Tinkers onbenullig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 14:20

Dag bokkers!

Het is voor mij al een heeeeeeeeele tijd geleden dat ik actief wat op bokt. Maar nu ik een eigen paard heb, is het toch wel weer zeer handig en leuk!

Sinds juli heb ik mijn eigen paard Noah. Noah is een 5 jarige Tinker x (vermoedelijk) Bels uit Ierland.
Na een paar weken training is ze bij mij gekomen. Ze was toen net zadelmak.
Ik ben alles heel rustig met haar aan het oppakken en dat gaat al erg goed! Wat een lieverd is het O:)

Wat mij wel enorm opvalt is dat Noah enorm onbenullig/onhandig is.
Iedere week is er wel 'iets'..

Hier wat voorbeelden:
- Ze schrok van een vriendin van mij waardoor ze vol in de hooibak sprong (zo'n 1.10 hoog). Gevolg: behoorlijk diepe wond in haar bovenbeen.
- Als ik haar niet stuur in de bak, loopt ze door de bakrand heen.
- Enorme wond op haar neus door???
- Last but not least.... Ik heb haar losgegooid in de bak, ze galoppeerde vrolijk van me weg RECHT op het hek af. Ik dacht nog nee.. dat doet ze niet. Maar helaas, ze dacht over een hek van 1.20 te kunnen springen. Ja, met haar voorbenen heeft ze het gered! Daar stond ze dan... met de voorbenen over het hek en met de achterbenen nog in de bak. De stang van het hek drukte aardig in haar buik.
Ik heb enorm mazzel gehad dat het diertje rustig bleef en niet in paniek raakte. Na een half uur hebben we haar zonder beschadigingen van het hek af gekregen.

Even ter informatie, de stal en wei zijn nagekeken. Geen scherpe of gevaarlijke onderdelen te vinden.
Noah heeft als veulen een ongeluk gehad waardoor ze links een deel van haar ooglid mist en geen wimpers heeft. Er hebben 2 verschillende dierenartsen tests gedaan wat betreft haar zicht. Ze ziet enkel iets wazig met dit oog maar reageert op alles waar ze op zal moeten reageren.

Nu ben ik heel benieuwd... komen dit soort verhalen jullie bekend voor?
Laatst bijgewerkt door xcynth op 15-09-18 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Noah <3


nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:21

Is haar zicht al eens gecontroleerd?

<3 Sneakers <3

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 14:30

@nine1987 Goed dat je het zegt! Noah heeft als veulen een ongeluk gehad waardoor ze links een deel van haar ooglid mist en geen wimpers heeft. Er hebben 2 verschillende dierenartsen tests gedaan wat betreft haar zicht. Ze ziet enkel iets wazig met dit oog maar reageert op alles waar ze op zal moeten reageren.

Noah <3

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:37

Hmm als ze observeerbaar wazig ziet op grove zaken (dat is het enige dat de da kan testen) zal ze vermoedelijk veel details missen. Dan verwacht je idd dit soort ‘dommigheden’. Ik zou haar toch wat meer behandelen als een slechtziend paard.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:39

Ik denk dat ze met 1 oog slechter ziet waardoor ze geen afstand kan schatten.Als springpaard zal ze minder geschikt zijn vrees ik. Probeer rekening met haar handicap te houden.

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 14:41

Er wordt zeker rekening gehouden met haar handicap. Helemaal als het gaat om bijvoorbeeld benadering vanaf haar slechte kant. Gezien de voorgevallen zaken niet echt op de kleine details zitten (tenminste.. niet dat ik weet), vroeg ik me af of het ook wat onbenulligheid zal kunnen zijn. Zo heeft ze merkbaar moeite met bochten galopperen. Het akkefietje met het hek heeft ze naar mijn idee als enige uitweg gezien om die lastige bocht niet te hoeven maken.

Noah <3

Anoniem

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:58

Pijn kan ook zorgen voor dit soort gedrag. Zoals je zegt, vind ze bochten moeilijk, als ze dan het springen over een hek verkiest boven het draaien van een bocht, is dat wel opmerkelijk. Want ik vind dit soort gedrag wel wat vreemd :j

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:59

Ze is nog super onervaren. Je zult haar echt helemaal moeten opleiden hoor. En ja, als ze niet geleerd hebben dat de bakrand niet meegeeft, stoppen ze niet. Oefen vooral veel met balkjes, figuren, L-en Z-vorm, ook achterwaarts op de grond, zodat ze leert dat er aan de achterkant ook nog 2 van die dingen zitten waar ze mee loopt. Vooral goed tijd nemen om vertrouwen op te bouwen. Schriktraining doen, buitenritten maken, en niet te veel aandacht aan haar slechte kant geven. Rekening ermee houden (goed sturen) is voldoende.

Over de IJssel

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:01

Weet nog wel dat ik mijn tinker 15 jaar geleden kreeg. Was zadelmak maar als je hem niet stuurde in de bocht in de rijbak dan liep ie ook zo tegen de omheining aan. Mijn zus zat er een Kerr op en die had daar geen rekening mee gehouden en was kletsend en wel zo tegen de bakrand aan gelopen. :')
Is nu wel voorbij maar als ik hem niet ruim om een boom heen stuur dan loopt ie er zo vlak langs met mijn been klem ertussen.

Dat moeilijk galopperen kan ook zijn dat ie wat vast zit. Misschien hem eens door een fysio ofzo na laten kijken. Ze zijn natuurlijk wat zwaarder in het lichaam enzo wat het galopperen soms moeilijker maakt. Heb ook veel eerst buiten op lange stukken rechtuit met hem gegaloppeerd omdat ie dit ook niet goed kon. En hij kon pas op een volte galopperen toen wij bij onze stal kwamen waar ik nu al jaren sta, omdat de bak veel breder was. In de cirkel vind ie het altijd nog moeilijk. Mijn paard wordt recreatief gereden en ook wel in de bak maar niet hoog niveau of vaak

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 15:08

Joolien schreef:
Pijn kan ook zorgen voor dit soort gedrag. Zoals je zegt, vind ze bochten moeilijk, als ze dan het springen over een hek verkiest boven het draaien van een bocht, is dat wel opmerkelijk. Want ik vind dit soort gedrag wel wat vreemd :j


Ik ben inderdaad ook aan het onderzoeken of het met pijn te maken kan hebben. Al verwacht ik dan ook wel wat ander gedrag onder het zadel. Ze is bijvoorbeeld erg actief en enthousiast. Doet geen gekke dingen om onder werk uit te komen. Wat betreft de bochten, dit is ook allemaal nog 100% nieuw voor haar. We pakken het in alle rust aan en ik observeer haar zo goed mogelijk (ook samen met instructrice en stalgenootjes).

Noah <3

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 15:09

tinkersjakie schreef:
Weet nog wel dat ik mijn tinker 15 jaar geleden kreeg. Was zadelmak maar als je hem niet stuurde in de bocht in de rijbak dan liep ie ook zo tegen de omheining aan. Mijn zus zat er een Kerr op en die had daar geen rekening mee gehouden en was kletsend en wel zo tegen de bakrand aan gelopen. :')
Is nu wel voorbij maar als ik hem niet ruim om een boom heen stuur dan loopt ie er zo vlak langs met mijn been klem ertussen.

Dat moeilijk galopperen kan ook zijn dat ie wat vast zit. Misschien hem eens door een fysio ofzo na laten kijken. Ze zijn natuurlijk wat zwaarder in het lichaam enzo wat het galopperen soms moeilijker maakt. Heb ook veel eerst buiten op lange stukken rechtuit met hem gegaloppeerd omdat ie dit ook niet goed kon. En hij kon pas op een volte galopperen toen wij bij onze stal kwamen waar ik nu al jaren sta, omdat de bak veel breder was. In de cirkel vind ie het altijd nog moeilijk. Mijn paard wordt recreatief gereden en ook wel in de bak maar niet hoog niveau of vaak


Oepsie... dat van dat sturen herken ik inderdaad goed!
Ze is ook zeker nog niet echt soepel. Wat ook niet vreemd is als je 5 jaar lang in een weiland hebt gestaan en niet te maken hebt gehad met bochten maken. Alles op z'n tijd :)

Noah <3

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 15:10

Lindsey_99 schreef:
Ze is nog super onervaren. Je zult haar echt helemaal moeten opleiden hoor. En ja, als ze niet geleerd hebben dat de bakrand niet meegeeft, stoppen ze niet. Oefen vooral veel met balkjes, figuren, L-en Z-vorm, ook achterwaarts op de grond, zodat ze leert dat er aan de achterkant ook nog 2 van die dingen zitten waar ze mee loopt. Vooral goed tijd nemen om vertrouwen op te bouwen. Schriktraining doen, buitenritten maken, en niet te veel aandacht aan haar slechte kant geven. Rekening ermee houden (goed sturen) is voldoende.


Bedankt voor de tips! Buiten wandelen of rijden vindt ze heerlijk!

Noah <3

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:24

Doordat het ene oog niet goed sluit, is dat oog gevoelig voor uitdroging en vuil.
Het oog zelf kijkt nog wel, maar het is door een erg vieze en gekraste 'bril' die je niet meer schoon kunt vegen.

Ze zal verschil tussen licht en donker nog wel zien, dus reageren op zwaaien vlak voor dat oog.

Maar een donkere omheining tegen een donkere achtergrond zou lastig kunnen zijn.
Kan dat ze de omheining laat zag en daardoor alleen nog maar kon springen.

Kan ook dat ze de omheining prima zag maar gewoon even niet snapte dat 1.20 springen even een dingetje is.

Beetje kip ei verhaal, is ze onhandig en heeft ze daardoor een ongeluk met haar oog gehad en nog vele andere ongelukjes ernaast?
Of kreeg ze een ongeluk met haar oog en is ze daardoor nu onhandig?

Je zou aan de hand oefeningen met haar kunnen doen.
Over balkjes, doolhofje maken met balken, slalom.

Dat ze een beetje handig wordt met haar lijf, weet waar het begin en eind zit en snapt wat de draaicirkel ongeveer is.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:11

Ik heb dan een Quarter merrie en misschien is t niet helemaal hetzelfde maar die is ook niet zo voorzichtig met zichzelf. Stoot zich aan van alles, botst tegen zaken op, maar dan ook weer niet altijd. Als er ergens in stal/paddock/wei ook maar iets piepkleins uitsteekt of wat dan ook, hoe mini het ook is, ze ontdekt het en blijft steken of verwondt zich.

Haar zicht is uitstekend, verder ook geen lichamelijke klachten. Het lijkt alsof het haar gewoon niks interesseert. Ze haalt nog net niet haar schouders er voor op.. :)


Anoniem

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:00

Ben wel benieuwd naar een foto van je merrie..

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 10:31

Humpiedumpie schreef:
Ben wel benieuwd naar een foto van je merrie..




Afbeelding
Dit is Noah :) We zijn ondertussen weer een paar weken verder. Ik heb een instructrice er bij gehad. Het probleem zit hem vooral in het balans van Noah. We zijn hier lekker mee aan het oefenen en ik merk al veel verschil. Ook geen gekke akkefietjes meer gebeurt gelukkig!

Noah <3

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:45

Staat ie nu apart op zijn achterbenen of staat ie altijd zo. Lijkt wel of ie door zijn benen zakt. Of komt dat nu door de foto

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 13:29

tinkersjakie schreef:
Staat ie nu apart op zijn achterbenen of staat ie altijd zo. Lijkt wel of ie door zijn benen zakt. Of komt dat nu door de foto


Ze staat op deze foto inderdaad vreemd met haar achterbenen. Nooit eerder bij haar gezien gelukkig. Zal het moment zijn geweest.

Noah <3

Anoniem

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:19

Heb je ook een duidelijke standfoto van de zijkant op het harde?

tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:25

Ook ik zou graag eens een mooie staan foto van zij aanzicht zien,ze lijkt behoorlijk mager en benig.

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 20:00

tengeltje11 schreef:
Ook ik zou graag eens een mooie staan foto van zij aanzicht zien,ze lijkt behoorlijk mager en benig.


Dat is ze ook. Het was nog veel erger toen ze net bij me was.. maar waarom willen jullie dat zien als ik vragen mag?

De reacties komen vrij negatief over. Ik heb een dier aangeschaft dat uit Ierland komt, enorm mager was. Met heel veel rust en liefde wordt verzorgd. Het rijden pakken we ook in alle rust op, niets overhaast.
Ik hou haar goed in de gaten en overvraag haar niet. Ik had dit topic niet geopend om te vragen wat er allemaal mis met haar is... zo komt het wel een beetje over helaas.

Noah <3

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:24

Probleempje met de bakrand is misschien ook wel omdat ze t niet kent, worden daar naar mijn weten over t algemeen niet in de bak ingereden maar bijna gelijk naar buiten, daar ligt misschien ook t galops puntje, dan hoeven ze geen bochten en in de galop die t makkelijkst is voor ze.

Slecht zien aan 1 oog hoeft geen probleem te zijn, heb paarden gezien met maar 1 oog die rustig parcours van 1.30 sprongen, natuurlijk wel met goede ondersteuning van de ruiter :)

En agh, mijn eigen paard, groninger type, staat nu kreupel en dik achterbeen van een wondje van een halve cm groot, de een heeft misschien een wat dikkere huid dan de ander 8)7

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Muffin01

Berichten: 391
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:27

xcynth schreef:
tengeltje11 schreef:
Ook ik zou graag eens een mooie staan foto van zij aanzicht zien,ze lijkt behoorlijk mager en benig.


Dat is ze ook. Het was nog veel erger toen ze net bij me was.. maar waarom willen jullie dat zien als ik vragen mag?

De reacties komen vrij negatief over. Ik heb een dier aangeschaft dat uit Ierland komt, enorm mager was. Met heel veel rust en liefde wordt verzorgd. Het rijden pakken we ook in alle rust op, niets overhaast.
Ik hou haar goed in de gaten en overvraag haar niet. Ik had dit topic niet geopend om te vragen wat er allemaal mis met haar is... zo komt het wel een beetje over helaas.


Ze ziet slecht toch? Vaak hoor je dat slechtziende paarden een soort geleiden pony hebben ed. Is ze al lang slechtziend ik heb een verzorgpaard gehad die slecht zag maar er goed mee om ging, hij was al wat ouder en heeft het zichzelf geleerd denk ik. Hij kwam van de drafbaan af dus ik durf niet te zeggen of hij hier al lang last van had. Oh en als je aan een oog niet goed ziet kan het ooit lastig zijn om afstanden goed in te schatten dit geld denk ik ook wel voor paarden..

Wat goed dat je een paardje uit Ierland hebt gehaald, bij de fokkers daar worden tinkers vaak niet zo goed behandeld(vandaar dat ze wss zo mager was). Mijn huidige verzorgpaard komt hier ook vandaag en tegenwoordig echt een schat maar dat blijkt vroeger wel anders te zijn geweest. Ook heeft het arme beest een trauma voor de zweep.

Aangezien ze gecontroleerd is aan haar ogen neem ik aan dat er wel een dierenarts bij geweest toch? Als er echt iets mis was met haar benen was dit vast wel opgevallen. Mensen hier bedoelen het vaak niet slecht maar hebben gewoon het beste met je paardje voor. ;)

A smile is the prettiest thing you can wear!

xcynth

Berichten: 124
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Warnsveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 20:36

Bedankt voor je reactie :)

Helaas is het niet bekend wanneer ze slecht ziend is geworden, vermoedelijk al van veulen af aan.

Ze is inderdaad slecht behandeld daar.. kan niet anders. Zat erg dof in haar huid en had behoorlijk wormen. Ze begint nu gelukkig steeds meer in vorm te komen. Die angst voor de zweep is erg herkenbaar!

Er hebben 2 dierenartsen gekeurd, ik heb een second opinion laten doen voor de zekerheid.
Ik snap dat mensen hier het beste met de paardjes voor hebben en dat is natuurlijk top! Het is alleen want lastig sommige reacties te lezen als je enorm hard je best doet voor je paardje.

Noah <3

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Tinkers onbenullig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:49

Tinkers zijn laat volwassen. Ik heb er eentje van 15 en een vriendin eentje van 5. Die lijkt al best wat, maar moet echt nog uitzwaren. Dat kan nog wel 3 jaar duren. De achterstand haalt je paard wel weer in met veel TLC. Te zijner tijd kun je ook met rechtrichten vanaf de grond veel bereiken wat de scheefheid betreft. Het slechte oog zal ook wel een rol spelen. En soms is een osteopaat erbij ook erg handig. Je kunt het in een rechte lijn in draf goed voelen of ze scheef zijn, welk achterbeen stuwt en welke draagt. Wat dat oog betreft: in de zomermaanden zou ik dan zeker een goed vliegenmasker gebruiken als de voorpluk niet lang genoeg wordt en als vliegengordijn gaat dienen.

Over de IJssel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika en 157 bezoekers