Tinkers en hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:25

Wij hadden bij Banbay ook het probleem dat hij vanwege een iets slepende voet wat eronder moest. Heb me lang in hoefschoenen verdiept, maar las teveel verhalen over wondjes, uitvliegen enz. Toen hebben we hem met kunststof beslag laten beslaan. Hij heeft 2 verschillende soorten gehad, Duplo en nog iets. Nadeel vond ik dat het vrij dik is en behoorlijk stroef. Ook slijt het harder, dat hebben we hier ondervonden. Het werkt natuurlijk wel dempender dan een gewoon ijzer. Na ongeveer een half jaar zijn we toch over gegaan op gewone ijzers en eigenlijk werkte dat gewoon het beste.
Ik denk dat ik hetzelfde als jij denk, liever geen ijzers als het niet echt moet dus eerst van allerlei andere dingen geprobeerd.
Maar moet uiteindelijk zeggen, dat was gewoon echt het beste. En met sneeuw? Hij liep zelf heel voorzichtig hoor, viel hier reuze mee. En ook 24/7 buiten he, we hebben ze in die 2 jaar dat hij ijzers had om precies te zijn 2 keer er even onderuit laten halen omdat het idd echt heel glad was in de wei met een ijslaag. Maar verder kan je 't er gewoon onder laten zitten hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:40

Ik had 2 jaar geleden mijn shire op hoefschoenen lopen van Smit. Dit werkte super alleen was galopperen iets teveel gevraagd want dan gingen ze achter draaien, maar dat is natuurlijk ook niet gek bij zo'n groot paard waarbij zulke grote krachten op de schoenen komen te staan.

http://i46.tinypic.com/103vfqp.jpg

en dan had ik niet alleen met de sokken te maken maar ook met enorm grote voeten, kijk maar eens hoe groot ze zijn naast een wasknijper en een a4 schrift:

http://i48.tinypic.com/35l683p.jpg

Ik vond het destijds ideaal, nu gebruik ik de schoenen allang niet meer omdat hij ze niet meer nodig heeft. Zijn hoeven slijten nu minder snel dan ijzers.

taggart
Berichten: 406
Geregistreerd: 10-08-10
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:28

Anoniem schreef:
Ik had 2 jaar geleden mijn shire op hoefschoenen lopen van Smit. Dit werkte super alleen was galopperen iets teveel gevraagd want dan gingen ze achter draaien, maar dat is natuurlijk ook niet gek bij zo'n groot paard waarbij zulke grote krachten op de schoenen komen te staan.

http://i46.tinypic.com/103vfqp.jpg

en dan had ik niet alleen met de sokken te maken maar ook met enorm grote voeten, kijk maar eens hoe groot ze zijn naast een wasknijper en een a4 schrift:

http://i48.tinypic.com/35l683p.jpg

Ik vond het destijds ideaal, nu gebruik ik de schoenen allang niet meer omdat hij ze niet meer nodig heeft. Zijn hoeven slijten nu minder snel dan ijzers.


Nog groter dan die van Kels hahaha
Achteren heb ik eerst ook met hoefschoenen gereden, maar die ben ik weleens kwijt geraakt onderweg. Maar vanaf dat ik alleen voor met hoefschoenen rijd, geen problemen meer

Anoniem

Re: Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:52

Laten jullie ze allemaal aanmeten? Flint heeft slechte hoeven, ze brokkelen en scheuren snel, verder zijn ze erg breed en qua vorm geen hoefschoenmateriaal.

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:20

Wij hebben ze laten passen. Onze tink waarvoor we hoefschoenen hebben heeft bredere hoeven dan lang, niet echt een normale hoefvorm. Ook het haar maakt het niet simpel.
Maar hij heeft schoenen gevonden, zelfs een maat kleiner dan we dachten dat nodig was. Als we de hoeven maten en dan naar de tabel keken kwamen we uit op maat 5, maar toen hij die aan had waren ze veel te groot. Uiteindelijk werd het een maatje 4, en we moeten ze op een andere manier vast doen dan standaard zodat ze mooi blijven zitten.
En ze zijn echt perfect. Door modder, beken, op asfalt, op gras en in elke gang blijven ze echt perfect zitten.

Ik zou ze dus niet zomaar bestellen, maar altijd laten passen.

James2000
Berichten: 291
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:49

Afbeelding
En dan met blote voetjes, het hele jaar door.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:19

James2000 schreef:
En dan met blote voetjes, het hele jaar door.

En wat heeft TS aan deze bijdrage?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:17

Grit schreef:
James2000 schreef:
En dan met blote voetjes, het hele jaar door.

En wat heeft TS aan deze bijdrage?

Waarschijnlijk net zo veel als jouw reactie er op?

James2000
Berichten: 291
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:53

het lijkt mij heel simpel. We hebben het over hoefschoenen en wat te doen in de winter. en wel of geen rubber. Ik wil gewoon zeggen dat je met blote voeten alles kunt doen !!
Maar Grit dat snap jij toch wel??

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 23:07

Wel ja met blote voeten kan je alles. Na vier maanden blootvoets rijden kon ik de DA laten komen omdat ze niet lekker liep. Conclusie: overgevoelig op de zool tgv een te korte hoefwand (= teveel druk op de zool). Oplossing: beslag of hoefschoen om het slijten te verminderen. Lang van ze leven niet dat ik gewoon blootvoets door ga rijden :x

Even voor de duidelijkheid. Het gaat hier dus niet om een Tinker die 1 a 2 wekelijk een rondje moet lopen waarbij er toevallig een verhard tussen kan zitten. Het gaat hier om 4 a 5 keer per week ritten van 15 a 25 (en in de toekomst hopelijk nog langer) km, en dan ontkom je niet aan een paar stukken asfalt mee te nemen. Druppel die het nu is geweest is waarschijnlijk 3x in een week 16 km over het harde in stap en draf, halverwege een pauze waarbij we ook in het water gingen waardoor de hoeven op de terugweg ook nog wat zachter waren.
Laatst bijgewerkt door Caily op 14-09-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:07

Dan heb je de openingspost denk ik niet goed gelezen. Want dat is het punt niet, blootsvoets is inderdaad de beste optie met sneeuw als je die keuze hebt. Zoals je kunt lezen vind TS dat ook.

Maar het gaat er hier om wat de beste oplossing is als je wel iets met de hoeven moet doen vanwege de kwaliteit ervan, dus of ijzers, hoefschoenen of kuntstof beslag en de voor- en nadel daarvan.

Edit; tegelijk met TS, dus een beetje dubbelop.
Heb je al een keuze gemaakt?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 23:11

Geeft niet Grit, is het extra duidelijk ;)

Blootvoets heeft nog steeds mijn voorkeur, met de kwaliteit van de hoeven is ook niks mis in dit geval. Echter gaat het hier om een fokmerrie die nooit meer heeft gedaan dan nu en dan een recreatief ritje. Geestelijk en lichamelijk trekt ze het prima om wat meer te doen, maar haar hoeven dus niet, en ja, daar doe ik dan iets aan ipv vast te houden aan principe's. Net zoals ik -tegen mijn principe's in- deze merrie met bit rij en op zoek ben naar een boomzadel omdat boomloos het net niet is :Y)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:25

Ik heb wat minder last van principes op dit gebied. Ik ben blij dat de oplossingen bestaan.

Neemt niet weg dat ik ze ook het liefst ijzerloos heb, vooral als het glad is (en voor mijn portemonnee). Ik heb het een jaar geprobeerd, maar het belemmerde me in het buitenrijden. Passen en meten om de hoeven te sparen.
Hij staat alleen voor op ijzers. In de winter weer rubberen ringen erin en fingers crossed en vertrouwen op zijn gezonde verstand als het glad is. Ook op blote voeten blijft gladheid gevaarlijk. We proberen meestal (niet bevroren) zand bij de hand te hebben om op de belangrijkste loopstukken te strooien, zodat het allemaal wat ruwer wordt.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:25

Als je aan hoefschoenen begint, zou ik wel voor de gegoten varianten gaan, zoals de Smitjes.. Anders krijg je wrijving en knelling van de hoef.. Wel moet je zeer regelmatig bekappen, omdat als je daar te lang mee wacht de hoefschoenen te klein worden door de groei van de hoef.

tinkergirl89

Berichten: 1120
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:16

wat ik mij dus inderdaad af vraag... jullie spreken met hoefschoenen over regelmatig kappen...
wat is in jullie begrippen dan regelmatig?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:21

Op dit moment net vrienden van m'n ouders op bezoek, met haflinger, huifkar én sinds kort hebben ze hoefschoenen ipv. hoefijzers. Ze hebben de smitjes en ze zijn super tevreden (vandaag een rit van zo'n 5 uur erop zitten) deze komen ook onder de kroonrand dus geen last met de sokken oid. En het is best een uitgave in een keer, maar die dingen gaan 10 jaar mee en als je je dan bedenkt hoevaak je je paard wel niet moet beslaan in 10 jaar en hoeveel dat kost, heb je dat zo terugverdient!

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:55

Zeker om de 6-7 weken of zelf wekelijks bijhouden..

Oona

Berichten: 368
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Ninove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:48

Ik rij sinds kort ook met hoefschoenen van het merk Cavallo.
Ik heb 2 ritten gedaan van 20 en 30 km. Schoenen bleven mooi zitten, geen wonden en nog mooie sokken.
Ik heb maat 4 en om het 'net-gekapt' probleem op te lossen liggen er speciale zooltjes in. Dus hoeven mogen nog genoeg groeien, dan haal je de zooltjes eruit. Hoef je niet te snel terug te kappen.
Ben benieuwd of ik tevreden zal blijven.

tinkergirl89

Berichten: 1120
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:53

Oona, hou ons op de hoogte :)
Wij denken er ook steeds serieuzer over na..
Zeker gezien t fijt dat ze nu zonder ijzers loopt, en behoorlijk gevoelig is nu...

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:53

Oona schreef:
Ik rij sinds kort ook met hoefschoenen van het merk Cavallo.
Ik heb 2 ritten gedaan van 20 en 30 km. Schoenen bleven mooi zitten, geen wonden en nog mooie sokken.
Ik heb maat 4 en om het 'net-gekapt' probleem op te lossen liggen er speciale zooltjes in. Dus hoeven mogen nog genoeg groeien, dan haal je de zooltjes eruit. Hoef je niet te snel terug te kappen.
Ben benieuwd of ik tevreden zal blijven.

Was erbij toen Oona met deze hoefschoenen reed en ben er eigenlijk wel interesse in beginnen te krijgen.

Hier rijd ik normaal ook altijd blootvoets, die rit van 20km dus ook, heb er ook eentje van 25 km gedaan en dat was ook geen probleem.. De hoeven waren natuurlijk wat afgesleten, maar niet té en Tinky had geen pijn of geen last. Als de hoefsmid komt heeft hij vaak niet veel werk, wij vroegen nog of we ijzers nodig hadden, maar de hoefsmid zei van niet.

Natuurlijk begin ik nu stilletjes aan toch grotere ritten te doen en rijd ik thuis vaak op asfalt. Ik ga het nog even uitkijken, misschien voor na de winter eens :)

taggart
Berichten: 406
Geregistreerd: 10-08-10
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Tinkers en hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:17

Kelsey wordt met de Smitjes in de zomer tussen de 6 en 8 weken bekapt, dit gaat prima met de schoenen
In de winter zelfs tussen 8 en 12 weken

Ik heb nu wel een vijl gekregen van de hoefsmid, zodat ik de hoeven regelmatig een klein beetje bij kan vijlen

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:24

Ik ben ook bezig me te verdiepen in hoefschoenen, maar ik vroeg me af... aangezien het doel niet is altijd op hoefschoenen te rijden maar alleen tijdens het mennen, dan lijkt mij dat de hoeven tijdens het onder het zadel rijden op natuurlijke wijze bijslijten en de hoefschoenen dus waarschijnlijk redelijk passend blijven voor die keren dat er gemend wordt, of zie ik nu iets over het hoofd?

Als de hoeven te lang worden, doet waarschijnlijk 10 km mennen op het harde zonder schoenen ook wonderen ...