Jonge tinker struikelt en valt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Jonge tinker struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 20:40

Ik heb een leuke tinker van 3.5 jaar oud die ontzettend veel struikelt en ook valt. Dat hij teveel op z'n voorhand loopt was de eerste gedachte maar hij struikelt ook aan de achterkant.... Het gebeurd altijd in draf en tijdens grondwerk we rijden hem nog niet. Herkent iemand dit?

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Jonge tinker struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:41

Balans (teveel gewicht op de voorhand ) en vaak toch te lange tenen. Ik zie het heel vaak bij de paarden van lesklanten

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Jonge tinker struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:50

Vraag het aan je smid, die kan wat bijschaven aan hoe snel en hoef afgewikkeld wordt en dus op de grond in de weg staat. En gek misschien, maar staat hij niet op zijn eigen sokken? Als je een stuk filmt en vertraagd afspeeld, kan je dan een oorzaak vinden?

Rizette
Berichten: 4347
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Jonge tinker struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:56

Het is echt niet normaal dat een paard vaak struikelt en zelfs valt. Ik zou inderdaad goed nakijken wat de oorzaak is. Voor vallen moeten de tenen toch wel heel erg lang zijn. Is het paard ook down of wel vlot en speels en actief?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jonge tinker struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:57

Pssm getest?

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:58

Mijn paard struikelde ook veel en bleek HKO te zijn.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 21:09

Ik zal in het weekend een filmpje maken... Smid is drie weken geleden geweest dus tenen zijn niet te lang lijkt me ik zal het de volgende keer even melden misschien dat hij iets anders kan bekappen... Sokken had ik zelf ook idd aan gedacht en die zijn geknipt

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 21:09

bruintje123 schreef:
Pssm getest?

Nee niet getest

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 21:10

marleen_usar schreef:
Mijn paard struikelde ook veel en bleek HKO te zijn.

Ik zal even Google want ik weet niet wat dat is

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:11

janedoe12 schreef:
marleen_usar schreef:
Mijn paard struikelde ook veel en bleek HKO te zijn.

Ik zal even Google want ik weet niet wat dat is


Hoefkatrolontsteking staat de afkorting voor

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 21:21

janedoe12 schreef:
marleen_usar schreef:
Mijn paard struikelde ook veel en bleek HKO te zijn.

Ik zal even Google want ik weet niet wat dat is

OH hoefkatrolontsteking, kon niks van de afkorting maken... Ik zal me er eens in inlezen

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:40

Kan ook zijn dat de knie op slot schiet, filmpje kan veel duidelijk maken.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:44

Is je paard op de foto geweest en gekeurd?

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jonge tinker struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:12

Heeft hij er in de wei ook last van?
Mijn tinker had het vroeger ook. Hij vond het werk in de bak zo saai dat ie maar wat ging sloffen, en buiten is meestal zo veel te zien dat de grond met boomwortels voor hem niet interessant genoeg zijn.
Maar echt vallen heeft ie nooit gedaan.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 07:46

8nnemiek schreef:
Heeft hij er in de wei ook last van?
Mijn tinker had het vroeger ook. Hij vond het werk in de bak zo saai dat ie maar wat ging sloffen, en buiten is meestal zo veel te zien dat de grond met boomwortels voor hem niet interessant genoeg zijn.
Maar echt vallen heeft ie nooit gedaan.

in de wei heb ik het nog nooit gezien...de bak vindt ie idd maar saai ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen balkjes pionnen parelli 7 games en vrijheidsdressuur of een wandeling door het dorp.... meestal struikelt hij, soms valt hij op zn knieen en 1 keer is hij over de kop gegaan... hierna heb ik de ostheopaath laten komen die hem heeft losgemaakt...ze vond dat hij weinig spierkracht had, dus daar zijn we nu mee bezig....

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:51

Is je paard niet atactisch?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Jonge tinker struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:58

Mijn tinker had hier tijdens het rijden last van, maar dat was onbalans en ze viel niet (ze was toen 5 jaar). Nu ik intensiever met haar bezig ben en haar goed train, heeft ze het niet meer. Van op de grond en in de wei had ze ook geen last van struikelen.

Ik zou wel eens een dierenarts laten komen want ik vind dit toch best vreemd en ook gevaarlijk.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:18

Ik hoor de meest vreselijke ziektes voorbijkomen. Maar dit is vrij logisch. Een paard trainen betekent dat je hem in verticaal en horizontaal evenwicht gaat brengen. Dit paard heeft beide nog niet, en door zijn bouw wordt de voorkant in sommige gevallen topzwaar en gaat hij struikelen of kukelt hij om. Ga werken aan het horizontale en verticale evenwicht en leer je paard zijn balans te vinden.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:23

Caira schreef:
Ik hoor de meest vreselijke ziektes voorbijkomen. Maar dit is vrij logisch. Een paard trainen betekent dat je hem in verticaal en horizontaal evenwicht gaat brengen. Dit paard heeft beide nog niet, en door zijn bouw wordt de voorkant in sommige gevallen topzwaar en gaat hij struikelen of kukelt hij om. Ga werken aan het horizontale en verticale evenwicht en leer je paard zijn balans te vinden.


Tuurlijk moet dit sowieso getrained worden, maar omdat hij bijna valt zou ik hem toch als ik de eigenaar was laten onderzoeken, vallen met paard en al kan levensgevaarlijk zijn.

Mijn paard toen ik hem beleerde was een slappe iele Kwpner die toen der tijd zn benen nog wel eens opslot zette en weinig balans had, en die had daar zelfs geen last van.

Natuurlijk is elk paard anders, maar ik ken een dravertje die precies het zelfde deed als het paard van TS, en die blijkt licht atactisch te zijn

Hoop voor baasje dat het meevalt en dat het gewoon een iets 'onhandig' paardje is

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Jonge tinker struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:04

Tinkers en veel koudbloeden zijn gefokt om te trekken en stuwen en niet te dragen. De boeg en voorkant is daardoor veel breder en zwaarder. Waar de verdeling gewicht bij veel paarden 60:40 is kan het bij een koudbloed zowat wel 70:30 zijn. Daardoor hebben ze veel minder schoudervrijheid en als de balans niet Ok is dan struikelen of vallen ze. Als je in het tinkertopic zou vragen zouden heel veel eigenaren je kunnen vertellen over het struikelen en zelfs vallen. Ik heb toen ik jong was ook wel eens met paard en al op de grond gelegen.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:12

janedoe12 schreef:
bruintje123 schreef:
Pssm getest?

Nee niet getest


Dan zou ik daar even mee beginnen. Klinkt me namelijk iets te bekend :o

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 11:05

Caira schreef:
Tinkers en veel koudbloeden zijn gefokt om te trekken en stuwen en niet te dragen. De boeg en voorkant is daardoor veel breder en zwaarder. Waar de verdeling gewicht bij veel paarden 60:40 is kan het bij een koudbloed zowat wel 70:30 zijn. Daardoor hebben ze veel minder schoudervrijheid en als de balans niet Ok is dan struikelen of vallen ze. Als je in het tinkertopic zou vragen zouden heel veel eigenaren je kunnen vertellen over het struikelen en zelfs vallen. Ik heb toen ik jong was ook wel eens met paard en al op de grond gelegen.


waar kan ik het tinkertopic vinden? want ik dacht nl dat dat hier was...

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:53

Ik herken het ook. Heel aantal tinkers gehad en allemaal toen we net begonnen met beleren enzo struikelen en soms ook helemaal niet opletten waar ze hun poezelige voetjes neerzetten. Naarmate ze beter getraind werden de en netjes in de spieren kwamen werd het struikelen steeds minder en vaak geheel over. Lomp blijven ze vaak wel haha

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jonge tinker struikelt en valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:26

Hier ook een tijd gehad en ook 1x gevallen met paard en al. Ook een tijdje dat ze soms door haar achterbeen knikte of iets dergelijks. wat meer dressuurmatig opgepakt, osteopaat laten komen om haar achterhand wat los te maken en stappen door mul zand (mul zand ontkom je niet aan hier op de veluwe) en heuvels op stappen in plaats van dat ze er in galop tegenop rent en nu geen last meer van!

tinkerplein

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Noordlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:01

Ik ben het helemaal met Tinkermuts eens.Onze jonge tinkers struikelen ook veel met het inrijden.
Kwestie van spieren en balans.Wij laten ze op die leeftijd het liefste recht vooruit lopen,zodra er een rem op zit gaan ze lekker naar buiten,kilometers maken.
Dan wordt het een stuk beter.