Staart schoonhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Staart schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 08:34

Sinds Juli dit jaar ben ik samen met mijn gezin de trotse eigenaresse van een Tinker.
Na jaar en dag alleen maar KWPN-ers gehad te hebben en mee gewerkt te hebben is het toch een hele omslag naar een tinker met overal waar je maar kijkt heel veel haar!

Vanwege mijt heb ik haar mooie sokken al afgeschoren om zo beter te kunnen behandelen.
Haar lange manen worden netjes in vlechten gedaan maar nu haar staart....

Deze enorme dikke bos zit elke dag opnieuw weer vol met mest. En doordat ik haar staart zo mooi vol wil houden wil ik hem eigenlijk niet uitdunnen, maar wat kan ik er wel mee doen om er voor te zorgen dat de mest zo min mogelijk in haar staart blijft hangen?


Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 09:54

Caily schreef:
Hoe bedoel je mest in de staart? Ik heb al jarrnlang Tinkers en eigenlijk ken ik dat probleem niet? Of bedoel je van die klontjes aan de binnenkant? Dat is een gevolg van geen goede mest, gevolg van niet passend voer. Met passend voer en gezonde paarden heb ik geen last hiervan. Als ik het wel zie is voor mij een eenvoudige manier om te achterhalen dat er iets niet goed is.


Inderdaad klontjes die in de staart blijven hangen.
Haar mest ziet er op het oog normaal uit. Qua voeding krijgt ze voldoende hooi en sinds 2 weken vitamine brok. Voorheen kreeg ze alleen hooi. Bij de vorige eigenaren en de eerste paar maanden bij ons ook, echter merkte ik wel dat ze "iets" miste. Op advies van de dierenarts dus de vitamine brok gaan voeren.


Love_Mirra schreef:
Toen de staart van mijn haf te zwaar werd, kon ze hem ook niet goed optillen en ook altijd mest/plas erin. Daarom heb ik aan de achterkant van de staart een paar lokken af geknipt. Niets van te zien en nu ook geen meststaart meer


Toen ze ongeveer een maand bij ons was heb ik ook plukken staart weggeknipt, vooral omdat deze gewoon niet schoon te wassen waren. Zou het zonde vinden nog meer te moeten wegknippen.

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 10:16

Jane2 schreef:
Ik heb op dit moment de staart van Storm in 3 grote vlechten. Hij is gek op eikels maar zijn darmen niet zo hahaaa. En dat zie je ook terug aan zijn staart. Zijn staart is ook erg dik. Hij tilt zijn staart wel op maar die is zo zwaar dat hij er toch tegen aan poept. Normaal is het goed te doen, maar nu met de eikels is het weer een ramp. Ook al hebben we de wei afgezet zodat hij er bijna niet aan kan, toch liggen er nog wat eikels in de wei waar ze lopen. Zijn staart in de vlecht helpt echt heel goed.


Ah super idee inderdaad, morgen de staart maar weer eens goed wassen en in vlechten doen.

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 10:19

Jane2 schreef:
VLechten helpt bij ons erg goed. Dan kan hij zijn staart makkelijker optillen en poept hij niet gelijk tegen de vlechten aan.


Ga ik morgen gelijk proberen, zou het echt zonde vinden om haar staart uit te moeten dunnen, maar met teveel wassen en uitkammen gebeurt dat automatisch ook.

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Re: Staart schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 12:14

Mest onderzoek is gedaan toen ze er net was en meteen ook ontwormt.

Sokken afscheren was helaas wel nodig doordat ze veel wondjes had. Door de mijt beet ze zelf alles helemaal kapot en doordat ze hele volle sokken had werd het eronder niet nat tijdens de eerste 2 behandelingen. Daarna de sokken afgeschoren en behandeld en toen pas werd ze rustiger qua stampen en bijten.


Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 12:37

Koper schreef:
Als je de benen ook al moet scheren en behandelen lijkt me toch dat de weerstand van je paard niet helemaal op peil is. Weerstand wordt in de darmen gemaakt. Heb je wel eens mest laten onderzoeken?

Mijn merrie (shet) heeft ook een staart die aan de zware kant is. Ze is een zweetvos en dan ziet mest er in er gewoon slordig uit. Laatst had ze een dag wat dunnere mest en meteen de staart weer vies. Ik heb 'm maar gewassen, een andere oplossing heb ik nog niet gevonden. Als ik het invlecht wordt het net zo vies (er komt dan mest tegen de onderkant van de staart) en uitdunnen helpt wel wat maar was toch niet echt een succes. Met goed voer en goede weerstand kom ik het verste met haar. En als hij dus echt vies is gaat hij in het sop.


Caily schreef:
Hier dus al jarenlang Tinkers, verschillende soorten en maten, maar goed rantsoen en geen van allen last van vieze staarten. Gras nu hier te nat en te arm om goed te eten.


Mestonderzoek voor wormen is gedaan. Kunnen er nog andere dingen onderzocht worden via de mest? Ik had zelf bij dierenarts gevraagd om bloedonderzoek, maar dierenarts adviseerde eerst vitaminebrok te gaan geven en daarom krijgt ze nu ook sinds 2 weken vitamine brok gevoerd naast het hooi.

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Re: Staart schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 13:01

Ze staat op een pensionstalling, wisselen van hooi is niet mogelijk, wel staan er meerdere paarden die slechts een handje bok krijgen bij het voeren en verder niks bijgevoerd krijgen. Kwalitatief is het goed hooi wellicht te goed voor onze Nula.

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Re: Staart schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 05:18

Anti klit gaat inderdaad ook heel hard, ga vandaag haar staart maar eens goed onderhanden nemen en dan kijken op hoeveel vlechten we uit gaan komen :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lonneke, Bertje16, Isa_Sofie en 59 bezoekers