekregen?
Dan bedoel ik: ik er al 'gespoeld' met paraffine, heeft je paard al iets van pijnstilling gekregen, opgevoeld geweest? ...

De mijne werd vorig jaar geopereerd aan zandkoliek. De zandweg was bij ons pas de laatste stap (na de operatie) om eventuele restanten uit de darmen op te ruimen... Vandaar mijn vraag...

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:02

Sand Oil van Synovium. Dat zijn brokjes en wordt vaak goed gegeten! Is een kuur van 3 weken of 3x 1 week.

*Want wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?*
Grand Easter DH (Uphill x Lancet)

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:26

Wij hebben er uiteindelijk taart van gebakken, ook vanalles geprobeerd.

Havermout, muesli, psyllium, appelmoes, beetje water. 45 min op 165graden :D

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:29

Lust hij bietenpulp? Wanneer was hij voor het laatst ontwormd? Zandkoliek gaat vaak samen met bloedwormen

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:44

Brood met appelstroop heb ik goeie ervaringen mee, als je het meerdere keren moet geven afwisselen met in een stukje appel stoppen. Wat bij mij ook wel hielp was om de muesli een klein beetje nat te maken en het daardoor te mengen zodat het vastgeplakt zat zeg maar.
En ik moest vooral niet blijven kijken maar gerust even kwartiertje iets anders doen anders waren alle medicijnen maakt niet uit wat niet gegeten want zo argwanend zijn ze dan ook wel weer
Ik hoop dat je er iets mee kan!

Cookie ❤️ Moxi ❤️

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 19:46

Bedankt voor alle tips! Hij is er eindelijk boven op gekomen
Appelmoes vond hij eerst wel lekker maar daarna niet meer, heb het toen gewoon gegeven als snoepje , toen wou hij het wel. Heel raar want eerst wou hij het niet

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:06

Ook hier goede ervaring met Synovium Sand Ook. Dat eten ze tenminste!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Help! Pony met zand koliek wil geen zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:28

En hoe geef de zandweg nu?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:43

Mijn paard was lastig, eerste keren gaf ik het met merriebrok.
Tegenwoordig met slobber of musli aangemaakt als slobber en dan dat het zo dik was als chocoladevla, nu weet ik zeker dat dat geen klomp in darmen vormt en ze vreet het alsof ze nooit iets krijgt.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:10

Wat geef je voor psyllium? De vliesjes worden hier ook moeilijk gegeten, maar de hele pitjes zijn geen probleem (wel wat meer van geven).

www.fjordukie.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers