waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-06 21:07

Ginger is ook een crossbred en zoals ik al eerder zei is ze naar mijn mening ook veel te smal. Maar ze heeft wel degelijk tinkereigenschappen, ze heeft een compacte bouw, een stevige vrij korte hals, ronde billen en een erg koel karakter. En nog even wat voor mij dan echt een tinker is, bijvoorbeeld de paarden van Mariska, chakotay en maestro. (zo zijn er wel meer, maar deze zijn bij de meeste hier wel bekend). En dan nog een voorbeeldje van een hengst die ik dan weer geen tinker vind, Venco (stond in het topic van de tinkerdekkingen). Vind ik een erg mooi paard, maar scheer zijn sokken eraf en het is een rijpaard. (al heeft hij ook wel tinkereigenschappen hoor maar ik heb het nu echt over de breedte)


Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:13

ginger18 schreef:
je laatste vraag snap ik niet helemaal (blond) (vraag van leonoor). .


Goed, zal de vraag uitleggen.

Fokken fokkers luxere paarden omdat er vraag naar is en wordt hierdoor bij een stamboek de eisen van een ras aangepast

of

Hebben de stamboek bepaalde richtlijnen mbt fokken en wordt hier door de fokkers rekening mee gehouden?

Mijn tinkerhengst is toch echt een tinker, komt uit een merrie en hengst die beiden zowel bij het ICS en NSvT zijn opgenomen.
Ja hij mist wat sok, had het zelf wel meer willen zien, ja hij is groot en ja hij is wat luxer en geschikt voor de sport.
En ja, hier heb ik hem op uitgekozen én kiezen mensen hem op uit om te fokken met hun merries.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-06 21:19

ok ik hoop niet dat ik hier echt een discussie mee op gang breng, maar hier komt denkt het verschil tussen het nts en de ics naar voren. De nts heeft voor elke tinker wel een hokje om het zo maar te zeggen en dit gaat volgens mij meer uit naar wat mensen willen. (dus de keuze om ook een tinker te fokken voor de dressuur). De ics is er echt voor het behoud van het ras en ik vind het dan ook goed dat ze de crossbred eruit hebben gehaald. Ik weet niet of dit ook allemaal echt zo is, maar zo zie ik het.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:19

Ik heb zelf raar staan kijken toen mijn tinker (Grai) ver kwam met de keuringen van het NTS in 2004. Ik deed mee voor de lol, en met de gedachten in mijn achterhoofd dat het toch niets zou worden, omdat ze niet echt als een tinker oogt. Vooral toen ik de "concurrentie" zag. Er zaten echt hele mooie tinkers tussen met veel behang en lekker breed, en daar kwam ik aan met mijn iele tinkertje met weinig behang...

Ik houd zelf van de Grai's, maar toch ook wel van de Cob's, en de Vanner's, ik vind ze ook gewoon veel meer tinkereigenschappen hebben. Ik vind ook dat ze met de keuringen naar de tinkereigenschappen moeten kijken, en niet alleen naar bv de gangen zoals dat met mijn tinker zo was. De jury vroeg mij toen ze opgesteld stond of ze wel uit een tinker kwam . En toen ze haar eenmaal hadden zien lopen was het opeens een stermerrie...(ik ben er wel blij mee hoor )

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:22

ginger18 schreef:
ok ik hoop niet dat ik hier echt een discussie mee op gang breng, maar hier komt denkt het verschil tussen het nts en de ics naar voren. De nts heeft voor elke tinker wel een hokje om het zo maar te zeggen en dit gaat volgens mij meer uit naar wat mensen willen. (dus de keuze om ook een tinker te fokken voor de dressuur). De ics is er echt voor het behoud van het ras en ik vind het dan ook goed dat ze de crossbred eruit hebben gehaald. Ik weet niet of dit ook allemaal echt zo is, maar zo zie ik het.


Waarom is dan de crossbred eruit gehaald? Waarom zijn ze uberhaupt begonnen met het opnemen van crossbreds?

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-06 21:30

daar kan ik je helaas geen antwoord op geven leonoor. Maarja ik weet ook niet hoe het allemaal precies zit met de stamboeken.

jacky2

Berichten: 2854
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: stellendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:33

ginger18 schreef:
ok ik hoop niet dat ik hier echt een discussie mee op gang breng, maar hier komt denkt het verschil tussen het nts en de ics naar voren. De nts heeft voor elke tinker wel een hokje om het zo maar te zeggen en dit gaat volgens mij meer uit naar wat mensen willen. (dus de keuze om ook een tinker te fokken voor de dressuur). De ics is er echt voor het behoud van het ras en ik vind het dan ook goed dat ze de crossbred eruit hebben gehaald. Ik weet niet of dit ook allemaal echt zo is, maar zo zie ik het.


Sorry,hier ben ik het weer niet mee eens,ik heb bij het ics "tinkers",
goedgekeurd zien worden die bij het Nederlandsstamboek onder de grai zouden vallen ! (of ik vond ze helemaal geen goede tinker,ook geen grai of scudder) )
En als het goed is zouden ze alleen de echte cobs goedkeuren.

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:35

ginger18 schreef:
daar kan ik je helaas geen antwoord op geven leonoor. Maarja ik weet ook niet hoe het allemaal precies zit met de stamboeken.


Als je daar geen antwoord op kan geven, dien je ook geen stamboeken te betrekken in de argumenten die je mening staven.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:40

ginger18 schreef:
ok ik hoop niet dat ik hier echt een discussie mee op gang breng, maar hier komt denkt het verschil tussen het nts en de ics naar voren. De nts heeft voor elke tinker wel een hokje om het zo maar te zeggen en dit gaat volgens mij meer uit naar wat mensen willen. (dus de keuze om ook een tinker te fokken voor de dressuur). De ics is er echt voor het behoud van het ras en ik vind het dan ook goed dat ze de crossbred eruit hebben gehaald. Ik weet niet of dit ook allemaal echt zo is, maar zo zie ik het.

Bij het NSvT wordt het ras ook zeker in stand gehouden, juist doordat er verschillende types zijn. De cobs en Vanners bij het NSvT zijn dezelfde paarden als de cobs van het ICS, alleen hebben ze nog 2 extra types, de Grai en de Scudder (Die laatste mag er wat mij betreft ook uit, omdat scudders directe kruisingen zijn en niet een type wat is ontstaan door selectie).
Dus waarom zou bij het NSvT het ras dan verloren gaan als ze dezelfde paarden hebben? De rasomschrijving w.b.t. de Cob bij het NSvT en het ICS is vrijwel gelijk qua type.

Luxe x luxe wat je eerder ook noemde wordt ook gedaan om binnen een bepaald type te blijven, namelijk de Grai. De Grai is overigens niet een type wat hier verzonnen is door het NSvT, maar zijn een apart type binnen het ras wat al bestond voor de tinkers hierheen kwamen. Dus zie ik niet in wat er niet tinker is aan een grai.
Wel vind ik dat een Grai ook duidelijk als tinker herkenbaar moet zijn, met de rastypische kenmerken, maar dan allemaal wat luxer (minder zwaar qua bot, hoogbeniger, eleganter en andere bewegingen).

Overigens staan er ook zat paarden ingeschreven als cobs bij het ICS die bij het NSvT als Grai's zouden worden aangemerkt (ook 1e premie en ster-paarden!).

Wat betreft jouw mening dat er steeds meer luxe tinkers komen en minder zware is IMO niet waar. Als ik op een keuring kijk of naar het hengstenbestand, dan zijn de luxe types toch zwaar in de minderheid. Net even de uitslagen erbij gepakt van de laatste keuring waar ik met Jordy heen ben geweest en het aantal Vanners, Cobs en Grai's vergeleken. 10 Vanners, 27 Cobs en 9 Grai's. De Vanners zouden bij het ICS ook gewoon onder de Cobs vallen, dus kun je stellen dat er 37 zware paarden rondliepen tegenover 9 luxere.... Dan is de verhouding zo'n beetje 4:1.
Wat betreft het hengstenbestand zijn er ook aanzienlijk meer zware hengsten dan luxe hengsten, en ik denk dat Venco daarvan dan ook wel weer de allerlichtste is die er tussen loopt.

Ik heb zelf ook een Grai, en ik durf te wedden dat hij bij het ICS ook echt wel als cob opgenomen zou zijn:
Afbeelding

Run free Jordy.... 1997 - 2021

_PaaRdJeS_
Berichten: 149
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Katwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:46

ik zelf vind ook dat de tinkers steets luxer worden. net als wat bij de friezen en haflingers zijn gebeurd en wat volgens mij ook bij de fjord gaat gebeuren ?? tinkers horen in mijn ogen breed maar weet niet hoe jullie dat zien. mijn verzorg tinker is ook niet egt breed in mijn ogen en word dus ALTIJD door een brede hengst gedekt. waaronder chakotay en shampoo-boy. zelf vind ik de veulens die ze tot nu toe heeft gekregen wel een mooie tinker lekker breed dus. ik vind dus dat je helemaal gelijk hebt

Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.(

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:52

ik vind de luxe types gewoon erg mooi,hoewel een cob ook niet verkeerd is natuurlijk
maar men ziet vaak graag wat luxere types, dat is gewoon zo en dus wordt er ook mee gefokt. of het goed is weet ik niet.. een Tinker blijft een Tinker natuurlijk.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-06 21:54

Leonoor schreef:
ginger18 schreef:
daar kan ik je helaas geen antwoord op geven leonoor. Maarja ik weet ook niet hoe het allemaal precies zit met de stamboeken.


Als je daar geen antwoord op kan geven, dien je ook geen stamboeken te betrekken in de argumenten die je mening staven.


Jij vroeg zelf iets aan mij over de stamboeken en dit is wat ik ervan vond. En ik heb het alleen over wat mij zelf opviel, ik vraag jullie meningen omdat ik er misschien verkeerd naar kijk, dus dat er misschien wel nog zat brede tinkers rondlopen, maar dat ik ze gewoon niet tegen kom. Dus als iemand een brede zwartbonte tinker te koop weet stuur me maar een pb.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:58

Wat ik dus ook niet snap. Er wordt door de TS gezegd dat het ras 'verpest' zou worden doordat er luxere tinkers gefokt worden. Waarom fok je dan met een luxe merrie? Als je het 'ras' (lees: de zware cob in het geval van de TS) wilt behouden dan moet je alleen fokken met goed uitgangsmateriaal, en niet proberen met een inferieure merrie toch een goed produkt te fokken, want dat gaat je niet lukken. Het eindprodukt zal dan altijd lichter zijn dan de zware vader en dat is juist wat je niet wilt
Op die manier ben je aan het vermeerderen en niet aan het fokken om het ras te verbeteren. Als je alleen het echt zware type wilt fokken zul je zwaar x zwaar moeten fokken. Zo veranker je de eigenschappen, en door luxe x zwaar te fokken krijg je als je dat maar lang genoeg doet op een gegeven moment een populatie paarden die 'gemengd' is waarbij dus de zware eigenschappen (deels) verloren zullen gaan.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-06 22:12

ja supertje daar moet ik je opzich wel gelijk in geven, maar dan heb ik liever dat ze op een luxere merrie een zware hengst zetten, dan dat ze op een luxe merrie een luxe hengst zetten. En hou er rekening mee dat ik niks te zeggen heb over ginger ze is niet van mij. Ik zou er zelf niet mee gaan fokken. Maar misschien heb ik er ook wel gewoon een verkeerd beeld van. Ik heb de tinker zo'n 9 of 10 jaar geleden leren kennen en de tinkers die ik toen heb gezien waren allemaal hele brede. Ik zie pas de laatste jaren de luxere tinkers en misschien zijn ze er altijd wel geweest, maar heb ik ze gewoon niet gezien en heb ik daarom een verkeerd beeld van de tinker.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:32

Wat naar mijn idee ook meespeelt, een aantal jaar geleden waren er gewoonweg niet zoveel tinkers. En de tinkers die je zag werden al gauw zwaar gevonden, want het is nu eenmaal zo dat zelfs een luxe tinker nog aanzienlijk zwaarder is dan een rijpaard in verreweg de meeste gevallen.
Zet bijvoorbeeld mijn tinker op een keuring neer en hij valt echt op als zijnde luxe. Maar bij ons op stal bijvoorbeeld is hij vergeleken met de rest van de paarden erg zwaar.
Het is dus maar net wat je referentiekader is, en dat referentiekader kan veranderen over de jaren doordat je meer vergelijkingsmateriaal hebt. Veel van de luxe tinkers die ik ken zijn ook import, en echt geen import van de laatste jaren. Jordy bijvoorbeeld is 7 jaar geleden naar NL gekomen, en zo vreselijk veel tinkers waren er toen nog niet. Net als Lowara, ook een Grai, maar ook al heel lang in NL en zo kan ik nog wel meer voorbeelden opnoemen.

Ik zie overigens liever luxe x luxe dan luxe x zwaar, om de redenen die ik eerder al noemde. Als je lang genoeg luxe en zware tinkers inkruist (wat ik trouwens wel veel zie gebeuren, en dan met name de luxe merrie's waar een zware hengst op wordt gezet om een zwaarder paard te fokken), krijg je op een gegeven moment een steeds meer homogene populatie en is er geen onderscheid meer tussen de types. Ook zal dan het zwaardere type steeds lichter worden, je zult namelijk nooit een zwaar type paard zwaar houden door lichtere paarden in te kruisen.
Ik ben zeker voor het behoud van de Grai's én de Cobs én de Vanners, maar dat bereik je niet door de types te mengen. Net zomin als dat je zult bereiken dat op die manier het lichtere type 'eruit gefokt' wordt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:35

volgens mij is het ook een verzorgpaard van haar

en ik denk dat het persoonlijk wel meevalt dat 'het publiek' oftewel 'de klant' meer luxere types wilt zien. misschien kunnen we de tinkerruiters ook wel onderverdelen in categorieën van dressuurmiep tot recrearuiter/boscrosser/menner, dikke billen zoeken dito billen om te dragen.
het leuke is misschien juist wel "voor elck wat wils"

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:38

Pellie goed gezegt ik ben het geheel met je eens,
Ik heb zelf een mooie cob al zeg ik het zelf,
Viane moet nog naar de keuring, ik weet niet waar ze onder zal vallen.
En Biggels ja die zal ook onder de grai gaan vallen denk ik.
Ik vind verschillende types mooi, en in elk type zitten hele mooien en hele lelijken tussen.
Voor elk wat wils dus.

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:01

Is het ICS een stamboek dan?

Wie de kudde volgt
loopt altijd in de stront

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:12

Ja dat is een stamboek. Licentie is vorig jaar ingetrokken, maar vrij snel weer terug gegeven....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:14

Supertje, is het niet zo dat als je grai x grai fokt je steeds lichtere types krijgt? Dus dat je af en toe een wat zwaardere merrie of hengst moet gebruiken om er genoeg "bone" in te houden?

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:15

Ohja, was een vormfoutje ofzo, toch?
Altijd gedacht dat het een Society was....

Wie de kudde volgt
loopt altijd in de stront

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:15

flicka schreef:
Supertje, is het niet zo dat als je grai x grai fokt je steeds lichtere types krijgt? Dus dat je af en toe een wat zwaardere merrie of hengst moet gebruiken om er genoeg "bone" in te houden?


Lijkt mij niet dat een veulen/nakomeling lichter wordt dan de ouders.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:17

Ik vraag het even aan Supertje, die weet veel van genetica

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:18

flicka schreef:
Ik vraag het even aan Supertje, die weet veel van genetica


en daarom kan ik geen antwoord geven? ik schrijf toch: lijkt mij

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:27

Leonoor schreef:
flicka schreef:
Supertje, is het niet zo dat als je grai x grai fokt je steeds lichtere types krijgt? Dus dat je af en toe een wat zwaardere merrie of hengst moet gebruiken om er genoeg "bone" in te houden?


Lijkt mij niet dat een veulen/nakomeling lichter wordt dan de ouders.

Lijkt mij inderdaad ook niet, want ook dat is een kwestie van selectie. Een nakomeling zal nooit dusdanig lichter worden dan beide ouders dat het verschil echt groot is. Lichtere paarden ga je op een gegeven moment krijgen door verkeerde selectie (tenminste, verkeerd, het is maar net wat je doel is natuurlijk).
Stel je kruist 2 lichte Grai's, dan veranker je die eigenschappen. Met deze lichte nakomeling ga je weer nog een lichtere hengst/merrie als partner gebruiken, dán ga je steeds lichter fokken.
Maar wil je fokken met een grai die wat raskenmerken mist, dan neem je daarvoor een grai-hengst met wat meer bone die juist die eigenschappen wat meer heeft die je in het veulen zou willen zien, en blijf je toch in het type. Het is dus niet zo dat luxe x luxe standaard een nog luxere nakomeling oplevert.
Tussen de ene en de andere Grai zit nog heel wat verschil namelijk. Neem nu als voorbeeld Venco en Collin, beide Grai's, maar wel flink verschil....
Venco:
http://www.tinkerstamboek.nl/dekhengste ... enco_1.jpg
Collin:
http://www.tinkerstamboek.nl/dekhengste ... llin_1.jpg

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 134 bezoekers