Fokadvies voor mijn merrie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Fokadvies voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 09:03

Als de dierenarts groen licht geeft willen we graag in het voorjaar onze millie laten dekken, fokproduct zal voor eigen gebruik zijn.

Een klein paspoortje
Vicky D-Eichem
Geboren 2001.
Stokmaat 1.43
Heeft al meerder veulens gehad. Wat ik er van weet is dat ze veel wit doorgeeft, maar ook maat, al haar veulens zijn groter geworden dan zij.
Veulent makkelijk, heeft dit altijd zelf in de weide gedaan.
Pssm1 negatief, geen cpl
Opgenomen in het NSVT
2 blauwe ogen, medicine hat
bruin bont (al heeft ze bruine manen, dus dat weet ik niet zeker)

Afbeelding
Sorry voor de matige foto, maar dit geeft redelijk haar bouw weer.
Ze staat momenteel op dieet,(vandaar het graasmasker) is de afgelopen 10 jaar als grasmaaier/fokmerrie gebruikt, wordt nu langzaam in het werk gezet.


Wat ik graag zou willen fokken, iets meer maat, maar dat hoeft niet van de hengst te komen.
Iets meer massa.
Goede rug, Millie is wat week in de rug, al vermoed ik dat dit wel bij zal trekken als ze weer in bespiering komt.
Ruim gangenwerk. Millie heeft echte pony gangen.
Hengst met een goed karakter, mag pit hebben, maar moet goed te beheersen zijn.
Pssm negatief, CPL vrije hengst.
KI met vers sperma is te overwegen. geen diepvries vanwege haar leeftijd.

Kleur maakt niet uit, ik zou het liefst effen fokken, maar dat is zeker geen harde eis.

Welke hengst adviseren jullie?

Julius <3


Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:31

Ik denk als eerste aan Rudolph van de Kapershoeve. Volgens mij heeft hij alles wat je zoekt. Ik weet alleen niet of er ook KI mogelijk is, want hij staat in een noordelijk puntje Nederland.


Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Fokadvies voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:46

Oej die is overbouwd. Ik zou echt een opwaartse hengst uitzoeken. Die hierboven is ook overbouwd en neerwaarts

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 09:54

Kabayo schreef:
Oej die is overbouwd. Ik zou echt een opwaartse hengst uitzoeken. Die hierboven is ook overbouwd en neerwaarts


Daar heb je een goed punt. Ze is inderdaad wat overbouwd maar dit vertekend wel enorm door het gebrek aan bespiering.

Maar dit neem ik inderdaad mee in de overweging

Julius <3

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:11

De merrie is qua bovenlijn idd niet best. Maar voor een groot gedeelte is dit leeftijd en gevolg van ongetraind en fokmerrie zijn. Mijn oude merrie had dit ook. Met training kan dit weer een heel stuk verbeteren, en daarbij is het dus niet genetisch. Mijn merrie had “vroeger” gewoon een rechte rug, en haar nakomelingen net zo. Overigens is het ook niet overbouwd, maar verzonken achter de schoft.

Opwaarts is niet rastypisch bij Tinkers en ga je niet/lastig vinden. Rudolph is juist erg mooi qua bouw én bovenlijn. De foto is iets van achteren genomen. Bovendien komt de hengst niet bij jou in de wei, omdat de Tinker een jong ras is, fokt een hengst niet altijd wat je verwacht. Rudolph zijn nakomelingen vallen op door de mooie rechte bovenlijnen, ruime beweging en grote maat. In deze combinatie is er 50% kans op effen.

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Fokadvies voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:47

Caily vind je dat verschil in schofthoogte niet te groot?
Ik zou het denk ik niet aan durven.

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:56

Nee hoor, merrie heeft meerdere veulens gehad. Veulen past zich aan. 1.54 x 1.75 is hier afgelopen jaar vlekkeloos gegaan, wederom een vrij klein veulen uit de merrie, net als vorige keer (hengst 1.58). Veulen heeft in de maanden daarna wel aanzienlijk meer maat gekregen en is inmiddels bijna even groot als haar zus van 2,5 jaar ouder :+ .

Soortgelijk verhaal bij de Tinkermerrie van vrienden die eerst een veulen van een Tinkerhengst kreeg om te kijken hoe het ging. Gezien er geen complicaties waren of bijzonder fors veulen uit kwam, is ze daarna gedekt door een van de Shire hengsten. Ook dat ging prima. Wederom veulen die niet zo groot was, maar in de maanden daarna flink groeide.

Andersom ook mee gemaakt. Vriendin had een Tinkermerrie van 1.60 fors model uit grote bloedlijnen en liet haar dekken door Noedel. Hoe of wat geen idee, maar veulen was bij de geboorte zo groot dat het een gevecht was om eruit te krijgen en iedereen verbaasd was.

Overigens is Rudolph zelf wel groot en geeft hij die maat aan zn veulens (wat niet zegt dat ze groot geboren worden), maar Rudolp zn vader is maar 1.52 en meende zn moeder 1.60 (vandeMol kan je dit zeker vertellen).

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:18

MariekeTV schreef:
Caily vind je dat verschil in schofthoogte niet te groot?
Ik zou het denk ik niet aan durven.

Datwas ook het eerste wat ik dacht,die is te groot voor deze kleine merrie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, larissa367 en 56 bezoekers