Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 23:07

Ik heb een hele lieve en zachte tinkermerrie gekocht, die komende zaterdag naar me toe verhuist.
Ze komt komende zaterdag, samen met haar kamaraad, een stoere ruin, breed en harig, precies zoals ik ze het liefste zie.

Nu vraag ik me af. Stel nu, je wilt een veulen fokken, hoe pak je dat dan aan, wat komt er bij kijken, in de voorbereiding. Ik heb al bij verschillende bevallingen geassisteerd in het verleden, dus dat stuk ken ik wel.
Ik zeg niet dat ik het ga doen, maar ik vind het een interessante mogelijkheid om te onderzoeken.

ze is 17 , ze heeft eerder al veulens gehad, en is opgenomen in het stamboek.
Stel, onze veearts vind het lichamelijk verantwoord, want dat is natuurlijk een vereiste.

Hoe bepaal je dan de juiste hengst?
Kun je nog ergens het exterieur van je merrie laten beoordelen, zodat je weet wat de
sterke en minder sterke punten zijn. Dan weet je ook Wat je wilt verbeteren, en welk vaderdier
past daarbij.

Bij wie moet je zijn voor gedegen advies?

Julius <3


kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 23:11

Ik zou haar als eerste op pssm1 laten testen als dat nog niet gedaan is.

Daarnaast heel kritisch naar de merrie kijken, wat moet de hengst bij haar verbeteren en wat wil je graag behouden?

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 23:18

Ja, daar zit de vraag, ik ben geen tinker kenner.
Ik kan de bouw van mijn merrie niet goed genoeg beoordelen.
En al helemaal niet bedenken hoe dat dan verbeterd kan worden, en ik ben niet bekend met de hengsten die op dit moment beschikbaar zijn . En ik vind ze allemaal mooi <3

Ik wil niet zomaar een veulentje fokken.

Julius <3

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 23:23

Post anders een foto en vertel ons hoe ze is onder het zadel? Is ze (te) rustig, (te) druk, hoe zijn haar gangen?

Sowieso is er een overload aan kleine tinkers op de markt, als het even kan, fok dus groot. Ik zelf zie graag de wat luxere maar toch typische tinker (dus hoge benen, stevig maar sportief gebouwd, typisch behang) gewoon omdat ze wat breder ingezet kunnen worden (en beter verkopen als dat je insteek is). Maar dan nog, vergeet niet, de markt is behoorlijk overspoeld met tinkers. Als je er één fokt, doe je best om het beste te fokken, leuk kleurtje is tegenwoordig vaak een pré, of hou het veulen gewoon zelf.

Oh en als je een hengst zoekt: Kijk niet alleen naar de hengst zelf, kijk vooral naar zijn nakomelingen, dat zegt meer over hem dan hijzelf.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 23:31

Ik zal binnenkort eens goede fotos maken.
Als ik er een zou fokken, dan zou het voor mezelf zijn, maar je weet natuurlijk nooit hoe het loopt. dus verkoopbaarheid is wel iets om rekening mee te houden.
Ik heb geen glazen bol :n

kun je een advies krijgen via het stamboek? ze is in het ics ingeschreven.

Julius <3

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 23:39

Ik ben niet zo goed op de hoogte over het stamboek zelf (heb zelf namelijk geen tinkers, verzorg ze enkel op een stal) dus ik kan daar niet zo heel veel zinnigs over zeggen, maar ik gok zo dat ze dan wel graag willen weten wat je verbeterpunten zijn, dan zullen ze je vast wel een selectie hengsten kunnen aanbieden, al denk ik dat bokt je beter zal kunnen helpen hoor, die zijn wat minder onbevooroordeeld. Ik ben altijd wat huiverig met stamboeken e.d. (wellicht onterecht hoor, of wellicht alleen bij stamboeken waar groot geld in om gaat) maar ik zit in mijn hoofd met steekpenningen om voorrang te geven aan bepaalde hengsten die misschien niet eens zo ideaal zouden zijn voor jouw merrie. Maar als je niet blind op hun advies af gaat kan het best een prima leidraad zijn.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:50

Ik heb als eerste 1 advies voordat je überhaubt verder gaat in je voorbereidingen

Test op PSSM1

Wanneer de uitslag daarvan n/n is , dan pas volgende stappen zetten

Succes

Kleinschalige hobbyfokkerij in Zuid-West Frankrijkhttps://www.facebook.com/tinkersenfriezenvanlabesse/

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:54

Wat vandermol zegt inderdaad.
Test alsjeblieft eerst op pssm1.

Er zijn inmiddels ook al genoeg (tinker) hengstenhouders die alleen maar pssm vrije merrie's aan nemen.

En voor de eventuele verkoop is het ook goed om een pssm vrij veulen te fokken.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 08:58

De merrie is pssm n/n volgens de oude eigenaar. Maar ik zou het zelf nog eens laten onderzoeken.

Anders zou ik het niet eens overwegen.

En ik zit niet in de voorbereiding .. ik ben de mogelijkheid aan het onderzoeken.
ALS er bij ons een veulen zou komen.. dan moet het wel wat toevoegen.

Julius <3

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:09

Alleen maar goed dat je je er zo in verdiept :)

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:10

Wat je kan doen is lid worden van het stamboek, je merrie staat bij het ICS-NL dus dan daar lid worden: https://ics-nederland.com/index.php/nl/ . Zij organiseren meerdere keuringen per jaar door heel NL en Belgie, de agenda staat op de site. Op zo'n keuring wordt je merrie beoordeeld op verschillende punten te maken met bouw, beweging (stap & draf) en rastype. Je krijgt dit rapport nadien mee naar huis. Uit de behaalde cijfers volgt een totaal van punten wat je premie bepaalt. Als je merrie in twee verschillende jaren een 1e premie behaald (144 punten of meer), dan is ze STER.

Het totaal aantal punten en/of de premie worden ook in het paspoort vermeld. Het kan dus zijn dat ze al eens op keuring is geweest, dit zou terug te vinden moeten zijn. Als je haar naam intikt in het online stamboek op de website staat een eventueel behaalde premie ook bij haar naam.

Een hengstenkeuze is deels persoonlijk, wat is je doel, je smaak, budget, woonplaats, speelt allemaal mee. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat de hengst pssm1 vrij is, en van goede kwaliteit. Welke kwaliteit voor jou goed is, bepaal je zelf. Sommigen vinden enkel goed gekeurd goed genoeg, anderen letten op het aantal punten of de premie, maar ook specifieke kenmerken van een hengst kunnen een rol spelen om de combinatie met de merrie te maken.

Ik zou van zowel de merrie als hengst die je tzt op het oog hebt ook de nakomelingen gaan bestuderen, zo weet je bijvoorbeeld dat je merrie uit een hengst met vrij veel kleur (= je ruin) alsnog best wel wit gekleurd veulen geeft. En ja, veel mensen kopen graag een veulen met veel kleur, dus hengsten die veel wit hebben/nakomelingen met veel wit, zou ik niet gelijk als voorkeur hebben, om iets te noemen. Al zijn natuurlijk tal van punten belangrijker dan kleur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:10

Gekke vraag misschien hoor maar dat is gewoon onkunde vanuit mij. Waarom is het zo belangrijk dat er getest wordt op pssm? :)

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:12

_Dominique schreef:
Gekke vraag misschien hoor maar dat is gewoon onkunde vanuit mij. Waarom is het zo belangrijk dat er getest wordt op pssm? :)


Omdat je anders zieke paarden fokt.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 09:19

De ruin is niet haar zoon caily. Dat dacht ik eerst ook.
Wat ik op de foto aan haar 2 veulens zie is dat ze veel wit doorgeeft.

Dank je voor je heldere uitleg.
In westdorpe werden er in het verleden wel keuringen gehouden. Dat is voor ons wel aan te rijden.

Mocht ik dit traject in willen gaan dan is dat misschien een goed startpunt.

En @marieke1. Vroeger dook ik overal in. Maar tegenwoordig onderzoek ik me suf voor ik actie onderneem. Soms in zo'n mate dat er verder niks meer gebeurt :o

Julius <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:47

_Reneee schreef:
_Dominique schreef:
Gekke vraag misschien hoor maar dat is gewoon onkunde vanuit mij. Waarom is het zo belangrijk dat er getest wordt op pssm? :)


Omdat je anders zieke paarden fokt.


Ja dat begrijp ik maar waarom dan alleen testen op pssm?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:53

De ruin is de vader van sowieso de dochter die ze paar maanden terug verkocht hebben.

Er is begin november een keuring van ics in sint lievens Houtem
Laatst bijgewerkt door Caily op 31-07-18 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 10:56

Ik denk omdat daar het gen voor bekend is en er een makkelijk af te nemen test is. Je stuurt wat haren met wortel op en binnen een dag of 10 heb je de uitslag .

Het zou mooi zijn als ze bijvoorbeeld het cpl gen konden isoleren. ( als dat al genetisch is )
Ik verwacht wel dat er de komende jaren verschillende andere testen beschikbaar zullen zijn.

Julius <3

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 10:58

Dat wist ik. Dat ze samen een veulen gekregen hebben.
Het is echt een gezinnetje. Dat kon ik niet uit elkaar halen. En ik heb de ruimte.

Het enige waar ik me echt zorgen over zit te maken is dat ze echt af en toe dingen zonder elkaar moeten gaan doen. En hoe dat gaat uitpakken. Maar goed. Dat zien we allemaal vanaf volgende week.

Millie zit in het ics. Kan ik dan ook in België naar de keuring?

Julius <3

Balou_k

Berichten: 14051
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:05

Olikea schreef:
De ruin is niet haar zoon caily. Dat dacht ik eerst ook.
Wat ik op de foto aan haar 2 veulens zie is dat ze veel wit doorgeeft.

Dank je voor je heldere uitleg.
In westdorpe werden er in het verleden wel keuringen gehouden. Dat is voor ons wel aan te rijden.

Mocht ik dit traject in willen gaan dan is dat misschien een goed startpunt.

En @marieke1. Vroeger dook ik overal in. Maar tegenwoordig onderzoek ik me suf voor ik actie onderneem. Soms in zo'n mate dat er verder niks meer gebeurt :o


Westdorpe tinker keuringen???
Bedoeld u Westdorp? In mijn dorp heb ik nog niet eerder gehoord van specifieke keuringen voor Tinkers.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:18

Olikea schreef:
Ik denk omdat daar het gen voor bekend is en er een makkelijk af te nemen test is. Je stuurt wat haren met wortel op en binnen een dag of 10 heb je de uitslag .

Het zou mooi zijn als ze bijvoorbeeld het cpl gen konden isoleren. ( als dat al genetisch is )
Ik verwacht wel dat er de komende jaren verschillende andere testen beschikbaar zullen zijn.


Interessant. Bedankt voor je reactie!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 11:27

Balou_k schreef:
Olikea schreef:
De ruin is niet haar zoon caily. Dat dacht ik eerst ook.
Wat ik op de foto aan haar 2 veulens zie is dat ze veel wit doorgeeft.

Dank je voor je heldere uitleg.
In westdorpe werden er in het verleden wel keuringen gehouden. Dat is voor ons wel aan te rijden.

Mocht ik dit traject in willen gaan dan is dat misschien een goed startpunt.

En @marieke1. Vroeger dook ik overal in. Maar tegenwoordig onderzoek ik me suf voor ik actie onderneem. Soms in zo'n mate dat er verder niks meer gebeurt :o


Westdorpe tinker keuringen???
Bedoeld u Westdorp? In mijn dorp heb ik nog niet eerder gehoord van specifieke keuringen voor Tinkers.


Bij manege baecke was dat vroeger. Ik zou even moeten uitzoeken of ze dat daar nog doen.

Julius <3

Balou_k

Berichten: 14051
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:35

Op Baecke is het volgens mij enkel nog New Forest. :j

Je zou contact kunnen opnemen met Yvon Gerritsen. Zij zit in Zeeuws Vlaanderen en fokt geloof ik met Tinkers. Zij gaat wel eens naar keuringen, misschien kan zij je helpen.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:55

_Dominique schreef:
Ja dat begrijp ik maar waarom dan alleen testen op pssm?

Omdat PSSM bij Tinkers heel erg veel voorkomt.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:09

De keuring is tegenwoordig in Sint Lievens Houtem, dat is 10 minuten verderop volgens mij. Tijdens de paardendagen in november.

ICS doet inderdaad ook keuringen in Belgie organiseren (heel europa zelfs), keuring die ik net noem is daar 1 van.


Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Tinkerveulen fokken, hoe doe je dat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 13:53

Nou. Wie weet. Kan ik haar in het najaar eens showen. Als ze er klaar voor is. En anders volgend jaar. :=

Julius <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 80 bezoekers