Met merrie naar de keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Met merrie naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:53

:wave: Hoi!

Sinds september ben ik in het bezit van een tikkeltje eigenwijze, maar wel erg leuke tinkermerrie.
Ze is vorig jaar juli geïmporteerd vanuit Ierland en is ondertussen 6 jaar oud.

Afbeelding
Dit is mijn kleine draak :+: (aantal maanden geleden).
Ik heb haar eigenlijk puur voor de recreatie gekocht, lekker buiten rijden en genieten van mijn pennypony.

Nu is het altijd mijn droom geweest om een keer een veulentje te fokken, niet helemaal onbezonnen natuurlijk, dus ik heb eerst mijn merrie eens goed bekeken en naar mijn mening zou ze best wel geschikt zijn om een leuk kleintje te kunnen krijgen. Ze heeft een redelijke bouw, bizar veel behang (ik knip alles regelmatig bij omdat ze anders alles op de grond heeft hangen := ) en een plezierig karakter!

Voor iets meer bevestiging en om het ook echt fokken te mogen noemen, zou ik haar eigenlijk willen laten keuren, enige probleem: ik ben nooit verder gekomen dan koekeuringen :D. Ik weet dus niet zo goed wat ik moet/kan verwachten, waar ik op moet letten en wat mijn pony allemaal zou moeten kunnen. Ook heb ik geen idee of ze überhaupt geschikt is om gekeurd te worden, ik zou het zonde vinden om haar een paar uur lang in een trailer te moeten vervoeren (ik woon nogal in een uithoek) voor 'niks'.

Zijn er hier mensen die mij wat kunnen vertellen over het keuren op zich en misschien of mijn merrie geschikt zou zijn om aan te bieden op een keuring? Ik snap dat de foto die hier bij staat niet de meest goede foto is om een goed oordeel te kunnen geven, maar op dit moment heb ik eigenlijk geen betere.

En als laatste de vraag, welk stamboek (NSVT of ICS) zou ze beter geschikt zijn, hoe moet je kiezen tussen de twee? Ik zit helemaal niet in de tinkerwereld verder en ik heb, behalve een aantal topics op bokt, geen idee wat het verschil tussen de twee is en wat nou 'beter' is of beter zou passen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Met merrie naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:09

Wauw! Wat een waanzinnig gave merrie heb je daar! En wat goed dat je het fokken serieus neemt, petje af.

Ik denk dat je het beste bij beide stamboeken eens bij een keuring kan gaan kijken, dan heb je een idee en kan je sfeer proeven. Heb je de websites van beide stamboeken wel eens bekeken? Daar staat ook onwijs veel informatie op.

www.nsvt.eu
www.ics-nederland.com

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Met merrie naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:36

Dankjewel :D.

De websites ken ik inderdaad, maar ze geven beide redelijk verschillende dingen op, ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar praktijkervaring :D. Sowieso ook van plan om dit jaar eens bij beide een keuring te gaan bekijken. Het veulentje fokken hoeft niet direct :).

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Met merrie naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:39

Ik volg even mee, misschien ooit wil ik wel een veulentje uit mijn tinker maar dan zou ik ook eens graag een keuring meedoen met haar. :)
Mooie tinker heb je daar :D

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Met merrie naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:14

Ik denk dat je het beste eens kunt gaan naar een keuring van beide stamboeken en kijken waar je het beste gevoel bij hebt. Iedereen is anders en vind andere voorwaarden belangrijk. Het belangrijkste is dat jij je fijn voelt bij het stamboek.

Persoonlijk heb ik (heeeeeeeel veeeeeeel) meer gevoel bij het NSvT, wij zijn ooit per toeval eigenlijk bij het NSvT terecht gekomen en ik voelde me daar heel erg thuis en ben ik blijven hangen :D Ik ben wel een aantal keren bij een keuring van de ICS geweest en daar werd het gevoel bevestigd ;)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Met merrie naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:39

Ervaringen uit het verleden leren dat ervaringen via Bokt over welk stamboek erg moeilijk zijn over te brengen, daar dat echt voor een ieder anders is en wordt ervaren. Ga inderdaad kijken op de keuringen, praat daar met mensen of spreek er af met enkele bokkers bijvoorbeeld of eigen kennissen.

Mocht je ooit met je merrie naar de keuring gaan, adviseer ik toch de sokken niet te knippen. Dat scheelt aanzienlijk in het punt voor behang normaliter. (sokken die over de hoeven hangen worden graag gezien).

Bekijk je merrie ook eens in beweging, stap en draf. Loopt ze regelmatig, goede afdruk? Niet te korte pasjes of dribbelpas. Op keuringen zal je ook wel ervaren wat bij andere tinkers als goed of voldoende word beschouwd en vergelijk dat met je merrie. Keuringen blijven momentopnames, dus houd er rekening mee dat ze alles te indrukwekkend kan vinden of juist heel erg enthousiast word of licht gestresst. Dat zie je terug in de beweging en hoe een paard er op dat moment bij gaat staan. Oefen dus met naar ander terrein gaan, waar ook wat te beleven valt.

Bij de meeste stamboekkeuringen kan je voorbrengers regelen, dat adviseer ik ook echt. Er zijn ook eigenaren die zelf voorbrengen, maar dit wordt geregeld onderschat en dan laten ze echt punten liggen hierdoor. Toch jammer. Dat is niet enkel en alleen bij de beweging. Ook hoe een paard wordt neergezet, kan een hoop anders doen tonen.

Na zo'n keuring heb je wellicht wat bevestiging over de goede en minder goede punten van je merrie. Dan kan je gerichter op zoek naar een hengst. Het gaat wel verder dan behang, kleur, maat en type, ik merk dat het bij veel mensen hier al op houdt hoe ze naar een hengst kijken nl.