Raszuivere, stamboek geregistreerd paarden, prijzen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Raszuivere, stamboek geregistreerd paarden, prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 14:41

Hoihoi,

ik ben niet op zoek naar een paard oid, maar eigenlijk ben ik heel nieuwsgierig naar het "rode draad" bij het verkoop van raszuivere stamboek geregistreerde paarden.

Nou snap ik ook dat er een hoop haken en ogen aan zitten, maar het gaat om een indicatie en het contrast tussen populaire en minder populaire rassen. Het is wat mij betreft prima als er ook gediscussierd wordt waaróm een bepaald ras (!) Een bepaalde prijs heeft. Een individueel paard uitgebreid qua prijs beoordelen lijkt me onnodig omdat er een sterke factor "wat de gek er voor geeft" bij komt kijken.

Anyways, het zou fijn als de volgende factoren meegenomen worden:

- Ras
- Prijs (zonder evt. Verschepingskosten of tuig)
- Leeftijd
- Rastypisch ja/Nee (bijvoorbeeld teveel wit of te weinig ramshoofd, goeie/slechte gangen oid)
- Mate beleerd bij aankoop + discipline
- Karakter (En wat is gewenst bij dat ras)
- Waarom juist die prijs?
- Waar komt het paard vandaan? (Hobby)Fokker? Particulier? Handel? Buitenland?
- Eventuele andere belangrijke zaken.

Ik ben heel erg benieuwd!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Raszuivere, stamboek geregistreerd paarden, prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:48

Ik denk dat het heel moeilijk is om dat te zeggen "per ras", want het is van zoveel factoren afhankelijk. Warmbloeden staan te koop van 1000 euro tot miljoenen...

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Raszuivere, stamboek geregistreerd paarden, prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:51

Wil je weten welke prijs normaal is of welke prijs er betaald is geweest voor een eigen paard?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 14:54

Granoek schreef:
Wil je weten welke prijs normaal is of welke prijs er betaald is geweest voor een eigen paard?


Beiden, ik wil eigenlijk dat iedereen uiteindelijk een beetje een rode draad kan gaan zien van nou, dit ras, deze kwaliteiten, wat moet ik daar nou voor neerleggen?

En zoals BoWo al zegt, het verschilt veel, maar daarom ook mijn vraag: Wat zijn de prestaties en hoe "correct" zijn ze gebouwd en is het karakter.

Voordeel is dat bokt een grote community is, dus we kunnen hier veel informatie verzamelen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Raszuivere, stamboek geregistreerd paarden, prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:57

- Ras: Clydesdale
- Prijs (zonder evt. Verschepingskosten of tuig): 3000-4000£ voor ruin, +/- 5000£ voor merrie
- Leeftijd: 6
- Rastypisch ja/Nee (bijvoorbeeld teveel wit of te weinig ramshoofd, goeie/slechte gangen oid): Ja, 4 x witte sokken, brede bles, zwarte manen, bay kleur, schoft 1m80
- Mate beleerd bij aankoop + discipline: Groen beleerd, zadelmak, wel braaf
- Karakter (En wat is gewenst bij dat ras): goedaardig, braaf, gemakkelijk, kalm, werkwillig, eerlijk, rustig, zoals gewenst bij dit ras
- Waarom juist die prijs? normale prijs voor deze paarden in UK
- Waar komt het paard vandaan? (Hobby)Fokker? Particulier? Handel? Buitenland? fokker/handelaar in buitenland
- Eventuele andere belangrijke zaken: excl transport

Beetje algemeen naar mijn ervaringen.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Raszuivere, stamboek geregistreerd paarden, prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:01

- Ras: fjord, merrie
- Prijs (zonder evt. Verschepingskosten of tuig): tussen 2000-3000
- Leeftijd: (toen) 16
- Rastypisch ja/Nee (bijvoorbeeld teveel wit of te weinig ramshoofd, goeie/slechte gangen oid): Ja! Zeer rastypisch. Oude fokmerrie (8 veulens) + alle predikaten.
- Mate beleerd bij aankoop + discipline: volledig beleerd. Voor de kar en onder het zadel.
- Karakter (En wat is gewenst bij dat ras): Heel lief en betrouwbaar, wel eigenwijs. Dit is ook gevraagd in het ras.
- Waarom juist die prijs?: omdat ze een van de beste merries van dat moment was.
- Waar komt het paard vandaan? (Hobby)Fokker? Particulier? Handel? Buitenland?: fokker in Nederland
- Eventuele andere belangrijke zaken:
Toen wij haar kochten had ze net haar elite-predikaat behaald en was haar zoon goedgekeurd als dekhengst.

IG: @arabierjoep

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:03

Bowo schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk is om dat te zeggen "per ras", want het is van zoveel factoren afhankelijk. Warmbloeden staan te koop van 1000 euro tot miljoenen...

Warmbloeden zoals KWPN, NRPS enz is geen ras maar een type. Raszuiverheid is bij deze stamboeken ook niet de orde, dit zijn zgn. open stamboeken. Deze vallen dus buiten de vraagstelling.
Het kenmerk raszuiverheid impliceert een gesloten stamboek.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:09

Roodvos schreef:
Bowo schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk is om dat te zeggen "per ras", want het is van zoveel factoren afhankelijk. Warmbloeden staan te koop van 1000 euro tot miljoenen...

Warmbloeden zoals KWPN, NRPS enz is geen ras maar een type. Raszuiverheid is bij deze stamboeken ook niet de orde, dit zijn zgn. open stamboeken. Deze vallen dus buiten de vraagstelling.
Het kenmerk raszuiverheid impliceert een gesloten stamboek.

En als we dan kijken naar Hannoveranen, Oldenburgers etc? Dat zijn toch wel degelijk rassen, geregistreerd in het stamboek als Hannoveraan/Oldenburger/etc, niet als kruising

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 15:11

Bowo schreef:
Roodvos schreef:
Warmbloeden zoals KWPN, NRPS enz is geen ras maar een type. Raszuiverheid is bij deze stamboeken ook niet de orde, dit zijn zgn. open stamboeken. Deze vallen dus buiten de vraagstelling.
Het kenmerk raszuiverheid impliceert een gesloten stamboek.

En als we dan kijken naar Hannoveranen, Oldenburgers etc? Dat zijn toch wel degelijk rassen, geregistreerd in het stamboek als Hannoveraan/Oldenburger/etc, niet als kruising


Wat mij betreft kan dat gewoon als een kanttekening erbij +:)+ zolang het naar nadrukkelijk uitgelegd wordt voor de eventuele leek.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:16

Bowo schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk is om dat te zeggen "per ras", want het is van zoveel factoren afhankelijk. Warmbloeden staan te koop van 1000 euro tot miljoenen...

Bowo schreef:
Roodvos schreef:
Warmbloeden zoals KWPN, NRPS enz is geen ras maar een type. Raszuiverheid is bij deze stamboeken ook niet de orde, dit zijn zgn. open stamboeken. Deze vallen dus buiten de vraagstelling.
Het kenmerk raszuiverheid impliceert een gesloten stamboek.

En als we dan kijken naar Hannoveranen, Oldenburgers etc? Dat zijn toch wel degelijk rassen, geregistreerd in het stamboek als Hannoveraan/Oldenburger/etc, niet als kruising

Nee, ook dit zijn open stamboeken waar paarden, mits die passend bij het fokdoel gefokt zijn, accepteren. Ze zijn de laatste jaren wel meer open geworden, en waren eerder wel meer gesloten stamboeken. Er zijn ook KWPN-gefokte hengsten ggk voor die stamboeken. Een veulen uit mijn KWPN-merrie van een Oldenburger ggk hengst, kan ik ook in Oldenburg registreren. Haar veulen is dan een "Oldenburger".

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:20

Mijn hainger is ook stamboek geregistreerd maar de markt is erg veranderd en ze is een ouder type, dus ik denk dat de onderstaande info niet echt het haflingras reflecteerd
anyhow:

Ras: Haflinger
Prijs: 1500 (inc tuig kreeg ik erbij was geen meerpijs voor gevraagd)
Leeftijd: toen 14
Rastypisch: Ja, wel ouder type haflinger.
mate beleer: Bomproof recreatiepony (heeft gewerkt met kinderen met beperking)
karakter: kan er alles mee op onder achter enz. zal nooit een mens wat aan doen, wel dominant naar andere paarden
waarom die prijs: dat was de markt toen, eigenaar moest helaas inkrimpen en had gekozen de zoon van mijn merrie te houden.
gekocht: particulier

De markt veranderd continu nu moet je voor een haflinger al snel denken vanaf 2000 voor een beleerde haf, ben benieuwd wat de rest hierover te zeggen heeft..

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:25

- Ras Haflinger
- Prijs (zonder evt. Verschepingskosten of tuig) €10.000 als ik hem zou verkopen (250€ dekkosten en 175€ stamboekkosten/paspoort is wat de "aanschaf" mij persoonlijk gekost heeft.)
- Leeftijd 8
- Rastypisch ja/Nee (bijvoorbeeld teveel wit of te weinig ramshoofd, goeie/slechte gangen oid) ja. 1e premie ruin met zeer goede gangen. Vooral de stap valt op.
- Mate beleerd bij aankoop + discipline Z1 dressuur met winst.
- Karakter (En wat is gewenst bij dat ras) sensibel paard die zijn ruiter uitkiest. Veel mensen zullen het eigenwijs noemen, wat binnen het ras "past".
- Waarom juist die prijs? Omdat een haflinger op deze leeftijd, op dit niveau, en zijn formaat en kwaliteit een zeldzaamheid is.
- Waar komt het paard vandaan? (Hobby)Fokker? Particulier? Handel? Buitenland? Fokker. Eerste fok uit eigen merrie.
- Eventuele andere belangrijke zaken.
Hele lange manen. Een echte eyecatcher.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:25

Ik denk niet dat je überhaupt iets met deze gegevens kan. Ligt er helemaal aan of degene wie het dier verkoopt verstand van marktwaarde heeft. En of het dier met spoed (vechtscheiding/ financiële nood/ anders) weg moest.

Voorbeeld van mezelf:
Net 12 jarige rastypische fjordenruin. Eigenaren hadden financiële nood, ik verzorgde hem. Incl zadel: Gratis gekregen.
Shetlandveulen grote maat, hengst wel rastypisch, 'foutje' (maanoog) rechtstreeks bij fokker: €50,-
Shetlandveulen grote maat, hengst, zeer rastypisch, niet aan kunnen houden omdat hengst. Zelfde fokker, gunnen beestje een baasje die er gek mee is: gratis gekregen.

Black is the colour of my true love's hair

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:28

Vraag: Wat kost een paard in de aanschaf?

Antwoord: Net zo veel als een auto.

Respons: Ja, maar auto's lopen van sloopprijzen tot tonnen uiteen in bedrag.

Ja, precies. :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:31

Bowo schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk is om dat te zeggen "per ras", want het is van zoveel factoren afhankelijk. Warmbloeden staan te koop van 1000 euro tot miljoenen...


Het is voor de (sport)warmbloeden wat lastiger om een gemiddelde prijs aan te geven. Dat klopt. Er zijn er inderdaad van 1000 euro tot ettelijke miljoenen.

Maar er zijn wel zaken die de prijs opdrijven voor individuele paarden.

Raszuiverheid is dat bij de (sport)warmbloeden niet inderdaad. Zoals Roodvos terecht aangeeft zijn KWPN, NRPS, Oldenburg, Holstein, Hanover, Mecklenburg etc ook open stamboeken. Het zijn type fokkerijen.

Er zijn echterwel zaken die van invloed zijn op de prijs. Ik neem hierbij even het KWPN als voorbeeld.

Namelijk:

Eigen prestatie en of natuurlijke aanleg: voor jongepaarden geld een verwachtingswaarde. Hoe beter de beweging of springtalent en hoe beter het exterieur hoe waarschijnlijker het is dat een paard een goede prestatie zal laten zien. Het exterieur dient hierbij zoveel mogelijk ondersteunend te zijn voor het doel waar het paard gefokt is.

Afstamming: lijkt mij logisch. Maar let op. De moederlijn is van doorslaggevend belang. Klinkende hengstennamen op het papier zijn mooi maar een nakomeling uit een bekende moederlijn met een minder bekende vader maar een zeer bekende moeder uit een predikaatrijke stam kan meermeer opleveren. Zeker als er veel prestatie in de moederlijn zit. Voor jonge paarden geld hoe meer familie met een hoge eigen prestatie hoe hoger de verwachtingswaarde en hoe hoger de prijs zal zijn.
Addertje onder het gras: een ongewenst stamboek op het papier en de prijs wordt lager. Bijvoorbeeld een moeder met een Barock Pinto als vader.
Daarnaast is en wordt een vrije bloedlijn zonder de klinkende namen steeds waardevoller vooral als we het over merries en fokhengsten hebben. Voor een ruin is dat laatste niet van belang.

Kleur en stokmaat hebben uiteraard bij de warmbloeden ook invloed. Een kleintje levert minder op dan een grote en een zwarte meer dan een schimmel of vos.

Gezondheid. Een paard kan nog zo talentvol zijn als jong paard. Als het niet door een klinische en/of röntgenologische keuring dan keldert de prijs. Voor een merrie en een fokhengst is weer van belang dat er veel gezondheidspredikaten in de moederlijn zitten.

Fokrichting bepaald ook de prijs. Dressuurpaard en springpaardgefokte paarden zijn gemiddeld duurder dan Tuigpaard en Gelders gefokte paarden.
Vooral Tuigpaardhengstveulens die in beweging niet het laatste laten zijn en waarschijnlijk het niet goedgekeurd gaan worden en het ook niet in de Tuigpaardensport gaan redden kun je voor heel weinig geld kopen. Merries uit goede lijnen en hengsten die wel talent hebben zijn veel meer waard.
Gelderse zijn lang minder populair geweest. Nu de populariteit stijgt gaat de prijs mee.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:33

rien10 schreef:
Vraag: Wat kost een paard in de aanschaf?

Antwoord: Net zo veel als een auto.

Respons: Ja, maar auto's lopen van sloopprijzen tot tonnen uiteen in bedrag.

Ja, precies. :)



Dit dus.

Black is the colour of my true love's hair

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:39

NatasjavE schreef:
Bowo schreef:
Ik denk dat het heel moeilijk is om dat te zeggen "per ras", want het is van zoveel factoren afhankelijk. Warmbloeden staan te koop van 1000 euro tot miljoenen...


Het is voor de (sport)warmbloeden wat lastiger om een gemiddelde prijs aan te geven. Dat klopt. Er zijn er inderdaad van 1000 euro tot ettelijke miljoenen.

Maar er zijn wel zaken die de prijs opdrijven voor individuele paarden.

Raszuiverheid is dat bij de (sport)warmbloeden niet inderdaad. Zoals Roodvos terecht aangeeft zijn KWPN, NRPS, Oldenburg, Holstein, Hanover, Mecklenburg etc ook open stamboeken. Het zijn type fokkerijen.

Er zijn echterwel zaken die van invloed zijn op de prijs. Ik neem hierbij even het KWPN als voorbeeld.

Namelijk:

Eigen prestatie en of natuurlijke aanleg: voor jongepaarden geld een verwachtingswaarde. Hoe beter de beweging of springtalent en hoe beter het exterieur hoe waarschijnlijker het is dat een paard een goede prestatie zal laten zien. Het exterieur dient hierbij zoveel mogelijk ondersteunend te zijn voor het doel waar het paard gefokt is.

Afstamming: lijkt mij logisch. Maar let op. De moederlijn is van doorslaggevend belang. Klinkende hengstennamen op het papier zijn mooi maar een nakomeling uit een bekende moederlijn met een minder bekende vader maar een zeer bekende moeder uit een predikaatrijke stam kan meermeer opleveren. Zeker als er veel prestatie in de moederlijn zit. Voor jonge paarden geld hoe meer familie met een hoge eigen prestatie hoe hoger de verwachtingswaarde en hoe hoger de prijs zal zijn.
Addertje onder het gras: een ongewenst stamboek op het papier en de prijs wordt lager. Bijvoorbeeld een moeder met een Barock Pinto als vader.
Daarnaast is en wordt een vrije bloedlijn zonder de klinkende namen steeds waardevoller vooral als we het over merries en fokhengsten hebben. Voor een ruin is dat laatste niet van belang.

Kleur en stokmaat hebben uiteraard bij de warmbloeden ook invloed. Een kleintje levert minder op dan een grote en een zwarte meer dan een schimmel of vos.

Gezondheid. Een paard kan nog zo talentvol zijn als jong paard. Als het niet door een klinische en/of röntgenologische keuring dan keldert de prijs. Voor een merrie en een fokhengst is weer van belang dat er veel gezondheidspredikaten in de moederlijn zitten.

Fokrichting bepaald ook de prijs. Dressuurpaard en springpaardgefokte paarden zijn gemiddeld duurder dan Tuigpaard en Gelders gefokte paarden.
Vooral Tuigpaardhengstveulens die in beweging niet het laatste laten zijn en waarschijnlijk het niet goedgekeurd gaan worden en het ook niet in de Tuigpaardensport gaan redden kun je voor heel weinig geld kopen. Merries uit goede lijnen en hengsten die wel talent hebben zijn veel meer waard.
Gelderse zijn lang minder populair geweest. Nu de populariteit stijgt gaat de prijs mee.

Daar ben ik het helemaal mee eens (afgezien van die kleur en grootte, dat is een heel persoonlijk iets. Als jezelf maar 1.60 bent, ga je doorgaans niet op een paard van 1.75 zitten en is een klein paard voor jou dus meer waard dan een grote), maar wat je noemt is nog maar zo'n klein deel van wat meespeelt. Tenzij het paard op de keuring is geweest, zal ook iedereen anders kijken naar bijvoorbeeld de bewegingen. De een heeft liever een sterk achterbeen, de ander een mooi voorbeen. (Hoewel beide natuurlijk het beste zou zijn).
Ik denk dat met het bovenstaande lijstje er geen waarde is te geven aan paarden. Er zijn nog zoveel andere factoren die meetellen en die zijn niet in woorden te schrijven, zeker niet in een alinea.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:46

- Ras - shetlander
- Prijs (zonder evt. Verschepingskosten of tuig) 80 euro
- Leeftijd 5/6 maanden
- Rastypisch ja/Nee (bijvoorbeeld teveel wit of te weinig ramshoofd, goeie/slechte gangen oid) geen idee , zijn beide geruind en nooit naar de keuring geweest. Jorie lijkt wel rastypischer dan Alex.
- Mate beleerd bij aankoop + discipline nvt, het waren veulens. Wel mak gemaakt door de fokker.
- Karakter (En wat is gewenst bij dat ras) de ene was een draak zo bleek uiteindelijk vanwege niet indalende ballen. De ander is lief en mak geboren maar begint nu ie bijna drie jaar is wat praatjes te krijgen. Maar dat mag ook wel voor een shetlander, die horen eigenwijze grapjassen te zijn. De oudste is nu overigens een hele lief gematigde ruin met een stabiel karakter, maar nog wel zo af en toe een hengstenstreek, maar dat heeft met een gedegen opvoeding te maken en de broodnodige castratie.
- Waarom juist die prijs? De eerste keer was dat de prijs, tweede keer wilde de fokker 120 euro omdat ie mogelijk dekhengst kon gaan worden. Maar omdat ie bij mij een goed plekje kon krijgen, mocht ik hem voor dezelfde prijs als mijn andere hebben.
- Waar komt het paard vandaan? (Hobby)Fokker? Particulier? Handel? Buitenland? Fokker
- opmerking: de eerste is bijna 11 jaar geleden aangeschaft en de tweede bijna 3 jaar geleden. De tweede is ook veel mooier qua rasuitstraling dan de eerste.

Alex en Jorie <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac, carika, Ptl4ever, SentiBot en 91 bezoekers