Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:13

Ik zou allereerst proberen het kuil volledig te vervangen door hooi. En grote kans dat ze ook mijten hebben want mok komt vaak door mijten. Het is er de tijd voor. Er zijn verschillende middeltjes tegen mijt, o.a. Bye-Mite.


Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:09

Wat voer je? Luzerne, zetmeel, suiker, eiwitten, voordroog kunnen allemaal jeuk veroorzaken.

Hoe heb je de benen met Sebacil gewassen en heb je ook dekens, borstels en stal(wand) gedaan. Hoeveel tijd tussen 1e en 2e behandeling.
Op open wonden zou ik trouwens geen Sebacil doen.
Laatst bijgewerkt door Mara2000 op 21-03-18 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt


Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:16

Mara2000 schreef:
Wat voer je? Luzerne, zetmeel, suiker, eiwitten, voordroog kunnen allemaal jeuk veroorzaken..


Hoe heb je de benen met Sebacil gewassen en heb je ook dekens, borstels en stal(wand) gedaan. Hoeveel tijd tussen 1e en 2e behandeling.
Op open wonden zou ik trouwens geen Sebacil doen.

In Subli Zonder zit luzerne en 33% zetmeel dus dat zou je eens kunnen veranderen om te kijken of dat verschil maakt. Mijn Tinker krijgt geen luzerne meer

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:30

Granoek schreef:
Ik heb hem volledig met sebacil gewassen, hij draagt geen dekens en komt niet op stal, heb hem bewust dus ook niet geborsteld.. Er zat een week tussen de behandelingen in overleg met de DA..
Dat van die open wonden hoorde ik gisteren inderdaad ook pas, raar dat mijn DA dat dan voorstelde want die heeft wel gewoon de wonde gezien :(
Morgen ben ik pas weer vrij, dan wil ik een DA terug laten langs komen..


Je moet echt op de huid komen met Sebacil en dat is lastig met een koudbloed met zn dikke haren. Gewoon wassen werkt helaas niet. Die van mij zet ik met zn benen in emmers zodat ze tot op de huid nat zijn. Of ik behandel de benen me een hoge druk plantenspuit en dan van onder naar boven, haren steeds optillen. Best veel werk maar alleen dan krijg je de huid nat.
In het ergste geval benen scheren, maar is dus niet persé nodig.

Je had het over stro op stal?

Borstels gewoon in het Sebacil sop weken, ook al heb je ze al een tijdje niet gebruikt.

Er moet 10 dagen zitten tussen de behandelingen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:47

Maar als hij niet binnen staat, hoe kan hij dan op stro staan?
Zou hem zeker niet binnen zetten als hij dat niet gewend is of er onrustig van wordt.

Probeer eens tijd luzerne uit zijn voer te houden, mogelijk is hij daar toch allergisch voor.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:15

Granoek schreef:
Hij heeft in januari 3 weken binnen gestaan door blessure, dacht dat ik dat er bij had gezet maar zo niet dan excuus haha.

Oké toevallig idee van voer met laag suiker/eiwit en zonder luzerne?


Voer eens een tijdje alleen een vitaminebrok, bijv Marstall Force. Daar hoef je maar 100 gr pd van te geven.

Of kijk eens op www.voervergelijk.nl naar geschikt voer als je toch krachtvoer wil geven.

Marstall heeft 2 graanvrije die ook laag in suiker zijn maar er zijn er meer.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:49

Sabbientje schreef:
8nnemiek schreef:
Sabbientje, dat klinkt heel vervelend, en helaas ook erg herkenbaar. Lees je even in over CPL, want waarschijnlijk heeft je paard daar last van. Dierenartsen zijn hier niet of nauwelijks bekend mee helaas, dus zul je de meeste informatie van internet moeten halen. Het CPL topic op bokt is ook erg interessant.
Heeft je paard alleen wondjes en korstjes, of voel je ook een rimpel in de kootholtes of rimpels/knobbeltjes op de rest van het onderbeen?
Voeding is hierbij inderdaad ontzettend belangrijk.

Ze heeft alleen een "rimpel" bij haar kogel waar het been "knikt"
Verder is het been glad. Wel iets dikker dan een been van een normaal warmbloed.
Op dit moment verdenkt de DA haar nog niet van CPL, maar moet het wel goed in de gaten houden, want het kan het wel worden.

MariekeTV schreef:
Mag ik vragen wat je haar voert Sabientje?

Ze krijgt meerdere keren per dag voordroog en 2 keer per dag 1/4 brok. (treurniet Prestatie)
En als ze gewerkt heeft krijgt ze ook nog een beetje muesli. (Havens Green Vet)
Als de wei droog genoeg is staat ze enkele uren per dag op de wei.
En de stal bedekking is vlas.

Ze is momenteel 15 jaar oud en ik heb haar 5 jaar. Het gedonder met de mijt/mok is vorig jaar pas echt begonnen na een natte periode. Daarvoor was het wel eens een plekje, maar dat was dan na een beetje goed weg borstelen, haar sokken goed kammen en een paar dagen zalf erop weer over.


Ik denk dat je al veel kunt winnen door het voerbeleid aan te passen.
Hooi ipv kuil,
Brok en muesli eruit en een sobere brok/muesli of een vit. brokje ervoor in de plaats


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iccc, kimmetje26, Lielle, manonnevot, Muronia, Plus_en_Min, TessaaGr en 122 bezoekers