Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:30

Granoek schreef:
Ik heb hem volledig met sebacil gewassen, hij draagt geen dekens en komt niet op stal, heb hem bewust dus ook niet geborsteld.. Er zat een week tussen de behandelingen in overleg met de DA..
Dat van die open wonden hoorde ik gisteren inderdaad ook pas, raar dat mijn DA dat dan voorstelde want die heeft wel gewoon de wonde gezien :(
Morgen ben ik pas weer vrij, dan wil ik een DA terug laten langs komen..


Je moet echt op de huid komen met Sebacil en dat is lastig met een koudbloed met zn dikke haren. Gewoon wassen werkt helaas niet. Die van mij zet ik met zn benen in emmers zodat ze tot op de huid nat zijn. Of ik behandel de benen me een hoge druk plantenspuit en dan van onder naar boven, haren steeds optillen. Best veel werk maar alleen dan krijg je de huid nat.
In het ergste geval benen scheren, maar is dus niet persé nodig.

Je had het over stro op stal?

Borstels gewoon in het Sebacil sop weken, ook al heb je ze al een tijdje niet gebruikt.

Er moet 10 dagen zitten tussen de behandelingen.


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:43

Ja ik doe het ook met een plantenspuit inderdaad, de benen overspoel ik met een oude voerschep want ik krijg hem met geen mogelijkheid uitgelegd dat hij dat been in een emmer stil moet houden.
Hij is 1,5 en geduld is nog een puntje, hij staat gewoon nog op de wei baby te zijn (ja blijft toch je baby hé :o )

Ja inderdaad ik denk dat het stro de boosdoener is, maar om dat te testen zou ik hem terug binnen moeten halen op zaagsel of vlas en ik heb hem eigenlijk niet graag op stal. Hij maakt zich zo zenuwachtig op stal en nerveus, heb echt geen binnenpaarden ben ik bang.

Heb nog 40ml sebacil over dus die borstels kan ik nog wel even weken maar hij wordt niet echt geborsteld.

Qua tijd tussen behandelingen hoor ik langs alle kanten wat anders, heb daarom aangehouden wat de DA zei en kan eventueel volgende week nog eens wassen.. Maar ik heb sowieso niet het idee dat het wat doet en dat het mogelijks de wonde nog meer irriteert.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:44

Toevoeging: wij hebben wel zo een paardenjacuzzi. Een aluminium bak die vol water loopt en met bubbels. Hier heeft hij in gestaan om de wonde te ontsmetten, water + soda maar dit heeft niks geholpen aan de genezing.
En om een bad van een paar honderd liter aan te lengen met 10L sebacil dat wordt me toch echt te duur..

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:47

Maar als hij niet binnen staat, hoe kan hij dan op stro staan?
Zou hem zeker niet binnen zetten als hij dat niet gewend is of er onrustig van wordt.

Probeer eens tijd luzerne uit zijn voer te houden, mogelijk is hij daar toch allergisch voor.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:48

Hij heeft in januari 3 weken binnen gestaan door blessure, dacht dat ik dat er bij had gezet maar zo niet dan excuus haha.

Oké toevallig idee van voer met laag suiker/eiwit en zonder luzerne?

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:01

Ik vind het eigenlijk niet op mijt lijken. Zie je hem wel eens stampen of bijten? Bij mijt zie je meestal kleine plekjes over het hele been, vooral aan de binnenkant van het been, en eigenlijk altijd op twee of meestal zelfs alle vier de benen.
Ik zou bij zo’n grote open plek eerder denken aan een giftige plant of een allergie. Loopt hij wel eens door hoog onkruid?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:08

Nee niet stampen, maar ik zou niet weten hoe hij dit anders voor elkaar krijgt dan door te bijten. Of hij zou zijn been achteruit moeten steken en tegen de boom beginnen schuren (niet dat ik dit niet mogelijk acht haha) Maar dat het bij 1 been blijft is ook wat me doet twijfelen.
Geen hoog onkruid in de wei, de wei is ondertussen zelfs eerder een paddock geworden. Maar in de tijd dat dit zich ontwikkelde was het buiten -8 en was de wei dus hard bevroren.

Maar allergieën kun je laten testen, je kunt alleen nooit testen waar ze allergisch voor zijn (dit drama heb ik met Dexter al helemaal uitgepluist joepie).

Aan zijn voorbenen heeft hij nog nooit last gehad, hij schuurt ook niet aan zijn manen, staart of de rest van zijn lichaam.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:15

Granoek schreef:
Hij heeft in januari 3 weken binnen gestaan door blessure, dacht dat ik dat er bij had gezet maar zo niet dan excuus haha.

Oké toevallig idee van voer met laag suiker/eiwit en zonder luzerne?


Voer eens een tijdje alleen een vitaminebrok, bijv Marstall Force. Daar hoef je maar 100 gr pd van te geven.

Of kijk eens op www.voervergelijk.nl naar geschikt voer als je toch krachtvoer wil geven.

Marstall heeft 2 graanvrije die ook laag in suiker zijn maar er zijn er meer.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:28

Hoeft niet per se krachtvoer te zijn voor mij, maar die subli zonder werd mij aangeraden omdat er niks in zou zitten. Moet precies echt minder aannemen van anderen :')

Heb die marstall force gegoogled en lijkt een beetje op de pavo vital kan dat? Heb deze marstall nog nooit gezien, maar ik weet eventueel wel waar ik pavo vital zou kunnen halen

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:40

De marstall force hebben ze in Koningbosch, daar haal ik em ook, samen met de marstall vito waar ze het hier beter op doen dan op Subli, maar ik zou het toch best apart vinden als zo'n grote schuurplekken ontstaan van dat beetje voer. Ach, kan nooit kwaad om eens iets anders te proberen natuurlijk.
Zitten er ook geen vreemde planten in het hooi?

En misschien kun je het volgende trucje nog proberen tegen grotere wonden: als je vermoed dat hij zich open krabt met zijn hoeven dan kan het schelen om de achterhoeven wat meer rond te vijlen. Als ze minder scherp zijn dan krabben ze zich minder snel open. Is natuurlijk geen oplossing, maar het scheelt wel iets terwijl je zoekt naar de oorzaak.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:44

Ik denk niet dat hij het met de hoeven doet maar ga hem morgen eens in de gaten houden in de wei, thanks!
Koningsbosch ligt hier blijkbaar heel dichtbij en ik had er nog nooit van gehoord :')

Heb geen weet van vreemde planten in het hooi, het is hetzelfde hooi als altijd en is van eigen weides.. maar dat kan ik eens navragen

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:00

Update, ander DA hier gehad die inderdaad zegt nooit te wassen met sebacil bij open wondes. Mosterd na de maaltijd of hoe zeggen ze dat...
Anyway, harde les weer.
Ik moet een paar keer per dag, enkele dagen na elkaar, honingzalf blijven smeren en daar zou het rustiger van moeten worden. Gaat het niet beter, dan komt ze terug.

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 01:02

Hoe is het met je paard Granoek?
honingzalf zal indd verlichting kunnen geven.
Sebacil prikt enorm dus indd. niet met open wonden, al ontkom je daar niet snel aan met een echte 'mokker', al zijn er nog andere middelen.
afijn.
Mocht het niet over gaan, raad ik je aan om een afkrabsel te laten nemen door de dierenarts.

DalaRuanDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesGlendaloughFenore's Hugo Cava
De Cob van Schouwen
https://www.facebook.com/decobvanschouwen

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:16

Gaat wel beter maar pfff het geneest zo langzaam :( zitten korsten op de wonde maar ze blijven in ieder geval dicht nu, hij schuurt er niet meer aan.
Ik ben maar hele tijd aan het denken op er neocutigenol op te smeren, maar daar zit antibiotica in en iemand heeft me ook gezegd die niet te vaak te gebruiken. Maar Dexter had eens een hele dikke snee achter zijn oor en die was na 2 dagen gewoon volledig dicht, dus dat spul werkt wel echt als een trein..

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:34

Granoek schreef:
Gaat wel beter maar pfff het geneest zo langzaam :( zitten korsten op de wonde maar ze blijven in ieder geval dicht nu, hij schuurt er niet meer aan.
Ik ben maar hele tijd aan het denken op er neocutigenol op te smeren, maar daar zit antibiotica in en iemand heeft me ook gezegd die niet te vaak te gebruiken. Maar Dexter had eens een hele dikke snee achter zijn oor en die was na 2 dagen gewoon volledig dicht, dus dat spul werkt wel echt als een trein..


Wij gebruikte dat altijd bij de sportpaarden als ze mok hadden. Eentje had chronische mok en werd hier altijd mee ingesmeerd ( dus dagelijks). Nog nooit gehoord dat je het niet te vaak mag gebruiken.

Brandon :+:

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:35

Dan denk ik dat ik me er toch eens aan ga wagen!

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:55

Hoi!

Ik kom even binnenvallen en dit topic een schop geven.
Mijn bijrijdpaard is laatst verhuisd en heeft hier helaas mok gekregen. En niet zo'n klein beetje ook :=
Hij is hier 3 keer behandeld door de DA dmv. injecties. Wat precies weet ik niet, maar het hielp niet.

Hij is weer terug verhuisd gelukkig. Hier zijn we met hem naar de kliniek gegaan en die hebben zijn been geschoren. Het blijft een Fries, dus flinke sokken eraan. Dit wou ik in eerste instantie al doen maar dat vond de andere DA niet nodig (had ik het achteraf maar wel gedaan...)
Wat daar onderweg kwam deed mij ontzettend schrikken. Ik heb veel mokgevallen gezien, maar dit sloeg alles.
Hij is meteen behandeld, en heeft een prednisolon kuur meegekregen en moest elke dag gesprayd worden met Vetaderm. 3 dagen sprayen, wassen met betadine, weer 3 dagen sprayen.
We moeten t/m vrijdag sprayen en medicatie geven. Ik gok dat we daarna weer naar de kliniek gaan voor controle. Zekere voor het onzekere.

Het ziet er al stukken beter uit, de mok is dicht, het been is dunner, en hij lijkt er vrijwel geen last meer van te hebben. Rent vrolijk door de wei, laat behandelen goed toe en je mag eraan zitten.

En nu bedacht ik me vanavond ineens.

Moet het wel dicht gaan? Of moeten we het open houden zodat de zooi eruit kan? Maar dan kan de zooi er ook weer in := Dus nu twijfel ik. Eigenaresse is op vakantie dus ik heb de zorg deels op me genomen. Ik heb toestemming om alles te doen wat nodig is, dus dat is geen probleem. Is er iemand die advies en tips kan en wil geven? Ik heb niet meer ervaring met mok dan dat smeren genoeg was, dus dit is voor mij ook nieuw.

I am because you were

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:21

Google eens op CPL. Veel friezen hebben daar last van.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:26

8nnemiek schreef:
Google eens op CPL. Veel friezen hebben daar last van.


Daar had ik ook al aan gedacht ja, maar kan dat zo ineens komen opzetten? Hij heeft nooit problemen gehad voor die op de nieuwe stalling kwam. Hij is toen van stro op vlas gegaan en op het natte land. Stallen zijn niet bijzonder schoon daar :=
Hij kwam van schone stro stallen en altijd droog land, dus ik heb er nooit veel vraagtekens bij gezet dat die mok heeft gekregen.

Ik ga googlen, dankjewel!
Ik neem aan dat een dierenarts dit wel kan diagonseren (noem je dat zo? :P )? Dan zorg ik dat ik mee ben naar de kliniek en gooi ik het daar ook op tafel :)

I am because you were

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:33

Het kan inderdaad zomaar komen opzetten, maar begint vaak met verkeerd voer zoals kuil of suikerrijk gras of brok met veel suiker, maar ook mijten kunnen een trigger zijn, of hormonen.
Dierenartsen weten er helaas meestal maar weinig vanaf, sommige kennen het zelfs helemaal niet. Maar het is niet moeilijk zelf vast te stellen. CPL begint meestal met een rimpel in de kootholtes. Voel je rimpels of knobbels aan de benen, dan is dat vrijwel altijd CPL.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:40

8nnemiek schreef:
Het kan inderdaad zomaar komen opzetten, maar begint vaak met verkeerd voer zoals kuil of suikerrijk gras of brok met veel suiker, maar ook mijten kunnen een trigger zijn, of hormonen.
Dierenartsen weten er helaas meestal maar weinig vanaf, sommige kennen het zelfs helemaal niet. Maar het is niet moeilijk zelf vast te stellen. CPL begint meestal met een rimpel in de kootholtes. Voel je rimpels of knobbels aan de benen, dan is dat vrijwel altijd CPL.


Ik ga morgen kijken en voelen! Dan zou het opzich niet zo gek kunnen zijn, want hij is natuurlijk na een aantal jaar op ander voer en gras over gegaan. Hij zit wel duidelijk beter in zn vel nu die weer terug is in zijn eigen oude vertrouwde stalletje gelukkig.

I am because you were

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:32

De mijne heeft sinds ongeveer 2 weken rasp/ mok op alle benen.
Hij krijgt sinds vorige week ( nu 10e dag) detoxi, die gaf ik omdat ie wat jeukerig was op z’n hals.
Nu lijkt t net of alles eruit komt, of dat is toeval...?
Het zijn echt korstjes, tot aan de knie en in de kootholte. Als je t eraf haalt is het wat samen geklikt haar, wat “ korst” en ietsje gelig.
Ik doe er nu eigenlijk niets aan....
Hij stampt niet... mijt is anders toch?
Of moet ik dan toch dierenarts erbij halen?
Totaaaaaaaal onbekend hiermee.
Heb pony sinds december pas.

Hij krijgt overigens voordroog, vitalbix en nu nog paar handjes agrobs fetura, en wat lijnzaadolie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:01

Stoppen met die detox rommel en hooi geven ipv voordroog.

Anoniem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:06

Dat heb ik op een pensionstal niet voor t zeggen.
Het is superdriog biologisch onbemest “ spul”.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:54

Zelf hooi aanschaffen om uit te proberen voor bijvoorbeeld een maand?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, BanjerLief, dazai, Galeobdolon, Manou, Miekie74, Soepkipje, xSannee en 71 bezoekers