Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:48

Ik zou wel doorgaan met die detox.
Hier ook plekjes op de benen.

Afbeelding
Dat soort plekjes, komt bij die van mij denk ik van in het langere gras staan
twijfel of het een reactie op grasmijt kan zijn
Maar is zeker geen rasp.
Als je twijfelt kun je best een veearts vragen wat je moet doen.
maar keertje benen wassen met wat ontsmettends kan wel helpem


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:01

Ik houd t in de gaten.
Bedoel je bv betadine shampoo? ( had zelf alleen de oplossing van betadine maar kan de scrub of shampoo wel kopen. Is dat dan de humane versie?)

Exit: zie nu oas dat dit topic oorspronkelijk over tinkers gaat. Ik heb een fjord

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:12

Je kunt dan idd de humane versie gebruiken :j

merel531
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:13

Mijn pony heeft zins een week rare opgezeten plekken op de benen zitten het kan meevallen en gewoon door de natheid komen maar ik dacht ik vraag het toch maar voor de zekerheid als iemand weet wat het is hoor ik het graag
Wil je me dan een berichtje sturen
Afbeelding

Afbeelding

butengeweun

Berichten: 3644
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:45

Zoals ik het zie

Dat zijn ze hoe heten die dingen zwilwratten heten ze hoger op het been. Gewoon door je hoefsmid bij laten knippen.

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:47

Ja inderdaad mijn tinker heeft die ook in haar sokken zitten op de achterkant van de kogel zegmaar. Als dat nat word, dan word het wat week en ziet het er ook zo uit.

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:51

Even snel een vraagje tussen door.

Op internet kon ik niet duidelijk vinden over sebacil gebruik en een merrie die een veulen aan de voet heeft. Hebben jullie hier ervaring mee?

Op'e wyn fan juster kist joed net syle.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:15

lobkewikjem schreef:
Even snel een vraagje tussen door.

Op internet kon ik niet duidelijk vinden over sebacil gebruik en een merrie die een veulen aan de voet heeft. Hebben jullie hier ervaring mee?


Ik zou het niet doen, gezien de behoorlijke wachttijd voor slacht en melkproductie voor humaan gebruik.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:49

Die dingen heten sporen. Bij sommige zijn ze heel groot, en bij luxere paarden zijn het doperwtjes. Tinkers hebben vaak flinke sporen aan alle benen en die kunnen gewoon met een tang kort geknipt worden, net als zwilwratten.

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:08

Zijn er ook mensen met ervaring in spuiten met dectomax of gebruik van cydectin pour on,?
Ik krijg de jeuk bij kelly niet onder controle. -O-
Blijft jeuken en stampen met achterbenen, wassen met sebacil had ik al gedaan,maar haalt niet heel veel uit

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:12

Dectomax heel goede ervaringen mee maarja, gaan ook veel verhalen over de ronde..

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:27

Hier gebruik ik alleen nog Cydectin. Toevallig vandaag nog gebruikt. Het werkt echt perfect. Je moet het wel rechtstreeks op de benen spuiten ipv over de rug.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:33

Weet je wat zo rot is, kelly is echt scheitensbenauwd voor water.
Dus het wassen van de benen met sebacil levert ook enorm veel stress en gevecht op.
Plus dat het daardoor dus niet goed lukt om de huid door en door nat te krijgen met dat spul..tja en dan helpt het niet

Ben daar gewoon wel klaar mee en wil iets wat handiger in gebruik is.
Heb van een paar wel een goede ervaring gehoord met dectomax.
Cydectin kwam ik al eens tegen op bokt.

Is beide gif natuurlijk en kelly is al 25 ,maar het is gewoon sneu.

Cydectin is ook alleen via de dierenarts?

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:34

Cydectin ook via DA ja :j

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:36

Heb je dectomax 1 of 2 x laten spuiten?

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:46

Cydectin is op basis van moxidectine, dus als het paard niet heftig reageert op de wormkuren met moxidectine dan zal de cydectin ook niet heel veel kwaad kunnen. Het schijnt minder slecht te zijn dan sebacil. En ik breng het aan met een spuitje (zonder naald), daarmee kun je precies de goede hoeveelheid gebruiken (ik doe iets meer dan 10ml per been voor mijn tinker) en dat masseer je gewoon op de huid in, op meerdere plekjes op het been.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:46

Dectomax moet normaal 2x
hier krijgen ze het sowieso 2x per jaar

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:57

Weet je ik heb nu spotinor tegen luis....maar dat werkt niet tegen mijt
Dat werkt als een tierelier,alleen had ik dat bij kelly gedaan en die kreeg daar dus kale plekken van op de rug.
Verder niks naars mee,alleen die kale plekken.
Maar vraag me wel af of ze dan niet ook reageerd op de cydectin..

Moxidectine zit in equest he, geloof niet dat ze daar last van heeft.

Op welke plek op de benen breng jij dat aan annemiek...alleen op de onderbenen?
Is 10ml per been niet veel?

Granoek, jij laat het sowieso doen dus, preventief?

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:02

Ja hier op stal gebruiken ze het al jaren als ontworming. Niet iedereen is daarover te spreken, maar het werkt gewoon wel echt heel goed.

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:06

Ok,bedankt voor je reactie,ga wel eens overleggen wat mijn veearts wil :j

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:44

ellepel schreef:
Op welke plek op de benen breng jij dat aan annemiek...alleen op de onderbenen?
Is 10ml per been niet veel?

Ik breng het inderdaad aan op de onderbenen, en dan verdeeld vanaf de knie/hak tot aan de kootholtes, beetje aan de voorkant, beetje achter en een beetje opzij.
Ik houd zelf gewoon de hoeveelheden aan die ook voor koeien gelden, dus 10ml per 100kg. Mijn tinker weegt rond de 500kg, dus verdeel ik 50ml over de vier benen, en als er nog iets over blijft dan doe ik dat op de schoft en staartaanzet.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:18

Ok,bedankt voor de info +:)+

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:04

Ik had hier zelf al een topic overgeplaatst , maar aangezien hier veel mensen inzitten die hier veel over weten zet ik het even hier neer:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Vandaag, 18:53

Ik ben nogal een overbezorgd persoon over mijn paarden , en als het aan mij lag liet ik om elke vage insteek dat ze iets hebben een dierenarts komen , en daar is geen budget voor.
Daarvoor vraag ik het eerst hier:
Mijn pony van 11 jaar schuurt al ongeveer 2 jaar , heel licht op 1 plekje in de manen tot nu toe een stuk van 5-1- cm in het midden ( dus niet de schoft of bij het hoofd ) Nu het warmer is geworden is ze ook begonnen met haar hoofd te schuren en ik zie 3 kale plekjes op de borst.

De jaarling die ik heb schuurt zich ook op die plekken ( behalve de borst) .

Eerst dacht ik dat dat aan de voeding was , ben dus langzaam aan gestopt met krachtvoer met vele suikers ( zit nu op vitalbix daily complete ) en de extraatjes worden ook goed in de gaten gehouden . Ze krijgen onbeperkt droog hooi in slowfeeders en ze staan op nu kort gras misschien 2 tot 3 keer per week en we gaan soms ergens grazen met hoog en lang gras.

Maar omdat mijn oudere pony toch een sokkenpaard is met mok ( wel drastisch gemindert sinds eens jaar ) was ik me toch mijt aan het bedenken.
Maar omdat het niet zeker weet en ik een student ben met weinig inkomen wil ik liever niet de dierenarts laten komen om me te vertellen dat het niks is.
Dus mijn vragen :

-Vage symptomen
- Hoe kunnen ze mijten krijgen
- Als er mijten zijn , hoe zal ik ze dan moeten behandelen? Wassen is begrijpelijk , moeten de sokken er perse vanaf , of is goed inmasseren ook goed ( ze heeft geen hele dikke tinker sokken , is ook maar een halve tinker) . Moet je het hoofd ook wassen? Zoja , hoe moet je dat doen met een hoofdschuw paard?
- Wat moet er nog meer behandelt worden? Halsters/dekens/borstels/touwen/vliegenmaskers/dekjes/beenbeschermers. Moet je het leer/ kunststof tuig ook behandelen? En hoe de je dat? Hooinetten ook? ( touw&kunststof ).
En hoe zit het met de schuilstal? Moet die ook behandelt worden? stenen paden ook?

Alvast bedankt voor de reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:30

Ik heb sinds ongeveer een half jaar ook een Tinker met mijt. Toen ik hem kocht was hij ondervoed en in slechte conditie, hij zat onder de luizen en mijten, wat niet zo vreemd was gezien de conditie. Ik heb hem toen behandeld met sarnacuran. De luizen waren al snel weg, maar de mijten zijn er nog/zijn weer terug. Ik heb hem nu al meerdere keren met sarnacuran gewassen, steeds 3x met ongeveer 10 dagen er tussen. Ook finecto bijgevoerd, maar dat hielp ook niet. De laatste keer zijn sokken er grotendeels afgeschoren en wederom gewassen met sarnacuran, maar nog zitten er mijten. Hij heeft nu weer een hoefkneuzing opgelopen door zijn gestamp, zo sneu. Ik vind het erg lastig om te bepalen wat te doen. Injecteren met dectomax? Daar zijn ook veel nadelen over te vinden, al zijn dat wel oude berichten. Of toch werken met een pour-on op de rug? Wie heeft er tips/ervaringen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:37

Ik mocht maar een week tussen het wassen laten.
Ik zou Dectomax proberen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.. Heb over de pour on ook goede dingen gehoord maar nog niet zelf geprobeerd dus geen ervaring mee


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Excalibur, kiki1976, LieZ_Horses, maitestar23, marjor, Melzazu, RanjaRietje, redbutton, Saaams, Selina, SentiBot, Trendiction en 17 bezoekers