PSSM testen bij aankoop tinker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:02

Ik mag het gewoon zelf doen omdat het niet om een officiële registratie gaat.
Als ik een certificaat erbij wil dan moet het wel door een DA worden gedaan.


kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:02

Klopt ja, en ik wilde het graag wel bij het stamboek papier vermeld hebben. Misschien in de toekomst met één van hun een veulentje fokken

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:57

Dan is het logisch dat je dat wil.
Dit is een ruin en heeft geen papier dus voor mij niet interessant of het wel of niet geregistreerd staat :)

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:00

Nee precies hihi

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:59

Super leuke pony, braaf voor mijn kinderen :)
Haren zitten in mijn tas dus als ik het red, vandaag nog op de post doen.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 00:01

Spannend!! En dan afwachten.. geloof me uit eigen ervaring weet ik hoe zenuwslopend het is := :')

Vladimir (v. Optimist, Mv. Burggraaf)~verkocht
Sjouke fan 't Zand (Tije 401 x Jakob 302)
Ball Alley Boy, aka Baileys

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 00:46

Ik heb bij aankoop van mijn tinker riley ook geen pssm1 test gedaan...
Aangezien ik een zeer nieuwsgierig aagje ben en gewoon alles goed op orde wil hebben en graag alles wil weten...heb ik hem alsnog laten testen in maart.
De test koste toen bij de nsvt 36 euro (aanbieding) en heb nu een genetisch rapport thuisgestuurd gekregen dat hij dus pssm1 negatief getest is. Geeft mij echt een gerust gevoel om te weten dat hij het echt niet heeft. Heb overigens wel dik 4 weken zenuwslopend moeten wachten op de uitslag :')
Maar voor mij geld ook...ik zal nooit een tinker of overig koudbloed meer komen als deze niet getest is of niet getest mag worden (met de afspraak op papier dat als de uitslag positief is, dat het paard terug kan naar de verkopende partij)

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:15

Een aantal jaren geleden had ik er ook nooit aan gedacht om een tinker te laten testen.
Ik ging er eigenlijk van uit dat het voornamelijk bij de Quarters en Paints voorkwam.
We hadden op pension er 2 staan (paints) die het allebij hadden/hebben.
En ik ken nog iemand met een paint die het heeft.
Maar omdat je er best veel over leest en ik het met eigen ogen heb gezien op stal hoe vreselijk het KAN zijn, neem ik gewoon geen risico.
Zeker omdat er verder niks van deze ruin bekent is.
Hopelijk heb ik voor het weekend de uitslag, dan ga ik hem ophalen. :)

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:31

Ik zou het ook nooit meer doen, alleen al om de stress die het geeft. Bij elke scheet die dwars zit denk je 'oh oliebol zou het de PSSM zijn?' En in mijn geval is dat gelukkig nooit, maar het zit wel tussen je oren. Plus dat je de handel in PSSM'ers in mijn ogen niet in stand moet houden :) Als fokkers ze niet meer kwijtraken zullen ze wel drie keer nadenken voor ze er mee door fokken.

Ik duim voor je!

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:16

Het testresultaat is n/n *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Ik ben blij :D
Maandag verstuurd en vandaag al uitslag.

Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:23

Gefeliciteerd!!! Ik dacht vanochtend nog aan je. Had het Tinkertje al vaak te koop zien staan, maar pas van de foto die jij plaatste, sprak hij me aan. En nu is ie van jou? :D

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:23

Helemaal super!

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:56

Ja ik ben blij.
We gaan hem zaterdag ophalen.

Waar had je hem te koop zien staan dan Caily, want de verkoper was nog niet heel actief met hem aan het adverteren.
In de eerste instantie stuurde ze me info van een andere pony (ik was op zoek naar een brave kinderpony) maar deze was maar 1.25m.
Voor mijn dochter prima maar voor mijn zoon echt veel te klein.

Ceetje_bokt
Berichten: 5164
Geregistreerd: 01-05-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:33

gefeliciteerd en nu lekker genieten!

Robinvdbrink
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:29

Afbeelding
Heyy, weet niet of ik reactie ga krijgen maar mijn moeder heeft 2 weken terug een pssm test gedaan op een Tinker hengstje van 1,5 jaar nu is de test binnen alleen zelf snap ik het niet zo goed iemand die me meer kan uitleggen er over ?

Joey irishcob 0101’14 L2+9 gekocht op 2810’18
Lotus merrie 2304’21 , gekocht op 3003’23

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:47

Oh de uitslag is niet mooi, hij heeft het wel ;(

Wel de ‘lichtere’ vorm want hij heeft 1 ziek gen en niet twee maar ook in de lichtere vorm kunnen ze klachten krijgen.

Ik raad je aan om je goed te gaan inlezen. Bijv via: www.pssm.eu


djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:53

Inderdaad. @RobinvdBrink, de uitslag is heterozygoot voor pssm type 1. In het geval van pssm heb ik altijd begrepen dat het niet uitmaakt of een paard heterozygoot (=1 gen vd 2) of homozygoot (=2 genen vd 2) is, een aangedaan dier is altijd lijder en kan altijd symptomatisch worden (symptomen van de ziekte gaan vertonen).

@troi: ik begreep trouwens dat heterozygoot of homozygoot niets zegt over de ernst van de symptomen die tot uiting kunnen komen. Een honozygoot kan zonder symptomen blijven (bij het juiste beleid en een dosis mazzel?) terwijl een heterozygoot dier enorm symptomatisch zou kunnen zijn. Is dit incorrecte info?

@ts: wat fijn dat jouw aangekochte tinker geen pssm mee draagt! Gefeliciteerd en veel plezier met hem (of was het nou een haar?)

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:24

Niks geen lichtere vorm, n/P1 is ook gewoon ziek. Hetero- of homozygoot maakt inderdaad niet uit qua symptomen. Wel bij fokken (wat je sowieso niet moet doen met een pssm'er maar je hebt er altijd gekken bij). Een homozygoot geeft altijd een ziek veulen en bij heterozygoot heb je 50% kans.

Ik zou je gaan inlezen en het dieet van het paard aanpassen. Dan is het meestal wel in de hand te houden :)

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:47

Dat is geen fijne uitslag.
Het voordeel is dat je in iedergeval kunt proberen om een uitbraak te vermijden door geen krachtvoer, juiste type stalling of wellicht beter paddock paradise etc.

ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:58

Ow wat balen die uitslag.
Ik had mijn testresultaat er nog eens bij gepakt.
Bij mij staat n/n. Animal doesn't carry pssm (even in het kort)

Wie weet trouwens hoe lang het duurt voor je de rekening krijgt van Laboklin? Is bij mij nu 3 weken geleden maar heb nog niks ontvangen.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:58

_Reneee schreef:
Niks geen lichtere vorm, n/P1 is ook gewoon ziek. Hetero- of homozygoot maakt inderdaad niet uit qua symptomen. Wel bij fokken (wat je sowieso niet moet doen met een pssm'er maar je hebt er altijd gekken bij). Een homozygoot geeft altijd een ziek veulen en bij heterozygoot heb je 50% kans.

Ik zou je gaan inlezen en het dieet van het paard aanpassen. Dan is het meestal wel in de hand te houden :)


Maar ze worden niet beslist allemaal ziek toch?

Robinvdbrink
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:05

Bedankt voor de reacties, hebben de hengst niet genomen, moeders durfde het niet aan maar is ook niet handig zijn genoeg pssm vrije paarden

Joey irishcob 0101’14 L2+9 gekocht op 2810’18
Lotus merrie 2304’21 , gekocht op 3003’23

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:10

MariekeTV schreef:
_Reneee schreef:
Niks geen lichtere vorm, n/P1 is ook gewoon ziek. Hetero- of homozygoot maakt inderdaad niet uit qua symptomen. Wel bij fokken (wat je sowieso niet moet doen met een pssm'er maar je hebt er altijd gekken bij). Een homozygoot geeft altijd een ziek veulen en bij heterozygoot heb je 50% kans.

Ik zou je gaan inlezen en het dieet van het paard aanpassen. Dan is het meestal wel in de hand te houden :)


Maar ze worden niet beslist allemaal ziek toch?


Ze zijn allemaal ziek. Of ze er (veel) last van hebben, is iets anders. Dat verschilt per paard en kan(!) met de juiste management een hoop schelen. Alleen een beetje lastig dat elk paard anders is. Ook weer positief, want dat betekend dus ook dat niet elk paard regelrecht naar de slacht 'moet' bij wijze van. Zo kan de een wel de hele dag op gras en de ander kan niet eens een kwartiertje op het gras. Maar met een hoop pech zit alles je wel tegen, waarbij niks helpt en ja dan is het gewoon einde verhaal. Maar zo zijn er ook paarden die er heel oud mee worden zonder (veel) last van de hebben.

Die van mij was in januarie bagger, herkende mijn eigen paard er niet in terug.. Ondertussen zelfs verhuisd en gaat elke dag een beetje beter (en de spekkies krijgt hij er gratis bij :')). Binnenkort een suplement (alcar) proberen, kijken of dat net het laatste beetje kan helpen.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:48

Ja sorry niet helemaal juist verwoord, ik bedoelde inderdaad of ze beslist symptomen krijgen.
Ik ben er sinds kort achter dat mijn kerel ook pssm1 heeft.
Hij heeft tot nu toe geen symptomen, en hoop dat dat lang zo blijft.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM testen bij aankoop tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:02

Wat de een als symptomen herkent, herkent de ander niet. Dat maakt het zo lastig. Tinkers (en koudbloeden) zijn er hard voor zichzelf en uiten het gewoon anders. Die van mij had een aanval en ik dacht dat het koliek was. Precies die symptomen, rollen, liggen... Het enige verschil was dat hij wel wilde eten :+

Ik had hem daarvoor ook niet op suplementen staan, omdat hij normaal leek en ik dacht dat Tinkers er minder last van zouden hebben. Niet dus. Sinds hij op de supplementen staat doet hij het gewoon perfect, maar het blijft wel altijd in je achterhoofd zitten... Bij alles denk je aan de PSSM. Ook omdat er gigantisch veel symptomen zijn. Zo zuigt die van mij sinds z'n aanval lucht, denk dat dat er ook aan gelinkt kan worden.

Hopelijk krijgt hij geen last! Maar ik zou er als ik jou was wel altijd rekening mee houden en zorgen dat ie geen suiker binnen krijgt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers