Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

KootMiraDrum

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:17

7-10 dagen na de eerste behandeling, om eitjes -> uitgekomen larven te doden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:33

Ik zette Mira ook met 4 benen in 4 emmers, de keer dat ze het had.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:32

Dit is toch het over de-rug-sprenkel-spul? Dat zou ik op meerdere plekken in de sokken smeren met een kwastje. Of met veilige handschoenen aan.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:29

In de sokken deed "Vasthi" hier op bokt altijd, maar dan dus dat pour on spul.

Dobel, ja, dat kan, onder de manenkam is ook lekker warm. Maar meestal hoor je alleen van de onderbenen.

Nee, voor zover ik weet hoef je met pour on in de sokken de sokken niet nat te maken. Je gebruikt normaal pour on over de rug van koeien, en die maak je ook niet eerst nat.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:41

Ja, wie zou er niet wegrennen van petroleum ;)
Ingredients: Shapley's Original M-T-G™ contains Sulfur, paraffinic distillates, petroleum distillates, zinc sterate, cade oil, glycerin.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:24

Ik vermoed dat de meeste met mijten besmette paarden zelf steeds herbesmet worden door hun eigen stal/paddock/weiland. Of is dat een raar vermoeden?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:45

Ik zou niet elke 2 weken met gif "strooien". Wat je zeker moet doen is in geval van besmetting (mijten dus) dat je na 7-10 dagen herhaalt, met evt een 3e keer erna.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:22

Zandro schreef:
KootMiraDrum, ik zaag dat jij (preventief denk ik) ook pipetjes voor honden gebruikt en dan 1 per been?? Hoe vaak herhaal je dit dan? 1 keer per maand?

Nee, bij mijn 3 Tinkerdames doe ik het niet, want ze hebben geen mijten.
Mijn overleden hengst had het wel, de laatste paar keren deden we dan 1 pipet per been, en dat herhaalden we na 7-10 dagen. Begon hij weer te stampen, dan behandelden we weer. Zo hebben we 2x 2 behandelingen met pipetten gedaan.
Toen hij daarna weer begon te stampen en ineens op 3 benen stond, bleken er uitgekomen vliegenlarven, dus maden, uit zijn benen te komen. Toen zijn zijn sokken nog wat gekortwiekt en de wonden schoongemaakt, maar echt behandelen met pipetten ging niet meer, omdat hij een bloedvergiftiging opliep en na niet reageren op pijnstillers en antibiotica ik hem in moest laten slapen (in het kader van 700 kilo paard op 3 benen gaat echt niet meer). Combinatie van pech.

Als het niet nodig is behandel ik niet, mijn dames hebben blijkbaar geen besmettingshaard.

Heeft een Tinker (of Trekpaard/Shire/Clydesdale/Fries of ander sokkenpaard) jeuk, en stampt en/of bijt hij/zij in de sokken, dan MOET je natuurlijk WEL DIRECT gaan behandelen (en niet leuke foto's gaan maken omdat je paard speciaal gaat liggen zodat hij/zij in de sokken kan gaan knagen, ik erger me daar kapot aan, omdat die mijten mijn paard gesloopt hebben).
Oeps, frustraties komen er uit, merk ik. Sorry ;)

Uit respect voor mijn overleden hengst laat ik GEEN foto's van de ribbels op zijn benen zien. Maar je schrikt je rot.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:24

Icrack schreef:
Vlooiendruppels valt bij mij niet onder een preventief middel, vind het daarbij ook een kostbare zaak om per been 1 pipet te moeten gebruiken. Ik heb een Welsh Cob, zoveel behang heeft zij gelukkig ook niet. Er is toch ook wel wat anders? Zou Derfen shampoo bv niet helpen? Of idd vlooienshampoo en om de twee weken wassen? Of....

Denk idd aan zelfbesmetting. Dat was mijn gedachtegang ook al een aantal malen gepasseerd.

Waarom elke 2 weken wassen? Als er niks zit zou ik dat zeker niet doen.
Zitten er mijten dan natuurlijk wel, zaak is in ieder geval 2 of 3 keer met tussenpoze van 7-10 dagen te doen. Daarna met rust laten, m.i. wassen mensen paarden veel te veel, waardoor huidvet verdwijnt en de huid gevoeliger reageert op ellende. Maar dat is slecht mijn zeer bescheiden mening ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:46

Stampen/knagen = jeuk = mijten (voor mij).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:47

Klopt, maar in de sokken zitten ook klieren die vet aanmaken, die zorgen dat de haren in de sokken vettig worden, is speciaal om regenwater af te voeren, zodat de huid droog blijft. Met alle shampo's en gifjes verstoren we wel het hele milieu "in de benen".
Uiteraard maakt ieder zijn eigen keuze, afhankelijk van de kennis en ervaring die men heeft.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:49

Fijn Jippie_G!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:24

dorientjuh schreef:
Ik zal mijn paard never nooit niet laten inspuiten met Dectomax, ik wil niet het risico lopen dat ze dood neer valt. Dus dat is geen optie voor mij. Ik zit nu ook wel met mijn handen in het haar. Toch maar eens pipetjes proberen denk ik.

Als het gebeurt dan is het een reactie op de vloeistof die zorgt dat de Dectomax vloeibaar geinjecteerd kan worden, en die reactie kun je krijgen als je in de bloedbaan spuit.
Daarom dus niet in bloedbaan spuiten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:30

Dat deden ze bij mijn hengst idd ook.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:24

Paintlinger schreef:
Misschien scheelt het dat ik maar 1 sokkenmonster heb..... minder infectiedruk.

Same here, geen infectiedruk.

Kan het zijn dat het land "besmet" is met mijten? Dat het daardoor steeds terugkomt? Ik weet zo even niet hoe de mijten leven/overleven/verspreid worden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:17

Mijn jongste merrie werd jeukerig van te veel gras (we staan bij een koeienboer waar het land helaas flink bemest wordt). Daarom staat ze 's zomers alleen met graaskorf om, 's nachts op stal. Dan gaat het goed.
Toen ze thuiskwam vanuit de opfok, al weer bijna 5 jaar geleden, kwam ze met mijt. Ik heb haar onderbenen toen 2x (10 dagen tussen beide wasbeurten) gewassen met http://www.zooplaza.nl/beaphar-vlooiens ... -down.html en daarna is het nooit meer teruggekomen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:02

Niet dat ik me kan herinneren, maar 't is al weer bijna 5 jaar geleden dat ik het gebruikt heb.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:56

Caily schreef:
Hier inmiddels bewezen dat 3 - 5 wortels per dag teveel is voor mijn dame |o :(:)

Nathalia, zou die shampoo ook bij dracht kunnen? Want ik kan dat bij deze nergens vinden maar meerdere andere shampoos staat bij dat dat niet kan?

Als je het bij Beaphar zou gaan checken dan zouden die zeggen dat het niet voor paarden gebruikt mag worden. Het is een honden(en katten?) shampoo, en dus niet getest op (zwangere) paarden.
Ik persoonlijk zou het wel aandurven. Jeuk is vaak erger dan pijn.

En idd sober voeren, er zijn er genoeg die jeuk krijgen doordat ze veel te veel voedingsstoffen en suikers binnenkrijgen. Ik heb er zelf 1 staan.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:22

Vaak wordt er aangegeven iets niet bij drachtige dieren te gebruiken omdat ze 't niet op drachtige dieren mogen testen. Ik denk niet dat je merrie haar veulen zal verwerpen als je haar benen 2x met die shampoo wast. Maar vraag het anders eens aan je dierenarts, en volg je gevoel. Als het niet goed voelt, moet je het niet doen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:50

Heeft ze niet gewoon kriebels door de rui, Rachel_x?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:04

Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 16-03-15 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:47

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:02

8nnemiek schreef:
KootMiraDrum schreef:
Heeft iemand ooit dit artikel gepost?
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Dat is mijn artikel :j Lang, lang geleden geplaatst :)

Het is een goed artikel, ik ben het geheel met je eens! We voeren te veel, we pielen te veel. Natuurlijk moet je bij bv mijten ingrijpen, maar rasp, zolang het geen ongemak geeft, de vetklieren zitten er niet voor niets.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:09

Kleemans schreef:
Zoals beloofd een update als de Finecto+ paarden versie verkijgbaar is. Het is vanaf vandaag verkrijgbaar via de webshop van Finecto (en waarschijnlijk binnenkort ook via dierenspeciaalzaken!). Dit is de link: http://www.finecto.com/nl-nl/hobby/prod ... cto-horse/

Het is een pot van 600 gram geworden. Voldoende voor 50 dagen preventieve toepassing bij paarden boven 400 Kg. en 100 dagen bij paarden en pony’s onder 400 Kg.

Leuk, kruiden, maar WELKE kruiden zitten erin? Is het niet verplicht om alle ingredienten te vermelden?
Zou wel heel fijn zijn als het inderdaad werkt.

Wel is het vreemd dat er bij de gebruiksaanwijzing weer wat ingredienten vermeld staan, t.w. Calciumcarbonaat, Natrium en aromatische stoffen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:18

Deze werkt maar 24 uur, dus je moet het wel herhalen.