Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:20

Hoi, ik meld me ook. Denk niet dat ik hier ooit gepost heb maar zit dus met een probleem (anders was ik hier niet natuurlijk haha)

Kleine situatieschets;
Ik heb 2 Clydesdales, eentje van 10 jaar die is hier nu 3,5 jaar. En eentje van bijna 2 jaar, die is hier nu 1,5 jaar.
De oudste heeft perfect gladde, gezonde benen en heb ik echt nog nooit problemen mee gehad.
De jongste... die heeft het ene probleem na het andere.
Dit is nu de tweede keer dat hij zijn volledige achterbeen heeft open geschuurd... Het lijkt telkens te komen nadat hij binnen heeft gestaan. In januari is hij met zijn been in de draad vast komen te zitten (ja ook dat nog, vraag me niet hoe) en kwam hij op boxrust. Na 3 weken mocht hij terug buiten en nog geen week later was 1 achterbeen helemaal opengeschuurd.
Door het stro? Door de voeding? Ik weet het niet, dit kwartje is pas sinds vorige week gevallen bij mij. Daarvoor was het altijd een vraagteken wat de oorzaak was.

Ik heb hem vandaag voor de tweede keer gewassen met sebacil maar merk echt totaal geen verbetering sinds die eerste keer vorige week, het was gewoon open en zelfs aan het bloeden vandaag..
Hij heeft dectomax gekregen afgelopen zaterdag, ook hiervan nog weinig te merken maar hij moest sowieso ontwormd.
Ik twijfel nu heel erg of het wel mijt is, omdat: het maar op 1 been blijft, het niet weg gaat door de sebacil en omdat zijn weidemaatje totaal nergens last van heeft.
Vorige keer waren het ook enkel de twee achterbenen, nu zelfs maar 1 achterbeen.
Dit was zijn been vorige week net voor de eerste behandeling. Ik had hem hiervoor al eens behandeld met vlooiendruppels voor honden op aanraden van iemand. Omdat het zo stijfhard aan het vriezen was en ik wou hem niet helemaal wassen met dat weer (dom dom dom zo blijkt nu, spijt komt altijd te laat)

Afbeelding

Ik wil wel scheren maar op dit moment is het been precies nog meer geïrriteerd als voor de behandeling en is er maar weinig haar meer over om te scheren :(
Heb er honingzalf op gedaan maar die heeft niks gedaan, vandaag groene leem zalf er op hoop dat dat wat doet.

Maar ik ben nu vanalles aan het proberen en wordt plat gegooid met tips die blijkbaar niet werken. Ik wil alles proberen als ik weet dat het helpt, maar krijg zo het idee dat ik alle opties zowat heb gehad en niks lijkt te helpen.
Ben ik te snel? Misschien moet de sebacil nog werken, de dectomax... Zijn het wel mijten?

Sorry, ik kan geen korte verhalen schrijven. Heb de akelige gewoonte van de eerste keer zo volledig mogelijk te willen zijn :P


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:10

subli zonder + onbeperkt hooi..


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:20

Ik heb hem volledig met sebacil gewassen, hij draagt geen dekens en komt niet op stal, heb hem bewust dus ook niet geborsteld.. Er zat een week tussen de behandelingen in overleg met de DA..
Dat van die open wonden hoorde ik gisteren inderdaad ook pas, raar dat mijn DA dat dan voorstelde want die heeft wel gewoon de wonde gezien :(
Morgen ben ik pas weer vrij, dan wil ik een DA terug laten langs komen..

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:43

Ja ik doe het ook met een plantenspuit inderdaad, de benen overspoel ik met een oude voerschep want ik krijg hem met geen mogelijkheid uitgelegd dat hij dat been in een emmer stil moet houden.
Hij is 1,5 en geduld is nog een puntje, hij staat gewoon nog op de wei baby te zijn (ja blijft toch je baby hé :o )

Ja inderdaad ik denk dat het stro de boosdoener is, maar om dat te testen zou ik hem terug binnen moeten halen op zaagsel of vlas en ik heb hem eigenlijk niet graag op stal. Hij maakt zich zo zenuwachtig op stal en nerveus, heb echt geen binnenpaarden ben ik bang.

Heb nog 40ml sebacil over dus die borstels kan ik nog wel even weken maar hij wordt niet echt geborsteld.

Qua tijd tussen behandelingen hoor ik langs alle kanten wat anders, heb daarom aangehouden wat de DA zei en kan eventueel volgende week nog eens wassen.. Maar ik heb sowieso niet het idee dat het wat doet en dat het mogelijks de wonde nog meer irriteert.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:44

Toevoeging: wij hebben wel zo een paardenjacuzzi. Een aluminium bak die vol water loopt en met bubbels. Hier heeft hij in gestaan om de wonde te ontsmetten, water + soda maar dit heeft niks geholpen aan de genezing.
En om een bad van een paar honderd liter aan te lengen met 10L sebacil dat wordt me toch echt te duur..

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:48

Hij heeft in januari 3 weken binnen gestaan door blessure, dacht dat ik dat er bij had gezet maar zo niet dan excuus haha.

Oké toevallig idee van voer met laag suiker/eiwit en zonder luzerne?

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:08

Nee niet stampen, maar ik zou niet weten hoe hij dit anders voor elkaar krijgt dan door te bijten. Of hij zou zijn been achteruit moeten steken en tegen de boom beginnen schuren (niet dat ik dit niet mogelijk acht haha) Maar dat het bij 1 been blijft is ook wat me doet twijfelen.
Geen hoog onkruid in de wei, de wei is ondertussen zelfs eerder een paddock geworden. Maar in de tijd dat dit zich ontwikkelde was het buiten -8 en was de wei dus hard bevroren.

Maar allergieën kun je laten testen, je kunt alleen nooit testen waar ze allergisch voor zijn (dit drama heb ik met Dexter al helemaal uitgepluist joepie).

Aan zijn voorbenen heeft hij nog nooit last gehad, hij schuurt ook niet aan zijn manen, staart of de rest van zijn lichaam.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:28

Hoeft niet per se krachtvoer te zijn voor mij, maar die subli zonder werd mij aangeraden omdat er niks in zou zitten. Moet precies echt minder aannemen van anderen :')

Heb die marstall force gegoogled en lijkt een beetje op de pavo vital kan dat? Heb deze marstall nog nooit gezien, maar ik weet eventueel wel waar ik pavo vital zou kunnen halen

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:44

Ik denk niet dat hij het met de hoeven doet maar ga hem morgen eens in de gaten houden in de wei, thanks!
Koningsbosch ligt hier blijkbaar heel dichtbij en ik had er nog nooit van gehoord :')

Heb geen weet van vreemde planten in het hooi, het is hetzelfde hooi als altijd en is van eigen weides.. maar dat kan ik eens navragen

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:00

Update, ander DA hier gehad die inderdaad zegt nooit te wassen met sebacil bij open wondes. Mosterd na de maaltijd of hoe zeggen ze dat...
Anyway, harde les weer.
Ik moet een paar keer per dag, enkele dagen na elkaar, honingzalf blijven smeren en daar zou het rustiger van moeten worden. Gaat het niet beter, dan komt ze terug.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:16

Gaat wel beter maar pfff het geneest zo langzaam :( zitten korsten op de wonde maar ze blijven in ieder geval dicht nu, hij schuurt er niet meer aan.
Ik ben maar hele tijd aan het denken op er neocutigenol op te smeren, maar daar zit antibiotica in en iemand heeft me ook gezegd die niet te vaak te gebruiken. Maar Dexter had eens een hele dikke snee achter zijn oor en die was na 2 dagen gewoon volledig dicht, dus dat spul werkt wel echt als een trein..

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:35

Dan denk ik dat ik me er toch eens aan ga wagen!

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:12

Dectomax heel goede ervaringen mee maarja, gaan ook veel verhalen over de ronde..

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:34

Cydectin ook via DA ja :j

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:46

Dectomax moet normaal 2x
hier krijgen ze het sowieso 2x per jaar

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:02

Ja hier op stal gebruiken ze het al jaren als ontworming. Niet iedereen is daarover te spreken, maar het werkt gewoon wel echt heel goed.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:37

Ik mocht maar een week tussen het wassen laten.
Ik zou Dectomax proberen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.. Heb over de pour on ook goede dingen gehoord maar nog niet zelf geprobeerd dus geen ervaring mee

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:24

Hier preventief met pig oil + sulphur, geleerd in Engeland

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:38

Gewoon zorgen dat het een smeerbaar papje wordt.
Zeker niet te veel olie doen, beter poeder in een bakje of emmer en langzaam beetje bij beetje olie toevoegen tot het niet meer korrelig is, andersom ben je nl snel geneigd een liter olie in te kappen en dan met te weinig poeder te zitten bij wijze van :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:26

Hoe doen jullie het er op? Ik zoek nog steeds naar een manier die minder knoeit :')


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:19

Mij werd altijd gezegd mineraal olie maar dat heb ik hier nog nergens kunnen vinden, daarom ook dat ik het vroeg haha :D
Ik heb nog een jerrycan pig oil uit Engeland meegenomen en nu een site gevonden waar je pig oil kunt bestellen in NL. Zij halen het ook uit Engeland dus je zit daar, als ze geen voorraad meer hebben, wel een beetje met langere levertijden. Hoewel ik het gewoon binnen 3 dagen had, is maar net wat ze in voorraad hebben.

https://ruitersportimport.nl/huidproble ... 14656.html

Deze is al gemengd met sulphur maar zit laaaaang niet genoeg in, dus ik zou hem gewoon gebruiken alsof er niks in zit. Is echt maar een klein bodempje.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:33

Ik weet enkel dat ze behalve de sulphur ook wel de sokken gewoon oliën, dus pig oil door de sokken, dat weert het vuil af dacht ik

Maar geen idee of je dat bedoelt

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:23

Staat ze misschien op stro?
Duke heeft het gekregen na zijn stalrust door blessure, en daar stond hij op stro.
Hou hem nu, als hij nog eens binnen zou moeten, op zaagsel

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:14

Ik deel ook even mijn ervaring :)

Ik had Duke per ongeluk voordroog gegeven ipv hooi (had nooit voordroog in mijn handen gehad dus wist het verschil niet eens) en 3 dagen later zat zijn been weer onder de wonden en pus.
Afbeelding
Afbeelding

In afwachting van de dierenarts het trucje uit Engeland geprobeerd, zwavelpoeder en olie
Afbeelding

En 2 dagen later zag het er zo uit
Afbeelding

De dierenarts is alsnog geweest om beide paarden te enten maar er was al niks meer te zien aan het been dus ik heb hem gewoon de foto's laten zien en hij was heel tevreden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Stp en 105 bezoekers