Happy Feet (Hengst)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 03:07

Kabayo schreef:
Caily
Kan mij niet zoveel interesseren eigenlijk dat zoveel kampioenen en dekhengsten onbekende afstammingen hebben. Ik zou elke kampioen en dekhengst er om laten staan en eentje uitzoeken die wél bekend is


Gelukkig fok jij geen Tinkers :P
Je kan dan denk ik 80% van de Tinkers doorstrepen, en een flinke consessie doen op kwaliteit. Ja, ik ben voorstander van registratie, en in NL wordt dit ook gedaan. Maar we zijn pas bij de 1e en 2e, in sommige gevallen 3e generatie na overzee bezig. En afstamming op papier van overzee is in veel gevallen gewoon onmogelijk, men denkt overzee iets anders dan hier.

Ik ben het er niet mee eens dat er weinig effen hengsten zijn, en ook niet dat er weinig pssm vrij is. Maar wie niet waagt, wie niet wint. Ik blijf erbij dat je een Tinkerhengst moet houden voor jezelf, om welke reden dan ook. Als een merrie van buitenaf komt, dat zien als mooi meegenomen, maar erop rekenen veroorzaakt vaak te hoge verwachtingen met teleurstelling als gevolg.

Er is ook een jonge bonte zoon van Djoser waarvan de eigenaresse hem graag hengst wilt houden. En Djoser zelf is volgens mij via KI ook beschikbaar, dus zijn bloedlijn is niet echt uniek.


Oeh lepel, Spartacus bont, dat is voor mij (en denk veel anderen?) wel meerwaarde om te weten. En agouti iets over bekend?


xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:39

Kabayo schreef:
Aangezien de lijn achter de merrie onbekend is zou ik hem altijd laten staan


Als ik zou gaan voor een dekking en ik zou een specifieke tinker hengst zoeken, zou ik er ook eentje willen waarbij een stamboom bekend is. Dus voor mij dezelfde beredenering :)

Ongeacht of dit wel of niet veel voorkomend is en of ik dan 80% door zou strepen zou dit mij tegenhouden en dan wellicht toch alles uit de kast trekken om aan de andere kant van de wereld een dekking te bespreken.

Bij de Quarter horses zit je ook snel in Amerika met een hoop gedoe, als je echt een stamboom wil en een bepaalde hengst, heb je al dat gedoe er wel voor over :D (en volgens mij is de persoonlijke mening waar hierin wordt gevraagd, dus laten we elkaar wel een beetje met respect behandelen, krijg nu een beetje een nare smaak van een aantal reacties, ongeacht of ze wel of niet zo bedoeld zijn :Y) ).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:00

Kabayo schreef:
Caily
Kan mij niet zoveel interesseren eigenlijk dat zoveel kampioenen en dekhengsten onbekende afstammingen hebben. Ik zou elke kampioen en dekhengst er om laten staan en eentje uitzoeken die wél bekend is


Normaal gesproken zou ik zeggen je hebt helemaal gelijk. Moederlijn is uiteraard nog belangrijker als de vaderlijn. Over het algemeen komen de beste fokkende hengsten uit een goed opgebouwde moederlijn. Ik wil bij een hengst ook het liefst een keur moeder en liever nog meer predikaten.(en de grootmoeder en de overgrootmoeder)

Maar wat Cally zegt kan ik me in deze wel vinden. De plek waar deze paarden oorspronkelijk vandaan kwamen werd de afstamming niet bijghouden. Ja op zijn best werd die mondeling overgedragen. Maar dat valt natuurlijk voor overzeese klanten niet te controleren.

Tot 1870 was dat in Nederland ook helemaal niet gebruikelijk. Als je kijkt naar de stamvader van de KWPN Tuigpaarden,..Oregon.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/3861/oregon
Dan zie je dat zijn afstamming ook maar tot de 2e generatie loopt. De ouders van zijn grootmoeder zijn onbekend. In de tijd dat zijn moeder geboren werd was het wel bekend bij de fokker...maar die overleed voordat Oregon werd goedgekeurd. Het viel ook niet meer te controleren.(in het stuk stempelhengsten wordt hier over gesproken)

Het heeft de fokkers er niet van weerhouden om hem in te zetten en zijn invloed in ongekend.(tot en met het Olympische paard Verdades)

TS, ik denk dat je met een paard in deze richting er altijd geld op moet toe leggen. Dat moeten wij bij de Gelderse al. Op een paar hengsten na dekken die er ook niet meer dan 10 per jaar. En ik gok zo dat het bij de Gelderse(want = KWPN) nog effe wat duurder is om hem hengst te houden.

Dus kan je het financieel dragen en vindt je het leuk om te doen...vooral het hele traject ingaan en kijk hoe ver je komt. En geniet onderweg van het proces. En wie weet dekt ie er een paar en heb je een leuk zakcentje erbij.
Ook dat is belangrijk voor het stamboek. Het geeft informatie over de vader en de moeder. Stel je hengst wordt goedgekeurd dan geeft dat over beide ouderdieren informatie. Moeder fokt dan blijkbaar goed. Een dochter van haar is dan al weer interessanter voor de fokkerij.

Laat anders een inspecteur van het stamboek een keer komen om naar de hengst kijken. Misschien kan hij of zij al een inschatting geven.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Kabayo

Berichten: 13897
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:11

Nooit geweten... lekker slecht stamboek dan :=

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:27

Lotte ,

Jij schreef
==Oeh lepel, Spartacus bont, dat is voor mij (en denk veel anderen?) wel meerwaarde om te weten. En agouti iets over bekend?==

Ik moet hem nog op kleur testen , maar hij gaat 31 mrt eerst voor de jonge hengstenkeuring op bij het NSvT
Wanneer hij daar niet tegenvalt ga ik hem in de loop van het jaar op kleur laten testen

Zijn ouders zijn beiden palominobont , en van beide zijden bij grootouders ook bonte oma’s

Bloedlijn is mij volledig bekend , maar staat dus niet in zijn paspoort

Er zijn hier mensen die aan papierenfokkerij doen , maar volgens mij kan het daar ook goed fout in gaan ( kijk maar zoveel jaar geleden bij de Friezen )

Nee , ik kijk liever naar het dier zelf
Bij het NSvT zijn de daar goedgekeurde dieren allemaal eerste premie en sommige doen het leuk tot goed in de sport , maar bij sommigen heb ik werkelijk geen wauw gevoel , hoe goed papier daar ook bij mag zitten

Kleinschalige hobbyfokkerij in Zuid-West Frankrijkhttps://www.facebook.com/tinkersenfriezenvanlabesse/

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:31

dat de moederlijn belangrijker is dan de vaderlijn is nog niet zo heel lang een gegeven binnen de paardenfokkerij, de meesten gingen uit van de vaders. tel daarbij op dat de keuze niet echt reuze was, in de zin van hengsten in de buurt, want vaak ging men toch naar de buren en niet gelijk naar de andere kant van het land. wat je terug ziet in de dekkingen, een gemiddelde van 18 merries per jaar en vaak dezelfde merries die meerdere veulens van die hengst kregen. heden ten dage is de wereld niet meer zo groot en reizen vaak geen probleem.

En ja bij de tinkers zijn ze bezig in de 2 en 3e mijns registratie, ik vraag me dan af waarom men een hengst zou willen gebruiken waar weinig van bekend is, qua moederlijn. Ook omdat er al meerdere hengsten rondlopen, die zich bewezen hebben. En al helemaal als de merrie ook nog veel onbekend in de moederlijn heeft zitten.

Het karakter, een paard kan aan en in de hand heel lief en braaf zijn, maar absoluut niet willen werken onder het zadel, niet prettig zijn of zelfs gevaarlijk. Daarom is onder het zadel ook niet geheel onbelangrijk. Wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat zijn nazaten ook zo zullen zijn, maar de kans is er.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:59

Kabayo schreef:
Nooit geweten... lekker slecht stamboek dan :=


Van het KWPN? Je kan niet zeggen dat het slecht heeft uitgepakt.

Dat hebben ze met de friezen ook destijds gedaan. Moesten toch ergens beginnen.

Moederlijn Danilo(uit 1924),..begint in 1915. Van de moeder alleen de vader bekend. Hadden ze het maar niet moeten doen?
http://www.allbreedpedigree.com/danilo13
Waren de problemen bij de Friezen nog groter geweest.
Of deze?
http://www.allbreedpedigree.com/friso8


Dat is nu met de Tinkers niet anders. Je zal ergens moeten beginnen met je geregistreerde fokkerij.

Betekend niet dat de hengst van TS een grote wordt binnen de fokkerij. Maar het kan zeker waardevol zijn om naar de keuring te gaan. Voor het stamboek en voor jezelf.

Edit: Ik heb de mogelijkheid om een hengst te kiezen met een lang doorlopende moederlijn. En dat heeft ook per definitie mijn voorkeur.

Maar ik denk dat het te vroeg is voor de Tinkers om nu alles zonder moederlijn af te wijzen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 10:40

Caily schreef:
Kabayo schreef:
Caily
Kan mij niet zoveel interesseren eigenlijk dat zoveel kampioenen en dekhengsten onbekende afstammingen hebben. Ik zou elke kampioen en dekhengst er om laten staan en eentje uitzoeken die wél bekend is


Gelukkig fok jij geen Tinkers :P
Je kan dan denk ik 80% van de Tinkers doorstrepen, en een flinke consessie doen op kwaliteit. Ja, ik ben voorstander van registratie, en in NL wordt dit ook gedaan. Maar we zijn pas bij de 1e en 2e, in sommige gevallen 3e generatie na overzee bezig. En afstamming op papier van overzee is in veel gevallen gewoon onmogelijk, men denkt overzee iets anders dan hier.

Ik ben het er niet mee eens dat er weinig effen hengsten zijn, en ook niet dat er weinig pssm vrij is. Maar wie niet waagt, wie niet wint. Ik blijf erbij dat je een Tinkerhengst moet houden voor jezelf, om welke reden dan ook. Als een merrie van buitenaf komt, dat zien als mooi meegenomen, maar erop rekenen veroorzaakt vaak te hoge verwachtingen met teleurstelling als gevolg.

Er is ook een jonge bonte zoon van Djoser waarvan de eigenaresse hem graag hengst wilt houden. En Djoser zelf is volgens mij via KI ook beschikbaar, dus zijn bloedlijn is niet echt uniek.


Oeh lepel, Spartacus bont, dat is voor mij (en denk veel anderen?) wel meerwaarde om te weten. En agouti iets over bekend?



Djoser Nuange is niet meer beschikbaar met KI :'( maar de grote bonte halfbroer van de eigenaresse Yolanda komt dit jaar op de keuringen.

hoofdprioriteit zal niet het dekken zijn, maar dressuurmatig aan het werk en op zijn tijd een wedstrijdje hier en daar. net zoals zijn mams, zij wordt ook uitgebracht in de dressuur.

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 10:47

NatasjavE schreef:
Kabayo schreef:

Dus kan je het financieel dragen en vindt je het leuk om te doen...vooral het hele traject ingaan en kijk hoe ver je komt. En geniet onderweg van het proces. En wie weet dekt ie er een paar en heb je een leuk zakcentje erbij.
Ook dat is belangrijk voor het stamboek. Het geeft informatie over de vader en de moeder. Stel je hengst wordt goedgekeurd dan geeft dat over beide ouderdieren informatie. Moeder fokt dan blijkbaar goed. Een dochter van haar is dan al weer interessanter voor de fokkerij.

Laat anders een inspecteur van het stamboek een keer komen om naar de hengst kijken. Misschien kan hij of zij al een inschatting geven.



Thanks voor je input, eind dit jaar gaat hij uit de opfok en dan gaan wij iemand van het stamboek vragen om te komen kijken, ook ga ik moeders dna testen, misschien komt daar nog iets uit. tips neem ik altijd mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:00

Ts: Er zijn meerdere effen tinkerhengsten. Ik heb nog voor 2 jaar Geronimo in de dekdienst gehad. Effen zwart, 4 witte sokken en een bles. Als het niet voor zijn hoogte was (1,43) was het wel voor zijn kleur dat ze hem lieten staan. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord: Was hij maar bont! Nee, ik zou het niet doen. Toch niet om die reden.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:50

Dan ben ik vast een vreemde eend in de bijt ;)

Ik zou juist wel willen kiezen voor een "effen" hengst (mag best wit aan zitten).
Mits ik de hengst verder ook goed genoeg vind uiteraard.
Mijn behoorlijk witte merrie zou wel wat kleur kunnen gebruiken, want dat hele witte verkoopt ook minder.

Nou word mijn merrie dit jaar pas 1 en wil ik haar pas op zijn vroegst laten dekken met 4 jaar, als ik er al mee ga fokken :)

Anoniem

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:56

Je hebt natuurlijk altijd mensen met een andere smaak :) Toen ik stopte met fokken had ik zo gehad met die: Jammer, geen bont, te klein etc. Ik vind persoonlijk dat in de fokkerij nog heel veel modegrillen zijn. Het 1ne jaar moeten ze bont zijn en 1.60 worden, het jaar erna liefst valk of palomino etc. Dat is in mijn ogen nu gelukkig wat aan het wegzakken.

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 12:12

MariekeTV schreef:
Dan ben ik vast een vreemde eend in de bijt ;)

Ik zou juist wel willen kiezen voor een "effen" hengst (mag best wit aan zitten).
Mits ik de hengst verder ook goed genoeg vind uiteraard.
Mijn behoorlijk witte merrie zou wel wat kleur kunnen gebruiken, want dat hele witte verkoopt ook minder.

Nou word mijn merrie dit jaar pas 1 en wil ik haar pas op zijn vroegst laten dekken met 4 jaar, als ik er al mee ga fokken :)



Haha niks mis mee om een vreemde eend te zijn ;)
Thanks voor je bericht :D

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:26

AAhh, dacht al : bekende naam, hij staat bij ons op stal in de opfok in Nigtevecht.
Ik breng met mijn paard de hengsten van en naar de wei dus breng hem in begin mei met de rest weer naar het weiland. Ik heb hem al eerder gebracht en gehaald, is een leuk grappig dier....
En Joy stond tegenover Chico in de stal.
Groetjes Chantal

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Happy Feet (Hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:10

Ik vind m echt heel stoer, als je het kunt dragen financieel en qua stalling, zou ik hem meenemen naar de keuring. Juist de bruine en zwarte spreken mij wel aan (bruinbont ook en vosbont, maar zwartbont vind ik zelf een beetje 'mwah').

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 13:17

ElCamino schreef:
AAhh, dacht al : bekende naam, hij staat bij ons op stal in de opfok in Nigtevecht.
Ik breng met mijn paard de hengsten van en naar de wei dus breng hem in begin mei met de rest weer naar het weiland. Ik heb hem al eerder gebracht en gehaald, is een leuk grappig dier....
En Joy stond tegenover Chico in de stal.
Groetjes Chantal



Ja klopt :D thanks voor je begeleiding !

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 13:18

Skippy01 schreef:
Ik vind m echt heel stoer, als je het kunt dragen financieel en qua stalling, zou ik hem meenemen naar de keuring. Juist de bruine en zwarte spreken mij wel aan (bruinbont ook en vosbont, maar zwartbont vind ik zelf een beetje 'mwah').


Dank je wel, wij gaan zeker naar de keuring. hoogstwaarschijnlijk wordt dat volgend jaar.

zijn moeder is zwartbont en wilde inderdaad even iets anders erbij ;)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:50

Ga naar een keuring en vraag naar deskundig advies. Vanaf foto's oordelen is moeilijk!

Wat wil je zelf? Heb je de mogelijkheid hem hengst te laten? Doe je het voor het (dek)geld?
Want echt zoveel verdien je niet over het algemeen omdat veel hengsten (zover ik heb gehoord) weinig tot geen dekkingen krijgen. Zelfs rietjes zijn een investering (maar misschien wel leuk voor eigen gebruik).
Dus vind je het de moeite om hem apart te stallen etc voor bijvoorbeeld 1 dekking per jaar? Zo ja, dan ga naar een keuring, misschien kun je zelf al eens naar een paar keurigen gaan en zelf kijken, zodat je een idee krijgt wat jouw hengst nodig heeft :)

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

DaisyUkkie
Berichten: 71
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 00:14

chimello schreef:
Ga naar een keuring en vraag naar deskundig advies. Vanaf foto's oordelen is moeilijk!

Wat wil je zelf? Heb je de mogelijkheid hem hengst te laten? Doe je het voor het (dek)geld?
Want echt zoveel verdien je niet over het algemeen omdat veel hengsten (zover ik heb gehoord) weinig tot geen dekkingen krijgen. Zelfs rietjes zijn een investering (maar misschien wel leuk voor eigen gebruik).
Dus vind je het de moeite om hem apart te stallen etc voor bijvoorbeeld 1 dekking per jaar? Zo ja, dan ga naar een keuring, misschien kun je zelf al eens naar een paar keurigen gaan en zelf kijken, zodat je een idee krijgt wat jouw hengst nodig heeft :)



Wij gaan naar de keuring begin volgend jaar, zoals eerder geschreven is het zeker niet voor het (dek)geld, als dat zo was had ik beter een KWPN kunnen nemen. enige merrie die ik heb is zijn moeder ;)

Op de huidige stal staan meerdere hengsten gestald.

Begin volgend jaar gaan wij kijken wat de keurmeester van hem vindt hij of zij kan dan oordelen of hij uberhaupt iets is wat ze willen zien of niet.

cp112Jarig

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:54

Ga anders eens met hem naar de jonge hengsten keuring. Dan weet je wat de jury van hem vindt en kan je dan een afweging maken of hij interessant is of niet.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:25

Hi, ik zag dat je hem gisteren hebt opgehaald uit de opfok.
Ga je nu binnenkort naar een keuring met hem ??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M_arjolein, Ubermetrics en 123 bezoekers