Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:12

ik gebruik ook diatomeeënaarde en ben heel tevreden. eindelijk een middel dat werkt!
ze krijgen het ook door het voer
ik heb ook altijd zwavelbloem gebruikt, maar werkte niet goed genoeg, hoor er wel goede berichten voor tegen mok.


Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:16

Oh bedankt om je ervaring te delen! :) Door het voer ben ik niet van plan, maar ik wil het zeker eens op de huid proberen.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:22

Als je gaat googlen,dan is de zwavelbloem het voor heel veel zaken goed.
Ook tegen eczeem plekken en nog veel meer.zelfs voor mensen!

Maar iets als bye mite is dacht ik voor kippen,voor paarden is er niet eens een geregistreerd middel.
Mallenders en sallenders heeft niks met mijt te maken toch.
dat is juist verhoogde keratine aanmaak
...kwestie van vet houden en korstjes wegkammen.
Al zeggen ze dat voeding daar een hoop in doet..
mijn merrie is 25.wat moeilijk met gewicht dus die staat heel hoog in eiwitten in het voer en eet gewoon graan en bij haar gaat dat ook altijden goed...afkloppen want je zult net zien dat het morgen dan wel weer mis is _O-

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:55

Als je sarnacuran zou moeten gebruiken bij open wonden kun je een dikke kwak vaseline op de wonde doen. Ik had hetzelfde vorig jaar. Been open geschuurd van de mijten en moest toch wassen met sarnacuran :( durfde het niet met de wonde dus vaseline er om gedaan om wonde af te sluiten

Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 08:44

Ja m&s is een apart probleem maar kan wel veregerd worden door de mijt (jeuk) waardoor wonden ontstaan in de knieholten. Dus imo iets dat vaak hand in hand gaat.

Qua voeding krijgen ze hier gewoon vitaminenbrok, ruwvoermix en een soort probiotica. Mijn merrie krijgt nog extra bodybuilder van Mijten en kruiden voor de darmen. Ik voer dus geen granen omdat ik veel meer koliekgevallen daarmee had destijds.. Ik dacht overigens dat graan en suikers juist slecht waren voor m&s.

Granoek, de wonden behandelden we met een mix van uiercreme en isobetadinegel. We deden er dan idd eerst de uiercreme op. Alleen plakt dat niet zo goed :+ Was echt een klierboel op den duur.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:13

Mag ik vragen (voor iemand anders) waar jullie de grootste succesen mee behaald hebben wbt de bestrijding van de mijten? het liefst met behoud van de sokken.

Hier is Seabcacil (met sokken scheren, herhalingen om de zoveel tijd, stal desinfecteren, paard er 3 maanden niet in, alle dekjes/ dekens/ borsteld wassen e.d), dectomax, pour on, gewone vlooienshampoo al geprobeerd zonder blijvend resultaat.

Paard krijgt volgens mij door het steeds aan de benen krabben ook bijten en jeuk om de mond dus het is ernstig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:16

met noromectin (is pour-on voor onze koeien). 50 ml, 10 op ieder been even inwrijven, 5 op schoft en staartaanzet. Dat is in mei 2 jaar geleden en nooit meer jeuk gehad. Echter....dit is op eigen risico. Onze veearts had er geen ervaring mee voor dit soort gebruik.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:23

Bedankt! volgens mij is er een heleboel op eigen risico maar die dingen moeten toch ergens aan dood gaan..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:32

Elisa hier dus dectomax spuit.
en bij een ander paard werkte frontline spray voor honden in de sokken afdoende

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:42

Elisa, weet je wel zeker dat mijten de enige oorzaak zijn van de jeuk?
Als er echt niets werkt, dan zou ik eens kijken naar andere oorzaken. Zo krijgen mijn paarden direct jeuk bij verkeerd voer. Kuil/voordroog bijvoorbeeld. Maar zo ken ik ook paarden die jeuk krijgen van Pavo koeken. En van gras..

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:32

Ja dat weet ik wel zeker, mijten zijn helaas ook enorm aanwezig en paard staat al op een dieet en voer is al uitgezocht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:54

Pagina terug wat discussie over de risico’s v dectomax spuiten. Vroeger waren die groter om dat het in een bloedvat werd gespoten. Nu spuiten ze t tegenwoordig in de spier. Bij mijn tinker heeft t grandioos geholpen. Mijn dierenarts vertelde dat het risico voor spuiten IND es pier zeer gering is. Sommige paarden kunnen wat last hebben vd spuitplek

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 02:35

dectomax is indd al jaren een discussie maar heb de afgelopen jaren nooit meer gehoord dat er een paard aan overleden is.

Middel wat gewoon helpt en wat niet teveel moeite kost is Cydectin Pour on.
zolang je de beschrijving volgt en blijft herhalen werkt het gegarandeerd. Ik ga al wat jaartjes mee in de Tinkers en heb veel geprobeerd, maar dit is het enige middel wat zonder teveel moeite (denk aan niet wassen etc) je binnen 5 min. per paard klaar bent.

DalaRuanDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesGlendaloughFenore's Hugo Cava
De Cob van Schouwen
https://www.facebook.com/decobvanschouwen

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:35

Dankjewel, dat ga ik doorgeven! dectomax is hier al gebruikt zonder (genoeg) resultaat dus.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:58

Gatver.. dectomax hielp hier heel goed, maar gisteren zag ik gio toch weer stampen. En de injectie is maar 3 weken geleden.

Nu maar een jerrycan pig oil besteld . Hopelijk helpt dat

**baalt**

Julius <3

Anoniem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:06

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan.

Wat zijn de kosten van cydectin pour on en de injectie? Paard is of lijkt resistent voor byemite geworden.. Anti parasietspray vam de paardendrogist hielp maar tijdelijk.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:32

Cydectin kost zo’n 120 euro voor een literfles. Daar doen wij jaren mee. Mijn tinker krijgt 50ml per keer, en de belg 100ml.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

cp112

Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:14

Olikea schreef:
Gatver.. dectomax hielp hier heel goed, maar gisteren zag ik gio toch weer stampen. En de injectie is maar 3 weken geleden.

Nu maar een jerrycan pig oil besteld . Hopelijk helpt dat

**baalt**




Mag ik vragen waar jij pig oil haalt/besteld?

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:39

Ik heb het bij ruitersport import besteld.

Julius <3

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:45

Volgende week komt er een nieuwe voorraad binnen.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:05

Ik heb even research gedaan naar Cydectin Pour On maar het werkzame bestanddeel is dus moxidectine. Dat zit ook in veel ontwormingsmiddelen (zoals Equest, Eqvalan etc) met gevolg dat er risico is op resistentie tegen die ontwormingsmiddelen dan bij veelvuldig gebruik. Om die reden zou ik het toch niet herhaaldelijk durven gebruiken, resistentie van ontworming is al zo'n groot probleem tegenwoordig.

Vraag me eigenlijk af als je meermaals met Dectomax (ivermectine) behandeld je dan ook geen resistentie opkweekt :o?

Ohja, nog iets. Van wat ik versta is pig-oil + sulphur vooral iets ter preventie van? Of kan je het ook inzetten als behandeling?

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

x_Rebecca

Berichten: 5794
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:12

Bij mij op de fles van cydectin pour on (we hebben een melkveehouderij) staat ook heel groot dat het absoluut niet geschikt is voor gebruik op paarden. Ik weet wel dat ik het er niet zo maar op ga smeren in elk geval.
Olikea, is jou niet verteld voor de zekerheid na ongeveer 10 dagen nog een laatste keer te wassen na de spuit? Werd mij wel verteld zodat je zeker weet dat alles weg is.

Mijn pony staat nog helemaal zonder jeuk in elk geval :D.

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:16

ik zit me af te vragen wat verder nog het verschil is tussen pour-on en ontwormpasta. Bij mijn Ierse dame heb ik dus Noromectin pour-on gebruikt, dat deed echt wonderen. Voor resistentie ben ik absoluut niet bang, bijna 2 jaar geleden gebruikt en sindsdien compleet vrij van mijten. Aangezien de middelen die hier genoemd worden ook de bestanddelen zijn van ontwormpasta, zouden onze dieren toch vrij moeten zijn van mijten door het 'gewone' ontwormen.....waarom is dat dan niet zo

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:16

Veulen84 schreef:
Volgende week komt er een nieuwe voorraad binnen.

Oh ik zie ook nu pas jouw onderschrift, ik weet dat je vorige keer die vragen stelde maar ik had niet eens de link gelegd dat jij van die winkel was _O-


Olikea schreef:
Ik heb het bij ruitersport import besteld.

Had je ook al zwavelpoeder gevonden?

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:20

Veulen84 schreef:
Volgende week komt er een nieuwe voorraad binnen.


Ik heb het ook een aantal dagen geleden besteld, vijf liter, maar dat is dan nog niet op voorraad?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 30 bezoekers