Finecto Horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Karlee

Berichten: 103
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:34

Kayleigh327 schreef:
genja schreef:
Ik ga er niet aan beginnen . Begin mei een mail gestuurd na de producent of hun zonder de inhoud vrij te geven kunnen garanderen dat het 100% doping vrij is. Voor sommige paarden houders met eczeem best belangrijk.
En nog niet eens antwoord gehad op deze vraag. Nou dat zegt mij eerlijk gezegd genoeg ...


Je hebt helemaal gelijk. Je zal toch maar op een wedstrijd staan en daardoor gepakt worden voor doping...
Ik snap dat ze niet willen dat het recept "gestolen" wordt, maar ze kunnen er toch wel iets over kwijt!
Hier paardje met allergie voor bepaalde kruiden, dus ik kan het ook niet geven.


Als je aangeeft waar je paard allergisch voor is dan kunnen wij nakijken of dat in de samenstelling zit. Dit is geen enkel probleem. ;-)


yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:35

Onze paarden vonden het eerst niks, uitgestrooid over de brokken aten ze het ook niet. Nu door de slobber hebben ze er geen problemen meer mee, en is bij ons de luis ook al bijna weg.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:40

Kleemans schreef:
Elias7 schreef:
Kleemans* Kan er iig mij verteld worden of er maag irriterende kruiden in zitten?


Sorry ik ben niet erg actief op Bokt. Er zit fenegriek in, het kan zijn dat je paard daar allergisch op reageert. ;-)


Oke bedankt iig voor je bericht terug, ben blij dat ik er toch niet aan begonnen ben en naar mijn gevoel heb geluisterd, denk dat mijn paardje er dan toch last van krijgt.

Ik heb geen therapie nodig ik moet gewoon paardrijden! ❤️

kim_1990

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:27

Mijn paard krijgt ook finecto+ horse
Ik vraag me wel af wat nou precies het verschil is tussen beide vormen van finecto (voor kippen en paarden dus)
Zijn er mensen die finecto van de kippen aan hun paard voeren?

Mijne doet het eigenlijk redelijk goed met finecto...hij is ook mijtgevoelig en heeft (milde) eczeem...sinds hij de finecto krijgt (door geweekt voer anders blast hij het eruit) merk ik wel dat hij minder jeuk heeft...helaas smeer ik af en toe nog wel derfen (oa om de wondjes te genezen die hij heeft op zijn hoofd) en ben ik nog wel een voorstander van eczeemdeken/vliegendeken.
Hij schuurt niet tot nauwelijks aan zijn manen, enige is dat hij nog wel schuurt aan zijn hoofd.
Hij stampt wel minder dan voorheen en heb hem nog niet weer betrapt op mijten.

Graag zou ik alsnog willen weten wat het verschil is tussen de "goedkope" finecto en de "dure" finecto...potje finecto voor kippen etc kost nog geen 20 euro terwijl voor de paarden gemiddeld 45 euro per pot is...wat is het verschil en waarom is voor het paard ruim een x zo duur?

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: Finecto Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:50

Mijn pony heeft milde zomereczeem en wordt heel panisch als allerlei stekenbeesten op hem af komen. Ik zag via via op facebook reacties voorbij komen bij iemand die Finecto gebruikt voor een Shetlander met zwaardere ZE en dacht, proberen kan altijd. Dus ik ben begin dit jaar begonnen met Finecto bij te voeren. De doseringen om mee te beginnen vond die van mij maar niets. Eerste week 3 scheppen, week daarna 2, en nu 1 schepje per dag. 1 schepje per dag vindt hij nog wel oké, maar de 3 scheppen de eerste week vond hij echt helemaal niks aan.
Maar hij schuurde wel minder dan vorig jaar, toen ik nog geen supplementen bij voerde. Door broeiplekjes op zijn schouders heb ik sinds 3 weken nu ongeveer de vliegendeken ook afgelaten. Die had ik normaal 24/7 op liggen ivm zo heftig reageren op vliegen. Hij schuurt nog steeds niet, is inmiddels gewend aan de 'gewone' vliegen (maar dat hoeft niet persé aan de finecto te liggen denk ik :P ), maar heeft ook nergens bulten van dazen of andere stekenbeesten. Dus ik ben er wel tevreden over!

@ kim_1990
Ik las in een van de links van de Finecto-site dat het verschil zat in de dosering van de kruiden. Als ik het goed begrepen heb na even vluchtig doorgelezen te hebben.
https://www.finecto.com/nl-nl/hobby/blo ... ecto-horse

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Finecto Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:07

Ik ben nu aan de derde pot begonnen, ben toch wel positief. Mijn tinker stampt echt minder.

kim_1990

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Finecto Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:30

Bedankt voor de link loveskiara, zal het morgen zelf even nalezen.

Ik denk dat ik te laat begonnen ben met finecto...hij had immers al jeuk en als je dan pas gaat beginnen geloof ik niet dat de jeuk volledig weg gaat.
Ik hoop dat ik in oktober kan stoppen met finecto, dat er dan wat minder knutten zijn en hopelijk wat meer (miezer)buien...dan heeft hij overduidelijk geen last meer. Volgend jaar maar in maart al beginnen met finecto, hopelijk ben ik het dan meer voor haha.

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Famke160301

Berichten: 705
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ergens in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 00:31


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:09

Ik mis alleen van Levende Have de bronvermelding waar zij vandaan hebben dat Finecto siliciumdioxide bevat.

Vind het op zich niet schokkend en is geen chemisch goedje.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Finecto Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:06

Zou kunnen dat dit een van de werkzame stoffen is, maar als de feitelijke uitdroging vd mijt de werking is dan zou dat denk eerder gelden voor een direct contact spray ( en die is er ook v finecto voor de omgeving ) ipv v een middel dat via inname moet werken. Hier zou ik een andere werking verwachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:27

Ik voer alweer een tijdje finecto en wil graag een update geven over mijn ervaringen bij m'n trekpaard.

Begin 2017 heb ik de eerste pot gekocht en werkte voldoende om in de koude maanden wassen met byemite te voorkomen. Zodra het weideseizoen begon ben ik gestopt maar stond ze alweer snel te stampen. Behandeld met byemite en vlooien pipetten en het stampen ging weg maar het schuren van de manen bleef.

Omdat ik vermoedens had van ZE heb ik weer een pot finecto gekocht en sinds mei dit jaar voer ik preventief finecto samen met fibra anti-itch. Waarschijnlijk is het geen ZE maar reageert ze slecht op ons vette Nederlandse gras. Ik ben het toch blijven voeren en heb haar sinds die tijd ook niet meer met byemite hoeven wassen terwijl ik dit voorheen wel een 4 tot 6x per jaar deed.

Ze staat 24/7 buiten in een groep en ik voer haar 3x per week zelf bij. Ze krijgt dan 4 schepjes finecto. Gemiddeld is dat iets minder dan 2 schepjes per dag. Ondanks dat ze de afgelopen maand continu met zeik natte vieze klei voeten staat heeft ze geen last van mijten. De huid is ondanks blub mooi rustig en schoon.

Voor ons werkt het dus perfect. Over een maandje kan ik haar aan huis gaan stallen en zal ze nooit meer in de modder staan en kan ik het rantsoen verder verschralen. Ik ga dan wel proberen of ik de onderhoudsdosering terug kan brengen naar bijvoorbeeld 1 schepje met een kop erop.

funnypony11
Berichten: 855
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Finecto Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 09:08

@Gloa en hoe reageerde ze verder op de finecto vanwege het schuren van de manen? Is dat over gegaan?

Kimley

Berichten: 9118
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Finecto Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 09:42

Mijn tinker merrie is ook gestopt met stampen en schuren.. vorig jaar had ze luizen in de winter gekregen. Nu in oktober begonnen met finecto en nu geen luis meer gezien :)
Ik geef haar wel minder dan op de verpakking aangegeven staat.

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Finecto Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:49

Zou dat echt werken, als je minder dagen per week voert en je verdubbeld de dosis dat het dan werkt? Kan het lichaam dat wel verspreid genoeg opnemen? O:)

Ik ken een Tinkerstal waar de Tinkers altijd in de winter door in serieuze modder staan (tot de knieen), geen finecto, maar ook geen mijt. Mijt zit ook niet in modder?

Luizen idem, dat is een weerstandskwestie, als ik zie hoe jouw paard er nu goed bij staat kimley en gewend is op haar plek (dus weerstand opgebouwd), vraag ik me echt af wat er gebeurd zou zijn zonder finecto...

Kimley

Berichten: 9118
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Finecto Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 11:59

Het is vorig jaar waarschijnlijk door een ander zadel gekomen.. gebruikte barefoot pad. Wel gewassen maar helaas. Mijn pony heeft er zeker wat aan :)
Mijten heeft ze niet en ook nooit gehad en mijne staat ook in blubber momenteel helaas.

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:04

Qua schuren merkte ik geen verschil maar dat is waarschijnlijk omdat dat geen ZE was maar een voedingsprobleem.

Nee modder krijgen ze geen mijt van maar de huid wordt wel weker en de algehele leefomstandigheden maken een paard vatbaarder. Dus dat ze ondanks de continu natte benen en drek geen last heeft van mijten vind ik wel noemenswaardig.

Ik voer om de dag of om de 2 dagen 4 schepjes. En ondanks dat ze niet elke dag krijgt werkt het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:21

Toch weer even een update: ik ben gestopt met de finecto.

Mijn paard begon te stampen en te schuren. In een tijdsbestek van een paar dagen. Niet een beetje jeuk maar zo extreem dat ze niet meer wist waar ze het zoeken moest en zichzelf van top tot teen kapot maakte. Ook weigerde ze nog langer voer te eten waar finecto op zat. Direct de DA erbij voor bloedonderzoek en huidafkrabsels. Hij vond de huid er op zich mooi uit zien en niet typisch voor mijt of luis. Hij dacht net zoals mij richting een acute allergische reactie. Dus cortico en metacam gekregen zonder resultaat. Bloedonderzoek gaf hoge ontstekings- en leverwaarden. Ondanks altijd goed bijhouden toch extra ontwormd en voor de zekerheid leverbot meegenomen. Daarnaast medicatie ter ondersteuning en reiniging van de lever. Maar het schuren ging omverminderd door en microscopisch onderzoek was negatief op mijt of luis. Gelukkig was de DA het met me eens de cydectin voor te schrijven omdat niets anders werkte en mijn paard zich zo ellendig voelde. Binnen 2 dagen stopte het stampen en 5 dagen later was het schuren compleet over.

.......dus toch mijten (ik ben nog in afwachting van de huid die op kweek is gezet). Ik heb vanaf mei 2017 finecto gevoerd en vanaf begin januari kreeg ze zelfs dagelijks 2 schepjes ipv 4 om de dag.

Ik kan alleen maar gissen wat er nu precies verkeerd is gegaan aangezien ze lange tijd nergens last van heeft gehad. Het zal een combinatie van factoren zijn geweest maar onderdaan de streep is de finecto geen structurele oplossing tegen mijten. Dat mijn paard zorgwekkende leverwaarden had en voer met finecto weigerde heeft misschien in combinatie met mogelijke leverbot ook wel wat met elkaar temaken. Gezien de acute en heftige uitbraak doet mij wel vermoeden dat finecto je paard niet vrij maakt van mijten maar dat die in een soort inactieve fase komen of de reactie van je paard op mijten wordt onderdrukt......totdat de bom barst.

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:17

Gloa schreef:
Toch weer even een update: ik ben gestopt met de finecto.

Mijn paard begon te stampen en te schuren. In een tijdsbestek van een paar dagen. Niet een beetje jeuk maar zo extreem dat ze niet meer wist waar ze het zoeken moest en zichzelf van top tot teen kapot maakte. Ook weigerde ze nog langer voer te eten waar finecto op zat. Direct de DA erbij voor bloedonderzoek en huidafkrabsels. Hij vond de huid er op zich mooi uit zien en niet typisch voor mijt of luis. Hij dacht net zoals mij richting een acute allergische reactie. Dus cortico en metacam gekregen zonder resultaat. Bloedonderzoek gaf hoge ontstekings- en leverwaarden. Ondanks altijd goed bijhouden toch extra ontwormd en voor de zekerheid leverbot meegenomen. Daarnaast medicatie ter ondersteuning en reiniging van de lever. Maar het schuren ging omverminderd door en microscopisch onderzoek was negatief op mijt of luis. Gelukkig was de DA het met me eens de cydectin voor te schrijven omdat niets anders werkte en mijn paard zich zo ellendig voelde. Binnen 2 dagen stopte het stampen en 5 dagen later was het schuren compleet over.

.......dus toch mijten (ik ben nog in afwachting van de huid die op kweek is gezet). Ik heb vanaf mei 2017 finecto gevoerd en vanaf begin januari kreeg ze zelfs dagelijks 2 schepjes ipv 4 om de dag.

Ik kan alleen maar gissen wat er nu precies verkeerd is gegaan aangezien ze lange tijd nergens last van heeft gehad. Het zal een combinatie van factoren zijn geweest maar onderdaan de streep is de finecto geen structurele oplossing tegen mijten. Dat mijn paard zorgwekkende leverwaarden had en voer met finecto weigerde heeft misschien in combinatie met mogelijke leverbot ook wel wat met elkaar temaken. Gezien de acute en heftige uitbraak doet mij wel vermoeden dat finecto je paard niet vrij maakt van mijten maar dat die in een soort inactieve fase komen of de reactie van je paard op mijten wordt onderdrukt......totdat de bom barst.


Ik zou je verhaal ook naar de fabrikant sturen. Misschien dat zij er iets over kunnen zeggen. Ook andere je melden dat ondanks de finecto de mijten niet verdwenen zijn.

My treasure does not clinc or gleam,
but glitters in the sun and neigh at night!!


Buitenzinnig

Berichten: 5093
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Finecto Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:23

Dat is toch wel heftig! Zag zelf een bericht voorbij komen op Facebook over Finecto en het leek mij wel een interessant product.

Maar als ik dit allemaal zo lees..

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:01

Zijn er nog mensen die een gedragsverandering merken bij hun paard/pony bij het voeren Finecto?

Ik heb mijn merrie deze winter 1pot finecto gegeven toen merkte ik het ze gewoon vlotter meestapte naar buiten. Na 1pot was ik gestopt omdat alle klachten weg waren en ik wilde elimineren wat wel of niet werkt.

Ondertussen heb ik haar terug aan het werk gezet en heb ik een 3 tal keer gereden, dan ben ik terug met finecto begonnen. Gisteren en eergisteren was ze tijdens het rijden heel heviger dan anders. Zou dat door Finecto kunnen komen?

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:37

Maar even een schopje.
Omdat in een ander topic genoemd werd, dat er paarden met verhoogde leverwaardes zouden zijn door de finecto.
Wat ik terug heb kunnen vinden, vind ik nog niet heel zorgwekkend.
Maar omdat ik het al langere tijd voer aan mijn Fries, wil ik het wel graag serieus nemen.

Daarom mijn vraag, zijn er mensen die hier tegenaan gelopen zijn en/of andere problemen hebben gekregen na langdurig gebruik van de finecto?

Het verhaal van Gloa heb ik idd gelezen, maar ben benieuwd of er nog meer problemen zijn ontstaan.
En ben ook wel nieuwsgierig naar de reactie van Kleemans

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers