vlechten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:40

Hi vraagje, ik zie op veel foto's dat jullie je tinkers invlechten.

Behalve dat het fraai kan zijn, doen jullie dat om de manen te beschermen neem ik aan?

Hoe lang laten jullie die vlechten in?

Zo ja, hebben jullie het wel eens gehad dat de manen juist beschadigen doordat ze in een vlecht zitten?

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:59

Als een paard zijn vlechten gaat schuren dan beschadigen de manen.
Dan zou ik ze er uit halen en proberen te achterhalen waarom het paard schuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:07

Ik heb dan wel geen tinker maar andere lang-haar-paarden (friezen en een shet) en ik vlecht ze alleen met rijden/ werken in. Dit zodat ze minder snel gaan zweten op de hals, en zodat de manen mij niet in de weg zitten. Verder laat ik ze los als bescherming tegen steekbeesten/ de zon/ wind en regen. Ook heb ik slechte ervaringen met vlechten in de wei, mijn haflinger destijds ging schuren/ krabbelen met zijn vlecht en in het midden is dus een heel stuk afgebroken hierdoor :oo

Nee, voor mij nooit meer vlechten in de stal of wei, de schade door schuren of krabbelen is het mij niet waard, en ook zonder vlechten worden/ zijn de manen (zeer) lang. En het schuren is geen zomereczeem o.i.d. bij mijn paarden, wel jeuk van het verharen of opgedroogd zweet of een steekbeest ofzo.. En krabbelen is gewoon vriendschappelijk kudde gedrag, houdt je ook niet tegen.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:10

Mijn tinker staat alleen zomers met vlechtjes.
Puur en alleen vanwege de hitte.
Als de elastiekjes knappen doe iker nieuwe omheen. Meestal om de dag een kant.
En eruit halen,doorkammen en opnieuw vlechten doe ik om de zoveel weken als ik zin en tijd heb.

Ze schuurt er wel eens een plukje uit. Als ik opnieuw vlecht valt het op maar maak me er niet druk om.
In de 4 jaar dat ik haar heb heeft ze nog nooit een vlecht verloren of hele grote pluk.

Liever zie ik haar met losse manen. Maar vind dat te warm zomers.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:26

Hier zitten ze er nu 3 a 4 weken in, maar ze kunnen door de lengte ook niet meer los op stal en in de weide. Alleen onder toezicht.

Afbeelding

Wat noem je beschadigen. Inderdaad als ik ze na 2 a 3 weken eruit haal komt er veel haar in 1x uit. Maar als je dagelijks kamt elke dag een paar haren. Doe die x 20 a 30 en vergeet dan ook niet allen wat er in de weide uit valt mee te nemen. Dan verliest ze net zoveel haren alleen het beeld is anders.

Dus gewoon doen wat voor je gevoel goed voelt en waar je paard zich goed bij voelt. Mijn dame geeft niets om de vlechten en schuurt ze ook niet.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:44

Hey wat fijn jullie reacties zo snel!

Mijn tinker loopt in een heel natuurlijke omgeving. Het zijn oude boomgaarden en het is ondoenlijk om alles waaraan ze zou kunnen schuren af te zetten. Er staat bijv ook 5 oude schapenhutten op, waar ze schuilen voor de zon en de regen. Ik heb wel de meest overduidelijk schuurpunten een nepschriklintje overheen getimmerd, maar ze vindt altijd wel wat om te schuren. Het is gewoon heerlijk om je kont of je schoft te schuren aan een tak.

Maar ze heeft luizen en daar is gewoon niet vanaf te komen. Iedere 3 weken behandel ik mijn ponys maar het is nooit afdoende. Het zijn geen zomervliegjes, want in de winter wil ze ook jeuken. Haar box heb ik bekleed met schuimrubber. Kan ze toch schuren, maar kan het geen kwaad. Ze krijgt gelukkig ook geen wonden en schuurt zich niet open, maar haar manen zijn wel korter geworden. En vooral minder. Ze heeft nog steeds een enorm volle bos maar het langste is maar 80cm, niet zo mooi als de foto van butengeweun.

Daarom twijfelde ik of ik haar zou gaan invlechten of niet, maar ik vreesde al dat dat geen aanrader zou zijn als ze zou jeuken. Butengeweun je hebt vast gelijk over het aantal haren. Ik ben eigenlijk meer bang dat ze zomaar in 1x een pluk eraf schuurt of zo. Ze is ongelooflijk lomp daarin.

Ik vlecht het tegenwoordig alleen in als ik dressuur ga rijden. Ik ben bezig met haar te leren op de nek te sturen en daarbij maak ik grote bewegingen die ze beter doorheeft als ze me ook nog eens kan zien. dus als ik dan invlecht ziet ze me beter. O en als ik grondoefeningen doe met de leidsels en een schoffie met ogen erop, dan ook, anders trek ik met de leidsels haar manen door de ogen.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:57

Ik vlecht de mijne puur voor de warmte! Hij herft wrl.dikke volle manen maar ze worden niet lang. De twee tweejarige daarin tegen heeft ze erg lang,en kunnen niet los ivm warmte ,en ivm dat.hij anders manen.eet.ipv hooi/gras

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:51

Hier een foto van 1 van mijn merries
Haar vlechten zijn ruim 1.20m lang , dus 'rol' ze op zeg maar , om ze te beschermen tegen hongere veulentjes , haha

Ik denk dat ik ze eens per 4-6 weken overnieuw doe


Met afspenen gaan de manen weer los en dan lekker los de winter in en door

Afbeelding

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 06:22

Hier ook peerd in de vlecht. Kunnen niet los want dan gaat ie met grazen op zn manen staan of eet ze erbij op. Geen beschadiging door het vlechten. Om de paar weken vlechten we opnieuw

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 13:05

Ik zou wat dat betreft haar maantop moeten invlechten want die schuurt over de grond en dat is lelijk, maar als ik het invlecht zijn die vliegen zo verschrikkelijk irri.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:06

Hier in de vlecht, maar het heeft tot zijn 4e jaar altijd los gehangen en dat ging prima, totdat zijn voorpluk zijn neus bereikte en mee naar binnen ging bij het eten. Toen alles maar gaan invlechten en inmiddels zijn de manen dus ook zo lang dat hij ze met grazen op eet of erop kan gaan staan.

In jouw geval zou ik de manen niet vlechten, anders heb je kans dat je straks een hele vlecht mist.
Wel kan je in de voorpluk 3 of 4 vlechtjes maken, dan heb je toch een soort van vliegenbescherming.
Wat vervelend dat je niet van de luizen afkomt, waarmee /hoe behandel je?

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 15:34

Hi Jorretje, ja dat is mijn grootste angst dat ze er een hele vlecht afschuurt. Haar maantop wordt niet langer dan haar lippen. Je kunt ook voelen dat de uiteinden van de maantop-haren hard zijn daar waar ze over de grond schuren.

De luizen behandel ik nu, ten einde raad, maar met butox poor on. Ervoor butox om mee te wassen dus de vloeistof die je moet verdunnen. Het helpt allemaal te kort. Ik zag vandaag de shet alweer bijten en stampen. De verpakking zegt 10 weken. mwah. De dierenarts zei al dat ik het iedere 3 wkn moet herhalen. Maar als ze na een week alweer jeuk hebben...

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:51

Hier geen tinker, maar een barock pinto, en ik heb de maanden eigenlijk ook altijd gevlochten. Ze schuurt niet zo af en toe wat in de stal met de vlechten langs de stalopening wanneer ze hooi pakt (ze hebben zegmaar zo'n 'opening' waar ze het hoofd doorheen kunnen doen om het eten buiten de stal te pakken). Dus nu vlecht ik ze 2 keer per week ongeveer, wanneer het er niet meer uit ziet en alles uit elkaar gaat vlecht ik ze opnieuw in.

Straks in het buiten seizoen zitten ze er vaak een week of 2 á 3 in.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:49

Mijn paard heeft alleen een staart in haar voorpluk, verder hangen haar manen gewoon los.
Reden van de staart/vlecht in haar voorpluk is dat ze anders niet genoeg ziet en erg schichtig word.

Alleen met rijden maak ik vlechten. Meestal 3 of 4 dikke vlechten zodat ik geen ruzie met haar manen heb.

April is nogal gek op haar schuurborstel. En als ik vlechten in haar manen zou laten zitten, dan sloopt ze haar manen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 14:04

In de wei vlecht ik de voorpluk niet in, maar tijdens het rijden wel. Dat doe ik ook om haar te laten relativeren dat een jogger gewoon een mens is en niet een schimmig monster van achter haar maantop.

Aan de andere kant heb ik ook wel het idee dat ze met haar maantop los, minder indrukken binnenkrijgt.

Maar goed alleen als ze langzaam stapt hangt het voor haar ogen. Zodra ze fanatieker stapt of draaft of galoppeert, hangt het niet meer voor haar ogen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:57

Hier vlechten omdat ze anders met grazen/eten van de grond de manen mee eten. Plus dat anders de boel zo in de knoop raakt.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:04

Hier altijd hengstenvlecht. Anders staat ze er op of eet ze ze op. Normaal vlecht ik het iedere 3 weken opnieuw.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:12

Ik vlecht ook in omdat ik anders schade zie ontstaan doordat mijn merrie met haar nek onder een balk door moet om bij het hooi te komen.

Ze schuurt dan niet opzettelijk, maar omdat er wrijving ontstaat als ze aan het eten is zijn haar manen dan op één punt aan het afslijten, namelijk het punt waar haar nek met de balk in aanraking komt, terwijl de rest doorgroeit (dat ziet er ook heel raar uit, net alsof er op één plek een hap van haar manen is genomen). Als ik haar manen invlecht is dit niet zo.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:17

Ygritte schreef:
Ik vlecht ook in omdat ik anders schade zie ontstaan doordat mijn merrie met haar nek onder een balk door moet om bij het hooi te komen.

Ze schuurt dan niet opzettelijk, maar omdat er wrijving ontstaat als ze aan het eten is zijn haar manen dan op één punt aan het afslijten, namelijk het punt waar haar nek met de balk in aanraking komt, terwijl de rest doorgroeit (dat ziet er ook heel raar uit, net alsof er op één plek een hap van haar manen is genomen). Als ik haar manen invlecht is dit niet zo.

Totaal niet stom bedoeld maar is dit wel prettig eten voor je merrie? Als ze met haar nek tegen een balk aankomt? :)

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:24

Eight schreef:
Ygritte schreef:
Ik vlecht ook in omdat ik anders schade zie ontstaan doordat mijn merrie met haar nek onder een balk door moet om bij het hooi te komen.

Ze schuurt dan niet opzettelijk, maar omdat er wrijving ontstaat als ze aan het eten is zijn haar manen dan op één punt aan het afslijten, namelijk het punt waar haar nek met de balk in aanraking komt, terwijl de rest doorgroeit (dat ziet er ook heel raar uit, net alsof er op één plek een hap van haar manen is genomen). Als ik haar manen invlecht is dit niet zo.

Totaal niet stom bedoeld maar is dit wel prettig eten voor je merrie? Als ze met haar nek tegen een balk aankomt? :)


Inmiddels eet ze ook meer op andere voerplekken dan bij de balk (en staat ze de hele dag op de weide) maar als jonger paard stond ze 's winters in opfokstallen die oud koeienstallen waren, zoals deze maar dan met een iets hogere balk: http://www.roeldijkstra.nl/img/foto/holland29.jpg

Ze leek er geen last van te hebben, enkel de manen leden hier dus onder.