Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:03

Nee, geen schraapsel. Vond de dierenarts niets toevoegen omdat het beeld al zolang onveranderd is. Heb er wel om gevraagd. Als ik naar de symptomen kijk van sarcoiden dan herken ik het niet. De huid is nooit dikker geweest. De bultjes die hij vorig jaar op zijn hals had en wat verderop op de rug lijken er wel wat op, maar die zijn inmiddels verdwenen. Alleen bij/onder zijn kaak is nog wat te voelen.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:28

Ik kom even binnen vallen.
Heb de laatste 20 pagina’s doorgekeken of ik herkenbare foto’s zag maar helaas.

Herkent iemand dit?
Sinds november is de track van mijn paard uitgebreid met een bosje en poel.
Toen begon hij vreemde pus plekjes te ontwikkelen, met name op de benen, maar ook enkele op hoofd en buik.

Afbeelding
Afbeelding

Contact gehad met de dierenarts. Die vermoedde iets bacterieels en raadde aan het met betadine te wassen. De plekjes werden minder en gezien paard er geen last van had, heb ik het daarbij gelaten.

Echter heeft meneer nu weer last van deze plekjes (weliswaar in mindere aantallen) en van andere plekken.
Het begon met een tekenbeet waarna er een verdikking ontstond ter grootte van een pingpong bal
Afbeelding
Waarna er een ontsteking leek te komen
Afbeelding
Tot dit
Afbeelding
Plots een nieuwe plek er naast (geen teek gezien) en ik ontdekte meer rare plekken
Afbeelding
Nu, 2-3 weken later zien de meesten er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Maar vandaag ontdekte ik een nieuwe plek die tussen vrijdagavond en vanmiddag ontstaan is..

Afbeelding

De dierenarts komt donderdag langs, maar wie weet herkent iemand het hier

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:17

Moska schreef:
Nee, geen schraapsel. Vond de dierenarts niets toevoegen omdat het beeld al zolang onveranderd is. Heb er wel om gevraagd. Als ik naar de symptomen kijk van sarcoiden dan herken ik het niet. De huid is nooit dikker geweest. De bultjes die hij vorig jaar op zijn hals had en wat verderop op de rug lijken er wel wat op, maar die zijn inmiddels verdwenen. Alleen bij/onder zijn kaak is nog wat te voelen.

Mmmm idd schimmel lijkt me idd onwaarschijnlijk, dan had het idd een meer wisselend beeld. Maar de occulte vorm van sarcoiden komen juist vaak voor op de benen en lijken op schimmel, daar hoeven ook geen bultjes voor op de huid te zitten…maar dat zijn vaak wel meer ronde plekken.

Mijn paard heeft een tijdlang een kale schilferige plek gehad achter z’n oor. Werd niet erger maar ging ook niet weg. Vee-arts dacht aan sarcoiden en kreeg speciale (en heel dure) zalf, hielp allemaal geen bal. Uiteindelijk heb ik t maar met rust gelaten en het ging uiteindelijk over. DA zat er dus naast maar wat t wel is geweest? Geen idee….

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:08

tammy, google even op folliculitis.
ik vind het daar wel wat van hebben.

die poel,misschien dat er daar nog iets in zit,is het wel schoon water?
zit er stroming in?

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:44

De poel is stilstaand regenwater. Deze heeft zich sinds november gevuld en zal zodra het wat langere tijd niet meer regent, weer droog komen te staan.

Na nogmaals overleg met de DA gisteren, blijft hij adviseren om met betadine te wassen. Hij geeft aan hier verder niks voor te kunnen voorschrijven en vermoedt dat donderdag langs komen niet nodig is.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:11

ja misschien toch nog afwachten dan?

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:11

Dag allemaal,

Excuus dat ik niet het hele topic heb doorgelezen, wel een en ander gescand, maar ik zie jullie vooral middelen aanraden die alleen via de DA beschikbaar zijn.

Mijn tinker heeft af en toe jeuk aan zijn achterbenen. Niet ernstig en er is niets aan te zien qua mokplekken o.i.d dus ik wilde eerst zelf even iets uitproberen voor ik de DA laat komen.
Zijn er vrij verkrijgbare middelen waar jullie goede ervaringen mee hebben die ik veilig kan uitproberen zonder dat ik helemaal zeker ben van de oorzaak van zijn jeuk? Ik dacht aan de anti-parasiet-spray van de Paardendrogist of misschien toch een vlooienpipet van de hond?

Mocht het ernstiger worden komt de dierenarts er uiteraard wel bij. Het behang is al geschoren en voeding/huisvesting is ook op orde.

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:32

Behandelen jullie de borstels ook met sebacil/byemite of wassen jullie gewoon met zeep?

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:06

vikawiek schreef:
Behandelen jullie de borstels ook met sebacil/byemite of wassen jullie gewoon met zeep?

Ik gooi ze in bleekwater. :)

GypsyKing
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 23:00

Hi allemaal ik ben nieuw hier ! Mijn Tinker van 20 maanden heeft er ook last van. Nu heb ik iets wat ik er op moet spuiten, nou ik hoef het alleen maar te pakken schopt die erg gericht.. Word wel iets minder gelukkig. Maar nog niet weg hihih

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:06

hoi :D
wat voor middel heb je gekregen?

verder is het vooral heel veel oefenen, neem kleine stapjes.
ik werk wel met voedselbeloning.
mijn merrie heeft er een hekel aan als er iets aan haar benen moet gebeuren,die krijgt een bak geweekte grasbrok voor haar neus en dan is het verder wel prima.
veel oefenen, je hebt nog een jong dier en eventueel iemand vragen die je helpen kan?

GypsyKing
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:45

ellepel schreef:
hoi :D
wat voor middel heb je gekregen?

verder is het vooral heel veel oefenen, neem kleine stapjes.
ik werk wel met voedselbeloning.
mijn merrie heeft er een hekel aan als er iets aan haar benen moet gebeuren,die krijgt een bak geweekte grasbrok voor haar neus en dan is het verder wel prima.
veel oefenen, je hebt nog een jong dier en eventueel iemand vragen die je helpen kan?



Ik heb calendulaspray gekregen om de huid rustig te krijgen..

Ja ik doe alles rustig aan met hem hij is idd nog jong kon eerst niet eens zijn hoedjes uitkrabben voor benen gaat op zich prima. Maar zijn achterneven echt een drama .. maar geduld is een schone zaak ahahaha

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:08

Heeft iemand een goede tip voor een mokzalf die goed werkt?

Bij ons op stal staan verschillende paarden met mok door de natte paddocks. Heb nu een zalfje van de welkoop gehaald maar niet t idee dat dat nou veel doet.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:59

Ik heb zelf kootholtezalf van de paardendrogist. Dat is bij mij het enige dat hielp. Nu smeer ik het preventief erop :)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:50

ik gebruik zinkzalf van zwitsal
deze
https://www.zwitsal.nl/products/voor-de ... -baby.html

en niet gaan wassen! gewoon laagje zinkzalf op de korstjes doen.
volgende dag weer en meestal na een paar dagen worden de korstjes zacht,wrijf ik die voorzichtig er af,dan nog dun laagje zinkzalf en is het eigenlijk vaak wel weer klaar.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:55

Ik heb een zalfje dat de DA zelf maakt, werkt als een tierelier. En het is met name de zwavel die erin zit die het werk doet.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31308
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:49

Dit topic is al lang geleden geopend, maar wordt nog wel gevonden en gebruikt, inmiddels ook niet meer alleen voor Tinkers, we gaan het daarom naar MD verplaatsen.

F-AM -> MD

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:22

Marigo schreef:
Ik heb een zalfje dat de DA zelf maakt, werkt als een tierelier. En het is met name de zwavel die erin zit die het werk doet.


Ik heb ook een mengsel van de dierenarts. Met antibiotica en ontstekingsremmers erin.

Mijne was er binnen 2 weken vanaf! :)

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:11

Heeft iemand ervaring met het gebruik van stronghold tijdens de dracht?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:48

in de bijsluiter staat :
Stronghold kan gebruikt worden bij fokdieren, drachtige en zogende honden en katten. In uitgebreide veldproeven werden er geen interacties waargenomen tussen Stronghold en routinematig gebruikte diergeneesmiddelen of medische of chirurgische handelingen.

dan denk ik dat het bij paarden ook wel kan