Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:41

Yep, serieus, ligt nu een hele zak zwavelpoeder niets te doen in m'n kast, waar meng jij het mee dan,?


ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:44

https://www.deonlinedrogist.nl/chemprop ... 62343.html

Ik heb deze, bij mijn merrie ook superzachte en schone sokken hoor.
Eerste dag was het wat geel,maar daarna weg, niet teveel olie er in doen.
Ik gebruikte trouwens olijfolie :j
Maar ik gebruik het specifiek voor de plekjes in de knieholte
Hier gaat het trouwens nog steeds goed.
Ben nog steeds blij dat ik voor de dectomax gekozen heb

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:47

Tinkermuts schreef:
Yep, serieus, ligt nu een hele zak zwavelpoeder niets te doen in m'n kast, waar meng jij het mee dan,?

Pig oil :) ruitersportimport heeft een jerrycan die al gemengd ik met sulphur maar dat is veel te weinig.
Ik doe het in een lege fles van afwasmiddel, goed uitspoelen en dan tot het wat dikker is en niet uit de sokken gelopen komt. En zo spuit ik het op de plekken en masseer ik het door de sokken.

Dexter krijgt het ook preventief, 1 keer in de twee weken gewoon in de sokken.
Soms ook wel alleen de olie, zooo gladde haren <3

En Duke heeft het nu dus 1 keer er op gehad, heb nog niet herhaald maar ga dat wel doen. In de andere benen ook :j

Het is alleen rotzooi als het op de stalvloer komt (beton), dus ik leg wel een laag zaagsel in de stal voor ik begin. Normaal ligt er niks op de vloer want ze komen normaal enkel op stal om op te zadelen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:48

Ah die kende ik niet ellepel! Maar is wel in verhouding nog wat duurder dan mijn 1kilo verpakking zie ik.
Ik wist niet dat het ook met olijfolie kon, heb me suf gezocht naar die pig oil haha.

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:57

Ik heb ook een kilo, volgens mij was dat een tientje ofzo.
Maar pigoil dus.
Ik heb het op de rasp gedaan maar het deed niets en ik kreeg de sokken met heen mogelijkheid meer schoon, ik doe dan schijnbaar iets verkeerd.
Ik mengde het met olijfolie

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:58

Waar haal jij die pigoil?

Spuit begin ik niet aan, zo ernstig is het niet bij Dax

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:07


Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:08

Afbeelding

Dit is toen het spul er net in zat. Ze zeiden mij 1 keer en dan om de week herhalen.
Mijn mengeling heeft ongeveer de dikte van ketchup ofzo

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:14

Maar je maakt het dus dikker door er meer zwavelbloem aan toe te voegen?
En de sokken worden bij jou niet heel vet ervan?

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:37

Tinkermuts schreef:
Maar je maakt het dus dikker door er meer zwavelbloem aan toe te voegen?
En de sokken worden bij jou niet heel vet ervan?

Ik doe zwavelbloem in het flesje met een trechtertje en voeg olie aan de poeder toe, andersom is het vaak veeel te veel olie in verhouding met de bloem, ik onderschatte dat altijd. Dus heb ik het omgedraaid.

Ik doe nu olie bij de bloem tot het dun genoeg is en makkelijk uit de spuitmond van de fles kan, maar het niet in een straaltje terug uit de sokken loopt zodra ik het er in spuit. Dus dat het wel goed blijft zitten.
De sokken zijn helemaal niet vet hier, zelfs de dag erna al niet meer.
Zit je ver van hier? Anders kwam ik je eens helpen.

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:42

Ja helaas wel stukje van je af, hagestein, vlakbij Nieuwegein.
Wel superlief aanbod.
Ik ga gewoon je instructies eens heel goed opvolgen, kijken of het dan beter werkt.
To be continued, thanks voor je info.

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:30

Geen probleem, succes er mee!

sannexbandit

Berichten: 81
Geregistreerd: 23-03-15

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:50

Hoi, ik ben nieuw in dit topic en heb ook niet alles gelezen.. Sorry! Hoe kan ik mijten bij mijn tinker het beste behandelen? Zitten schilvers in de sokken en plekken op haar rug aan beide kanten.

Sectolin? Of iets anders wat je niet bij de DA hoeft te halen? alles is welkom, zolang we er maar vanaf komen :)

Be happy!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:25

Mijten zitten meestal niet op de rug, alleen op de benen. Dus ik zou even kijken of de plekken op de rug wellicht een andere oorzaak hebben.

Voor mijten op de benen zijn meerdere middeltjes te vinden.
Zelf gebruik ik Cydectin Pour On, dat is eigenlijk voor runderen, maar werkt érg goed en makkelijk tegen mijt.
Maar ik heb ook lang met Sebacil gewerkt. Werkte in het begin ook prima.
Al deze middeltjes zijn alleen via de dierenarts te koop, dus ik zou gewoon even vragen wat hij zelf aanraadt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

sannexbandit

Berichten: 81
Geregistreerd: 23-03-15

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:30

Afbeelding

Dit is wat op haar rug zit.

Be happy!


Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:13

sannexbandit schreef:
[ [url=m/bbtv6x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is wat op haar rug zit.


Dierenarts even langs laten komen.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:49

Granoek schreef:
Pig oil :) ruitersportimport heeft een jerrycan die al gemengd ik met sulphur maar dat is veel te weinig.
Ik doe het in een lege fles van afwasmiddel, goed uitspoelen en dan tot het wat dikker is en niet uit de sokken gelopen komt. En zo spuit ik het op de plekken en masseer ik het door de sokken.


Zou je liever losse zwavelpoeder en zuivere pigoil in grotere verpakkingen willen? Is dat handiger voor gebruik?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:22

Voor mij wel, ik meng ze liever zelf :)

Edit: hoewel het qua prijs wellicht weinig verschil maakt dus op dat vlak maakt het niks uit. Maar als je de verhoudingen niet goed kent is het wel handig om te weten dat die jerrycan eigenlijk te weinig poeder heeft. Zal vast ook wel werken maar is meer geknoei met smeren

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:23

Ik kom even binnenvallen..

Iemand ervaring met Diatomeeënaarde/silicum voor de bestrijding van insecten (mijten, luizen, ..)? Ik ben van plan om het te gebruiken ter bestrijding van mijt bij mijn Tinkers. Herhaaldelijk wassen met Sarnacuran heeft hier kennelijk geen zin. Van Mitey Feathers jeuken ze juist erger (al hoorde ik dat dat juist positief was omdat dat het teken is dat de mijten sterven :? ).. Dus eerlijk gezegd weet ik het effe niet meer en ben ik dus op zoek naar alternatieven.

"Diatomeeënaarde is 100% natuurlijk en kent vele toepassingen. Feitelijk bestaat Diatomeeënaarde uit 150 miljoenjaar oude eencellige schelpdiertjes. Het skelet van deze schelpdiertjes bestaat bijna helemaal uit silicium en nog 15 andere sporenelementen. Silicium ondersteund de versteviging van bindweefsel.

Uitwendig werkt het goed tegen luizen en andere parasieten, door het poeder direct op de huid in te wrijven. Ook bij actieve besmettingen (dus niet alleen preventief).

Werking: De aarde onttrekt door zijn structuur vocht en heeft daarom een extreem uitdrogend effect. Daarnaast hebben de skeletten van de schelpdiertjes een glasscherfachtige structuur waardoor het de schildjes van parasieten beschadigd. (De huid van het paard beschadigd niet.) Door de combinatie van beschadiging en chronisch vochttekort moeten de parasieten het afleggen.
" Bron: Purehorse.nl

Ik had er over gehoord in een Britse mallanders en sallanders groep en het leek mij wel eens het proberen waard. Mede dat het niet giftig is en ook geen kwaad kan bij evt. consumptie. Het zou zelfs in graan gebruikt worden om insectjes weg te houden.

Mijn andere optie is de set tegen mijten van Farrier's. Veel Britten zijn heel erg tevreden over de M&S crème van Farrier's en ik zag dat ze ook een spray hadden op basis van Pyrethrinen (natuurlijk insecticide). Tot slot is er nog de anti-parasieten spray van De Paardendrogist obv een soort sillicone die de insecten zouden belemmeren in hun beweging waardoor ze eraf zouden vallen. Maar daarna stopt het qua opties.. ;( Het is ook gewoon een dure grap om alles te gaan kopen en uit te proberen.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:12

Enige waar je wel om moet denken als je het gaat gebruiken.
dat je even een kapje voor je mond doet.
Diatomeenaarde is echt gevaarlijk als je het inademt, dan kan de silica die er in zit behoorlijk irritatie geven.
Dus wel om denken hoor,is echt,raar spul!

Maar heb je ook overwogen om dectomax te laten spuiten?

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:52

Neen, in mijn opleiding heb ik geleerd dat er bepaalde risico's verbonden zijn aan het inspuiten van Dectomax. Zulke risico's neem ik liever niet.

Had idd gelezen dat je bescherming moet dragen bij het gebruik van diatomeeënaarde. Echter wel vreemd dat het mag gebruikt worden voor consumptie maar dus irriterend werkt voor de luchtwegen en ogen. Snap de logica daarachter niet zo. Maar het is in mijn ogen wel eens het proberen waard.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:55

Oh ok. dat snap ik.
Wil je me vertellen welke risico's dat zijn?

Ik heb het bij mijn merrie jaren uitgesteld.
verhalen over dat paarden er aan dood konden gaan deden me er van weerhouden
Maar ik heb gesmeerd,gewassen.
poeder dit en poeder dat en elke winter weer paard met kapotte benen.
Was er helemaal klaar mee,merrie is 1x gespoten en het is over.
De smid kan haar ook weer normaal bekappen want als je aan de achterbenen kwam schopte ze meteen.
Voor mij was het dus wel een hele opluchting dat ze er zo enorm van opknapte :j

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:10

Dit staat er letterlijk in mijn cursus (opgesteld door Dierenartsen) intraveneus inspuiten met ivermectine/doramectine heeft een kans op mortaliteit van 1 op 10; intramusculair inspuiten met ivermectine/doramectine heeft een kans op mortaliteit van 1 op 1000 !

Helaas is er geen bronnenlijst aanwezig in deze cursus, dus ik heb geen idee waar de informatie vandaan komt. Maar het is alleszins niet de eerste keer dat ik er van gehoord heb.

Daarom durf ik het echt, oprecht niet.. Dat is het mij - persoonlijk - echt niet waard, ondanks alle ellende met het wassen, problemen bij het bekappen tegenwoordig etc.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:49

Ja ok, dus hetzelfde dat een dier er aan kan overlijden.
daarom wilde mijn eigen veearts het ook niet doen.
Maar een andere wel en die zei dat hij al talloze dieren had gespoten en het ging altijd goed.
Blijft toch met veel middelen gokken hoor, alles wat echt werkt tegen mijt en luis is toch chemisch

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:08

Klopt inderdaad. Zelf over Sarnacuran was mijn eigen DA niet zo happig, zeker niet in gebruik bij toen open wonden door heftige schurft. Dat spul komt dan meteen in de bloedbaan terecht en werkt dan enorm belastend voor de lever (en ze hebben dan al een verlaagde immuniteit, anders treedt schurft überhaupt niet op). Ik heb het uiteindelijk toch moeten doen, want het was emmers water in de zee gooien..

Ik ga toch nog proberen met wat alternatieve middeltjes, zaken zoals dus die diatomeeënaarde en pyrethrine (biologisch insecticide) zijn in principe vrij onschuldig aangezien ze van natuurlijke oorsprong zijn.

Ik plan om mijn bachelorproef over dit soort problemen te doen. Ik wil eens alle opties op lijsten en research doen. Ook enkele zaken (in hoeverre van het mogelijke) testen bij mijn eigen paarden. Dingen die niet zo vanzelfsprekend gebruikt worden dan met name. Want ik geloof er niets van dat enkel zaken zoals Sarnacuran, Bye-mite, ed. werken. Ik geloof er ook niets van dat die beesten geen resistentie zouden krijgen tegen die producten. En dat dus voor zowel M&S (rasp) als voor mijten.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, janderegelaa, kiki1976, schaapie18, Theseus en 59 bezoekers

cron