Verkopen of doorvechten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Verkopen of doorvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:18

Lang getwijfeld of ik het neer zou zetten, en waar maar wil toch weten hoe andere mensen hier overdenken.
Ik zet het hier neer omdat het toch over een tinker gaat.

Ik heb 4 1/2 jaar geleden mijn eerste paardje gekocht. Een tinker merrie van toen net 6. 1.54m. Groen, wel beleerd onder het zadel maar verder dan stap en draf kende ze niets. Was net een 4 maanden in nederland vanuit engeland toen ze bij de handelsstal terecht kwam waar ik haar gekocht heb.
Eerste tijd iemand laten komen om haar goed door te rijden.
Ik ben geen held met paarden, zeker niet met voor mij vreemde paarden. Ook met rijden zag ik overal beren op de weg.
Het rijden ging met horten en stoten. Wel altijd met een stalgenootje erbij, alleen durfde ik niet. In de bak wel maar dat was het.
Met stalgenootje zijn we paar keer op vakantie geweest naar Epe, Loon op Zand en de driedaagse in huijbergen ook een paar keer meegereden op mijn mutsje.
Maar stiekem had ik de grote wens om later de overstap naar het mennen te maken. En wat was ik blij toen dat na 2 jaar ging gebeuren. Iemand op stal laten komen om te helpen en mutsje liep zo weg met de kar. We denken dat ze in engeland beleerd is voor de kar.
Ik had vroeger een beeld wat ik zocht in een paard, en zij doet daar totaal niet aan.
Zocht een ouder braaf bereden en betuigde, die nergens van op kijkt.
Zij was jong, groen en achteraf bezit ze een flinke portie pit, is nerveuzig, en met vlagen gewoon te veel paard voor me.
Sinds oktober zijn er keer op keer dingen waardoor ik twijfel aan ons als combinatie.
Ze is toen geschrokken van de hooiboer die hooi kwam brengen en met kar en al door de sloot gegaan.
Paar maanden terug had ik denk ik achteraf verkeerd voer voor haar. Ze was heel schrikachtig, stond te bokken voor de wagen, vloog steeds in galop ervandoor. En toen we samen met de kar op pad waren is ze midden in de polder ver van stal. Na een passerende trekker er in galop vandoor gegaan zonder mij op de kar. Hierna weer dezelfde persoon laten komen om haar er voor te zetten. En zonder problemen stond ze er weer zo voor.
Toen is ze 3 weken mee op vakantie naar brabant gegaan. Koets mee en plan was lekker door de bossen daar rijden met moeder en zus op de kar. Maar muts was hier zo een grote brok spanning en nerveusiteit die ik totaal niet kende van haar dat we niet veel gedaan hebben. Ook hielp het niet mee dat moeder en zus het meerijden eng vonden.
Hier is ze begonnen met steigeren voor de kar. De eerste keer was met 2 vriendinnen die een dagje kwamen en bij het wegrijden daar van stal had ze al zoveel spanning dat ze met aanstappen recht overeind kwam. Ik ben hierna doorgereden en haar in flinke draf gezet en rest van de rit was ze super braaf.
Later in die vakantie kwamen we een mega trekker met kar erachter tegen op een smal weggetje. Zo smal dat ik niet meer opzij kon en de aanhanger van de trekker mijn kar een zetje opzij gaf. Ook hier weer een steigerende muts voor de kar.
Toen ben ik een hele poos niet meer weggeweest met de kar, en uiteindelijk met een vriendin weer gegaan.
Nu 3 ritjes gemaakt waarvan 2 zonder problemen en vandaag met stilstaan zonder spanning of wat dan ook. Gaat ze met wegrijden weer steil overeind. Dit nog een paar keer herhaald maar de spanning en het normaal wegstappen was ver te zoeken. Ze kwam niet altijd overeind maar vloog dan in galop weg.

Ik hou stikveel van haar en wil haar ergens ook niet kwijt. Maar aan andere kant als ik heel eerlijk kijk naar alles is dit niet waar ik een paard voor heb, en is het genieten soms ver te zoeken.
Ze heeft nu momenten dat ze komt knuffelen bij me, mag haar neus aanraken iets wat ik nooit mocht.
Maar mijn 'droom' vroeger was zo anders van een eigen paard.

Ze is helemaal nagekeken door de dierenarts. De 29ste komt de osteopaat weer.
Maar ik weet niet of ik nog de kracht heb om te vechten voor ons.
Dit zijn dingen die vandaag of morgen goed fout gaan.
Laatst bijgewerkt door balance op 04-08-17 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak in titel verwijderd

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:24

Citaat:
Iemand op stal laten komen om te helpen en mutsje liep zo weg met de kar. We denken dat ze in engeland beleerd is voor de kar.

Ik denk juist dat ze helemaal niet beleerd is maar gewoon zo braaf was.
Uit je verhaal blijkt dat ze veel aan de basis mist en waarschijnlijk helemaal niet beleerd is geweest.
Ik zou haar opnieuw bij iemand met veel men/beleer-ervaring volledig opnieuw laten beleren voor de kar.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:26

Ik denk dat je het zelf al weet wat je wilt, in je verhaal laat je merken dat je er geen plezier meer in hebt en het gevaarlijk is. Alleen de knoop moet je zelf doorhakken. Als eerste paard is een paard met al wat ervaring geschrikter. En ook fijner om je vertrouwen terug te winnen

Mocht je nog iets willen proberen: misschien is het een idee om een schriktraining te doen met trekkers/grote voertuigen omdat je aangeeft dat ze hier bang voor is. Ik vind het eigenlijk ook onverantwoord dat je met een paard en kar op pad gaat waarvan je weet dat het paard bang is voor groot verkeer..
Laatst bijgewerkt door Annenas op 04-08-17 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:26

Moedig dat je zoveel zelfkennis hebt, echter, die angst die in je zit zal blijven tot jij denkt dat, om het even welk paard ook, veilig is. Maar zover kom je niet want elk paard, hoe braaf ook bij de vorige eigenaar zal jouw angst voelen en ander gedrag laten zien. Dus verkoop is een optie, echter, wanneer je bij een volgend paard niet onbevangen opnieuw kunt beginnen krijg je toch weer problemen. Misschien is wel de beste optie om een paard op een manege tijdelijk te gaan leasen, vooraf bespreekbaar maken wat je probleem kan zijn en vragen naar een paard dat ook eventueel te koop is.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Verkopen of doorvechten................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:38

Als je nu bang bent ben je bij een volgend paard ook bang en is de kans groot dat je dezelfde problemen krijgt.
Dit klinkt als een hele lieve maar onzekere Tinker die een ruiter/menner nodig heeft met zelfvertrouwen, die haar kan leiden.
Wordt die persoon. Terug naar de basis, grondwerk, instructie en samen met iemand gaan mennen die die kennis en ervaring wel heeft. Zodat jullie daar beide van leren.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:44

Brainless beleerd is ze wel. Ook met de kar hebben we heel Nederland al gehad met buitenritten en vakanties.
Deze problemen spelen echt sinds oktober vorig jaar.

Bigone dat is dus iets waar ik ook aan loop te denken dat ik het blijf houden.
Leasen op een manege is hier sowieso al geen optie. Ik wil niet meer onder het zadel rijden en voor mennen is in deze omgeving niets te vinden.

Annenas deze problemen hebben we nooit gehad sinds vorig jaar oktober pas.
Ergens is er iets gebeurt/verandert wat dit allemaal teweeg brengt. Maar ik weet niet wat.

Haar wegbrengen ben ik laatst mee bezig geweest maar van brooijmans nooit meer wat gehoord en toen die ene man laten komen. En daar was ze braaf bij.
Onze problemen liggen voor een deel ook aan mij.

Het is gewoon moeilijk. Van de week heerlijk weer samen op pad geweest en ze doet geen stap verkeerd en dan vandaag dit...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Verkopen of doorvechten................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:55

Laat een paard geen blok aan je been worden.

Van je eerste paard houd je altijd veel en voor de meeste mensen is het wegdoen van zo'n eerste paard heel moeilijk. Ik had ooit ook een eerst zelfgekocht paard en kwam er later achter, dat hij helemaal niet zo'n geschikte koop voor mij is geweest. Toch, ik heb er nog jaaaaaren over gedaan om dat echt onder ogen te zien. Van alles geprobeerd: extra lessen, hulpteugels, bijrijders, rustpauzes.... Maar het enige wat echt hielp: wegdoen. Ik heb hem verkocht. Het paard wat daarna kwam, en daarna, en daarna... die waren allemaal stuk voor stuk veel leuker voor mij. Waarschijnlijk dankzij mijn ervaringen met dat eerste paard. Je leert er namelijk wel veel van. Vooral over loslaten en je eigen plezier voorop zetten.

Wees niet bang: bij een ander zal het dier het ook heus goed hebben. En misschien wel leuker. Want zo'n paard merkt dat heus hoor, dat er een 'maar' is. Gun jezelf een dier wat beter bij jou past en gun je dier een baasje dat beter bij hem past.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verkopen of doorvechten................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:58

Ts, misschien eens met een ouder en vooral kleiner dier gaan mennen, word het voor je gevoel misschien iets veiliger en overzichtelijker.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:05

Dees schreef:
Wees niet bang: bij een ander zal het dier het ook heus goed hebben. En misschien wel leuker. Want zo'n paard merkt dat heus hoor, dat er een 'maar' is. Gun jezelf een dier wat beter bij jou past en gun je dier een baasje dat beter bij hem past.


Dat is wel erg kort door de bocht, of heel naïef. Het is inderdaad mogelijk dat je paard een beter leven krijgt bij iemand anders maar alleen al hier op Bokt lees je tal van verhalen die het tegendeel bewijzen.
Wil je echt dat je paard de handel in gaat? Op een manege terecht komt? Van hand tot hand gaat?
Je hebt een keuze voor dit dier gemaakt, niet andersom. Dus dit is nu jouw dier. En de enige optie is om samen met dat dier te gaan leren hoe jullie met elkaar om moeten gaan.
Dat is volwassen, dat is verantwoordelijkheid nemen.
Wegdoen (anno 2017 'omdat het kan') is zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:08

Als je je paard al 4,5 jaar hebt en eigenlijk nog steeds bang bent van haar, dan lijkt verkopen me de enige optie. Daarnaast lijkt het me voor je paard ook prettiger om een eigenaar te hebben die beter bij haar past.

Uiteindelijk gunt iedereen zijn paard volgens mij het beste, en dat hoeft niet perse bij jezelf te zijn. Verkopen kan echt voor beide partijen een betere optie zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-17 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:09

Mara2000 schreef:
Dees schreef:
Wees niet bang: bij een ander zal het dier het ook heus goed hebben. En misschien wel leuker. Want zo'n paard merkt dat heus hoor, dat er een 'maar' is. Gun jezelf een dier wat beter bij jou past en gun je dier een baasje dat beter bij hem past.


Dat is wel erg kort door de bocht, of heel naïef. Het is inderdaad mogelijk dat je paard een beter leven krijgt bij iemand anders maar alleen al hier op Bokt lees je tal van verhalen die het tegendeel bewijzen.
Wil je echt dat je paard de handel in gaat? Op een manege terecht komt? Van hand tot hand gaat?
Je hebt een keuze voor dit dier gemaakt, niet andersom. Dus dit is nu jouw dier. En de enige optie is om samen met dat dier te gaan leren hoe jullie met elkaar om moeten gaan.
Dat is volwassen, dat is verantwoordelijkheid nemen.

Wegdoen (anno 2017 'omdat het kan') is zo gemakzuchtig.

Zo, en dan noem je Dees kort door de bocht :') Ruikt het rubber lekker?
Verantwoordelijkheid nemen is ook weten wanneer het genoeg is en wanneer er geen match is/beide geen plezier meer is, wat is dan verantwoordelijker dan een volgende stap in je leven te nemen..

TS, je moet doen waar jij je goed bij voelt. Niemand kan voor jou beslissen wat je voelt en wat je moet doen. Ik heb ook voor een soortgelijke beslissing gestaan. In plaats van mezelf nog ongelukkiger te maken en heel veel geld kwijt te zijn elke maand aan iets waar ik goed klaar mee was en teveel angst voor had, heb ik een fijn huisje gevonden en ben ik in zijn geheel gestopt met de paarden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:16

In het land van Mara2000 bestaan geen scheidingen :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verkopen of doorvechten................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:19

Kijk als je een paard nu na een maandje alweer weg doet zeg ik ook, het is geen fiets of wegwerp product.
Ga eens wat meer proberen.
Maar ik denk dat ts wel alles al heeft geprobeerd maar als de klik er dan nog niet is hoef je ook niet te gaan verwachten dat hij nog komt.

Ja verkoop is moeilijk, heel moeilijk.
Maar doorgaan met een paard dat ook niet een grote paardenliefde is is ook niets.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:23

Niet eens je hele bericht gelezen, maar als doorgaan voor jou als moeten vechten voelt gun ik jullie allebei iets anders!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:31

Mijn eerste gedachte toen je schreef over verkeerd voer, was dat een tinker in principe niets meer nodig heeft dan een handje vitaminekorrel per dag.
Mocht je nu nog meer dan dat geven, dan zou ik eerst eens proberen te kijken wat er gebeurd als je haar huidige voer door bv de balancer van jepaardgezondenfit vervangt.

tinker_sally schreef:
De eerste keer was met 2 vriendinnen die een dagje kwamen en bij het wegrijden daar van stal had ze al zoveel spanning dat ze met aanstappen recht overeind kwam. Ik ben hierna doorgereden en haar in flinke draf gezet en rest van de rit was ze super braaf.


Dit is hartstikke goed, je kan haar in principe prima handelen!

Misschien voor je eigen zelfvertrouwen een goede meninstructeur zoeken en afspreken dat je alle vakanties en uitjes voorlopig laat voor wat het is en eerst een tijdje alleen samen met die instructeur op pad gaat?
En als het dan goed gaat ook weer 1 keer in de week alleen en dat verder uitbouwen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:49

Volgens mij is het wel de bedoeling dat je blij wordt van je paard. Dat het niet altijd van een leien dakje gaat is niet erg, maar als je zelf moe wordt , na zoveel jaar..., van het 'doorvechten' dan lijkt me dat jullie combi niet helemaal matched.
Tinkers worden vaak gecategoriseerd als 'dullige dozen' maar zijn dat lang niet altijd. Ze zijn heel verschillend van karakter, en als je na zo'n lange tijd nog niet 99% vertrouwen hebt in elkaar (100% doe ik niet aan) dan is het toch geen schande voor haar een baas te zoeken die geen problemen heeft met haar onzekerheid. Want bij zo iemand kan het nl. wel een prima combi zijn, terwijl jij misschien gelukkiger wordt van een wat relaxter paard die gewoon meer kent, en waar je lekker mee kunt doen wat je wilt en die minder reageert op jouw eigenschappen.
Je zoektocht naar een ander paard dat wel zal voldoen aan je eisen zal niet makkelijk zijn, want velen zoeken zo'n paard, maar ze zijn er wel. Ik ben het wel eens met de voorgangers dat ze geweldig spiegelt, en daar veel problemen uit voortkomen. Je loopt het risico dat als je daar niet aan gaat werken, dat het met het volgende paard weer net zo gaat.

_merel_

Berichten: 1842
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:05

Als het het mij vraagt heb je je angst altijd geprojecteerd op je paard! Ik heb nog nooit zo'n meewerkende en brave merrie meegemaakt als de jouwe op die leeftijd. Blind vertrouwen op jou en iedereen zn aanwijzingen.... Maar door je angst maakte je de wereld spannend. En je bevestigde die spanning bijv door er een scherper bit in te hangen.

Ik denk dat je er goed aan doet om opzoek te gaan naar lessen of cursussen waarbij je leert je angst te beheersen. Want welk paard je ook treft. In jou spannende wereld, blijft een paard een vluchtdier!

LumosNox
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Verkopen of doorvechten................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:39

Ik denk niet dat het per se zo hoeft te zijn dat angst op een volgend paard ook de overhand gaat krijgen. Ik heb vroeger een pony gereden waar ik blind vertrouwen in had. Dat was er gewoon. Het was ook een heel braaf ding. Hij heeft wel eens een klein bokje gedaan en is er wel eens vandoor gegaan, maar dat vertrouwen in hem en ons was er gewoon tot in mijn tenen.
Ik moet dat vertrouwen echt voelen en dan maakt het niet uit of iemand anders mij vertelt dat het een heel lief paard is "hij doet niks hoor".

Ik denk ook dat het zonde is om dit paard weg te doen op dit punt. Roep hulp in van een goede paardendeskundige zoals Annemarie vd Toorn of weet ik veel wat voor namen er verder zijn en ga aan het werk.
Ik zou niet meer naar buiten gaan tot je paard de angst voor grote voertuigen overwonnen heeft. Ik vind dat namelijk gevaarlijk.

Het klinkt alsof je je keuze eigenlijk al gemaakt hebt of in ieder geval veel te lang bent blijven aanmodderen. "Doorvechten" is niet de term die je zou moeten gebruiken in je relatie met je paard vind ik.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:19

_merel_ schreef:
Als het het mij vraagt heb je je angst altijd geprojecteerd op je paard! Ik heb nog nooit zo'n meewerkende en brave merrie meegemaakt als de jouwe op die leeftijd. Blind vertrouwen op jou en iedereen zn aanwijzingen.... Maar door je angst maakte je de wereld spannend. En je bevestigde die spanning bijv door er een scherper bit in te hangen.

Ik denk dat je er goed aan doet om opzoek te gaan naar lessen of cursussen waarbij je leert je angst te beheersen. Want welk paard je ook treft. In jou spannende wereld, blijft een paard een vluchtdier!

Je kent de combinatie blijkbaar, een scherper bit hoeft geen toegeven aan angst te zijn, he. Elk bit is scherp bij ondeskundig gebruik.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Verkopen of doorvechten................?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 18:28

Scherper bit erin is een bokkebitje met kinketting ja.
Maar liever daarmee rijden met losse teugel dan een dubbel gebroken bit dat door haar mond getrokken moet worden om stil te staan. Want wat is er dan vriendelijker?
Maar die discussie is jaren geleden al gevoerd met merel en ga ik verder niet meer op in.

Een meninstructeur wil ik naar op zoek maar die zijn hier in de buurt niet echt te vinden.
En zonder vervoer wordt het ook al moeilijker.

Gypsy ze staat nu op een klein handje luzerne met brandnetel en kamille 1x per dag.
Dat slechte voer was pavo care4life. Daar werdt ze helemaal hieperdepiep van en wist niet wat ze met haar overtollige energie aanmoest.

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:57

Ik denk ook dat menles nemen een goede zou zijn voor jullie. Je leert dan beter rijden en controle houden, iets wat je als het spannend wordt nodig hebt. Ook als je weet dat je die controle hebt, omdat je dit al geoefend hebt wordt het op de weg ook minder spannend. Op de site van de KNHS staan meninstructeurs van door heel nederland, misschien idee om daar te kijken?
Als je het nog een kans wil geven, kun je soms met wat hulp een heel andere pony ervoor terug krijgen. Je hebt haar nu al 4.5jaar, dus je kunt ook bv zeggen ik neem les en geef het nog een half jaar de tijd om die klik wel te krijgen en plezier weer terug te vinden. Is het dan alsnog er niet, dan lijkt het me voor jullie alletwee inderdaad een optie om ermee te stoppen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:09

tinker_sally schreef:
Onze problemen liggen voor een deel ook aan mij.


Volgens mij zit de kern hier. Wat is er in jou veranderd in de periode dat de problemen begonnen? Hoe reageerde je toen het voor de eerste keer misging? Wat maakt dat jullie het vertrouwen in elkaar kwijt zijn? Wat is er nodig om dit terug te krijgen en hoe wordt dat haalbaar?

En bovenal: geloof je er diep vanbinnen nog in? In jullie samen?

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Verkopen of doorvechten................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:15

Ik denk dat als je dit samen met je paard doet je uiteindelijk het perfecte paard krijgt. Al denk ik niet dat het perfecte paard bestaat, je hebt namelijk met een individu te maken.
Ga het vechten niet als vechten zien maar als een uitdaging om jullie dichter bij elkaar te brengen.

Ik denk dat je paard enkele trauma's heeft overgehouden aan de ongelukjes voor de kar en daarom af en toe zo reageert. Les nemen lijkt me een goede, neem een goede instructeur die ook naar jou als persoon kijkt en je leert werken aan je zelfvertrouwen :) Wegbrengen naar een africhtingsstal heeft dus geen zin, want het gaat om jullie als combinatie.

Ik zou het nog een kans geven.

Gini
Berichten: 17896
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Verkopen of doorvechten................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:22

Sowieso zou ik haar wegbrengen naar een goede menstal en daar laten doortrainen. Wie weet komt het dan wel tot een klik tussen jullie en heb je wel ineens je droompaard. En als dat toch niet het geval is, is het voor het paard eerlijker om als 'goed opgevoed en getraind menpaard' verkocht te worden dan als 'schrikt snel en steigert voor de kar'.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:27

Maar ik zou er wel voor zorgen dat jullie niet verongelukken.Dus gevaarlijke situaties voorlopig vermijden.Ga dan iets anders met haar doen wat geen risico oplevert.