Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:37

Hier gebruiken we pour on.
Vind het echt top spul.

Ook gebruikt bij luizen en mijten, beide waren zomaar weg.

Persoonlijk durf ik niet zo goed dectomax te gebruiken (ook niet nodig gehad dus).


ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:42

Mijn merrie van 25 heeft net afgelopen zaterdag de eerste injectie met dectomax gehad.
omdat ze erg bleef schuren met de achterbenen.
Zie er totaal nog geen nadelen van.
Merrie is nog even blij als anders.

Heb wel neocidol gekregen om ook mee te wassen.
maar omdat ze juist zo bang is voor water wilde ik de dectomax.
heb ik dat nog wel geprobeerd met neocidol,maar dat lukte dus niet.
Hoop dat de dectomax verder zijn werk doet.
Over 2 week moet ze nog een herhaling.

Wat wel enorm goed geholpen heeft bij haar tegen een heel hardnekkige plek in de knieholte voor is het mengseltje van zwavelboem en olijfolie.
Aanrader!!

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:33

**meld zich**
Sinds paar weken verzorger van, wellicht toekomstig bezitter van <3 , 2.5 jarige tinkermerrie afkomstig uit Ierland. Nu nog geheel mijt/luis/whatever vrij en gezegend met prachtig behang.

Maar een van de redenen om te twijfelen over aankoop tzt is wel die huidproblematiek waar je bij tinkers zoveel van hoort/leest.

Zijn er hier mensen die preventieve middelen inzetten?

Bij mijn voor schimmel gevoelige halfbloed arabiertje liet ik injecteren met dectomax. Ging altijd goed. En na een keer schimmel te hebben gehad (midden in een erg strenge winter waardoor wassen met imaverol echt geen pretje was en ik dus hiervoor had gekozen, het injecteren) heeft ze nooit meer last gehad ondanks dat het op stal af en toe bij paarden toch weer de kop opstak.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:40

Preventief inwendig behandelen tegen mijt is niet echt mogelijk, en vooral niet aan te raden. Voor mijt is vrij zwaar gif nodig, en dat blijft gelukkig maar heel kort in het lichaam zitten. Zijn er geen mijten, dan doet het niets behalve dat het een aanslag is op het lichaam en het immuunsysteem.
Er schijnt wel een of andere aarde te bestaan die mijten afstoot, die je in de sokken kunt poederen. Houden ze schijnbaar niet van, en dus kruipen ze niet in de sokken. Maar ik weet de naam niet meer.

Om het immuunsysteem op peil te houden en jeuk te voorkomen is het bij tinkers wel belangrijk om sober te voeren. Geen kuil, niet te veel krachtvoer, alles suikerarm en dus ook voorzichtig met gras.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:22

Ik vraag me dan wel af wat doet het immuunsysteem dat het blijkbaar helpt tegen het oplopen van mijt? Ik weet wel dat een gezond paard minder vatbaar is voor iets als bijv luis, zal dat bij mijt dan hetzelfde zijn? Sorry als ik domme vragen stel, misschien zijn ze ergens in het topic al beantwoord maar heb niet alle pagina's doorgenomen :list: :o

Dat vwb suikerarm zoveel mogelijk en sober voeren en houden dat weet ik idd om dat in de praktijk zo te krijgen en te houden moeten we gaan ervaren... heb geen ervaring met koudbloeden en dus ook niet met tinkers dus het is allemaal nieuw. Ze is wel een wat ranker gebouwd type tinker, meer Grai dan Roman zeg maar. Ook best pittig typetje <<)

Ik heb begrepen dat er ook zeker een relatie bestaat tussen pluimvee / kippen zeg maar en mijten op een boerderij, maar gelukkig houdt de stalhouder waar dit paardje staat geen kippen :7 }:0 er zijn momenteel ook geen schurende of stampende paarden maar goed het is nog weideseizoen...

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:24

Hier preventief met pig oil + sulphur, geleerd in Engeland

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:56

OK +:)+
Ooit jaaaaaaaren terug heb ik een (warmbloed) paard gehad met enorme huidprobleem. Op aanraden van de hoefsmid toen bij de apotheek sulphur / zwavelpoeder laten mengen met bepaalde olie (naam weet ik niet meer :o ) en dat hielp uiteindelijk het paard er wel weer bovenop.
Maar dat was geen mijt, dat was een soort rasp/mok/meerdere malen einschussveroorzakende ellende.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:04

Ik heb eerst ook een poging gedaan met wassen, hielp geen ene moer. Dus toen op de gok de pour-on voor onze koeien Noromectin. Binnen 2 dagen was de jeuk weg en nu 1 1/2 jaar later nog steeds schoon.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:44

Annemiek, dat is diatomeenaarde :j

Kinke,dat wilde ik dus ook, butox of iets dergelijk.
Kon er alleen niet aan komen.
Tot dusver helpt de dectomax in elk geval geen zier,kwam vanmorgen op stal en mevrouw had 1 achterbeen helemaal kapot geschuurd.
Maar het is ook zo een doos he, als die jeuk heeft gaat ze net zo lang door tot op die plek de huid helemaal kapot is -O-

Enige wat ik wel eens preventief heb gebruikt is knoflook.
En dat kwam zo:
In knoflook zit zwavel,daarvan gaat het bloed geuren/verkeerd smaken en zou voor mijt onaangenaam worden waardoor ze minder snel,op je dier komen.
Heb het 1 seizoen gegeven en moet zeggen dat er dat jaar minder jeuk problemen waren.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:08

ellepel schreef:
Annemiek, dat is diatomeenaarde :j

Die bedoelde ik ja, dank je!

Knoflook schijnt weer niet zo gezond te zijn om lange tijd te voeren.. maar misschien wel een idee om in de sokken te sproeien/poederen?

@VanHuisUit, een goed werkend immuunsysteem helpt allerlei soorten parasieten voorkomen/bestrijden :j Zoals je bij zieke paarden vaak ziet dat ze meer last krijgen van wormen en luizen, zo zijn ze ook gevoeliger voor mijten als ze niet goed in hun vel zitten.
Zo merk ik hier vaak dat ze tijdens de rui ook ineens weer last krijgen van mijt, en ik vermoed dat dat vooral komt door het dipje in hun weerstand.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:10

Hallo!

Mijn tinker kruising heeft last van mijten. Heeft een paar wondjes aan haar onderbenen die maar moeilijk genezen. Dierenarts er bij gehad, gaf direct aan dat het mijt zal zijn.
Ik heb een mooi voorraadje Byemite meegekregen en haar nu 2 keer behandeld (14 dagen ertussen). Ik doe dit met een plantenspuit vanaf de bovenbenen naar beneden. De sokken probeer ik te doordrenken. Ik merk nu nog weinig verschil. Ze blijft wat bijten en stampen en de korstjes worden niet minder.

Hier mensen met ervaring met Byemite? Hoe snel werkte het? Tips voor het aanbrengen?

Noah <3

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:47

Waar zitten de wondjes? Als je tussen de sokken en in de kootholte voelt, voel je daar knobbeltjes of rimpels in de huid? En voelt het alsof er wat vocht in de benen zit, of zijn ze wel mooi slank en hard?
Jeuk kan meerdere oorzaken hebben, en bij tinkers komt het vaak door verkeerd voer, al dan niet in combinatie met CPL. Dierenartsen weten hier helaas niet of nauwelijks iets vanaf, dus het is aan te raden om je op internet een beetje in te lezen zodat je zelf eventueel de diagnose kan stellen.

Ik heb zelf geen ervaring met byemite, wel met sebacil wat vergelijkbaar is, en als de verhoudingen kloppen dan zou je na de eerste behandeling al direct verschil moeten merken, en de tweede behandeling hoort eigenlijk precies 10 dagen na de eerste te gebeuren. 14 dagen later heeft geen zin, dat heeft met de levenscyclus van de mijt te maken. Je moet de tweede keer behandelen op het moment dat er zo veel mogelijk eitjes zijn uitgekomen, maar nog voordat de eerste jonge mijten weer vruchtbaar zijn en nieuwe eitjes leggen, en dat is precies 10 dagen na de eerste behandeling.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:04

@8nnemiek bedankt voor je reactie!

De wondjes zitten boven haar sokken, niet in de kootholtes.
Benen voelen slank, wel vind ik de huid bij haar sprongewricht wat dik. Ik zie soms rimpels, maar alleen bij een bepaalde houding.

Goed te weten van die 10 dagen.. op de beschrijving die ik mee kreeg stond 14 dagen er tussen.

Wat overigens wel opvallend is, ze lijkt jeuk te hebben over haar hele lichaam. Krabt aan haar benen maar schuurt ook aan random plekken van haar rug.
We dachten in eerste instantie door die extreme warmte, maar dat is nu niet echt meer van toepassing.

Noah <3

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:24

Vergeet niet dat het gras de afgelopen weken zo'n beetje overal geëxplodeerd is na die droogte dat kan ook huidproblemen geven (naast de mijt)

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:05

Voeding doet een hoop bij de tinkers.
Hier toch de ervaring om zo min mogelijk krachtvoer, en zo min mogelijk suiker rijk gras en ruwvoer te geven.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:55

Precies gras heeft giga veel suikers opgebouwd en is enorm rijk. Het is dan weliswaar kort (alhoewel onze stalhouder alweer een snee gras heeft gehooid) maar bevat enorm veel eiwitten en suikers.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:05

Hallo allemaal, ik val even binnen met een vraag.
Paard hier op stal heeft enkele jaren geleden mok gehad en is daarvan goed hersteld.
Helaas blijft hij harde huid/korstjes houden tussen de sokken. Met goed wassen en zalven kun je die eraf pulken en blijft het een tijdje weg. Het komt echter telkens weer terug. Paard lijkt er totaal geen last van te hebben, ook niet als je pulkt. Het lijkt een beetje op onderstaande foto (niet onze foto).
Afbeelding

Wat kan dit zijn, is het iets wat helemaal weg kan gaan of moeten we er gewoon vrede mee hebben dat dat een beetje in de sokken blijft hangen?

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)


Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:41

Tinkermuts schreef:
Zit het hoog in de sokken op de voorbenen?

Het zit een beetje op de bovenkant can de kogel en een stukje daarboven.
Voornamelijk op de achterbenen en een beetje op de voorbenen.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:13

Op de voorbenen is het meestal rasp, daar is niet zoveel aan te doen, ik kan de korstjes er eens in de zoveel tijd uit en zo nu en dan wat vettigheid erop om het soepel te houden.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:37

Kan overmatige talgproductie zijn wat erg veel voorkomt bij tinkers.
zou er persoonlijk niet teveel aan gaan prutsen,alleen met wat olie(olijfolie,of babyolie) de korstes zacht maken en weg halen.
Mocht er nou jeuk gaan ontstaan en het dier gaan stampen,dan kan er meer aan de hand zijn

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:47

Ik hou niet van al dat gewas eerlijk gezegd... Als er geen beesten of schimmels zitten hou het dan vooral droog is mijn idee... Nu heb ik nooit sokkenpaarden gehad dus ben wat dat betreft nieuwkomer als verzorgster dan maar die huid moet volgens mij vooral niet getriggerd worden (door bijv te nat te warm te veel zon of wondjes etc). Dat is tenminste wel mijn ervaring met niet sokkenpaarden.
Afgezien van weerstand en voeroorzaken enz

Dat pour on hoe komen jullie daar aan via de DA en willen die dat wel voorschrijven omdat er noromectin inzit? Of doen jullie het via vee van eigen bedrijf of zoiets?

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:49

Ik kan het via de DA kopen :j

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:52

Hier ook via de dierenarts.
Toevallig vandaag nog gehad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, ellepel, Pova, thequeensmum en 28 bezoekers