Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:24

deb_tink schreef:
Voor de ervaringsdeskundigen met cydectin pour on. Herhaal je dat na 10dagen weer??

Hier op advies van 8nnemiek een tijd geleden ook Cydectin geprobeerd voor de mijten. Loop al jaren de kwakkelen met een oudere geïmporteerde ruin met chronische mok en mijten.
Op advies DA. 10 dagen na de eerste behandeling herhaald (ivm evt. ijtjes die uitgekomen zijn)
Na 3 mnd. Zou het weer moeten (zou nu ong.zijn, en ze stampen nog steeds niet. *\o/* dus ik kijk nog even aan of ik behandel.
En daarna zou het om het half jaar moeten)

Duurde enkele dagen tot hij stopte met stampen. Volgens mij zelfs na de tweede behandeling pas.
Dus ik zou sowieso twee keer behandelen na die 10 dg. Dus nog een keer.

Bye mite/sabacil, jaren gebruikt.
Werkt naar mijn ervaring maar even. Voor die paar maanden dat we nu met Cydectin werken ben ik al overtuigd.
1. Vrijwel direct resultaat
2. Veel sneller en makkelijker met behandelen. (Met een spuitje op de huid spuiten)
Dus geen gedoe met water en emmers en laten weken. Binnen 5min max. Ben je al klaar zeg maar.

Succes allemaal!

ShakiroDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesLuna
De Cob van Schouwen

DeCobvan

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 02:10

@Tinkermuts, fijn dat je weet wat het is. Hier ook gehad, precies zulke zelfde ronde plekjes op de achterbenen. Combi mijt en rasp.

@Tinkerlove_, Ik zou de sokken dagelijks doorkammen om ze luchtig te houden zodat er goed zuurstof bij de huid kan komen.

@iet_patron, wat zien de benen er rustig uit! super. Hopelijk blijft het zo. :D

De Cob van Schouwen

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 00:03

Het blijft lastig. @tessebes
@panache; bedankt voor je info. Wat een verhaal en echt alle respect voor je volhardendheid. Heel veel geluk met je paard!

De Cob van Schouwen

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:53

marley93 schreef:
Hoi, ik kom weer eventjes om de hoek kijken in dit topic.
Heeft iemand ervaring met het voeren van Cure-Mok pilletjes? Mijn merrie nam de tabletjes eerst keurig aan, maar nu blieft ze ze niet meer en spuugt ze de pillen uit. -O-
Er stond op de site van Paardendrogist dat je het liever niet met eten geeft, maar ze moet het wel binnenkrijgen.

Hoi hoi,
Hier ze ook gegeven, ik merkte helaas geen verschil maar mogelijk zijn er van andere positievere berichten. Zowel op een paard met rasp als op een CPL paard geprobeerd.

De Cob van Schouwen

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:40

Prima2Donna: Leuk dat je een eigen paardje mag. Als je voor een koudbloedig ras gaat of een ras met wat meer beenbeharing dan is de kans groot dat het dier last heeft van mok/cpl/rasp.
Hoe erg het is, zou voor mij een reden zijn om het dier niet te kopen.
Als het behandelbaar is en je vind het dier echt leuk dan zou ik de gok nemen. Heeft het dier een ergere vorm, dan zou ik het dier aan je voorbij laten gaan. Ik zou het dier laten keuren als je het zeker wilt weten.

Irisje2: ik denk dat het rasp is, ziet er aardig droog uit op de foto (maar moet eerlijk bekennen dat ik het niet goed kan beoordelen op de foto).
Mijten zijn diertjes die onderhuids tunneltjes graven en zich verplaatsen, deze zorgen dus voor de jeuk. Dit is een van de oorzaken van mok.
Laat je DA even een schrapsel nemen om mijt uit te sluiten. Mijten zijn te bestrijden.

De Cob van Schouwen

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 05:34

Kategida: zou niet weten wat het is. Nu heeft mijn oudere ruin die heel dik in zijn vacht zit ook last van schilfertjes in zijn vacht in de winter en daar maak ik me nooit druk om.
Hij krijgt geen kale plekken of iets.
Als je het niet vertrouwd dan toch de DA laten kijken.

Idd Kinke, Pour on heb je in verschillende merken. Inprincipe een middel voor koeien en schapen maar werkt prima bij paarden.

Ai Ladyloe, :+ moet altijd even wennen aan kale pootjes.
Maar soms is dit de enige optie om goed te behandelen met paarden met hele dikke sokken.
Niet op de kortste stand scheren (geeft jeuk van ingroeiende haartjes)
De tip van butengeweun werkt nog het beste. Benen in emmers zetten (lauwwarm water + sebacil/byemite) en in laten trekken. Niet naspoelen.
Dit na 10-12 dagen herhalen ivm. Uitgekomen eitjes.

De Cob van Schouwen

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:08

@ladyloe,
Ja wie weet zit ze nu wel veel lekkerder in haar vel nu ze van de kriebels af is. Het is buiten ook wat frisser geworden laatste dagen dus dat kan het natuurlijk ook zijn ;-)

@pardy, ik zou het niet weten, bel je DA.

@BoRo, was de verhouding water/middel wel goed?
Ik kan me alleen maar aansluiten bij 8nnemiek. Haar raadt heb ik ook opgevolgd en werkt perfect. Geen gedoe meer met emmers en binnen enkele minuten klaar!

Zag net een oud topic voorbij komen over Zwavelbloem met olie wat zou werken voor mok en rasp, iemand ervaring?

De Cob van Schouwen

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:44

BoRo schreef:
Verhouding water en middel wel goed, mijn inschatting is dat ik door het vele haar niet goed tot op de huid kom, en dan is het zinloos. Ik denk dat ik haar laten spuiten tegen mijt en toch sokken eraf en maar weer in de emmer.... DA gaf aan dat cydectin in principe niet voor paarden is bedoeld (dus ook niet getest??) Probeer het nog 1 x keer op de "paarden manier" voordat ik andere middelen voor andere dieren ga gebruiken, vind dat toch wat eng..

Cydectin is indd. geen middel omtwikkeld voor paarden maar voor rundvee en schapen.
Echter wordt het al door veel dierenartsen al jaren voorgeschreven dus dit kan je dierenarts nagaan. :j

Zal heel goed kunnen hoor, zeker met dikke sokken is het een probleem om goed op de huid door te dringen.
Goed inmasseren wilt dan wel helpen maar als dat voor je gevoel nog niet genoeg is, zou ik voor de cydectin manier gaan. Ook veel sneller en minder gedoe.

De Cob van Schouwen

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:15

Hoi Sakura, ik kan helaas je foto niet bekijken, laad maar voor een klein stukje...
Maar hoe vaak heb je gewassen en hoeveel dagen heb je tussen de eerste wasbeurt en de tweede wasbeurt gelaten?

plukken haar die je er makkelijk uit kan trekken, lukt meestal rond rasp plekken maar gezien ik je foto niet kan openen wil ik me er niet teveel over uitweiden.

mijten veroorzaken de jeuk dus die moeten bestreden worden.

Nieky, Ik hoor geen positieve ervaringen over Finecto, zelf ook niet van plan om te proberen. ;)
Andere middel bij mij ook nog onbekend., dus daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Tot nu toe nog steeds tevreden over Cydectin pour on.

De Cob van Schouwen

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 00:02

Hoe is het met je paard Granoek?
honingzalf zal indd verlichting kunnen geven.
Sebacil prikt enorm dus indd. niet met open wonden, al ontkom je daar niet snel aan met een echte 'mokker', al zijn er nog andere middelen.
afijn.
Mocht het niet over gaan, raad ik je aan om een afkrabsel te laten nemen door de dierenarts.

De Cob van Schouwen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie