Prijsverschil wel of geen papieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizzy_lisa

Berichten: 883
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Someren-Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:10

Hier heb ik een aantal eigen gefokte merrie's lopen die worden in 2014 allemaal 3 jaar en gaan tussen de 1.50 en 1.60 qwa schofthoogte uitkomen braaf in de hand maar verder natuurlijk onbeleerd die verkoop ik zo onbeleerd voor 2000 euro. Daar is 1 generatie van bekend maar van de meest zijn er meerdere generatie's van bekend.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:00

Hier afgelopen zomer een merrie van 7 jaar, super braaf, verkeers en kinder mak. rond de 1.48 verkocht voor net onder de 3 duizend.
Het is wat de gek er voor geeft, voor een mindere vraagprijs was ik haar waarschijnlijk veel sneller kwijt geweest maar met een groter risico dat ze dan ook zo weer doorverkocht zou worden.
Daarnaast sta ik vol achter mijn (fok)'producten' (in weze op papier zijn het dat nu eenmaal). Ze zijn allemaal super gezond, braaf en hebben een goede opvoeding en zijn zeker kwaliteitsvol. Iemand die dat inziet heeft er dan wel wat voor over.

Ik vond het voor deze tijd een nette prijs die ik erop had staan, voor zowel de volwassen merrie die ik hierboven noem als voor mijn veulens, niet duur maar ook geen prikkie. Ze hebben allemaal nu een super baasje.

BCR
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-09-13

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 21:33

Wat een verschillende reacties. Ik moet zeggen dat ik in mijn zoektocht de meest uit een lopende prijzen voorbij zie komen. Dan staat er een hollandse bijna 3 jarige voor €1000,- te koop met papieren en vervolgens zie ik een 3 jarige zonder papieren voor het dubbele te koop staan, weliswaar zadelmak maar wel geimporteerd. Tsja, waar doe je goed aan. Want het is ook niet leuk als je voor je gevoel teveel betaald

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:03

Ik heb voor al mijn tinkers veel geld betaald ...maar karakter is voor mij bijna onbetaalbaar.

Liever een tinker zonder papieren met een gouden karakter dan een tinker waar een flinke afstamming aan hangt maar misschien een draak is qua karakter

Nu heb ik gelukkig beide wel goed zitten bij mijn tinkers ;)

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:04

Maar wat versta jij onder papieren . Afstamming of wat ze op een keuring gedaan hebben.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 03:58

De prijzen lopen momenteel zeer uiteen. Ik denk dat het heel persoonlijk en situatie afhankelijk is wat een verkoper voor zijn/haar Tinker vraagt. Tevens is het ook zeer divers wat een koper zoekt en wat hij/zij ervoor neer wilt leggen. Wil jij een brave goedzak voor een niet al te hoge prijs? Dan moet je goed zoeken en hoogstwaarschijnlijk inleveren op het "plaatje". Wil jij een plaatje om te zien maar wat minder opgeleid/karakter dan kan het je alsnog een kapitaal kosten. Maar van beiden zijn er natuurlijk uitschieters naar boven en naar onderen.

Ik heb mijn merrie gelukkig weer uit de verkoop kunnen halen, maar de vraagprijs voor haar was 4500, en das best een heleboel voor een Tinker. En nee, ik hoef niet rijk te worden, maar ik wilde dat ze goed terecht zou komen, dat mensen zich bewust zijn van het stukje goud wat ze in handen krijgen :o
- een plaatje van een paard zoals velen een Tinker voor zich zien; zwartbont, goed gevlekt met sprekend koppie, zwarte staart, lange manen, volle sokken en staart, mooie maat (1.51m)
- stermerrie bij het NSvT (recent gehaald: 2013)
- makkelijk, braaf en vriendelijk karakter. Rustig, betrouwbaar, laat zich door iedereen leiden en rijden. Ook dingen als hoefsmid, dierenarts, trailer zijn geen probleem. Verkeersmak, bit- en bitloos te rijden, aangespannen ook braaf. Sociaal gehouden, kan 24/7 buiten maar ook 's nachts op stal.
- ervaren en bewezen fokmerrie; 5 keer gelijk drachtig, 4 veulens zonder problemen groot gebracht, waaronder een jeugdkampioen
- drachtig van een hengst die zijn kwaliteiten ook bewezen heeft; veel goed geprimeerde nakomelingen, waaronder 3 GGK hengsten en ten minste een Nederlands Kampioene.
- over het algemeen zie ik een daling in de waarde van de Tinker, erg jammer natuurlijk, ik was zeker niet van plan daaraan mee te werken :o
- voor het juiste baasje was ik bereid fors te zakken, zonder haar voor een habbekrats weg te hoeven doen

Denk niet dat je ze zo vaak tegen komt, denk wel dat een echte fan er graag zo een wilt hebben :o
Gelukkig mag ze voorlopig liever hier blijven :D
Overigens is het hier wel een importmerrie, geen afstamming bekend, maar zeg nou zelf, wordt ze daar anders van? Ze is geïmporteerd toen ze 2 was (nu 13), ik ben de 2e eigenaar sindsdien, dus nagenoeg heel haar geschiedenis is gewoon bekend.

Een dag nadat ik de advertentie had geplaatst kwam er een advertentie op het net voor een net ingereden Tinkerruin die naar mijn idee iets minder in het type staat voor 4000 euro, tja, sorry. Die vind ik het geld dan echt niet waard. Terwijl de merrie die het van de mijne heeft gewoon tijdens het Nederlands Kampioenschap voor 2500 te koop staat, als ik het geld had, dan had ik het wel geweten! Ze staat al een tijdje te koop, joost mag weten waarom, karakter is voor zover ik weet ook weinig op aan te merken. Misschien springt ze er niet iets minder uit qua plaatje? Misschien is de foto's of beschrijving niet pakkend genoeg? Verkeerde locatie binnen NL? Ik denk dat het maar net is dat je gevoel (nog niet eens wensen) bij het paard gewoon goed moet zijn, en dat er dan op alle fronten, zeker prijs, een heleboel mogelijk is.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:40

Waarom ga je er van uit dat iemand die wel veel geld betaald er goed over na denkt? Ik zie het vaak genoeg gebeuren papa en mama hebben genoeg geld en kopen wel 'even' een paard voor hun kind prijs maakt dan niet uit dus ben het er niet helemaal mee eens dat als je veel vraagt dat het dier altijd goed terecht komt.

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:43

Ik denk dat Lotte het over de volwassenen heeft die een Tinker gaat kopen .....

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:14

Ik ken maar weinig of zelfs geen rijkeluiskinderen die op deze manier een paard krijgen die voor een Tinker kiezen.

aricia

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:06

Ik vind het onzin om te stellen dat een duurder veulen of paard beter terecht komt dan een goedkopere .
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die ondoordacht "even" een paard of veulen ging kopen .
Zowel dure als goedkope dieren heb ik verkocht en het is echt geen verschil hoe er met ze word omgegaan .

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:45

Tja, ik ben zo'n rijkeluiskind wat op haar 14e een eerste eigen paard kreeg. Prijs was niet echt een issue, gezondheid en braaf wel. Voor zover we dat wisten natuurlijk, toen wist ik niet wat ik nu weet en mijn ouders al helemaal niet :)) Jessie gekregen destijds, en bijna 12 jaar later heb ik haar nog steeds. Normale prijs voor betaald, maar als ze duurder was geweest hadden we haar ook gekocht.

Denk dat ik wel mag stellen dat Jes goed terecht is gekomen bij mij....

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:20

Ik zou voor menig Tinker met papieren minder neertellen dan voor een zonder bekende afstamming. Ook premies zeggen mij niet zo veel, zie zelf wel of het dier goed in elkaar zit of niet en of het goed beweegt.

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:25

Het lijkt mij logischer dat als een tinker geen papieren heeft, dat die dan ook goedkoper is. Maar of dat bij tinkers werkelijk zo is weet ik niet.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:12

Dat hoeft ook niet per definitie zo te zijn Andrea, maar koopjesjagers of mensen die het de eerste paar maanden leuk vinden/kunnen betalen die filter je er naar mijn idee er wel voor een gedeelte uit door iets meer te vragen.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:25

Sally heb ik vorig jaar gekocht voor 2650,--
Ze was toen nog niet de knapste tinker. Flink te mager.
Maar haar karakter had iets.
Ze is ergens tussen juli en oktober 2012 vanuit Engeland naar Nederland gekomen. Ouders weet ik niets van.
Destijds stonden er ook goedkopere tinkers op internet, maar ben voor het karakter van Sally gevallen. En nog steeds bewijst dat karakter zich.

Ik zocht niet naar papier, aangezien ik helemaal geen fok plannen heb.
Maar denk dat een fokker voor goede afstamming en premies best iets meer zou willen betalen.
Al blijft het nog steeds een kwestie van wat de gek er voor wil geven.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:28

eerlijk,ik vind al jaren dat er te gekke prijzen gevraagd worden voor tinkers.

(en ja,ik heb ook tinkers en neen,er is hier nog geen enkel veulen weggegaan voor zot veel geld,en ja,ze zitten allemaal op een goeie plek,dus dat je veel moet vragen of een goeie plek te vinden,vind ik grote onzin)

in vergelijk tinkers altijd me een doorsnee koudbloed.(wat ze gewoon ook zijn),een haf of fjord kan je er het dichtst bijzetten que bouw,schoft,karakter,... over het algemeen.
van hafs en fjorden zijn vaak al generaties lang de ouders gekend en toch ga je daar echt geen 4500 euro betalen voor een merrie.
dus waarom in godsnaam zou dan een tinker,met stukken minder afkomst bekend,wel zoveel moeten kosten?

tinkers zijn in enkele jaren tijd enorm populair geworden,er was een tekort en veel vraag,de prijzen schoten in de lucht,maar die jaren zijn al lang voorbij en volgens mij gaan die prijzen binnen hier en enkele jaren terug stabiliseren en gewoon kosten wat een doorsnee haf of fjord kost en dat vind ik niet meer dan normaal eigenlijk.

in belgie heb ik dit jaar al enorm veel 'koopjes' gezien.een stermerrie,14 jaar,perfect zadelmak en aangespannen,goeie moeder,.... vr 1500 euro.
zelf kocht ik een drachtige stermerrie voor 1200 euro(is jammergenoeg enkele maanden na aankoop gestorven aan grass disease),ze was zadelmak,maar stond al een 5-tal jaar stil.die man had nog 2 stermerries te koop voor dezelfde prijs en ze hebben nog 2 maand te koop gestaan voor ze weg waren.

en ja,het is maar wat de gek er voor geeft,maar als diezelfde gek steeds meer en meer paarden ziet te koop staan met kwaliteit die toch aardig in de buurt komt,voor een pak minder,dan zullen die gekken ook steeeds minder dik rondlopen die nog zoveel geld voor een tinker willen geven.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:48

aricia schreef:
Ik vind het onzin om te stellen dat een duurder veulen of paard beter terecht komt dan een goedkopere .
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die ondoordacht "even" een paard of veulen ging kopen .
Zowel dure als goedkope dieren heb ik verkocht en het is echt geen verschil hoe er met ze word omgegaan .


ik zie toch wel vaker een verschil met paarden in de lagere prijsklasse.
Vaak bezuinigd op zadel en begeleiding en als laatste idd sneller weer verkocht omdat de maandelijkse kosten toch wat tegen vielen...

aricia

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:42

sneeuwpop schreef:
aricia schreef:
Ik vind het onzin om te stellen dat een duurder veulen of paard beter terecht komt dan een goedkopere .
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die ondoordacht "even" een paard of veulen ging kopen .
Zowel dure als goedkope dieren heb ik verkocht en het is echt geen verschil hoe er met ze word omgegaan .


ik zie toch wel vaker een verschil met paarden in de lagere prijsklasse.
Vaak bezuinigd op zadel en begeleiding en als laatste idd sneller weer verkocht omdat de maandelijkse kosten toch wat tegen vielen...


Heb je het nu over Tinkers of over paarden in het algemeen ?
De ervaring heeft geleerd dat mensen namelijk wel bewust voor een Tinker kiezen ,zich verdiepen in het ras , voeding en huisvesting

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:28

Beide. Verschillende rassen.
Toevallig een x bij ons op stal die juist een tinker wilde maar daar weinig financiel er middelen voor had (en imo weinig kennis) .
Jong ding gekocht en na een periode zonder begeleiding aanklooien weer ingeruild bij een handelaar. Volgende paardje -ook jong- mocht dan blijven al had ze natuurlijk wel veel problemen ( miscommunicaties)

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:22

Ben het helemaal met aricia eens, ik denk ook dat mensen juist heel bewust voor een tinker kiezen.

En, ik heb het al eerder gezegd, het is maar net wat de gek ervoor wil geven!

Voor de 1 heeft dat ene paard dat gouden randje, terwijl voor de ander juist dat gouden randje totaal niet belangrijk is! Ik ben het dan ook niet eens dat als je je paard maar hoog op de markt zet, je wel serieuze mensen/kopers krijgt!