Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Kinke

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:40

Heb geen spray gebruikt maar pour-on van onze koeien :D

sophieca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:30

Mijn ex-verwaarloosde senior fries heeft enorm veel schilfers over zijn hele lichaam. Hij heeft een lichte vorm van CPL, maar heeft in zijn koot (net boven de achterkant van zijn hoef) één hele grote plek met keiharde witte korsten. De korsten zien er hoornachtig uit, niet zoals mok... De plek bevindt zich niet tussen 'een rimpel' van de CPL, dus het lijkt me sterk dat het daarmee te maken heeft.

Ik heb er immers al verschillende (mok)zalven opgesmeerd, ontsmet met isobetadine; zinkzalf, uierzalf, ... verschillende dingen getest ... maar de plek gaat maar niet weg. Ik kan de korsten met wat moeite in kleine stukjes erafhalen, maar ik zie nooit echt 'huid' onder de korsten. Het blijft één grote harde plek. Zou het een soort ophoping van schilfers of een soort schimmel zijn? Aan het puntje van zijn staartbeen heeft hij ook harde witte stukjes die van de staart afkomen en in zijn staartharen hangen. Hij heeft over het algemeen ook een droge, schilferige huid en zijn benen blijven, ondanks dat ik hem (en mijn spullen) al meerdere keren tegen eventuele mijt behandeld heb, telkens nieuwe korstjes vertonen. Vooral op het pijpbeen, maar ook op andere plaatsen op de benen. Hij lijkt geen jeuk te hebben, want ik zie hem nooit krabben, maar toch heeft hij telkens kleine wondjes erbij. Rond de korstjes is het ook wat kaal. Ik heb al vanalles geprobeerd...

Iemand enig idee hoe ik mijn paard kan helpen?

Edit: als je de korsten van dichtbij bekijkt, zie je een witte korst die bestaat uit 'laagjes'.

Vitos <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:23

Klinkt als hyperkeratose.
Of in engels mallenders en sallenders.
Google daar eens op?

Kun je zelf er een foto van maken?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

sophieca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:38

ellepel schreef:
Klinkt als hyperkeratose.
Of in engels mallenders en sallenders.
Google daar eens op?

Kun je zelf er een foto van maken?

Dat zou het inderdaad wel kunnen zijn! Ik geef hem biotine bij vanwege zijn slechte hoeven, maar daar ga ik nu meteen mee stoppen. := Sudocrème werkt niet en ik vind niet meteen middeltjes die ik kan bestellen... Raar dat het zo onbekend is in Nederland/België. Iemand die er meer over weet?

Vitos <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:00

Heb je facebook?

Kijk hier anders even voor tips

https://www.facebook.com/groups/3310935 ... ?ref=share

Wat bij mijn merrie enorm goed werkt als het bij haar weer op speelt is hydrocortiderm.
3dagen beetje op de plek en dan heelt het mooi.
Verder blijf ik er zo veel mogelijk af.
Voeding doet een hoop bij haar,vette kuil,teveel gras.dan speelt het weer op.
Is soms wel zo dat er toch mijt bij kan zitten,dus daar wel op letten

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Horse_herbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:43

racebiet schreef:
Ik wilde ook even een positieve ervaring delen. Ik geef mijn tinker met cpl al best lang finecto. Tevens ben ik lymph drain mix bij gaan geven. (Paardenkruiden.nl). Als je het spul ziet zou je het haast in je pasta gooien. De kruidenmix heeft flink effect; minder last van cpl, minder bulten, minder jeuk

Lymf Drain Mix heet voortaan THS Lymfino Mix(waarom? NVWA :D )
Meer info https://www.paardenkruiden.nl/huid-kruiden/1526-lymfino-mix-voorheen-lymf-drain-mix-ths0000024-lymfino-mix-een-aanvullend-diervoeder-op-basis-van-kruiden-voor-paarden-vele-soor-7432027834833.html