Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-08 09:13

Omdat mijt een lastige kwaal is die helaas veel van onze Tinkers teistert, en de meningen over de verschillende behandelwijzen uiteen lopen, hier een centraal mijt topic.
Daarnaast is hier ook plek voor alle andere been- en huidproblemen die veel voorkomen bij Tinkers.

Hier kun je dus alle opmerkingen, vragen, discussies en tips over mijt, mok, rasp of andere huidproblemen kwijt. Heeft jou DA bijvoorbeeld een nieuw revolutionair middel ontdekt om die kleine etters écht kwijt te raken, plaats het dan alsjeblieft hier! Maar ook als je twijfelt aan de werkwijze van een middel kun je dat hier bespreken.

In de beginpost zal ik alle middelen steeds toevoegen, zodat het in één opslag duidelijk wordt welke middelen er te krijgen zijn. Heb je een korte beschrijving hoe het werkt, dan kan dat er ook bij :j

Bekende en verkrijgbare middelen tegen mijt
- Vlooienshampoo voor honden
- Sebacil (2x wassen, 2e keer na twee weken. Te verkrijgbaar bij de DA)
- Dectomax/Ivermectine (Wordt door de DA dmv van een injectie ingespoten)


Moderatoropmerking:
Dit topic is al lang geleden geopend, maar wordt nog wel gevonden en gebruikt, inmiddels ook niet meer alleen voor Tinkers, we gaan het daarom naar MD verplaatsen.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-12-23 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Topic-tag Centraal verwijderd

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:00

Mag ik zeggen dat ik dit topic onzin vind? Er is al jaren een goed middel tegen de mijt: sebacil, 2x wassen en je bent klaar. desnoods kun laten spuiten door de da.

Een topic over mok/rasp en de invloed van eiwitten en afvalstoffen lijkt mij veel nuttiger

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:30

Wat heel erg goed helpt tegen mijt en een stuk vriendelijker, gezonder en veiliger is dan wassen met Sebacil en/of spuiten met dectomax/ivermectine, is gewoon vlooienshampoo voor honden.

Je kunt de vlooienshampoo gebruiken die je bij je DA bestelt, maar ook de vlooienshampoo die je bij de dierenspeciaalzaak kan kopen werkt prima.

Eerst de sokken wassen met lauwwater en groene zeep, goed uitspoelen en daarna wassen met de vlooienshampoo. Door het gebruik van lauwwater worden de korstjes die de mijten veroorzaken eerder zacht zodat je ze makkelijk weg kan halen.
De shampoo goed lang laten intrekken. Ondertussen met je vingers echt goed door de sokken 'wrotten' zodat je echt alle korstjes los/weg krijgt. Ik laat de shampoo iets van 5 minuten intrekken.
Daarna goed uitspoelen en afhankelijk wat er op de shampoo fles staat, na 2 weken herhalen. Ik droog de sokken wel altijd af met een handdoek. Zeker in de kootholte.

Ik heb een merrie die vol met mijt in de sokken uit Engeland kwam. Niets hielp echt afdoende (ook sebacil niet) maar nu dankzij de vlooienshampoo is ze er vanaf.

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:31

Bekende en verkrijgbare middelen tegen mijt
- Vlooienshampoo voor honden

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-08 12:05

Dat ben ik niet met je eens Caira. Ik ben al járen bezig om Jessie mijtvrij te krijgen. Ze is door de ene DA gespoten met Ivermectine, dat was een eens maar nooit weer ervaring, hij spoot ten eerste verkeerd waardoor Jessie nou elke DA met een spuit het licht uit de ogen slaat en ten tweede kan dat dodelijk zijn. Mijn andere DA doet dat dus ook niet. Hij geeft wel aan dat het Sebacil traject nog niet ten einde is, en dat het gewoon een halfjaarlijk iets is, om het onder controle te houden.
Sokken zijn er al helemaal af geweest, maar na een jaar zit er weer mijt.

Vlooienshampoo voor honden ga ik proberen als deze Sebacilkuur weer niet aanslaat.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:34

ik heb laatst de DA bij Gwenn gehad.

hij noemde naast sebacil de overbekende spuit ivermectine maar die wil ik niet voor mijn paarden. gam heeft hem 2x gehad en bij de 2e keer werkte die al niet meer.

ik heb als tip gekregen om eprinex te gebruiken (via de DA te krijgen) maar haal bij de boerenbond/welkoop de goedkopere variant Ivomec. door de lokale gebieden te behandelen met een kwast heb ik niet het 'probleem' dat d'r lijf vol zit met een stoot ivermectine. dat wil ik zoveel mogelijk vermijden.

dus imo ook zeker geen onzin topic Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Mirjam79

Berichten: 1655
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:40

Mijn Fries is in de laatste 4 weken 2 x behandeld met Dectomax.
Het lijkt nu (2 weken na de laatste spuit) rustig te zijn. Geen
jeuk meer en de korstjes verdwijnen langzaam.
Als er een volgende besmetting optreed, dan zal ik zeker aan vlooienshampoo voor honden denken...

Marije fan de Nysted meer dan 10 jaar van je mogen genieten. Helaas heb ik afscheid van je moeten nemen. Rust zacht maffe merrie.
Wat is het ongelooflijk waar "je weet pas wat je mist, als het er niet meer is"...

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:51

Enige wat bij een van mijn paarden echt heeft geholpen is 2 spuiten Dectomax, met een tussenpoze van 2 weken. Ben er helemaal niet voor, maar na 6 maanden klooien met Sebacil, thee, voerverandering, reikie enz, was het genoeg. Bij dit paard moest ik helaas kwaad met kwaad bestrijden.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:23

Misschien een idee om dit topic gewoon helemaal centraal te maken voor been/huidproblemen?
Dus mijt, mok, rasp en alle rotzooi? Anders krijgen we nog steeds allerlei moktopics ed terwijl dat hier dan misschien ook wel besproken kan worden?

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-08 18:42

Goed idee Sita Ja Ik zal de titel+openingspost even aanpassen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:47

Ten eerste een waarschuwing tegen het geven van een injectie tegen de mijt:

De injectie zelf is veilig, maar de olieachtige vloeistof waarin het is opgelost wordt door paarden slecht verdragen, waardoor er een kleine kans bestaat op een fatale shock. Dit geldt zowel voor het inspuiten in de spier als voor het inspuiten in de bloedbaan.

Tip van mijn DA: Eprinex pour on of Ivomec pour on zijn veilige middelen om je Tinker mee te behandelen en bijkomend voordeel is dat je ze gelijk ook nog ontwormd!
Je stipt het met een kwast met harde haren op de huid van de sokken (vrij arbeidsintensief werkje...). Dit herhaal je na een paar weken en dan ben je van de mijt af.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:59

Vasthi, is dat ook zo bij de Dectomax-injectie?

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:17

Volgens mij ook bij Dectomax (in ieder geval in de bloedbaan), maar ik zal het bij mijn DA nog even navragen.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:57

even een algemene vraag:

Arwen heeft 99% zeker mijt in haar achterbenen/sokken zitten.
( trapt meerdere malen per dag zeer hard 10/15 keer heel snel en hard tegen de grond met haar achterbenen, schijnt een klassiek kenmerk te zijn. Ook heeft ze sinds gisteren in de overgang van de koot een flinke bloederige wond welke geen mok is)
Nu heb ik van mijn zus te horen gekregen dat ik Sebacil moet gebruiken.
geen probleem... maar ik kreeg het zware advies om de sokken er compleet af te knippen of scheren, omdat ze anders er gewoonweg haast niet vanaf komt.
Ik zie hier zeker het nut van in, maar ehm.. wilde toch weten of meer mensen dit hebben gedaan alvorens ik mijn Tinkerdame ga "verminken" Clown

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:02

KootMiraDrum schreef:
Enige wat bij een van mijn paarden echt heeft geholpen is 2 spuiten Dectomax, met een tussenpoze van 2 weken. Ben er helemaal niet voor, maar na 6 maanden klooien met Sebacil, thee, voerverandering, reikie enz, was het genoeg. Bij dit paard moest ik helaas kwaad met kwaad bestrijden.

er bestaat overigens geen thee tegen mijt Knipoog

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:04

de mijt zal wel beter te behandelen zijn zonder sokken maar voor die wond zou ik ze niet knippen. Niet helemaal althans, slechts waar nodig Knipoog.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:12

nee, voor de wond zou ik het ook niet doen,maar echt puur om de mijt weg te krijgen.
dit omdat volgens mijn zus de sokken als perfecte schuilplaats kunnen dienen voor de mijten, waardoor je ze met het middel niet goed weg kan krijgen.
Hierdoor kan het zijn dat je er maar niet vanaf komt.
bij het wegknippen/scheren van de sokken haal je al halve bevolkingen weg, en schijnt het middel gewoon zijn werk te kunnen doen op de overige mijten die er nog zitten?

verder 2 vragen:

als mijt in de achterbenen zitten, zitten ze dan bij voorbaat ook in de voorsokken? ( zoals vlooien die overspringen?)

Mag ik Arwen peesbeschermers omdoen, en die vervolgens veilig voor mijn andere Tinker gebruiken? of heb ik dan kans dat die ook mijt krijgt?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:23

Ik zou het delen van de peesbeschermers even vermijden tot alles weg is.
Ik heb zo'n vermoeden dat als je de sokken goed natdrenkt in de sebaciloplossing je nog best even de sokken zou kunnen sparen.
Redt je het niet met drenken dan kan je ze er alsnog af halen.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:46

ik zou het niet doen, en sebacil op dezelfde manier gebruiken als de ivomec.

bij nap zijn snotpoten heb ik wel haartjes rondom wat plekken korter geknipt (1cm.) zodat het wat meer kon ademen.

de thee is wel goed bij mok die niet door mijt wordt veroorzaakt Ja althans mijn ervaring!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:06

ik zou zelf zelfs geen bijtende middelen als sebacil op open wonden willen gebruiken.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:52

Cheveyo schreef:
KootMiraDrum schreef:
Enige wat bij een van mijn paarden echt heeft geholpen is 2 spuiten Dectomax, met een tussenpoze van 2 weken. Ben er helemaal niet voor, maar na 6 maanden klooien met Sebacil, thee, voerverandering, reikie enz, was het genoeg. Bij dit paard moest ik helaas kwaad met kwaad bestrijden.

er bestaat overigens geen thee tegen mijt Knipoog

Dat schrijf ik ook niet. Vork Was het maar waar!

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-08 08:02

Ik heb na jaren wassen met Sebacil wel Jessie haar sokken af laten knippen (zat zelf toen in Ierland Knipoog )
Het is wel zo dat de sokken een perfecte schuilplaats zijn, én kunnen voorkomen dat de Sebacil tot ín de huid komt. Waardoor die kleine monstertjes veilig blijven zitten waar ze zitten. Als je de sokken afknipt valt die bescherming weg, en kom je makkelijker tot ín de huid.
Open wonden en Sebacil is niet fijn maar wel noodzakelijk. Jessie heeft ook haar benen wel eens tot bloedens toe open gejeukt, maar de Sebacil gaat er dan echt over heen.

Sokken er dus af laten knippen, en toen is het een hele goede tijd goed gegaan. Nu, een goed half jaar later zitten de ettertjes er toch weer. Maar ik heb het vermoeden dat de Bels en Fries het ook hebben Nors opkijken

Sokken eraf zag er zo uit:
Afbeelding
No Cheer Nagelbijten / Gniffelen
Nu zijn de sokken weer tot zo aangegroeid.
Afbeelding
Overigens, hoeveel flesjes van 10 ml krijgen jullie mee van de DA? Ik eerst twee, en dat zou voldoende moeten zijn voor twee wasbeurten. Heb dat aangekaart, dat dat niet ging werken, en nou krijg ik vier flesjes mee. Het mooiste zou zijn tien liter water voor één been, zodat je een volle emmer hebt en daar dat been tot goed hoog in kan soppen. Ga ik de volgende keer maar vragen Nagelbijten / Gniffelen

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:04

Maar ik was alles wel 1x in de maand preventief hoor! Behalve de bels, die spuiten we in de winter gewoon met dectomax.
Sebacil haal ik meestal in flesjes van 100-200 ml.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:04

Sokken afknippen zou ik zeker niet doen, wel alle benen behandelen.

Behandel met Sebacil om de open wondjes heen, dus idd net als met de Eprinex of Ivomec met een kwast met harde haren zodat je tot op de huid komt. Van Eprinex hadden mijn paardjes bij kleine wondjes overigens geen last, het is ook geen bijtend spul.

Als Lowara met Arwen samen staat zo ik haar uit voorzorg ook maar behandelen! Blijf ze ook goed in de gaten houden want het blijft echt niet eeuwig weg.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:05

Meest ideale is je merrie leren om in een emmer te blijven staan, 10 min per voet. Dan kan het goed intrekken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Capriootje, elin2412, Hobbyhorse, mingming, Pikeur en 23 bezoekers