Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:25

Tjonge jonge wat een discussie!
Bij deze even de foto's van een van mijn Friezen, zo staan ze er bij mij bij. Sorry voor slechte kwaliteit maar gaat om ideeAfbeelding
Afbeelding

Yentlehof
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-08-18
Woonplaats: Egchel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:25

Wauw staat hem beide goed, groot verschil he met of zonder!

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 22:27

BopjeBo schreef:
Tjonge jonge wat een discussie!
Bij deze even de foto's van een van mijn Friezen, zo staan ze er bij mij bij. Sorry voor slechte kwaliteit maar gaat om idee[ [url=m/KkRM2a.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MnGnyU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Netjes! Maar rij jij met beschermers? Passen die er dan nog omheen met dat plukje haar?

8nnemiek

Berichten: 43390
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:30

Dat bedoel ik ook inderdaad, ts :j
Mooi dat je je tink al zo lang hebt en jullie samen met plezier die richting op kunnen gaan :D

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:44

Ja prima, de kale kootholte loopt nog door tot aan de spoor in de vetlok dus de sok druk je netjes plat, past prima.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:56

Ik vind het prachtig TS. Gaaf dat je serieus met je tinker aan het werk bent en als zijn sokken er dan af moeten, prima toch? Ik vind het mooi staan, maar het maakt geen knal uit wat ik vind wat het is jouw paard. Al verf je hem paars en knip je er een hanenkam in, zolang het paard er geen last van heeft maakt het niets uit. Jouw paard, jouw besluit. *\o/*

Een tipje zodat de overgang niet zo hard is, scheer die overgang een stukje met de haren mee. Ik denk dat je de sokken tegen de haargroei in scheert, dus omhoog. Dan krijg je het zo mooi kort. Als je de overgang van boven naar beneden scheert haal je een deel van het haar weg en krijg je een mooiere overgang tussen het geschoren en niet geschoren deel van het been.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:09

Klopt, zo heb ik het ook gedaan, bij de laatste foto hierboven kun je dat goed zien, grens loopt over bij de kogel richting hoef, daar heb ik met de haren meegeschoren om de sok overgang natuurlijk te laten lijken.

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 23:22

Bedankt voor de tip! Ik zal het de volgende keer eens proberen, maar het is sowieso nog oefenen want van dichtbij ziet het er niet heel schitterend uit haha

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:55

8nnemiek schreef:
xApple schreef:
Wát een onzin :+

Laat iedereen lekker in zijn of haar waarde. Dat je zelf sokken en behang mooier vindt; prima maar respecteer anderen hun mening ook dan. Wat kansloos zeg :(:)

Wat vind je onzin? Dat geschoren sokken niet bij het ras horen? Dat staat gewoon in de rasomschrijving hoor ;)

De meeste tinkerliefhebbers houden mede van het ras vanwege hun weelderige behang, en als mensen massaal hun tinkers gaan kaalscheren dan gaat je dat als liefhebber best wel aan het hart ja. Jammer dat dat schijnbaar niet meer gezegd mag worden.

Het is verder een prachtig paard. Maar kale benen is gewoon niet mijn smaak en ik vind het zonde om van zo'n mooie tinker een kaalgeschoren sportpaard te maken.


Niet iedereen koopt een paard/hond alleen voor het uiterlijk..

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:40

8nnemiek schreef:
Ik denk dat je mijn reactie niet helemaal begrijpt, Apple. Met een sportpaard bedoel ik een warmbloed/volbloed.
En ik heb nergens gezegd dat ts geen tinkerliefhebbers is. Ze zei zelf toch ook dat ze er in eerste instantie tegenop zag om te scheren?

Helemaal prima als ts haar tink scheert hoor, dat moet iedereen inderdaad zelf weten, maar ik bedoel alleen te zeggen dat ik het zonde zou vinden als de trend van het scheren die je steeds meer ziet zich doorzet en mensen tinkers gaan kopen om ze vervolgens allemaal kaal te scheren.
Ja, dat vind ik een vreemde ontwikkeling, en nee, dat geldt niet voor het paard van ts. Ts kocht haar tinker toch niet met de intentie om er meteen alles af te scheren en er een halve quarter van te maken? Ik neem aan dat ts ook op het uiterlijk en het behang viel toen ze haar paard kocht.


Dus koudbloeden kunnen geen sportpaarden zijn? Denk dat heel veel mensen daar toch anders over denken..
En een Tinker is alleen kenmerkend om zijn behang? Of heeft het dier misschien nog karakter eigenschappen die bij het ras horen? Mag toch hopen dat je niet alleen van het ras houd omdat het toevallig veel behang heeft, want er zijn een heleboel andere rassen die dit ook hebben.

Daarnaast vind ik voor de tak van de sport het alleen maar goed dat de ts de sokken heeft geschoren, kun je je voorstellen wat er met die haren gebeurd als hij moet sliden? Nee dan maar gewoon de sokken er aan laten zitten omdat het zo hoort, lijkt me ook niet echt diervriendelijk.

Heb in mijn leven nog maar een paar tinkers gezien(kan ze op 1 hand tellen) waarvan de sokken er netjes en verzorgd van uit zagen, merendeel zie ik tinkers met klitten, poep en andere troep in hun sokken hangen. Nog niet te spreken van de mok en mijten.
Sorry voor alle tinkerliefhebbers, vind het een prachtig ras. Maar ik ben helemaal voor het scheren :) Tenzij je de hele dag tijd hebt om de sokken te verzorgen, dan vind ik het ook machtig mooi met sokken :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:52

CharmingS schreef:
8nnemiek schreef:
Ik denk dat je mijn reactie niet helemaal begrijpt, Apple. Met een sportpaard bedoel ik een warmbloed/volbloed.
En ik heb nergens gezegd dat ts geen tinkerliefhebbers is. Ze zei zelf toch ook dat ze er in eerste instantie tegenop zag om te scheren?

Helemaal prima als ts haar tink scheert hoor, dat moet iedereen inderdaad zelf weten, maar ik bedoel alleen te zeggen dat ik het zonde zou vinden als de trend van het scheren die je steeds meer ziet zich doorzet en mensen tinkers gaan kopen om ze vervolgens allemaal kaal te scheren.
Ja, dat vind ik een vreemde ontwikkeling, en nee, dat geldt niet voor het paard van ts. Ts kocht haar tinker toch niet met de intentie om er meteen alles af te scheren en er een halve quarter van te maken? Ik neem aan dat ts ook op het uiterlijk en het behang viel toen ze haar paard kocht.


Dus koudbloeden kunnen geen sportpaarden zijn? Denk dat heel veel mensen daar toch anders over denken..
En een Tinker is alleen kenmerkend om zijn behang? Of heeft het dier misschien nog karakter eigenschappen die bij het ras horen? Mag toch hopen dat je niet alleen van het ras houd omdat het toevallig veel behang heeft, want er zijn een heleboel andere rassen die dit ook hebben.

Daarnaast vind ik voor de tak van de sport het alleen maar goed dat de ts de sokken heeft geschoren, kun je je voorstellen wat er met die haren gebeurd als hij moet sliden? Nee dan maar gewoon de sokken er aan laten zitten omdat het zo hoort, lijkt me ook niet echt diervriendelijk.

Heb in mijn leven nog maar een paar tinkers gezien(kan ze op 1 hand tellen) waarvan de sokken er netjes en verzorgd van uit zagen, merendeel zie ik tinkers met klitten, poep en andere troep in hun sokken hangen. Nog niet te spreken van de mok en mijten.
Sorry voor alle tinkerliefhebbers, vind het een prachtig ras. Maar ik ben helemaal voor het scheren :) Tenzij je de hele dag tijd hebt om de sokken te verzorgen, dan vind ik het ook machtig mooi met sokken :)


Een gezonde tinker, die op een normale bodem staat, heeft eigenlijk nooit echt héle vieze sokken. Voor het oog misschien wel, maar als er mest een flinke klitten in zitten, moet je je toch andere dingen af vragen ;) Vriendinnetje heeft meerdere tinkers (momenteel zes geloof ik) en die hebben flink behang. Maar niet één heeft mest in de sokken, en modder alleen op de wei na veel regen - na een nacht in de witte zandpaddock is dat er ook weer af.

Neemt niet weg dat inderdaad ieder het voor zich moet weten. Ik neem aan dat je uiteindelijk kiest voor een tinker om de combinatie van 'aansprekend uiterlijk' en karakter - hoewel de wildfok en grootschalige import misschien niet meer altijd het prototype karakter meenemen waar tinkers om bekend staan. Niet puur vanwege het behang. Maar goed, ik neem ook aan dat je een kwpn-er niet puur uitkiest op de 'zwart en 1,70m' en een paint niet puur op 'mooi overo patroon'. Misschien ben ik naïef, maar ik heb mijn paard uitgezocht op 'is gezond' en 'zoekt contact'.

Heb je een soort 'blinde ambitie' voor de topsport, is het misschien niet de meest voor de hand liggende keuze, een tinker, maar in de basissport kan ieder gezond paard waar jij als ruiter fijn mee kunt werken, leuk meedoen.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:52

Ik vind het tof en sportief staan! Ik zou ook de tip geven om de overgang met haarrichting mee te scheren. Je kunt ook met de tondueze met opzetstukje de eerste 3/4cm de overgang bijwerken.

Om de sok discussie nog even op gang te houden, wij hebben een commercieel bedrijf en hebben ook meerdere koudbloeden en dus ook tinkers. Wij scheren en knippen van de meesten van hen ook de sokken. het is erg moeilijk de kootholtes mooi schoon, droog en hygienisch te houden. We zijn gek op allemaal en niet omdat ze sokken hebben, de ruiters vinden ze zonder sokken nog net zo cool om te rijden.. Sok of geen sok, paard veranderd er niet door.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:31

Hier een groot tinker liefhebber en fokker. En ondanks dat ik ze prachtig vind met volle sokken vind ik paard van ts juist veel leuker zonder sokken! Het staat hem echt goed.

Enneh, ik mag dan 15 tinkers hebben, fanatiek fokker zijn, keuringen lopen etc, maar ook ik heb er 1 zonder sokken :Y) :+ oh en ook nog zonder manen :') :oo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:27

Gewaagd maar heel mooi cp12!

Anoniem

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 06:16

Afbeelding
Afbeelding

Zal die van mij ook maar even showen. :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:04

@cp112 het staat 'm wel! Zou zelf niet zo gauw écht alles eraf halen aan manen, maar heb ze ook al met sportcoupe gezien, en sommige staat dat gewoon heel tof! (voordeeltje: je hoeft geen héle dikke manen in knotjes te draaien, wat bij sportcoupe wel zou moeten natuurlijk)

@_dominique die van jou is ook erg knap - hoe mooi ze getekend is, helpt ook enorm natuurlijk :j

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:40

Ben zelf niet zo van de Tinkers maar zo zonder sokken vind ik ze een stuk mooier! Ziet er meteen zoveel sportiever uit! Leuk om dat ook een keer te zien :)

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:42

Ik vind het veel sportiever en frisser zo! :) Ik zie bij veel tinkers van die lompe poten er onder uit komen en dan vind ik het echt mis staan :o . Maar dit is wel chique :j .

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:45

Ik vind het mooi en sportief staan TS, met of zonder sokken blijft het een prachtige tinker! En indd complimenten over het gewicht van je tinker.

Mijn Haflinger gaat ook sokloos door het leven, en is nog steeds een Haflinger *D Het is zelfs een sportpaard 8-)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:50

_Nero schreef:
Ik vind het mooi en sportief staan TS, met of zonder sokken blijft het een prachtige tinker! En indd complimenten over het gewicht van je tinker.

Mijn Haflinger gaat ook sokloos door het leven, en is nog steeds een Haflinger *D Het is zelfs een sportpaard 8-)


Haha, mijn haflinger ook, maar dat zijn toch wel sokken van een iets ander kaliber... Nog nooit iemand horen vallen over het eraf halen van de sokken van een haf. Ik knip zelfs de staart wel eens - die hangt nét bóven de kogel, en dus niet 'bijna op de grond' zoals ze dat vaak laten zien... Maar bij tinkers valt men toch sneller over 'iets doen aan het behang' heb ik het idee ;)

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:52

Afbeelding
Hier ook een sokloze tinker.
In de zomer krijgt ze enorm veel jeuk door de warmte en dat het dan gaat broeien. Nu de hele zomer geen jeuk en geen plekjes gezien!

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:07

Ik ben fan van sokloos! <3

130123

Berichten: 32
Geregistreerd: 05-03-14

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:18

Ik vindt het Youri erg mooi staan zo sokloos! Het oogt een stuk sportiever. :)) Maar met sokken vindt ik hem ook erg mooi.

Dominique, wat eeen prachtige tinker heb je! Verliefd <3

8nnemiek

Berichten: 43390
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:23

Silver_Bolly schreef:
Hier ook een sokloze tinker.
In de zomer krijgt ze enorm veel jeuk door de warmte en dat het dan gaat broeien. Nu de hele zomer geen jeuk en geen plekjes gezien!

Jeuk is bijna altijd een teken van mijt, of verkeerde voeding. Zou je dat nog eens merken, laat er dan even een dierenarts naar kijken, want mijt kan ook ziektes als CPL triggeren.
Sokken broeien niet, die isoleren juist ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:26

130123 schreef:
Ik vindt het Youri erg mooi staan zo sokloos! Het oogt een stuk sportiever. :)) Maar met sokken vindt ik hem ook erg mooi.

Dominique, wat eeen prachtige tinker heb je! Verliefd <3


Wat lief! Thanks <3