Waar Tinker kopen??

Moderators: balance, Lous

FreekenGaby

Waar Tinker kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 08:28

Hallo,

Dit is ons eerste bericht op dit forum en we zullen ons eerst even voorstellen

Wij zijn Freek en Gaby en hebben 2 dochters (9 jaar, 6 jaar). Onze oudste dochter rijdt al een tijdje paard op een manage in de buurt. Sinds kort hebben we een huis gekocht (dorp tussen Arnhem en Nijmegen) met 2ha grond en 2 stallen. Op dit moment hebben we één paard (Fries) van mijn vader bij huis staan. We zoeken een leuke (winterharde) D-pony (liefst een merrie) voor onze oudste dochter en natuurlijk als maatje voor de Fries. Onze oudste dochter is een beginnende ruiter en we zoeken een "bomproof" pony.

We hadden een Tinker gekocht maar deze bleek beginnende CPL te hebben. We hebben deze pony terug kunnen brengen maar zoals je wel begrijpt was het wel een drama voor onze oudste dochter.

We zijn inmiddels weer opzoek naar een nieuwe pony maar we zijn uiteraard erg voorzichtig geworden. We willen in ieder geval de pony laten keuren bij een plaatselijke vertrouwde dierenarts.

Zou iemand ons kunnen adviseren waar het beste na toe kunnen gaan? Na wat zoeken op internet leek ons tinkerhoeve de bonte parels in zenderen wel een betrouwbaar adres.

Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom!!

m. vr. gr.

Freek en Gaby

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:32

Er zijn veel plekken waar je betrouwbare tinkers vandaan kan halen. Maar gezien de leeftijd van je kinderen zou ik niet zelf een tinker voor ze kopen. Heb er twee gehad. Lieve dieren en door en door betrouwbaar. Maar ook sterk, eigen wil, gehaaid en erg slim. Ga mijn hele leven al om met ponys maar zou hun niet als eerste dier willen hebben destijds.

Ik zou voor die leeftijd eerder een new forrest, welsh of een leuke kruising kopen,

Ik ben zelf begonnen als 5 jarige op een kruising arabier/welsh om later op een kruising arabier/new forrest uit te komen. Mijn zus had een welsh K. Harde ponys vlug maar niet mega sterk, taai en bekend dat ze tot hoge leeftijd goed meekomen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, veel 215 dekens te koop

Willemina_L

Re: Waar Tinker kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:44

Ik ben het helemaal eens met Karuna in dit geval. Tinkers zijn eigenlijk niet zo meegaand als vaak gedacht wordt.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:46

Dineke Veurink-Roseboom Tinkers. Ik zou een iets oudere tinker adviseren die al de noge km en ervaring heeft opgedaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:18

Eerst en vooral: wat leuk dat jullie uitkijken naar een paardje voor de dochter en dat deze aan huis mèt vriendje kan komen te staan.

Ik sluit me wel aan bij mijn voorgangers dat tinkers vaak minder makkelijk zijn dan gedacht. Dit vind ik bv. ook gelden voor haflingers. Beide rassen zijn niet altijd zo koel in het hoofd als voorgespiegeld en kunnen erg sterk zijn waardoor het niet altijd de beste combi vormt met een jonge ruiter.
Eerder zou ik uitkijken naar een ervaren "kinder"pony, een new forrest, belgische rijpony, ...

Momenteel is het wel een goede periode om te zoeken, althans in Belgie toch. Het wedstrijdseizoen loopt af en er worden nu wel eens ervaren pony's aangeboden van ruiters die volgend jaar verplicht naar de paarden moeten overstappen.

Veel succes in elk geval.

Don't take anything for granted

_Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:33

Ik ga mee met Karuna! Ik kocht vorig jaar mijn eerste paard (een tinker) ze was alleen zadel en verkeersmak. Ze kan onwijs sterk zijn en is heel eigenwijs. Kan vaak haar zin doordrammen. Dus consequentie is een must. Echter is ze dan weer wel heel koel in dr hoofd. Plus haar karakter is verder ronduit geweldig. Ze is heel voorzichtig, sociaal en lief! En voor kinderen nog veel meer dan voor mij. :') De staleigenaren zijn bezig met het bouwen van een nieuw huis en dan kan ik gewoon rustig in de bak rijden zonder dat ze alle kanten op vliegt. :+

Fjorden kunnen ook erg sterk zijn met een eigen wil.

Is een wat volwassenere, goed beleerde New Forest, Welsh of iets in die richting niks voor jullie?

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:40

De bonte parels bied heel mooie tinkers aan, maar ik weet dat er veel import bij zit. Niet dat import slecht is, maar op een paar weken ken je een paard niet door en door. Vaak kunnen tinkers de eerste tijd ook onder de indruk zijn van de verhuizing etc, waardoor ze vaak rustiger lijken dan ze eigenlijk zijn. Wat de voorgangers zeggen over tinkers, geld in mijn ogen bij meerdere rassen. Ik vind een welsh en New Forest juist vrij hete pony's en minder geschikt. Uiteindelijk gaat het erom dat jullie een lief paardje vinden dat kan lezen en schrijven. Ik weet niet of Julie van Bogaert er nog te koop heeft, maar die durft soms wel een paardje te verkopen dat ze al langer heeft waardoor ze perfect weet wel karakter die heeft.

Ik zou zeker ook particulier durven kijken. Natuurlijk is het handiger om bij een grote stal te gaan, meer keuze dus meer kans op een paardje, maar particulieren hebben ook vaak een leuk paardje staan (dan moet je wel wat door de roze bril kunnen heen kijken van koper en verkoper, want uiteindelijk hebben ze er een vrij grote band mee)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:41

Ik volg mijn voorgangers.
Hier ook tinkers,en ze zijn alles behalve ideale kinderpony's.
Tuurlijk zijn ze rustig,zachtaardig,meestal braaf,betrouwbaar,....

Maar daartegenover ook sterk,zowel fysiek als mentaal,en velen zullen dit ook misbruiken als ze voelen dat het kan,en bij kinderen kan dat heel makkelijk.

Ook ik zou eerder kijken naar een welsh,new forrest,of leuke kruising.
Een ouder paardje die kan lezen en schrijvenen die zijn job kent,waar je kinderen enorm veel van kunnen leren.

Melissa1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:46

Ook ik zou tinkers niet zo snel advieseren als eerste paard. Wij Hebben nu twee tinkers staan die in zo durf mee te geven aan kindjes ohz zadel. Maar het blijft wel opletten.

Kijk. Voel en beleef. Ga overal kijken, kijk of het klikt en probeer alles uit.

We hadden hier een hele tijd een tinker staan van 4 jaar. 1.38 hoog. En echt de meest ideale kinder pony die er is. Super braaf en super fijn in de hand. En toch heb ik mensen die voor hun eerste pony gingen laten weten dat ze misschien beter konden gaan voor iets anders. Het blijft een apart ras (import of niet ) maar als je er echt mee kan samenwerken doen ze alles voor je.<3

Maar zoals hier boven.
Ga vooral overal kijken en proberen. Als je het niet vertrouwd. Netjes maar weigeren om je kinderen erop te zetten. Bij twijfel niet doen.

FreekenGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 09:55

Het is echt voor onze oudste dochter. De jongste vind het ook wel leuk maar dit is meer dat de oudste het zo leuk vind. Daar hoef ik in ieder geval geen rekening mee te houden.

Het probleem met mijn oudste dochter is dat ze op zich wel redelijk kan rijden maar een af en toe een beetje bang is. De Tinker die we hebben teruggebracht was 8 jaar oud waar ze gelijk heel vertrouwd mee was. Draafde meteen met haar door de bak en was er gelijk helemaal verliefd op. Daarom vind ik het ook zo erg dat we ze terug hebben moeten brengen.....drama. Ze heeft op wat andere jongere Tinkers gezeten maar dat vond ze niks omdat dit inderdaad een beetje eigenwijs waren. Als ik voor een Tinker ga is het sowieso voor een wat oudere.

Ons oog was ook al gevallen op een New Forest. We hebben ook niet echt een voorkeur voor een ras.
In de buurt stond toevallig een 1ste premie stermerrie New Forest maar deze was wat schrikkerig en zijn we dus op afgehaakt.

m. vr. gr.

Freek & Gaby

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:38

Leuk dat je een Tinker overweegt!

Als ik een paar tips mag geven:
- Ga bij meerdere adressen langs, particulier, handelaren, fokkers, etc. Dan krijg je een idee wat er te koop staat. Kijk dan ook zeker niet met een roze bril naar de mooie Tinkers, maar blijf gezond verstand gebruiken. Neem iemand anders mee bijvoorbeeld, die objectief is.

- Kijk niet te veel naar de prijs. Een goedkopere Tinker is vrijwel altijd import en die zijn niet altijd even bomproef. Dan is een duurdere Tinker van een particulier die al jaren braaf gereden wordt een betere optie voor jouw kinderen.

- Import Tinkers kunnen dragend zijn, zeker laten nakijken door een DA.

- Misschien leuk een keer op een keuring te gaan kijken? Praat met mensen, zij kennen altijd wel iemand die iets te koop heeft staan.

- Zoek goede begeleiding na aankoop.

Verder heb ik al 17 jaar alleen positieve ervaring met mijn eigen Tinkers dus ik vind ze wel geschikt als familiepaard. Hier geen koppige ezels hoor... Allemaal werkwillig, braaf, betrouwbaar en probleemloos bitloos te rijden. Dus ik denk dat als je een beetje rondkijkt je echt wel de juiste tegen zult komen. Ze zijn echt geen ramp op 4 benen :P En voor eten doen ze aaaaalles.

You Know Who / aparte tinkers uit eigen fok / Website

FreekenGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 11:10

Prijs is voor ons ook het minst belangrijk.....het moet ook niet te gek worden natuurlijk
We zitten zelf te denken rond de 3000 euro is dit redelijk??

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:28

Ik heb geen notie van prijzen van tinkers. Mss wanneer je een oudere D-pony zoekt, dat je binnen budget valt. Kijk je eerder naar een brave, gezonde, ervaren D-(sport)pony van bv max 12 jaar, dan twijfel ik of 3000€ volstaat.

Don't take anything for granted

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:33

Er staat op marktplaats een 17 jarige new forrestruin te koop, kijk daar eens naar. Lijkt me een ideale beginnerspony voor je dochter .

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:43

Mijn advies is inderdaad ook:

- meerdere keren proefrijden, goed laten keuren, en iemand mee laten komen die je dochter's rijstijl goed kent (een instructrice bijvoorbeeld)

- geen geimporteerde Tinker die net in Nederland is

En qua fok- en handelsstallen heb ik goede ervaringen met de Tukkertinkers (tinkers daar worden ook gebruikt op de zorgboerderij die ze er hebben, en zijn dus vaak veel gewend en rustig), en ik hoor ik veel goeds over Stal Rosenboom. Een particulier kan natuurlijk ook. Ik heb echt veel slechte verhalen gehoord over "Tinkerstal McCloud" (onervaren paarden verkopen als "braaf" aan beginners, zieke paarden verkopen, of paarden die net geimporteerd zijn in een maandje inrijden en dan meteen verkopen).

Ik zou me trouwens ook niet blind staren op het ras, Tinkers zijn vaak koppig en sterk en heus niet allemaal even rustig en koel. Er zijn ook hele leuke niet-Tinkers en kruisingen die ook betrouwbare oudere paardenmaatjes kunnen zijn.

Nabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:57

DeMolenhoek schreef:
Uiteindelijk gaat het erom dat jullie een lief paardje vinden dat kan lezen en schrijven.

Kun je er ook nog een beetje mee verdienen in het circus.

Sorry, moest hier toch even om grinniken.

Denken moet je aan een paard overlaten, die heeft een groter hoofd.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:37

Wij organiseren buitenritten met onze tinkers,ze zijn allemaal jong bij ons gekomen of hier geboren.En stuk voor stuk superbraaf.
En dat is dus belangrijk,je weet hoe ze behandeld zijn en hoe ze ingereden zijn.
Voor jullie dochter zou ik absoluut een Nederlands gefokte tinker aanraden of een tinker die al langere tijd in Nederland is en waar je van weet wat ermee gebeurd is.
Onze tinkers kunnen prima op stap met jongere ruitertjes.Uiteraard altijd onder begeleiding en dat geldt natuurlijk ook voor jullie kids.
Succes met jullie zoektocht!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:14

Ik heb ook goede ervaring met stal Roseboom. Als je maar niet naar McCloud gaat (zoek het topic maar eens op).

Lang niet alle asieldieren zijn beschadigd voor het leven. Op zoek naar kat/hond/knaagdier/vogel? Kijk eerst even hier! https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/
Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:16

Roseboom is ook allemaal verse import en als je verder vraagt zijn de verhalen gewoon wisselend.

Ook hier advies een ervaren Tinker die in NL gefokt is of al langere tijd in NL is.

Snoepjes zijn niet zoet en lief, het lekkerste snoepje is een wolf in prachtige Tinkerkleding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 02:04

Ik ben ook op zoek naar een paard mogelijk een tinker maar ik heb ook al wat mindere verhalen over import gelezen. Ik vraag mij af wat bijvoorbeeld goede handelsstallen zijn?

Over roseboom heb ik wel goede verhalen gelezen maar ik heb inderdaad ook het vermoeden dat het hier om import gaat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 05:56

Ik heb mijn tinkertje bij Roseboom weg en alleen maar goede ervaringen.
Zelf heb ik nog welsh pony's en ik vind ze geweldige kinderpony's (de ene is de andere niet natuurlijk, maar bij aankoop van de veulens wordt al wel op karakter gelet, in de eerste 3 jaar wat niet door en door kinderpony is, gaat eruit). Worden pas met 4 of later beleerd. Nu ook een merrie voor de verkoop aan het klaar maken, geweldige kinderpony, ervaren of onervaren, ze willen allemaal op haar. Sommige pony s geven toch dat zelfvertrouwen aan een kind, waarschijnlijk net als jullie eerste tinkertje.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:31

Cemlys schreef:
Ik heb mijn tinkertje bij Roseboom weg en alleen maar goede ervaringen.
Zelf heb ik nog welsh pony's en ik vind ze geweldige kinderpony's (de ene is de andere niet natuurlijk, maar bij aankoop van de veulens wordt al wel op karakter gelet, in de eerste 3 jaar wat niet door en door kinderpony is, gaat eruit). Worden pas met 4 of later beleerd. Nu ook een merrie voor de verkoop aan het klaar maken, geweldige kinderpony, ervaren of onervaren, ze willen allemaal op haar. Sommige pony s geven toch dat zelfvertrouwen aan een kind, waarschijnlijk net als jullie eerste tinkertje.

Dat idee heb ik ook wel bij stal roseboom dat er goed gekeken wordt naar het karakter. Ik heb het in iedergeval in overweging om daar te kijken. Ook tinkerboerderij Uden lijkt mij een geschikt adres.

Over import weet ik niet heel goed wat ik moet verwachten aangezien je niet weet hoe die paarden in Ierland behandeld zijn en of ze daar trauma's hebben opgelopen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:50

Roseboom heeft een vast adresje/Fokker dacht ik waar ze wegkomen.
Mijne is ook import maar als veulen hierheen gekomen, dan hoef je geen rare dingen te verwachten

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:58

Cemlys schreef:
Roseboom heeft een vast adresje/Fokker dacht ik waar ze wegkomen.
Mijne is ook import maar als veulen hierheen gekomen, dan hoef je geen rare dingen te verwachten

Dat scheelt natuurlijk ook enorm, Ierland is vrij groot en heeft natuurlijk veel fokkkerijenwaar tinkers vandaan komen.
Wat ik tot nu toe gelezen heb over Roseboom is ook allemaal positief.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:57

Niet te negatief zijn over import. Die van mij kwam pas met 7 jaar naar Nederland. Kon nog niks, alleen zadelmak, maar wereldkarakter.