Wat voor type tinker heb ik??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:57

even een foto gepikt van ariebren :o
kan zo snel geen voorbeeld vinden
foto is eigenlijk niet vanuit de juiste hoek gemaakt, dus kan vertekenen, dus ik beweer niet dat dit paard per definitie een steil achterbeen heeft
alleen op deze foto toont het wel zo

Afbeelding

deze foto van saphira is uit ongeveer dezelfde hoek genomen

Afbeelding

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:05

Dus, Frenia, zou jij Tinky als een Vanner beschouwen?
Afbeelding
^deze foto is ouder dan de foto's die ik eerde plaatste.

Maar net zoals je zegt, Tinky is gekeurd bij het ICS, daar is haast alles cob :P

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:16

haha daarom zou ik dus beter niet reageren :+
omdat ik dus echt geen verstand heb van de type-indeling ;)
dus ik ben echt niet de aangewezen persoon om die vraag te beantwoorden
vooral ook omdat ik de scheiding tussen de types erg warrig vind, voor mij zijn het allemaal cobs en dan gewoon verschillende maten en paard of pony-types of licht/medium/zwaar

als je mij gewoon MIJN mening vraagt, dan is Tinky voor mij een twijfelgeval ;)
maar als ik haar op deze laatste foto bekijk dan komt ze op mij over als een cob
ik gok dat ze zo'n kleine 1m45 is
Laatst bijgewerkt door frenia op 04-01-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:18

Ze staat nooit echt vierkant op de foto's helaas, is altijd een gevecht om haar redelijk normaal te doen staan :=

Naja, je ziet haar deze zomer in het echt hé. Ben benieuwd wat voor premie ze haalt :)

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:38

voor wat betreft stuwend/dragend

een steil achterbeen staat vaak niet alleen, maar is een bouwtechnische compensatie voor een bepaalde stand van het kruis.

een sterk hellend kruis beperkt de stuwing en verhoogt de mogelijkheid tot dragen
een sterk hellend kruis wordt vaak gecompenseerd door een kleine hoek van het spronggewricht en iets meer lengte in de achterbenen waardoor een sabelbenige stand ontstaat. als dat niet het geval is, krijg je vaak een paardje dat overbouwd is.
een andere aanpassing kan gestrekte stand van de achterbenen zijn

als het kruis hellend is en de lenden elastisch (bv bij ijslanders door meer lendewervels of bij andere paarden door lengte vd rug)
dan kan het paard door voldoende kanteling van het bekken de achterbenen toch voldoende onderbrengen

een steil achterbeen beperkt de mogelijkheid tot beweging, het paard heeft minder ruime gangen en kan minder goed door het spronggewricht veren
bij sabelbenigheid (wat ik persoonlijk mooi vind bij tinkers/cobs indien proportioneel) komen vaker problemen aan het spronggewricht voor zoals spat bv
bij gestrekte stand heeft dit nadelige effecten op de rug en lendenen, bv ook het wegdrukken van de rug

ik zou dus juist zeggen dat een steiler achterbeen de stuwende beweging juist beperkt :?

Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:01

frenia schreef:
ik zou dus juist zeggen dat een steiler achterbeen de stuwende beweging juist beperkt :?

Zo lees ik het ook :j Ik vraag me alleen af of de stuwing waarover hier gesproken wordt dezelfde is als de typische stuwende draf bij de Vanner en andere tuipaardrassen waarbij het voorkomt. In principe heeft ieder paard immers stuwing bij het bewegen als in een voorwaartse kracht, toch? Mag ik vragen waar jouw info vandaan komt, frenia? :)

Weet iemand bij welke rassen een stuwende draf nog meer een raseigenschap is?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:22

Stuwen en dragen heeft te maken met in welke hoek het been beweegt tov de loodlijn verticaal door de heup. Caily heeft haar bouw zo dat ze wordt beperkt in de ruimte vanuit het bekken, ze is wat overbouwd met als gevolg n steil achterbeen (of andersom) en een stuwende beweging. Heb òk filmpjes, maar zit op werk. Caily (en ook Lady) zijn beiden 1.50 hoog, zou jij die als vanner of als cob neerzetten Alexandra?

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:32

mijn info komt oa uit een boek over ijslandse paarden en uit een artikel over verschillen in bouw al naargelang oorsprong en gebruik van rassen (is een nogal zwaar artikel met heeel veeeeel botjes en gewrichten enz )

haha waarom vraagt iedereen dat nu aan mij :+
Caily is voor mij een vanner
edit: even verduidelijken: ik vind haar qua algemene indruk, bouw, hoofd, enz vergelijkbaar met mijn Tinkerbell bv

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:48

Is het niet zo dat een relatief kort paard, zoals een cob, het achterbeen meer onder de massa zet en zodoende meer tot een dragende gang komt, waar een wat langer type, zoals een vanner, meer zal stuwen omdat er nu eenmaal meer massa voor het achterbeen zit?

Hoe langer het lijf van een paard hoe meer hefboom effect er op het achterbeen komt wanneer het verzameld en dus meer moet dragen.
En dus beter stuwt ipv draagt.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:56

er zijn toch 4 type tinkers.ben benieuwd of er ook mensen met een scudder zijn

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:01

ben ook nog wat aan het googlen

http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=Drafactie
iets ivm dragen vind je in de dragende fase
iets ivm stuwen vind je in de afzetfase

nog een stuk over ijslanders (kennelijk houden die zich daar wel erg mee bezig)
met wel wat interessante info
http://www.runnifiume.nl/pdf/anatomie.pdf

Maar paarden kunnen niet alleen heel hard, maar ook heel mooi lopen. Daar maken we gebruik van in de dressuur. Paarden die heel geschikt zijn voor op de renbaan lopen anders dan paarden die heel geschikt zijn voor dressuur of springen. Natuurlijk stappen, draven en galopperen ze beiden. De houding van de paarden is alleen wel heel anders. Een renpaard loopt stuwend, hij duwt zichzelf naar voren en maakt zich daarbij lang. Een dressuurpaard loopt dragend, hij maakt zichzelf groot, maar strekt zich juist niet uit.
bron: http://www.bixiekids.nl/objects/00018851.pdf

denk dat jij dat eerste bedoelt, muds, dat ieder paard in zn draf wel iets dragend en iets stuwend is, anders zou je het immers geen draf kunnen noemen

voor mij zit het verschil tussen dragende en stuwende draf/beweging erin dat het ene paard van nature meer beweging voorwaarts door ondertredend achterbeen heeft (= stuwend) dan het andere paard dat de impuls van beweging verdeeld over beweging naar voor en beweging in de hoogte terwijl het stuwende paard vlakker blijft.
das wel extreem omschreven, in feite lijkt mij dat in realiteit niet altijd zo duidelijk te zien,
zo kàn elk paard in principe kortstondig een meer stuwende beweging laten zien (denk aan opjagen van achter bv)
of kan een in principe stuwend paard dat net voor het moment van de keuring niet laten zien (bv door stress, moeheid, ...)
het ene paard beweegt gewoon ook liever dan het andere paard :+

ik kan in grote lijnen jouw gedachtegang volgen LBL :j
maar als ik nu twee van mijn paarden vergelijk, dan zie ik bij Angel eerder een stuwende draf (terwijl ik die dus als cob zou indelen en die 1m44 is)
en zie ik bij Deaglàn oorspronkelijk eerder een dragende draf...
al kan dat dan wel met de lengte van de rug (lendenen) te maken hebben bv verschil merrie/hengst
probeer er foto's bij te zoeken, maar dat ligt toch moeilijker dan ik dacht :+
Angel:
http://i88.photobucket.com/albums/k193/ ... 1187724569
http://i88.photobucket.com/albums/k193/ ... ngdraf.jpg
http://webzoom.freewebs.com/snorremansv ... -klein.jpg
http://webzoom.freewebs.com/snorremansv ... -klein.jpg
http://snorremansvangermania-english.we ... 2015_n.jpg (foto van lois)
Deaglàn
http://webzoom.freewebs.com/snorremansv ... -klein.jpg
http://webzoom.freewebs.com/snorremansv ... -klein.jpg
http://deaglansvg.webs.com/photos/Deagl ... border.jpg
http://deaglansvg.webs.com/photos/Deagl ... border.jpg
http://deaglansvg.webs.com/photos/Deagl ... border.jpg
Hilde (stuwend)
http://snorremansvangermania-english.we ... -klein.jpg

hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik bedoel :o :+

Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:03

HijadelaLuna schreef:
Stuwen en dragen heeft te maken met in welke hoek het been beweegt tov de loodlijn verticaal door de heup.

Wil je dat eens uitleggen, Lotte? :)

Interessant, Denise :j

@keona: scudders komen in Nederland nog weinig tot niet voor.

Even voor mijn beeldvorming en om te kijken of men het een beetje met elkaar eens is: dit is toch een stuwende beweging in de draf zoals bedoeld bij de Vanners? http://www.youtube.com/watch?v=Y0yIX-FNZyk (Ik kon er zo snel niet één vinden met een Tinker :P ) Een beweging waarbij het paard met veel kracht vanuit het achterbeen naar voren beweegt (ik weet niet hoe ik het beter uit kan leggen :+ )
Laatst bijgewerkt door Muds op 04-01-13 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:14

Een kort paard wat zijn achterhand door bijvoorbeeld overbouwdheid niet goed onder de massa krijgt zal wellicht ook een meer stuwende gang hebben.
Het is natuurlijk niet zo zwart wit, er komt veel meer bij kijken.

De filosofie van het EASP is wel iets waar ik me in kan vinden.
In Nederland is veel Engels volbloed gebruikt voor het veredelen van paarden, maar die volbloeden zijn gemaakt om heel hard vooruit te gaan en niet zo zeer om te dragen.
De Duitsers gingen hun rassen veredelen met Arabisch volbloed die ook hard kunnen, maar ook hun bekken kantelen en tot dragen komen.
In grote lijnen kun je zeggen dat de Duitse warmbloeden geschikter zijn voor de dressuur en het springen waar verzameling wordt gevraagd, dan de Nederlandse paarden met veel xx-jes in de bloedlijnen.
Probleem was dat de eerste kruising oorspronkelijk Nederlands paard x Engels volbloed (een zogenaamde F1) vaak best succesvol was, vooral als ie het beste had van beide.
Maar met de nafok kon het alle kanten op.
Ipv af en toe terug naar de oorsprong pakken bleef men volbloed infokken, waardoor er veel langgelijnde, maar slappe paarden ontstonden.

Als je nu kijkt naar succesvolle KWPN-ers dan zie je ook wel de xx-jes terug, maar ook Duits bloed met de ox-jes er achter.
Zodat ze wat korter zijn en wat meer power achterin hebben om te dragen.

Als je naar de Shires, Clydesdales etc. kijkt, dat zijn stuwende dieren en vaak terug te vinden in de grotere, meer paardachtige Tinkers.

Ik denk dat er in menig Cob wat Welshbloed zit en dat zijn toch een beetje mini-Arabiertjes.

Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:19

Echt vet interessant dit allemaal :))
Als ik de stukken van frenia zo lees zou de typisch stuwende vanner-draf eigenlijk alleen maar echt kunnen bij een vlak kruis, waarbij het paard voldoende ruimte heeft om het been naar achteren uit te strekken en zich van daaruit naar voren te 'stuwen'. De stuwing waarover in de artikelen wordt gesproken is naar mijn idee de gangbare stuwing, de impuls wat er bij ieder paard is.

Overigens is het niet zo wanneer een Tinker een duwende draf laat zien het dan automatisch een vanner is: dat is geen criterium, het gaat om het totaalplaatje. En zelfs bij een vanner kan een duwende draf voorkomen ;)

Een logisch verhaal, Denise :j

flowerstreet
Berichten: 286
Geregistreerd: 11-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:53


Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:50

Wat een interessant topic! Nu ben ik wel benieuwd wat jullie van Iowa zeggen. Ze is 1.55m, voor een merrie heeft ze wel heel veel behang maar ze is toch nog redelijk fijn gebouwd vind ik. Maar Iowa is ook mijn eerste tinker en hiervoor had ik een kruising draver en had ik een beeld van tinkers als nogal ronde, stevig gebouwde paardjes en toen ik dan Iowa zag en op reed leek ze plots zo smal dus misschien zat mijn beeld van tinkers gewoon verkeerd :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:39

haha ik ben al met al toch blij dat het voor mij allemaal cobs zijn :D
is toch wel zo makkelijk

muds: mhmm, zag fries staan en dacht gelijk stuwend, maar naar mijn bescheiden mening toont hij beide in het filmpje.
eerste stukjes draf zijn in mijn ogen dragend (uiteraard met typische knieactie en ondertredend achterbeen)
in de showring toont hij echt een stuwende draf, waarbij het achterbeen met meer kracht ondertreedt en hij meer schwung naar voren toe (soort diagonaal in het lijf) krijgt.

wat jij zegt bedoel ik dus ook wel, dat alleen die draf niet eenduidig uitmaakt of het nu een cob of een vanner is
omdat het dus ook een beetje van het moment afhankelijk is

daarom vind ik de indeling ook zo moeilijk te bevatten en kan ik me er vaak niet in vinden
om op het voorbeeld van Collin terug te komen, daar zie ik echt geen grai in :n
dan vond ik bv Djenges eerder nog naar een Grai neigen, hoewel ik dat ook een leuke irish cob vond hoor ;)
een grai die ik mooi vind/vond, is Jordy van Supertje
PartoutZ @ [RT-HAW] Tinker Jordy ; Aso-debuut! by Amandafotografie
maar ik heb sterk de neiging (wellicht foutief, excuus daarvoor) om alles bij grais in te delen dat eigenlijk te licht is voor een goede cob (in mijn ogen) en te weinig behang heeft.
Venco vind ik ook een mooie grai en als ik me niet vergis is Baggio ook als grai ingedeeld?
Dat vind ik dan wel weer mooie paarden, met toch voldoende body en uitstraling van een tinker, dus zonder een bont warmbloedpaard met dikkere vetlokken te lijken...

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:46

Baggio is ook getypeerd als Grai, dat heb je correct :j

rudolph
Berichten: 332
Geregistreerd: 10-10-08
Woonplaats: hantum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:37


rudolph
Berichten: 332
Geregistreerd: 10-10-08
Woonplaats: hantum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:54


VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:17

ik lees ook lekker mee .....

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:17

Ik denk dat Iowa een Vanner is?

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re: Wat voor type tinker heb ik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:40

denk ook dat iowa en die van challenger vanners zouden zijn bij het nst

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:51


Muds

Berichten: 1604
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:51

Iowa zou ik ook indelen als Vanner, vanwege de langere belijning.
Challenger vind ik lastig om in te delen..