Paard op naam zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skaapie89

Berichten: 21
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Hoogkarspel

Paard op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 11:07

Hallo,

Ik heb in Juni een tinker (geïmporteerd uit Ierland) gekocht bij Nederlandse stal.
Met een Leisure Horse Ierland (vrijtijds paard Ierland )paspoort Vind het een onhandig ding

Mijn vraag is nu, kan ik hem omzetten naar een Nederlands paspoort bij bvb tinker of irish cob stamboek
En daar op mijn naam zetten?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Paard op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:23

Naar mijn weten kan dat niet als het paspoort is uitgegeven door een erkende paspoort uitgevende instantie in de EU. En voor zover ik weet is het LHI erkend.
Op naam zetten kan wel, kan ook gewoon via de KNHS, even contact met ze opnemen over hoe en wat.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Paard op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:43

Hier ook iemand met een iers paspoort.
Had ook wel een ned paspoort willen hebben, Maar zolang het paspoort gewoon compleet is en aan de eisen voldoet is dat niet echt nodig.
Ik heb mijne via het NSVT op naam laten zetten.
Erg simpel, en je krijgt een sticker om in je paspoort te plakken.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:45

MariekeTV schreef:
Hier ook iemand met een iers paspoort.
Had ook wel een ned paspoort willen hebben, Maar zolang het paspoort gewoon compleet is en aan de eisen voldoet is dat niet echt nodig.
Ik heb mijne via het NSVT op naam laten zetten.
Erg simpel, en je krijgt een sticker om in je paspoort te plakken.


Klopt zoals jij het zegt Marieke. Een buitenlands paspoort wat correct is (ingevuld) en compleet is (zoals medisch inlegvel en entingsvellen) mag niet worden vervangen.
Is dit echter niet het geval, mag dit wel.

Skaapie89

Berichten: 21
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Hoogkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 07:57

MariekeTV schreef:
Hier ook iemand met een iers paspoort.
Had ook wel een ned paspoort willen hebben, Maar zolang het paspoort gewoon compleet is en aan de eisen voldoet is dat niet echt nodig.
Ik heb mijne via het NSVT op naam laten zetten.
Erg simpel, en je krijgt een sticker om in je paspoort te plakken.


Dankje, maar heb jij ook een vrijetijdspaspoort?
Heb het idee dat het gewoon een paspoort is voor als ze niet veel moeite willen doen, haha
Staat nml helemaal niet in welk ras het is.

Zal NSVT mailen of ze hem accepteren :D
En anders idd KNHS :)

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Paard op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:13

Stuur maar mailtje nsvt, kijk ik ff wat we kunnen doen :)

Skaapie89

Berichten: 21
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Hoogkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 08:16

Leonoor schreef:
Stuur maar mailtje nsvt, kijk ik ff wat we kunnen doen :)


Dankje :)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Paard op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:32

Leisure Horse Ireland is trouwens een ‘echt’ stamboek :)
Het is een stamboek voor bonte paarden, voorheen IPSA (Irish Piebald en Skewbald Association). Ze registreren alles wat bont is, en houden in tegenstelling tot de meeste Ierse en Britse stamboeken en registers de afstamming bij.

Stamboeken werken in de UK en Ierland over het algemeen wat anders dan we hier gewend zijn. Ze kennen daar eigenlijk 2 soorten fokkerij, rasfokkerij en typefokkerij. Rassen zoals volbloed, Irish draught, welsh, New forrest, connemara etc zijn het kleinste deel van de Britse en Ierse fokkerij. De typefokkerij is in omvang veel groter, en voor de paspoort verplichting werd er in die type fokkerij het grootste deel niet geregistreerd of bijgehouden, tenminste, niet in de vorm van een stamboek of ras.

Die types zijn o.a. Cobs zoals showcobs (vaak tinkers, maar dan geheel geschoren incl. sokken en manen) en traditionals (alles erop en eraan). Maar ook hacks, riding horses en hunters. En in welke categorie een paard valt is afhankelijk van bouw en gangwerk, heeft niks met ras te maken.
Cobs/tinkers/traditionals zijn daar altijd als type beschouwd en niet als ras, en een stamboek was dus nooit echt nodig. Als ze al geregistreerd werden was dat alleen als ze geshowd werden.
Verreweg de meeste tinkers oftewel traditional cobs zijn daar geregistreerd bij stamboeken voor bonte paarden of bij showorganisaties vergelijkbaar met de KNHS hier. De gemiddelde Brit of Ier geeft er geen reet om waar zo’n paard geregistreerd is, en het zegt dus ook helemaal niks :D

Skaapie89

Berichten: 21
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Hoogkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 11:20

@supertje

Het is idd iets anders dan hier. Had het opgezocht en zag idd alles bont.
Verder staat er in die van mij niet veel. Ouders onbekend etc.

Dacht al dat het zoiets als KNHS zou zijn.