TINKER: lang of kort???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 20:08

Ik heb een tinker merrie genaamd Ellie. Ze heeft erg lange manen, mooi natuurlijk maar ook heel vervelend. Het is moeilijk schoon te houden en zit eigelijk altijd in een vlecht. Als je het net hebt gewassen
is het prachtig. Wordt wel weer snel vies omdat ze wit zijn.
Ik zit er nu aan te denken om een sport coupe te knippen. Ik heb het idee dat haar nek dan dikker lijkt
en dat ze er sportiever uit gaat zien.

Haar sokken gaan er binnenkort ook af omdat ze mok heeft en ze er echt niet uit zien.

Wat denken jullie??

Hier enkele foto's van haar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Quickly2003

Berichten: 293
Geregistreerd: 06-04-17

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:12

Ik vind haar manen mooi hoe dat ze nu zijn, het is heel fascinerend die lange manen. Ik zou het zo laten ;)

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:12

Sokken er af is inderdaad wel handig met mok, maar de manen er af vind ik eerlijk gezegd wel een beetje zonde. Je hebt echt een prachtige tinker, ik vind dat die lange manen er echt bij horen! Ik snap natuurlijk wel dat het veel werk is om te onderhouden, hier een Fries met hele lange manen, gelukkig is hij zwart :P . Hoe vaak moet haar wassen?

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:24

De manen snijd ik regelmatig bij, de ene heeft manen van 85 cm en de ander van 75 cm. Dat vind meer dan genoeg. Ik vind dat ik ze zonder vlecht moet kunnen laten grazen. Als dat niet meer kan, gaat de schaar er in (of in mijn geval het mesje)

Sokken gewoon er af halen, je kunt kijken bii sub forum tinker, daar loopt een topic over sokloze Tinkers met foto's.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 30-05-17 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkermiep

Berichten: 268
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Netterden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:28

Ik ga bij die van mij nu altijd voor de sportcoupe. Griezelig om de schaar er in te zetten, maar toen ik er goed naar keek werd ik helemaal tevreden! Het staat fris en sportief en ze krijgt er een barokke uitstraling van :)

Ik knip tot anderhalve handbreedte .

Denisejazz

Berichten: 297
Geregistreerd: 01-02-15

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:30

Ik zou inderdaad de sokken afscheren i.v.m mok, maar de manen zou ik zo laten. Dat vind ik juist altijd mooi bij een tinker! Zonde om eraf te knippen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:31

Lang idem sokken. Mok wordt niet minder door scheren. Je kunt zelfs meer problemen krijgen door ze eraf te halen. De sokken zorgen voor drooghouden van de huid.

Mok wordt meestal veroorzaakt door voeding of mijt. Mijt is goed te behandelen met sok. En voeding aanpassen is mok weg. Ik spreek uit ervaring. Oude tinker had in begin veel mok. Dieet aangepast een keer grondig mijt behandeld met stronghold en mok nooit meer teruggekomen,

Een tinker zonder zijn typische raskenmerken ziet er voor mij niet uit. Dan is het een grover gebouwd bont paard. Ipv een mooie tinker met veel haar <3

Maanlengte heb ik altijd gehouden op graaslengte. Langste pluk manen pakken en naar de mond trekken. Dan mogen ze er net niet op bijten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-05-17 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:31

je kan het ook in strakke hengstenvlecht doen!

Koia

Berichten: 583
Geregistreerd: 07-05-10
Woonplaats: Hoogstraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:35

Probeer het eens zou ik zeggen. Haar groeit wel weer aan en het lijkt me voor het paard veel lekkerder om niet met zo'n dikke bos manen rond te lopen met dit hete weer. Paard heeft er toch geen drol aan die lange manen en jij zelf ook niet als je ze toch altijd in een vlecht hebt zitten.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 20:41

tinkermiep schreef:
Ik ga bij die van mij nu altijd voor de sportcoupe. Griezelig om de schaar er in te zetten, maar toen ik er goed naar keek werd ik helemaal tevreden! Het staat fris en sportief en ze krijgt er een barokke uitstraling van :)

Ik knip tot anderhalve handbreedte .



heb jij foto's van je tinker?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:43

Ik was altijd heel erg voor lange manen. Heb zelf 2 friezen en doordat bij beiden wat was afgeschuurd, happen en ongelijkmatige stukken erin, heb ik een sportcoupe geknipt. En eerlijk gezegd vind ik ik t wel stoer staan. Mey lange manen vind ik het nu al snel wat lijzig worden. Dus ik hou t bij de sportcoupe voorlopig!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:43

Ik vind bij mijn tinkers echt lang mooi.
Anders had ik wel een sportpaard ras gekocht :)

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 20:45

bruintje123 schreef:
Ik vind bij mijn tinkers echt lang mooi.
Anders had ik wel een sportpaard ras gekocht :)


ik heb mijn tinker niet op ras gekocht maar op karakter :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:47

Dan had ik een sportpaard met passend karakter gekocht :)

Ik vind zelf, maar dat is echt persoonlijk, bij een tinker lange sokken en lange manen erbij horen. uitgezonderd uiteraard medisch.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:57

Ik verplaats dit topic naar Tinkers.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:01

Je kunt er toch ook midden in gaan zitten in plaats van van lang naar kort te gaan :+
Doe je halslengte, is ook mooi :j

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:11

Je moet gewoon doen wat je zelf graaf wil. Ik had een ierse cob haar manen liet ik op een lengte trekken, ze waren nog zo'n 25-30 cm dat was verzorgd en makkelijker te onderhouden en ging niet snel in de klit.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:20

Als je due sokken eraf haalt heb je juist kans dat het erger wordt. De sokken zijn juist bescherming tegen vuil in de evt wondjes. Manen vind ik onwijs zonde. Had he maar een ander paard moeten zoeken

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:21

ik vind kort altijd erg mooi staan.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:26

Als je het zelf maar onhandig vind, lekker eraf halen.
Als je geen keuringen oi.d loopt, waarom dan voor de mooi eraan laten zitten? Paard heeft er geen last van als het kort is hoor.

Kabayo

Berichten: 13935
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:28

Dat lange haren beschermd tegen mok klopt ook niet helemaal. Ben nog geen kwpner tegen gekomen met mok zonder sokken.

En die onnozele reacties van "dan had je maar een ander paard moeten kopen' moet je je niks van aantrekken. Het is joun paard en je mag er mee doen wat je wil. Vind het ook niet kunnen dat deze opmerkingen geplaatst worden.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:29

Ik heb mijn tinker ook altijd in de vlecht, omdat ze super dik zijn en anders gaan klitten, ik vind hoe harig hoe mooier. Ook doe ik het in een vlecht, anders met kriebelen bijten ze een heel stuk er straks uit. Volgens mij heeft ze geen hinder van der manen en sokken.
Dit is mijn tinker (scheelt ook wel dat ze zwarte manen heeft,dus minder snel vies en nog nooit gewassen
Afbeelding

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:34

wat je wilt groeit wel weer aan dat scheelt ik vind lange manen wel mooi maar een keer kort is ook leuk!
denk dat ik die van de mijne er ook is afsnijd kijken hoe het staat, die van hem groeien toch niet lang helaas haha die blijven steken op de hals
mijn andere tink heeft ze mega lang, die gaan er niet af
Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:45

Kabayo schreef:
Dat lange haren beschermd tegen mok klopt ook niet helemaal. Ben nog geen kwpner tegen gekomen met mok zonder sokken.

En die onnozele reacties van "dan had je maar een ander paard moeten kopen' moet je je niks van aantrekken. Het is joun paard en je mag er mee doen wat je wil. Vind het ook niet kunnen dat deze opmerkingen geplaatst worden.

Hoe zo kunnen die opmerkingen niet?
ZE vraagt om meningen en die krijgt ze.
De enige die nu een onnozel bericht plaatst ben je zelf.

En niemand schrijft dat zij een ander paard had moeten kopen. Wel lezen.

Kabayo

Berichten: 13935
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:47

Zelf ook goed lezen bruintje. Staat er wel degelijk

Ik vraag mij alleen af waarom de haren van een tinker zo heilig zijn