Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:33

Edit heb de cydectin gekocht en gebruikt op de benen hopelijk helpt het! Duurt een paar dagen geloof ik dat het helpt?
Heb met een spuitje tussen de haren wat her en der gedaan.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:02

herkent iemand van jullie dit, zit op de achterbenen. da is wel al gebeld
Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:46

Waar zit het precies op het been?
Mijn belg met CPL heeft wel eens van dat soort wondjes, die zitten dan meestal aan de binnenkant van de knie/hak.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 05:09

Op de achterbenen. Aan de binnenkant

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:19

Hallo,

Herkennen jullie dit? Mijn pony begint overal kleine zwarte plekjes te krijgen (denk dat er iets plakkerigs uit komt en dan zand aan gaat zitten). Van de winter heeft ze mijt gehad, zou dit weer mijt kunnen zijn? Of luis? Iets anders..?

Ik voel ook harde bobbeltjes op de benen en hoef, op 1 plek was het kaal en wat bloederig toen ik het eraf trok.

Afbeelding


Afbeelding
(onder op de kin)

Afbeelding
(op de hals, deze was ook bloederig)

Afbeelding

Afbeelding
(onder de kaak)

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:02

Ik kom even binnenvallen nav de foto van Tinkermuts.. :)

@Tinkermuts: heb je al iets van de DA gehoord? Ben benieuwd wat die ervan zegt :j Heb een paardje met hetzelfde soort probleem..

Die cydectin, daar ga ik eens achteraan denk. Vandeweek gewassen met Sebacil en eerst eens kijken wat dat doet. Gister de sokken eraf gehaald (na een paar jaar twijfelen) en ik had het eerder moeten doen, wat een troep kwam eronder vandaan...

Alleen is mn scheerapparaat gesneuveld dus nu zoek ik een ander apparaat wat sokken (met zand) kan scheren.. :\

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 06:30

Mijt. ZE hebben een spuit gehad vd da en die is gister herhaald. Plekken zijn al zo goed als geheel weg. Wel dagelijks ingesmeerd met vividerm propolis. Dit om de genezing te bevorderen en het soepel te houden

sitasgatje
Berichten: 643
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 00:06

Ik was zojuist mijn haflinger aan het wassen en vond dit op der achterbenen. Ik kreeg het een niet af gewassen.
Is dit rasp?
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 06:15

Nee, dat lijkt me geen rasp. Kan dat niet door de verharing komen? Die van mij zijn ook bij de benen nog een beetje in de rui.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 00:00

Die van mij had het ook, overreactie op het één of het ander. Na een aantal dagen lieten ze los inclusief het haar.

Tinkerlove_
Berichten: 35
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:05

Even een vraagje;

Mijn tinker had mijt, aantal keer de benen behandeld. Alleen zijn sokken zijn afgeschoren 2/3 x en ik wil nu graag de sokken weer laten groeien. Hebben jullie tips hoe ik de sokken het beste kan behandelen? Groetjes

Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:10

Hier even een update, misschien heeft iemand er wat aan. Mijn paard is eindelijk van zijn mok af! Met behulp van 4 dierenartsen, dat dan weer wel. Ik had inmiddels bijna de hoop opgegeven (hij had al een jaar lang mok, en niks leek te helpen) , maar een combinatie van avuloxil en equisolon blijkt te helpen. Hij was met 3 weken van zijn korsten af. In die 3 weken pakte ik zijn benen in met bandages, zo bleef de zalf het langste zitten. Hij staat 24/7 in de wei, anders zaten zijn benen onder het stof, wat het alleen maar erger zou maken. Eerst een laagje avuloxil Afbeelding ik begon met een ampul per been, er zit niet zoveel in namelijk. Vervolgens een paar steriele gaasjes met vaseline erover en dan een bandage erover. Ik had de bandage door de helft geknipt anders werd het te dik om zijn benen, ivm warmte in de pezen.
Hij begon ongeveer zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft het nog wel eens erger gehad. Zijn achterbenen waren dus constant gezwollen ondanks dat hij 24/7 in de wei stond. En zijn hele huid was van structuur veranderd door de hydrocortiderm zalf. Door de avuloxil en equisolon kon zijn huid mooi herstellen en toen zijn huid redelijk hersteld was, ging ik switchen van bandages naar uv werende ademende bandages. Zijn huid was nog heel dun en hij had weinig haar. Ik had ook het idee dat hij reageert op zonlicht met mok. Als het mooi weer was werd het alleen maar erger.
Toen liep hij er zo bij.
Afbeelding

Zijn benen zagen er toen zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn van 5 weken geleden.
De equisolon heb ik langzaam afgebouwd, daar is hij pas sinds 2 weken vanaf.
Het gaat nu nog heel goed met zijn benen. Hij heeft er al meer haar op en ze zijn mooi herstelt, je ziet het nog wel aan zijn huid waar hij het ergste mok heeft gehad. Op zonnige dagen heeft hij zijn uv beschermers om.

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 03:10

@Tinkermuts, fijn dat je weet wat het is. Hier ook gehad, precies zulke zelfde ronde plekjes op de achterbenen. Combi mijt en rasp.

@Tinkerlove_, Ik zou de sokken dagelijks doorkammen om ze luchtig te houden zodat er goed zuurstof bij de huid kan komen.

@iet_patron, wat zien de benen er rustig uit! super. Hopelijk blijft het zo. :D

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:25

Bij mijn paard ziet het er meestal uit zoals op de laatste 3 foto's, maar dan iets meer opgelopen. Ik hou het elke dag uit de zon. De huid en het haar is heel dun en vervelt vaak. Droogzetters heb ik al geprobeerd, maar gaf toch te weinig effect. Het is waarschijnlijk iets auto immuuns helaas.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:11


DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 01:03

Het blijft lastig. @tessebes
@panache; bedankt voor je info. Wat een verhaal en echt alle respect voor je volhardendheid. Heel veel geluk met je paard!

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:10

DeCobvan schreef:
Het blijft lastig. @tessebes
@panache; bedankt voor je info. Wat een verhaal en echt alle respect voor je volhardendheid. Heel veel geluk met je paard!


Bedankt! Ik heb onwijs veel PB's gekregen van mensen die ook een soortgelijke situatie hebben met hun paard. Ik hoop dat ik met mijn verhaal wat paarden en mensen kan helpen :)

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:01

Hoi, ik kom weer eventjes om de hoek kijken in dit topic.
Heeft iemand ervaring met het voeren van Cure-Mok pilletjes? Mijn merrie nam de tabletjes eerst keurig aan, maar nu blieft ze ze niet meer en spuugt ze de pillen uit. -O-
Er stond op de site van Paardendrogist dat je het liever niet met eten geeft, maar ze moet het wel binnenkrijgen.

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:53

marley93 schreef:
Hoi, ik kom weer eventjes om de hoek kijken in dit topic.
Heeft iemand ervaring met het voeren van Cure-Mok pilletjes? Mijn merrie nam de tabletjes eerst keurig aan, maar nu blieft ze ze niet meer en spuugt ze de pillen uit. -O-
Er stond op de site van Paardendrogist dat je het liever niet met eten geeft, maar ze moet het wel binnenkrijgen.


Hoi hoi,
Hier ze ook gegeven, ik merkte helaas geen verschil maar mogelijk zijn er van andere positievere berichten. Zowel op een paard met rasp als op een CPL paard geprobeerd.

samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 01:15

Hoi Hoi,

Gister kwam ik erachter dat mijn 5 jarige tinker merrie toch wel wat ergere mok (als het mok is) heeft dan ik dacht. Zie der wel is stampen of als ze ligt aan der sokken krabben, maar verder niets aan te zien. Ze heeft vrij dikke sokken dus van een afstand zie je het ook niet.

Maar nou weet ik niet zeker of het mok is. Ze heeft al langere tijd in de knieholte van beide de voorbenen een klein mokplekje wat ik aan het behandelen ben. Deze mokplekje zijn erg kenmerkend voor mok dus korstjes ,schilfers en wondjes.

Terwijl ik dit aan het behandelen was controleerde ik haar kootholtes ook en viel me op dat ik bulten voelde. In alle kootholtes heeft ze verdikkingen en bulten. Sommige zijn net grote rimpels van wel een paar centimeter breed.
Maar nu twijfel ik of dit wel mok is. Ze heeft er wel duidelijk jeuk aan en vind het heerlijk als ik krab maar de huid is niet kapot, geen wondjes of schilfers. Het is niet vochtig. Ik heb het behandeld met betadine ook al betwijfel ik of dit nut heeft aangezien en geen wondjes zijn om te ontsmetten of korsten om eraf te weken.

Nu las ik op internet ook over cpl wat ook begint met bulten/oedemen in de kootholtes die jeuken en begon ik te twijfelen of het wel mok is.

Iemand die hier meer over weet en waaraan je precies kan zien/kan laten testen of het cpl is of mok?

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:54

samvd1 schreef:
Hoi Hoi,

Gister kwam ik erachter dat mijn 5 jarige tinker merrie toch wel wat ergere mok (als het mok is) heeft dan ik dacht. Zie der wel is stampen of als ze ligt aan der sokken krabben, maar verder niets aan te zien. Ze heeft vrij dikke sokken dus van een afstand zie je het ook niet.

Maar nou weet ik niet zeker of het mok is. Ze heeft al langere tijd in de knieholte van beide de voorbenen een klein mokplekje wat ik aan het behandelen ben. Deze mokplekje zijn erg kenmerkend voor mok dus korstjes ,schilfers en wondjes.

Terwijl ik dit aan het behandelen was controleerde ik haar kootholtes ook en viel me op dat ik bulten voelde. In alle kootholtes heeft ze verdikkingen en bulten. Sommige zijn net grote rimpels van wel een paar centimeter breed.
Maar nu twijfel ik of dit wel mok is. Ze heeft er wel duidelijk jeuk aan en vind het heerlijk als ik krab maar de huid is niet kapot, geen wondjes of schilfers. Het is niet vochtig. Ik heb het behandeld met betadine ook al betwijfel ik of dit nut heeft aangezien en geen wondjes zijn om te ontsmetten of korsten om eraf te weken.

Nu las ik op internet ook over cpl wat ook begint met bulten/oedemen in de kootholtes die jeuken en begon ik te twijfelen of het wel mok is.

Iemand die hier meer over weet en waaraan je precies kan zien/kan laten testen of het cpl is of mok?




bij cpl tref je vaak in een beginnend stadium een dikke huidplooi in de koot en bulten aan de zij/achterkant aan weerzijden van het been. Mijn DA vertelde me ook dat CPL en mok vaak samen gaan, omdat de CPL er ook voor zorgt dat de huid in een slechtere conditie is en moeilijker geneest bij kleine wondjes. (Mijn tinker heeft CPL). Ik heb het vermoeden toen voorgelegd aan de dierenarts en die bevestigde het beeld. Er is niet een duidelijke test voor. Goede bestrijding van mijten is belangrijk

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:49

Ik wist niet zeker waar ik dit bericht moest plaatsen maar toen kwam ik dit topic tegen en hopelijk past het hier wel.
Ik mag een eigen pony hebben en ik ben al bij een aantal pony's wezen kijken. Één daarvan had echter mok (niet zo erg volgens mij). Ze liep niet kreupel en het leek niet alsof ze er last van had. Is dit een probleem voor het kopen? De pony was heel leuk maar we twijfelen omdat ze dus mok heeft en dat is toch ook best lastig om weg te krijgen?

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:57

Toch even hier de vraag stellen. Ik heb 2 plekjes ondekt op haar voorbeen, precies op haar haakbeen en net een cm daaronder.

Het grote plekje is een korst met een spleetopening. Zoals op de foto heeft ze schilfers rond de plek, deze heeft ze soms wat meer dan anders, maar de korst is nieuw.

Wat zou dit kunnen zijn mijt, mok, rasp of een combinatie? Ben zowieso van plan om de DA te bellen, maar even benieuwd naar jullie reactie.

Afbeelding

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:40

Prima2Donna: Leuk dat je een eigen paardje mag. Als je voor een koudbloedig ras gaat of een ras met wat meer beenbeharing dan is de kans groot dat het dier last heeft van mok/cpl/rasp.
Hoe erg het is, zou voor mij een reden zijn om het dier niet te kopen.
Als het behandelbaar is en je vind het dier echt leuk dan zou ik de gok nemen. Heeft het dier een ergere vorm, dan zou ik het dier aan je voorbij laten gaan. Ik zou het dier laten keuren als je het zeker wilt weten.

Irisje2: ik denk dat het rasp is, ziet er aardig droog uit op de foto (maar moet eerlijk bekennen dat ik het niet goed kan beoordelen op de foto).
Mijten zijn diertjes die onderhuids tunneltjes graven en zich verplaatsen, deze zorgen dus voor de jeuk. Dit is een van de oorzaken van mok.
Laat je DA even een schrapsel nemen om mijt uit te sluiten. Mijten zijn te bestrijden.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:59

Hoi hoi, mijn paard heeft sinds zaterdag heel veel schilfers in zijn manen en rondom. Nu vandaag viel me op dat het uitbreidt over heel zijn lichaam. Gisteren zijn borst en nu overal grote en kleine schilfertjes! Hals, flank, rug/buik wat minder. Ik heb al wat gelezen over schilfers op google en dat het misschien zou komen door het aanmaken van wintervacht? Nu is hij daar wel erg fanatiek mee bezig dus zou het daaraan kunnen liggen? Ook las ik dat het zou kunnen komen door nieuw/ander voer? Nu geef ik hem sinds vorige dinsdag dagelijks twee worteltjes maar daar zou het toch niet aan kunnen liggen.. toch?

Hij is twee weken geleden nog gewassen met teershampoo (voor een ander huidprobleem :') ) maar op stal hebben we enkel koud water en ik zie het niet echt zitten om hem te wassen nu het frisser word. :(