Voor het eerst een Tinkerveulen, wat kan ik verwachten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Voor het eerst een Tinkerveulen, wat kan ik verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 10:00

Hoi allemaal

Ik heb van mijn 6de tot mijn 25ste mijn leven lang tussen de paarden gespendeerd waarvan van 15 tot 25 jaar uitsluitend Haflingers.

Gisteren heb ik de geweldige kans gehad om een Tinkerveulen henstje te kopen (hij mag in oktober verhuizen naar mij ) en ik vroeg me af.... wat kan ik verwachten.

Zijn ze zoals haflingers of zijn ze toch nog heel apart? Info op internet is allemaal goed en wel, maar ik zoek toch wat persoonlijke ervaringen qua algemeen karakter en speciale ras-trekjes.

Afbeelding
Afbeelding


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Voor het eerst een Tinkerveulen, wat kan ik verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:11

Een groot verschil zal zitten in je 'onderhoud'; die sokken vergen wat meer aandacht (mijten bijv) vaak.

Qua karakter: bij de tinkers heb je meerdere types, vanner, cob en grai. Grai zijn slanker, vaak wat wakkerder. Vanners zijn de grotere, grovere - daar heb ik meerdere jaren mee gereden en die maakten zich liever niet moe, hele nuchtere goedzakken. Ook cobs gereden en die waren iets 'pony-achtiger' over het algemeen, niet heet, gewoon wat eigenwijzer.

Nu een haflingermerrie, redelijk modern type, en dat is echt een heel stuk wakkerder dan ik gewend was van de tinkers. Maar de haflingers die ik vroeger als kind reed, waren ook echt niet zo wakker, de haf-fokkerij is steeds sportiever gaan fokken en dat merk je terug in gedrag.

Verder zijn het natuurlijk allemaal individuen en zeggen bloedlijn, karakter vd moeder en manier van opgroeien heel veel meer over het paardje van het 'algemene rasbeeld' natuurlijk :)

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 10:19

Merci voor je antwoord.
Moeder is een kalm 6 jarige tinker, pas ingereden. Vader is gewoon een tinker "van de buren". Wordt ingespannen maar allemaal zeer recreatief. Mijn ambitie is om met hem gewoon later aan "bos-relaxen" te doen, heb geen bepaalde dressuur ambities meer ivm mijn rug. Ik zocht een goedzak om door te bos te slenteren en om mijn kinderen later op te laten rijden (ze zijn nu ook nog te jong) en misschien hem in te spannen.
hij is geboren op 7 mei van dit jaar en heeft nu een stokmaat van +- 120cm
zijn verwachte stokmaat is 1.45-1.50

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:21

Hier een tinker ruin eigenaar van het type vanner.

Inderdaad zoals Skippy01 zegt, zijn er ook genoeg individuen. Die van mij is dus totaal niet de liever niet moe, nuchtere goedzak. Al klopt dat laatste wel, maar het is echt een paard met pit, waarbij je consequent moet blijven en die ook zeker heel erg heet kan worden maar een dag later op zijn dooie gemakje een rondje loopt.

Mijten en mok is een dingetje binnen de tinkers (daarbuiten ook genoeg rassen) en ook CPL komt voor. Kwestie van goed onderhouden en behandelen.

Ik heb meerdere tinkers gereden, en er is er geen 1 hetzelfde. Maar stuk voor stuk zijn het wel allemaal paarden geweest die wel met je willen werken. Mijn tinker is een geval die alles wel voor je wil doen, maar als jij geirriteerd bent of boos bent bereik je niks met hem (iets simpels als uit het land halen in de stromende regen, resulteert dan in een paard wat gewoon stil blijft staan en geen stap verzet).

Mijn ervaring, het zijn paarden die heel graag met je willen werken, maar daarbij wel hun eigen inbreng willen hebben. Verder zijn het eigenlijk allemaal wel nuchtere paarden, die niet snel onder de indruk zijn en niet compleet zullen flippen en een rodeo door de bak zullen maken.

Ik zou gewoon spelenderwijs wat grondwerk gaan doen, hou het leuk voor ze dan zijn ze tot heel veel bereid.

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:26

Zijn gewoon ook paarden, als ik je veulen zie zal hij niet heel veel behang krijgen, redelijk luxe, dus waarschijnlijk ook niet veel sokproblemen, tinkers hebben nml wel snel last van mok en mijt, en ze zijn ook heel sober dus gooi er niet teveel krachtvoer in maar wel genoeg ruwvoer. Dat tinkers vooral heel nuchter en mak zijn kun je je wel eens in vergissen, er zijn er wel die doodbraaf zijn maar er zitten toch echt zat bij wat zeer zeker geen kinderpony,s zijn. Tinkers zijn meestal heel gevoelige dieren, maar door hun uiterlijk word dat snel niet gezien. Ook komt er veel pssm voor onder de tinkers, zijn de ouders van jouw veulen daarop getest? Als je niet weet wat het is, hier op bokt lopen we aantal topics over. Veel succes met je veulen.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:27

Bij ons op stal staan er 6 tinkers en ze zijn allemaal verschillend.
Wel allemaal heel braaf, maar de ene is wat gevoeliger, de andere wat heviger, ... De mijne is liever lui dan moe :+

Mijten, mok en rasp is wel een dingetje en dat is de reden dat mijn volgende pony wellicht geen tinker meer zal zijn. Bij die van mij is het best onder controle alleen 1 plekje krijg ik maar niet weg. Ze heeft ook een dikke staart en veeel manen dus daar ben je ook wel een tijdje zoet mee om dat te verzorgen. Maar dat zal je mss met je haflingers ook gehad hebben... :)

Iig veel plezier met je tinker!

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Voor het eerst een Tinkerveulen, wat kan ik verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 10:50

Merci voor jullie antwoorden.
:)

Kimley

Berichten: 9135
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Voor het eerst een Tinkerveulen, wat kan ik verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:04

Hier ook een tinker merrie, erg braaf maar inderdaad met veel pit als je ermee aan het werk bent. In de omgang echt een wereld paard, een ware knuffelbeer <3 En ze heeft humor! Hier geen last van mijten/mok en dat soort dingen, haar manen zijn veel werk maar ze is het waard. Dus geen dooie slome tinker, Maar een pittig pakketje met humor :')

Afbeelding

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Voor het eerst een Tinkerveulen, wat kan ik verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 11:08

mooi paard hoor !!

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voor het eerst een Tinkerveulen, wat kan ik verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:25

Hier ook zo’n eigenwijze tinker met pit. Maar er bestaan zeker ook genoeg kindvriendelijke tinkers. Ze kunnen wel flink sterk zijn.
Mok heb ik nooit last van gehad, mijt wel, maar met goede behandeling tegen die mijten en goede sobere voeding houd je de benen prima in orde :)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:43

Tjah de een is liever lui dan moe.. De ander denkt een racepaard te zijn. Die van mij is eerder het 2e, hoe sneller hoe leuker. Terwijl op 'stal' zou je zeggen dat hij liever lui dan moe is. Zolang je consequent bent, is er weinig aan de hand. Galop naast de fiets op een drukke weg terwijl je paard nog niet op commando kan galopperen, kan schijnbaar ook. Hij luisterde verder keurig hoor. Juiste tempo, alleen verkeerde gang. (vond hem overigens erg gek draven, tot het lampje bij mij ging branden. Oeps) :=

Maar ik kan mij geen beter paard wensen hoor! Een heerlijke knuffelige, aandacht eisende, clown uithangende, lieve, vrolijke, enthousiaste, niet moe te krijgen puber. :D

Kwa onder het zadel kan ik nog niks zeggen, hij is begin april 3 geworden. We doen dus alleen nog dingen vanaf de grond.
Afbeelding

La_Lune

Berichten: 423
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Voor het eerst een Tinkerveulen, wat kan ik verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:52

Ik heb sinds kort een tinker merrie te lease. Ze is best gevoellig, maar ook heel mens gericht en er zit geen kwaad in.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers