Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:58

Werkt die groene leem een beetje? Ik heb namelijk nog een tube staan. Wij gebruiken dit altijd voor de paarden met wonden en ik zelf voor mijn gezicht. :)

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:04

Ja werkt als een trein, is ook het enige wat werkt bij mijn paard (i.c.m. probiotica), is ook echt overal goed voor, zelfs open wonden. Zou wel bij die tinker de sokken wat korter knippen, dan kun je het wat beter op de plekken krijgen waar het nodig is, ipv dat het alleen maar in de haren blijft hangen.

De probiotica die ik voor spontane mok gebruik is die van orthica:
http://www.orthica.nl/assortiment/probi ... r-original

Verder krijgt die van mij een mix van geweekte bietenpulp, zemelen, zeewier, knoflook en fenegriek. Is een soort natuurlijke probiotica en dat werkt fijn als onderhoud :j.

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:28

ga dit topic even volgen. ben nu met neocidol bezig voor mijn nieuwe tinker.

en heb een zalf gekocht tegen mok sensipharm mokzalf.

over een week weer neocidol voor drie dagen te doen. nu wil ik met betadine wassen om de viezigheid uit de sokken te weken. zoals korsten, modder etc te verwijderen daarna de zalf er maar op smeren.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:36

Oei, hoe kom je daar aan? Zou erg voorzichtig zijn met dat soort spul, het is nogal agressief en kan het nog wel eens veel erger maken dan het was (net als sebacil).

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:21

Welke bedoel je neocidol. Heb ik voor mijn andere paard werkt bij haar supergoed. Hierna nog een keer herhalen en dan is het bij deze niet meer nodig hoop ik. De zalf geen ervaring mee. Moet eerst die korsten en viezigheid weg krijgen. Ik hoop dat met betadine voor elkaar te krijgen. ZE heeft er behoorlijk last van. Heb haar zo gekocht en wil niet scheren. Ik verwacht het hiermee de eerste tijd heel veel tijd ervoor nodig te hebben omdat ze niet gewend is dat haar sokken gedaan worden. Dus wil er onder uit komen en draaien en voetje weg te trekken.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:23

Ik had het ook niet over scheren, maar zou wel de sokken echt even wegknippen, dat maakt het makkelijk te behandelen. Verder zou ik je willen aanraden om juist niet te veel te wassen en zeker niet met betadine e.d. echt hooguit 2x per week, anders raakt de huid alleen maar meer geïrriteerd. Daarom is die leem zo fijn, die kalmeert de huid, zodat die zich kan gaan herstellen.

Ik bedoelde inderdaad dat neocidol, de werkzame stof wordt ook gebruikt als insecticide, net als sebacil, dat helpt meestal alleen maar bij een spontane uitbraak van externe mok. Kan het ook veel erger maken (heb ik zelf wel eens meegemaakt). Weet je iets over de omstandigheden hoe ze stond voordat je haar kocht? Zou het in ieder geval ondersteunen met die probiotica die ik opnoemde, daar bereik je heel snel al resultaat mee :j.

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:36

hoe kom ik daar aan?

Ik wil nu eerst de sokken schoon krijgen van de rommel volgens mij maak het dat het alleen maar erger komt geen lucht bij.

ze stond in een paddock of op de wei. mooie plek niks mis mee, het vorige baasje had de tijd niet om het te onderhouden daarom is ze ook verkocht. Ze heeft zeg maar ongeveer ander half jaar geen verzorging gehad qua sokken.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:54

Wat zit er allemaal voor rommel in de sokken dan (klinkt als meer dan alleen modder)? Zou dan in eerste instantie echt alleen de benen wassen met water om de prut eruit te krijgen, daarna 1 keertje met betadine en het dan in de leem zetten, dan verder het minimaal een paar dagen met rust laten. Met benen te vaak wassen maak je het meestal erger.
En zou dus toch de sokken kort knippen, dan kun je het veel beter behandelen, dat haar zit echt in de weg bij het behandelen van mok :j.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:05

Moet even iets rechtzetten. Ik schreef dat ik, Pour On, de halve dosering gebruik ten opzichte van koeien maar ik gebruik hetzelfde, 1 ml voor 10kg.

@dorientjuh kwastje kan maar waarom niet een injectie spuit van 10ml. Haren van de sokken aan de kant en druppelen op de huid op meerdere plekken. Net als een pipetje maar een hogere dosering

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:46

Helaas heb ik dat leem niet heb een zwart goedje. Naam had ik hier boven al neer gezet. Had dernet al een kant wat korter geknipt en zag een enorme vochtige plek waar allemaal rommel in de sokken zat. Zaterdag was ik mijn paard dus met betadine en maak ik het droog. Daarna zalven. Daarna was ik het niet meer. Morgen probeer ik de voeten weer te kunnen behandelen waar de ergste plekken zijn en de rommel van de huid af te krijgen. Helaas vertrouw ze het niet helemaal en doet het ook zeer. Vind de ene mokplek vrij nat. Ik hoop dat dat spul werk en dan na een weekje ongeveer weer te wassen met betadine om de zwarte zalf resten weg te halen en te kunnen zien of dat werkt.
wil het zo rustig mogelijk behandelen want ze is echt bang en dat vind ik zo zielig.

overmorgen eert met een shamoo wassen die help tegen jeuk want die losse haren en schilfers gen jaar zon jeuk dat heel haar staart er aan gaat.
daarna betadine op de sokken. En daarna stinkzalf erop.

hoop o een wonder en dat het na een week een stuk minder is.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:14

Loopt het met een injectiespuitje niet veel langs? Kan het wel proberen, ik heb nog een spuitje liggen van 5 ml. :)

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:53

Die van mij heeft toch maar weer een inenting met dectomax gehad. Ik moet zeggen dat de plekjes weer een stuk rustiger ogen. :) Ben wel ook flink aan het smeren met sudocreme en dat lijkt het hem ook te doen

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:58

Net mijn andere pony gewassen de schat last van jeuk en de losse haren. Met betadine gewassen straks een week zalven. En dan kijken hoe het gaat.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:47

Overleg met de DA gehad over het gebruik van Pour On:

'Ik heb geen dosering kunnen vinden voor ivermectine pour on bij paarden. Verder heb ik wat geïnformeerd bij bevriende collega’s, maar zij raadden het gebruik ook af. De veiligheid is niet gegarandeerd en het kan erge huidwonden veroorzaken.'

Voor mij toch maar geen Pour On dan.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:49

Herken absoluut niet wat jou DA hier zegt. Nooit iets gehoord over wonden. Weet alleen dat iemand het een keer gebruikt heeft over de rug en er daarbij kale plekken ontstonden.
Ik gebruik het al jaren, bij 3 verschillende Tinkers, spul is vriendelijker voor de huid dan Sebacil.

Er is natuurlijk geen officiële dosering voor paarden, blijft een koeienmiddel. Heb het via een DA die zowel met paarden als met koeien en andere boerderijdieren werkt.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:52

Als je even terugzoekt op Eprinex zie je dat ik het er 10 jaar geleden al over heb in mijn berichten.

Dit is een verhaal van mijn DA uit de Battie van 2006:

Stampen met de benen bij de Tinker wordt vaak veroorzaakt door jeuk aan de huid. Jeuk is een uiting van huidproblemen bij het paard. Huidproblemen kunnen veroorzaakt worden door virussen, bacteriën, schimmels, parasieten en overige oorzaken, waaronder allergie.
Bij jeuk aan de benen zoals bij boven beschreven Tinker staat de schurftmijt bovenaan mijn rijtje met mogelijke oorzaken. Bij een eerste bezoek maak ik altijd even een afkrabsel van de huid om schurftmijt indien aanwezig aan te tonen, dit bekijk ik op de praktijk onder de microscoop.
Om de schurftmijt te bestrijden was er voorheen een goed werkzame vloeistof voorhanden genaamd Sebacil. Dit middel is op dit moment in Nederland uit de handel genomen in verband met registratie problemen, er is sprake van een mogelijke terugkeer op de markt, maar dat is nu nog even afwachten.
De stof ivermectine, die je ook kunt vinden in ontwormingspasta’s zoals bijvoorbeeld Eqvalan,werkt goed tegen de schurftmijt. Echter als je het via de mond toedient zoals bij ontwormen dan is de werking tegen schurft in de huid vaak onvoldoende. Zelf geef ik er de voorkeur aan om ivermectine op de huid aan te brengen in de vorm van de merknaam Eprinex, dit is een vloeibaar middel wat voor melkgevend rundvee is ontwikkeld. Dit middel dringt door de huid heen en wordt in de bloedbaan opgenomen, waardoor het een groter gebied bereikt dan alleen de behandelde plek. Je brengt het met een stevige penseel met stugge haartjes tussen de opzij geschoven haren van het behang aan op de huid van de benen. De behandeling moet na drie weken nogmaals herhaald worden. Gezien de omvang van het behang van de meeste Tinkers is het wel een arbeidsintensief klusje. Eprinex is via de dierenarts te verkrijgen. Je kunt hem of haar vragen een potje voor 1000 kg paard te laten uitschenken, waarmee je Tinker zeker twee maal te behandelen is.
Een injectie direct in het bloed laten geven met ivermectine raad ik af, ivermectine zelf is erg veilig, maar de olieachtige vloeistof waarin het is opgelost wordt door paarden slecht verdragen, waardoor er kans is op een fatale shock.
Ondertussen staat de merrie weer rustig te grazen in de wei. Ze is nu tweemaal behandeld met Eprinex en in het eindcontrole afkrabsel waren er geen mijten meer te bekennen.

Geloof dat Sebacil inmiddels weer in de handel is. Ik behandel door gewoon in de kootholtes te gieten, dit omdat m'n rug dat lange krom staan bij het aanstippen niet trekt.....

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:14

Is er iemand die voor mij eprinex pour on oid kan bestellen?
Helaas weer open plekken en schilfers, nu bij beide tinkers

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:47

Hier ook geen ervaring met wonden en zelfs de eerste keer bij alle pony's over de rug verdeelt.
Maar als je idd bang bent om het te gebruiken dan niet doen.
Wij zijn er iig heel blij mee en het werkt bij ons ze dieren heel goed.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:48

Ik heb het inmiddels kunnen bestellen en ontvang het morgen.
Daarna buigen over rasp. Dikke klonten in knieholte

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:58

Myrddin schreef:
Hier ook geen ervaring met wonden en zelfs de eerste keer bij alle pony's over de rug verdeelt.
Maar als je idd bang bent om het te gebruiken dan niet doen.
Wij zijn er iig heel blij mee en het werkt bij ons ze dieren heel goed.

Hier helaas wel kale plekken op het paard van een ander :'(
Ik heb 2 weken geleden mijn tinker en de Fries die erbij staat behandeld met pour on over de rug. Gisteren zagen we tijdens het borstelen dat de fries een kale op de rug had, mijn tinker heeft er geen last van. Ik hoop dat het haar terugkomt en niet wit wordt... Baal zo dat een paard van een ander het heeft door mij.
Pas er dus wel mee op!

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:19

ja zou dat risico niet willen. van alles gekocht nu ook dat groene leem. vandaag eens proberen

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:48

Waarom heb je het dan ook over de rug gegoten? Staat hier nergens, iedereen raadt altijd aan het op de benen te doen.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:44

Ik ga het morgen op de benen doen. Moet je het nog inwrijven of is druppelen op de huid voldoende?

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:46

Wij deden het met platte verfkwast. De een pakt het been en trekt op verschillende plekken de haren uit elkaar, de ander tamponneert met de kwast het spul op de huid. Ging hier als een trein.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:01

Ik ga het samen met mijn moeder doen morgen. Nog even een goede kwast halen.
Vandaag gewassen. Heel veel schilfers en wat kleine wondjes. Hopelijk gaat het genezen.
Al die schilfers, doen jullie daar wat aan of wil ik iets wat niet kan?