Tinkerhengt kiezen voor mijn merrie...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:54

Caily schreef:
@wildgirl, zojuist weer gesproken en je verhaal voor gelegd, blijft beweren dat wat jij schrijft echt niet kan. Wat ik je zou moeten vragen is hoe het sperma dan bij jou op stal is gekomen? Een koerier moet een stikstofvergunning hebben om het kwakje te mogen vervoeren? En een DA beschikken over het juiste “glijmiddel”, want zelfs dit is bij diepvries anders.


Lastig he, gewoon wat van een ander aannemen ;)
Merrie word gescand, gespoten(mits op goede tijdstip cyclus), 4 dagen later weer gescand en opnieuw gespoten, na 24 tot 32 uur volgt eisprong.
Sperma is ondertussen aangekomen op praktijk, kliniek of hengstensstation. Vervoer is verantwoordelijkheid van aanbieder, niet van jou.
Vlak voordat de 24 uur na laatste keer spuiten om zijn gaat de boel in de magnetron ;)
Da komt langs en insemineert óp het ei, normaal glijmiddel op waterbasis maart dit gebruikt met over het algemeen om rectaal te scannen op het moment van inbrengen, zodat er zo min mogelijk sperma verloren gaat en het direct op de juiste plaats zit.
Vervolgens 18 dagen later scannen.

Ik weet niet wat voor een da jij hebt maar het is er overduidelijk niet 1 met KI ervaring.

@ts, mocht je toch voor diepvries gaan en je eigen da weet hier geen raad mee, informeer dan naar een koeien-da(Die hebben ook alle apparatuur zelf) of een inseminator.

Veel succes!

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinkerhengt kiezen voor mijn merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:26

Ik spreek niet met mijn dierenarts maar met een hengstenhouder met jarenlange ervaring met hengsten die meer waard zijn dan jij en ik samen verdienen, en wereldwijd gebruikt worden. Een vat vol rietjes van diverse hengsten die overleden zijn. Dus wel degelijk te maken met transport en middelen er omheen.

Gelukkig voor TS dekken de meeste Tinkerhengsten natuurlijk. Wie weet Forrest dus ook een optie, ik denk dat hij zeker dichtbij je wensenlijstje komt. Wat ik heb kunnen vinden groeien zijn meeste kinderen hem voorbij, of heb ik dat mis Aricia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:29

Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en eigen werkwijzen. Er zijn altijd meerdere varianten op een situatie. Ik herken het verhaal van Wildgirl ook ivm diepvries. En ja, ik ben zeker dat het diepvries betrof want die hengst was ondertussen al een paar jaar ruin.

Ik vind Deaglan inderdaad ook zeker een match :j Ook ITS Viper vind ik wel passen. Die verzwaard zeker in het beenwerk.

aricia

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:48

Idd Lotte ,Forrest fokt in het algemeen groot door, maar heeft zeker ook genoeg nakomelingen die het formaat van de merrie krijgen.
Fokken blijft gokken ,maar dat maakt het ook leuk .

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:25

Wildgirl schreef:
Caily schreef:
@wildgirl, zojuist weer gesproken en je verhaal voor gelegd, blijft beweren dat wat jij schrijft echt niet kan. Wat ik je zou moeten vragen is hoe het sperma dan bij jou op stal is gekomen? Een koerier moet een stikstofvergunning hebben om het kwakje te mogen vervoeren? En een DA beschikken over het juiste “glijmiddel”, want zelfs dit is bij diepvries anders.


Lastig he, gewoon wat van een ander aannemen ;)
Merrie word gescand, gespoten(mits op goede tijdstip cyclus), 4 dagen later weer gescand en opnieuw gespoten, na 24 tot 32 uur volgt eisprong.
Sperma is ondertussen aangekomen op praktijk, kliniek of hengstensstation. Vervoer is verantwoordelijkheid van aanbieder, niet van jou.
Vlak voordat de 24 uur na laatste keer spuiten om zijn gaat de boel in de magnetron ;)
Da komt langs en insemineert óp het ei, normaal glijmiddel op waterbasis maart dit gebruikt met over het algemeen om rectaal te scannen op het moment van inbrengen, zodat er zo min mogelijk sperma verloren gaat en het direct op de juiste plaats zit.
Vervolgens 18 dagen later scannen.

Ik weet niet wat voor een da jij hebt maar het is er overduidelijk niet 1 met KI ervaring.

@ts, mocht je toch voor diepvries gaan en je eigen da weet hier geen raad mee, informeer dan naar een koeien-da(Die hebben ook alle apparatuur zelf) of een inseminator.

Veel succes!


Hier spring ik even bij in
Een koeien da insemineert over het algemeen niet de koeien ( scannen wel ) Dat doet de veehouder zelf of een ki-station met ervaren inseminators

Een paard insemineren gaat heus anders te werk dan een koe , want daar is een heel andere opleiding voor nodig dan een koeien inseminatie-cursus


En de boel in de magnetron ?
Dan kan je het net zo goed de kliko inmikken
Sperma wordt ontdooit in warm water van een bepaalde temperatuur

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:42

Caily schreef:
@wildgirl, zojuist weer gesproken en je verhaal voor gelegd, blijft beweren dat wat jij schrijft echt niet kan. Wat ik je zou moeten vragen is hoe het sperma dan bij jou op stal is gekomen? Een koerier moet een stikstofvergunning hebben om het kwakje te mogen vervoeren? En een DA beschikken over het juiste “glijmiddel”, want zelfs dit is bij diepvries anders.


Hier is de KWPN merrie ook altijd op de boerderij met diepvries sperma geïnsemineerd. Kan prima.
Diepvriessperma werd door de spermakoerier afgeleverd bij Hengstenhouderij en KI station Hein Peeters en tegen de tijd dat de merrie geïnsemineerd moest worden kwam Hein hier op de boerderij de merrie insemineren. Zijn hele mooie veulens uit voort gekomen :)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Tinkerhengt kiezen voor mijn merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:29

Bij ons staat nu de hengst Boris Sebastiaan. Hij is 1.50m, zwartbont, vosdrager, pssm1 vrij, mooie rug en beenwerk, flinke sokken. Mooie Cob om te zien. Redelijk wit, maar zwarte staart ;)
Geweldig lief dier.
31 maart ook te zien bij NSvT.
Dekt natuurlijk aan de hand en merrie kan hier logeren.
Altijd welkom om langs te komen.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Tinkerhengt kiezen voor mijn merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:44

@Vandemol, ''in de magnetron'' was natuurlijk een grapje; zie de smiley erachter!

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:57

Wildgirl schreef:
@Vandemol, ''in de magnetron'' was natuurlijk een grapje; zie de smiley erachter!


Haha , nou gelukkig maar :D

tinkerkyara
Berichten: 235
Geregistreerd: 28-08-10

Re: Tinkerhengt kiezen voor mijn merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:19

Deaglan geeft altijd veel kleur door, zijn bijna allemaal kopietjes van hemzelf :) Hij is alleen niet zo groot, 1,50 volgens mij.
Als je niet voor KI wilt gaan is Janesho misschien iets vergelijkbaar met Nuadhu. Hij is ook zwaar, mooi beenwerk, veel manen (meer dan apollo?), draagt vos, kan sabino/blagdon geven dat is wellicht leuk in jouw combinatie met blueroan. Janesho's kinderen lijken tot nu toe allemaal qua kleurverdeling meer op moeders dan op hemzelf. Hij staat in Putten. Meer info op de website www.trainingscentrumhorsevision.nl, fokkerij. Succes met je keuze!

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:29

cp112 schreef:
dovish schreef:
Keet, was Gijs vorig jaar ook op de hengstenshow van het nsvt? Ik heb daar een lijstje bijgehouden dat ik nog op mijn telefoon heb staan en daarin was ik teruglezend erg positief over hem. Maar ik kon hem helemaal niet meer terugvinden! Nu ik zijn achternaam heb wel weer. Inderdaad een erg leuk dier!

Volgens het NSVT ga ik dan wel buiten het type. Wel leuk om te zien dat blijkbaar bij de vanners die ruime gangen wel worden gewaardeerd en bij de cob's niet! De stap en draf van mijn merrie mochten korter aldus keurmeester. Voor mij minder belangrijk, mijn paardje beweegt makkelijk voor het type en dat vind ik voor mezelf wel een pré.

Gijs is niet meer nsvt ggk helaas. Hij is niet voor definitieve goedkeuring geweest.


Hier de eigenaar van Gijs van de Hertoghoeve.
Hij is bij het ICS nl goedgekeurd en was bij het Nsvt tijdelijk goedgekeurd als dekhengst in het Vanner type. Helaas mocht hij daar (inderdaad) niet meer meedoen voor zijn definitieve goedkeuring, omdat hij toen geen hengst meer was.

Gijs heeft Bas Go-go (STER) als opa (dus is ergens familie van Fantasy Apollo). En zijn oma aan de andere kant is Malissa Vegelin van Claerbergen (Lisje) (STER) die goed gepresteerd heeft in de sport (Z1 dressuur). Hij heeft zijn zwaarte van zijn opa en het dressuurtalent van zijn oma. Hij is uitgebracht in M1 dressuur (niet door mij, ik ben niet zo'n dressuur held) en springt met plezier een galopwissel. Het is een vrolijke dodo die eigenlijk alles leuk vind en graag mentaal uitgedaagd wordt.

Ik vind hem mooi aansluiten bij je wensen en jouw merrie. Hoe hij doorfokt weten we helaas niet, hij heeft nog geen nakomelingen.

Als je vragen hebt hoor ik dat graag!

Aniekepiek

Berichten: 2370
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Berlicum

Re: Tinkerhengt kiezen voor mijn merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:01

Leuk dat deaglan wordt genoemt Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding