Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:03

Wassen met betadine en dan uitkammen. Niet te snel na de behandeling met Eprinex gaan wassen natuurlijk :D
Als ik 12,5 ml in de kootholte giet wrijf ik het nog wel even in. Wel handschoenen aandoen dan, anders krijg je het spul zelf in je bloedbaan ;(

Voor hele erge rasp heeft mijn merrie wel eens een keer een week in een verband met hydrocortiderm gestaan. Hielp toen prima.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:38

Ja daar had mijn da het ook over voor zowel mijt als mok.
Maar dat was echt alleen als allerlaatste redmiddel .

Dan moesten de benen volledig ingebandageerd , geen pretje.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:15

Gisteravond de eprinex in de sokken gesmeerd. Een flinke streep in de kootholte en de rest verdeeld in de sokken. 12,5 ml is dan nog best veel.
Ben heel benieuwd

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:25

hoop dat het goed werk. tot nu toe met groene leem maar kom er zo heel moeilijk bij met al die sokken

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:38

Even een vraagje, het paard van een kennis van mij heeft een huidprobleem (paard is 21 jaar), het paard heeft grote kale plekken op zijn billen, er groeit ook absoluut geen haar op.
Veearts is geweest, en was volgens hem geen schimmel of beestje, en adviseerde met betadineshampoo te wassen, maar dit helpt dus niet.
Heeft een van jullie enig idee?

Afbeelding

Afbeelding

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:58

Oh dat ziet er niet goed uit, zou in ieder geval levertraanzalf op de kale plekke smeren, dat stimuleert de haargroei, heeft de DA een afkrabsel genomen of heeft ie dit gewoon zo geconstateerd?

Heb je recent van voer gewisseld, hoe zit het met de verharing an sich, die van mij laat alle haren los en krijgt dan ook kale plekken, maar dat ziet er anders uit.

Sowieso ben ik een voorstander van dingen van binnenuit aanpakken, dus die probiotica geven zoals ik al eerder gepost heb, kan geen kwaad (wel maar 1 capsule per dag geven trouwens).

Mirjam79

Berichten: 1697
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:49

écht geen schimmel? Of rainrot?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:04

Is het paard ontwormd ?

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:07

Ik het erg kort door de bocht van de arts.

allergie kan ook nog

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:31

Ja ik vind idd. Dat een arts dan wel verder moet kijken ...
Lekker makkelijk zo .

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:56

Dank voor de reacties, zoals ik al zei is het het paard van een kennis, en ze lopen dag en nacht buiten met loopstal, van voerwisseling is volgens mij geen sprake, hij wordt ook regelmatig ontwormd. Het is hier Wallonie en dierenartsen werken beduidend anders dan in NL. Hij had wel wat rainrot op zijn rug, maar daar kwam wel nieuw haar door, hier zie ik absoluut geen nieuw haar... ik ga in ieder geval de levertraanzalf adviseren!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:38

Maar heeft de DA nou een afkrabsel genomen of heeft ie het gewoon met het blote oog geconstateerd? Want het is leuk dat hij zegt dat geen schurft o.i.d. is, maar je moet dan wel weten wat het wél is...
Ze heeft dus verder geen korsten o.i.d.?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:52

Ik heb er hier wel die erg op jong of eiwitrijk gras reageren en dan ook kaal worden .

Maar een afkrapseltje is idd. Wel handig .

En je hoeft je niet te verontschuldigen o.i.d. hoor ;) ben gewoon verbaasd dat er 1 ding word uitgesloten en ga zelf maar googelen :+

Mloulou

Berichten: 271
Geregistreerd: 10-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:17

Hoi allemaal! Een vraagje: zijn er verschillende vormen van mok, zoals natte en droge? Mijn verzorghaflinger heeft veel korstjes in het behang van haar achterbenen maar lijkt verder nergens last van te hebben. Ze stampt niet, zit er niet aan... Ik kan door de vele haren niet zien of er ook wondjes zitten maar het is er eigenlijk altijd droog.

Nonnie89Jarig

Berichten: 253
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:23

Hallo allemaal,

Mijn tinker heeft waarschijnlijk mijt. Ik wil daarvoor de DA laten komen.
Maar mijn vraag is eigenlijk of jullie dan ook de hele stal schoonmaken. Zoals stro eruit, en dan de hele stal schoonmaken met 1 of ander middeltje voor de mijt.
Of is dat wel heel overdreven...

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:27

Als ik ze op stro staan zou ik het wel doen. Inderdaad behandelen met een chemisch goedje,

Nonnie89Jarig

Berichten: 253
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:39

weet je dan ook misschien wat voor een middeltje ik daarvoor kan gebruiken?

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:48

Ik denk dat chloor verdunt met water wel voldoet of anders detol?

_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:15

Er word ook wel geroepen dat wassen met vlooienshampoo ook effectief is. Nu had ik het plan om morgen even een fles vlooienshampoo te halen , maar kwam thuis een vlooien en tekenspray tegen in de kast. Is voor bestrijding op hond en kat en de werkzame stof is Spiritus Saponatus 8%. Mijn idee was om de sokken eerst te wassen met betadineshampoo, aangezien het op een schone vacht aangebracht moet worden. Daarna de boel goed in te sprayen volgens gebruiksaanwijzing.
Iemand enig idee of Spiritus Saponatus 8% ook voor paarden effectief is?

jeaninedow

Berichten: 284
Geregistreerd: 22-11-12
Woonplaats: Utrecht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:27

De stal moet je ook met anti-mijten middel doen (Sebacil) !

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:02

Inmiddels al even de pour on gebruikt, 12,5 ml per been. Korstjes kwamen los. Gister sokken uitgekamd en veel witte plakkerige korstjes verwijderd, 1 klein wondje gezien.
Vandaag gekeken en vind ik 2 nieuwe wondjes. Benen zien er wel rustiger uit. Het kan toch geen mijt meer zijn zou je denken.
Wat krijgt ze te eten; vogeltjesland hooi, 1-2 uur gras, handje subli dieetmix voor vitamine e, selenium en magnesium.
Zou een reinigingskuur wat zijn?

Mirjam79

Berichten: 1697
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:26

Ik ben tot nu toe zeer tevreden. Ik ben eind maart begonnen met haar sto box leeg te halen, helemaal schoon te maken incl. wanden van de box, Marije haar benen geschoren en voor de eerste keer gewassen met Sebacil. Na 10 dagen weer en afgelopen zondag na 21 dagen weer. Tot nu toe nog geen stampvoeten gehoord en ook geen problemen meer met scheren van de benen. Dan had ze voorheen zóveel jeuk! En ook het geven van een voetje is nu weer prima. Voorheen kon ze dat been wel bij je uit je handen weg trekken, omdat het zo jeukte. Nu helemaal niks meer. Ook de plooien in de kootholtes zij zo goed als weg. Nu maar hopen dat het zo blijft!
Hoefsmid maar weer bellen, ik durf het nu wel weer aan om er een ijzer onder te laten zetten. Ik ben er nu niet meer bang voor dat deze er binnen 2 weken weer onderweg geslagen wordt :D

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:09

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het gebruik van cydectin pour on in de sokken van een tinker tegen mijt, samen gaat met een ontwormingskuur? Kun je op deze manier overdoseren? Ik heb gezocht op bokt, maar kan nog geen passend antwoord vinden helaas. Alvast dank!

Nonnie89Jarig

Berichten: 253
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 12:59

Even een vraag.

De dierenarts is woensdag geweest, en heeft mijn paardje een injectie gegeven voor mijt. Nu zag ik vandaag dat hij weer kapotte plekjes had in zijn kootholte.
Kan dat kloppen? Hoort dat erbij?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:06

kan kloppen , de injectie werkt regelmatig niet ...
dus tijd om verder te kijken ;)