Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:15

Lien, waarom heb je het niet in de sokken gestipt met een kwast? Ik denk niet dat het nu voldoende helpt tegen de mijt.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:51

hier weer wat anders; de bekapper ontdekte heeele kleine net uitgekomen maadjes in de straalgroeven van nappie. iig in 1 hoef. hij heeft alles zo goed mogelijk weg gesneden maar adviseerde om ze ff goed te bestrijden met gif. ik ben met pure dettol en ivomec achter elkaar bezig geweest. haal morgen nog ff formalhide bij de welkoop en hoop dat hij er zo weer afkomt.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:56

Vasthi schreef:
Lien, waarom heb je het niet in de sokken gestipt met een kwast? Ik denk niet dat het nu voldoende helpt tegen de mijt.


Gemak dient de mens.
Ik probeer het eerst zo, als bij de koeien de mijten doodgaan terwijl ze het daarbij op de rug gieten waarom bij een paard dan niet is mijn gedachte.
Werkt het niet afdoende dan kan ik altijd nog met een kwast aan de gang.
Wat ik niet doe overigens dan gebruik ik net zo lief 'gewoon' Sebacil Lachen

Ieuw maden in de straal, gelukkig zag de bekapper ze gelijk!
Zitten mischien in een flapje van de straal verstopt?
Dettol en ivomec lijken me geen echte vliegenkillers Pel.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:28

't waren beestjes van nog geen mm dik en 2 mm lang, goed in de straalgroeven gesopt en ik geloof niet dat ze daarin blijven leven. het zijn tenslotte 'maar' vliegenlarven.

ze zaten idd verstopt Ja

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Kingsley2

Berichten: 817
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:35

Ik heb vorige week van mijn DA neocidol gekregen voor de mijt.
Bij ons is Sebacil niet meer te krijgen. Knipoog Ik hoop dat ik het goed doe en dat het werkt, ik doe zo als op het flesje staat 1ml op een liter water en dan met een spons het been soppen en daarna met mijn handen en vingers (handschoenen aan) erin masseren.

Ik heb er nu 3 keer mee gewassen (niet uitgespoeld) maar er blijven korrelige korstjes op zitten waar onder kleine rode plekjes zitten. Je vrijft ze er zo af met je duim in het begin nu zit er een hard korstje op, en ze zitten op het pijpbeen en aan de zijkant net boven zijn hoeven. Hij bijt er nog steeds aan en hij stampt.
Ik wil nog één week wachten en dan laat ik de DA komen om er naar te laten kijken en dan hoop ik dat hij wat op kweek gaat zetten.

Ik wordt er nu een beetje kriebelig van, van die mok/rasp en mijt. Verward

De mok hebben we nu onder controle met chavedonyll. Knipoog

Een paard herkent je uit duizenden.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:26

Ik heb zelf ook veel last van mok bij mijn tinkers en zat nu alle pagina's te lezen voor tips.
Wat ik nu zelf gebruik is formaline met een scheutje hoof clear en dan verdunt met water dit zijn middelen voor de koeien bij klauwproblemen en ik moet zeggen als je het geregeld gebruik werkt het heel goed.
Het bijt op mijn handen maar ik kan aan hun niet merken dat het bijt want ze blijven heel rustig staan als ik het op de wondjes spuit.
Als ik de sokken was droog ik ze voorzichtig af met een handoek en verder pak ik de fohn en fohn net zo lang tot dat ze echt droog zijn en dan spuit ik ze in.
En misschien een tip voor degene die met handschoenen werken je kan bij de DA en ik denk ook wel bij bepaalde dierenwinkels insiminatiehandschoenen kopen die zijn niet zo duur en die bedekken je hele arm.

Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:33

Ik weet dat Sebacil oficieel verboden is, in het buitenland kun je het nog zo halen, maar in Nederland niet meer (?). Ivermectine in de bloedbaan spuiten is volgens onze da een laatste redmiddel omdat het idd heel gevaarlijk kan zijn. Ik denk wel dat áls je het behandeld, met wat voor middel dan ook, je het het beste meteen rigoureus aan kunt pakken (alle paarden, alle benen) omdat je anders resistentie in de hand kunt werken als je een hele lange tijd iedere keer een beetje behandeld. Da's ook niet fijn.

*Filosofeert even verder* Als voeding ook een belangrijke veroorzaker is van het stampen/ mok/ rasp/ etc, hoe komt het dan dat de paarden die uit Engeland komen er ook zo'n last van hebben? Ik neem aan dat de traditionele Zigeuners, enz. in de regel niet veel krachtvoer bijvoeren, of wel?

Muddygate Maisie Grey
Willow (a.k.a. Willomena)

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:14

Droogzetters voor koeien schijnen ook te werken.
Dat spuiten zou ik persoonlijk niet doen maar goed dat is ieder voor zich.

Al zouden die zigeuners ze nou in een lekker vers mals landje gooien met heel lang gras dan krijgen ze wel een stoot binnen wat misschien ook weer niet goed is.
En ik denk dat ze tegenwoordig niets meer met zigeuners te maken hebben dat ze gewoon daar ergens ''gefokt'' worden en dat er van wild dus weinig sprake meer is ik begreep van een fokker/handelaar dat het officieel niet toegestaan is om ze echt uit het wild te halen.
Ze zijn daar dusdanig wild dat ze dus in een kudde lopen op een grote vlakte en dat er dus zo nu en dan naar gekeken word maar wel echt een eigenaar hebben.
Mok zal altijd een probleem blijven bij behaarde paarden.

tinkermurphy

Berichten: 123
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:43

Is eprinex of cydectine pour on ook voor drachtige merries geschikt?
Ik kan dit nergens op de verpakkingen terug vinden, hoop dat een van jullie het weet!

Merci!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:16

staat er niet op de verpakking iets over drachtige koeien? DA weet het zowiezo wel maar het komt in de bloedbaan terecht dus ook in de foetus.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:29

Ik heb hier een pot/fles van grofweg 200ML neocidol staan.
Wie kan ik hiermee nog een dienst bewijzen?
PB, want verhandelen is niet toegestaan, ik weet het, maar het laten aflopen van de datum vind ik zonde (Deze week gekocht)

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

starjo
Berichten: 2009
Geregistreerd: 28-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:04

;) De vlooienshampoo voor de hond heet DEFENCARE, bij DA verkrijgbaar.
Werkt ook goed tegen mijten., en ongedierte

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:24

Ik heb anders geen probleem hoor om aan Sebacil te komen....

Pour on zou ik persoonlijk niet op drachtige merries gebruiken. Het is ook geen wereldmiddel heb ik al ontdekt.

What was that?That was your life mate!That was quick. Can I get another?Sorry mate! That was it....

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:15

Even een vraagje (kijken of het klopt wat ik gehoord heb)

Schurft geeft witte schilfers, en mok zwarte?

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:25

Nee klopt niet....
Rasp en mok geven nl ook witte schilfers en dit hoeft niet door schurftmijt te komen.

Schilfers zijn altijd wittig, het zwarte komt door het vuil.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:12

hmmm ok, heb mijn pony gister behandeld met neocidol.
Had eigenlijk geen verbetering gezien, lijkt alleen maar of er nog meer troep los komt.
Heb haar behandeld met het oog op mijt. (is hiermee in contact geweest)
Wanneer merk je van hoe of wat?
De 1 zegt trouwens behandelen binnen een week, de ander zegt na 3 dagen herhalen en dan een week ertussen, pff

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

Kingsley2

Berichten: 817
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:04

Meestal ga je pas wat zien na een behandeling van ongeveer drie keer of meer, Je moet even op de beschrijving kijken hoe vaak je het moet doen. Maar na drie dagen opnieuw behandelen dat klopt en darna een week ertussen dat klopt ook. Het loskomen is goed! Want dan werkt het je, moet geduld hebben.
Goed droog maken na de behandeling. En tijdens de behadeling goed in laten trekken.
succes

CarolShadow schreef:
hmmm ok, heb mijn pony gister behandeld met neocidol.
Had eigenlijk geen verbetering gezien, lijkt alleen maar of er nog meer troep los komt.
Heb haar behandeld met het oog op mijt. (is hiermee in contact geweest)
Wanneer merk je van hoe of wat?
De 1 zegt trouwens behandelen binnen een week, de ander zegt na 3 dagen herhalen en dan een week ertussen, pff

Een paard herkent je uit duizenden.

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:06

Ik gebruik de Noromectin Pour On :+
op zich qua samenstelling geen verschil, alleen de prijs is lager :=
ipv de Ivomec Pour On bedoel ik dan ;)

Moet zeggen dat ik er niet veel van merk bij de paarden :o maar heb het misschien ook niet conscentieus genoeg gedaan :+
ga er maar weer eens mee starten...bij alle andere dieren (runderen, schapen, geiten, cavia's, hamsters, konijnen,...) werkt het namelijk wel erg goed...

Ik doe het wel rechtstreeks in de sokken op de huid, tinkers hebben net zoals vele andere koudbloeden een lymfe/drainage-probleem in de benen waardoor de pour on-substanties wel in de bloedbaan dringen, maar niet optimaal verdeeld worden over de benen... terwijl het daar net nodig is!

Hier is trouwens opvallend altijd Tinkerbell de klos!
1x heb ik Angel tot aan haar borst en buik toe moeten wassen met Sebacil (in mijn geval geen sebacil, maar sarnacuran) verder heeft ze eigenlijk nooit last van... :?

Hier trouwens 2 geiten die de imaverol-wasbeurten moeten ondergaan...
En ik weet niet wàt het is, maar ik hààt schimmel :roll: vind het wassen tegen schimmel echt vele male, erger dan wassen tegen mijt :(
(sja, logisch is het niet :+ )

Angel ~ GF Rheanna ~ GF Xena ~ *Yentl* ~ The Apache ~ *Tinkerbell*
http://www.grafiorgypsies.com

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:10

ok, dan behandel ik haar morgen nog een keer, en dan over een week nog een keer! DA zei wekelijks, maar heb gehoord dat de mijten dan alweer actief zijn ofzo (eitjes)

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

sophie84
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-07-08
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:57

Berdien schreef:
Dimpygal? En waar is dat te krijgen?

Mijt = schurftmijt :j


niet alle mijt is schurft mijt.
er zijn nog veel meer soorten.

schurft is toevallig een mijt die iedereen kent en die redelijk veel voor komt. maar ik zou niet blind staren op schurft

lekker dagje genieten doe je bij www.opdenlande.nl

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:30

Sinds kort moet ik mij 'jammer genoeg' ook richten op de mok topics.
Ik verzorg een tinker dame van 15 die heel erg mok heeft.

Vooral nu met het drogere weer is het een ramp! De eigenaar heeft al ontzettend veel geprobeerd.
Zij werkte bij een dierenartsen praktijk (dierenkliniek emmeloord) en de DA is er regelmatig bij geweest.

Daisy stamt veel met der achter benen daar waar ze ook de mok heeft.
De meeste mok komt dus door mijten als ik het goed begrijp?
En die kon ik behandelen met een vlooienshampoo voor honden???
En daarna waar moet ik Daisy der benen daarna mee wassen?

<3 <3 <3 <3

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-09 10:34

Nee daar maak je een denkfout. Mok wordt níet door mijt veroorzaakt. Mok is een ziekte die vaak van binnenuit komt, mijten zijn kleine beestjes die tunnels door de huid graven en daardoor jeuk en irritatie veroorzaken.

Mijt kun je behandelen met verschillende shampoo's, maar die moet je niet gebruiken als je paard mok heeft.

Is het zeker dat het paard mok heeft? Op Bokt staan heel veel middeltjes die in min of meerdere mate werken. Voor mijt zijn weer andere behandelmethoden vereist.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:45

Ja het is zeker weten Mok.

En niet zo'n beetje erg ook.

<3 <3 <3 <3

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:14

Hé Berdien maar meestal wordt iets mok genoemd, terwijl het door mijt veroorzaakt is ;) en ze er dus wel heilig van overtuigd blijven dat dat dus mok is ...
Door erge mijt/ jeuk ontstaan er soms dezelfde symptomen als mok dus alhoewel het technisch gezien geen mok is wordt het wel vaak zo gezien dus dan kan de "mok" waar Blokje het over heeft best veroorzaakt worden door mijt ;)
Zeker ook omdat ze zegt dat daisy veel stampt = jeuk ?

Zo werd bv bij Nono zelfs door DA "Mok" vastgesteld, maar vervolgens moesten we wel sebacil gebruiken en was het dus eigenlijk de behandeling voor mijt :=
Laatst bijgewerkt door grid op 06-05-09 11:24, in het totaal 3 keer bewerkt

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:17

Welke voeding krijgt het paard?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: darkadia, HarmanyL, juval, lrm, MairiMacBran, Ninaka, Trendiction, Utixo, xSimonee en 40 bezoekers