Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:32

Mijn Tinker heeft helaas toen het weer eventjes iets warmer was (lijkt ermee te maken te hebben?) twee fijne plekken van mijt op haar benen gekregen. Op beide voorbenen, ongeveer ter hoogte van de zwilwratten. Nu heb ik naar aanleiding van dit topic vlooienshampoo voor honden aangeschaft, en hiermee wil ik haar gaan wassen als de temperatuur weer wat oploopt. Nu vroeg ik mij af: is het voldoende om alleen de benen te wassen, of moet echt het hele lichaam?


dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:19

Oke, fijn om te weten. :) Ik zie overigens niet dat mijn paard er jeuk aan heeft.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:47

Ik heb afgelopen vrijdag mijn Tinker gewassen tegen de (vermoedelijke) mijt die ze heeft aan haar voorbenen. Ik heb al haar benen gewassen; eerst met babyshampoo en daarna met antivlooienshampoo voor honden. Een dag later leek ze nauwelijks meer jeuk te hebben, maar nu lijkt de jeuk week in alle hevigheid terug te zijn. Op de antivlooienshampoo staat dat je een honden pas na twee weken weer opnieuw mag behandelen met deze shampoo.

Denken jullie dat het verstandig is dat ik morgen haar benen opnieuw was met antivlooienshampoo? Of kan ik beter wachten totdat er twee weken voorbij zijn? En dat ze nu weer veel jeuk heeft, wil dat zeggen dat de antivlooienshampoo niet of onvoldoende heeft gewerkt of duurt het een paar dagen voordat je resultaat ziet? Gisteren had ze dus weer flinke jeuk, dus dat is 4 dagen na het wassen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:38

Bedankt! Dan ga ik denk morgen maar weer wassen en dan hopen dat de jeuk voorbij is. :)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:46

Mijn paard heeft het, voor zover ik het heb kunnen ontdekken, alleen ter hoogte van de sporen aan beide voorbenen, maar dan in de buurt van de sporen, dus niet echt er tegenaan. Wat ik mij af vraag: heb je, toen je je paard in een emmer met sebacil liet staan, dan niet de plekken kunnen doen naast de spoor? Want dat lijkt me te hoog zitten voor een emmer.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:08

Ik heb mijn paard nu dus twee keer behandeld met antivlooienshampoo voor honden, er zat ongeveer een week tussen de twee behandelingen. Mijn paard is sindsdien jeukvrij. :) Ik vind vlooienshampoo heel wat goedkoper dan die pipetten, die pipetten zijn snel al rond de 40 euro, terwijl ik nu in totaal ongeveer 20 euro kwijt ben geweest (ik heb twee flessen vlooienshampoo gebruikt, eentje voor de eerste behandeling en eentje voor de tweede en ik heb van die laatste nu nog ongeveer een halve fles over).

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:37

Je kunt allicht eerst proberen om te wassen met vlooienshampoo voor honden (het wassen na 1 week herhalen).

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:44

Ik had gewoon een vlooienshampoo voor honden, niet een speciaal merk. Verder heb ik per keer wassen bijna 1 fles opgemaakt, en dan heb ik steeds 4 benen gewassen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:12

Behandelen jullie je paard meteen wanneer je weer de eerste korstjes ziet (bij mijt) of wachten jullie totdat ze er echt jeuk aan hebben?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:09

Hoe vaak per jaar moeten jullie je paarden behandelen tegen mijt? Bij die van mij is het weer nodig, ik denk dat ik haar vorig jaar drie keer heb behandeld (dmv wassen met antivlooienshampoo voor honden).

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:39

In mijn geval wordt dat lastig, aangezien mijn paard op een pensionstal staat.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:08

Nee, Frontline heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb mijn paard dus vorige week nog behandeld met antivlooienshampoo, maar ze heeft nog steeds een klein beetje jeuk. Ik weet niet zeker of het van de mijt is, aangezien ze nu krabt aan haar voorbeen ter hoogte van de kroonrand, terwijl de mijtplek wat hoger zit. Zou ook van het verharen kunnen komen. Maar het is wel iets om te onthouden.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:00

Hoe moet je die Shapley's MTG gebruiken? Paard heeft helaas nog steeds flinke jeuk aan rechtervoorbeen, en stampte gisteren ook ineens met een achterbeen terwijl ze normaal gesproken alleen last heeft van haar voorbenen..

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:45

En dat herhaalde je dan weer na een week?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:17

Reinigen jullie ook alle paardenspullen als jullie je paard hebben behandeld? Ik niet maar ik las dat net in een ander topic, en dat klinkt toch wel logisch. :o

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:15

Ik behandelde mijn Tinker dus tot nu toe tegen mijt met antivlooienshampoo voor honden. Dat lijkt nu niet meer te werken en mijn paard heeft ontzettend jeuk. Echt heel zielig. Ik heb mijn DA om advies gevraagd en dit zei ze:

"Beenschurft, oftewel mijten aan de benen van paarden komt veel voor bij tinkers, friezen en andere paarden met lang beenbehang. De behandeling bestaat uit het scheren van het behang (mijten houden van lang haar). Verder moeten de benen gewassen worden tot in de lies en in de oksels, waarbij het been tot op de huid nat gemaakt moet worden. Dit wassen kan met vloiienshampoo voor hond en kat. Een sterker werkzaam middel is phoxim (sarnacuran of byemite) of diazinon (neocidol). Hierbij maak je een verdunning aan met water, vervolgens maak je de benen met die verdunning en spoel je het niet uit. Paarden waarbij wassen onvoldoende werkzaam is, geven we aanvullend een injectie met een middel dat niet geregistreerd is voor consumptiepaarden (we sluiten dan deze paarden uit voor de slacht). Je kan neocidol of sarnacuran ophalen op de praktijk (10 ml op 10 liter water, ook de borstels hiermee behandelen)."

Ik las in een ander topic dat je moet wassen op dag 1, 8 en 22. Als dit echt zo nauw komt, dan begin ik zaterdag met wassen, anders vandaag. Ik ga in ieder geval vandaag de neocidol op halen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:29

Weet iemand of ik na het wassen met neocidol de benen mag afdrogen of kan ik dat beter niet doen?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:55

Gisteren heb ik Neocidol opgehaald bij de DA (klein potje, maar wel voldoende voor een paar keer voor een verassend lage prijs: €8,11). Ben gelijk door gegaan naar stal en ben eerst de sokken aan de voorbenen te lijf gegaan met de schaar. Helaas helaas. Ik wilde eigenlijk alle sokken eraf halen, maar na een uur knippen had ik dus alleen de voorbenen gedaan, was mijn schaar bot en mijn rug kapot. :')

Bovendien had ze eigenlijk geen last aan haar achterbenen, maar de kliniek vond het toch wel beter als ik de achterbenen ook zou behandelen. Het behandelen aan de voorbenen ging toch wel een stuk beter dan de achterbenen met sokken. Ik heb op advies van de kliniek elk been met een liter spul behandeld. Gedeeltelijk met een plantenspuit en gedeeltelijk met een spons. Verdunning Neocidol: 1 ml op 1 liter water. De kliniek heeft niet gezegd hoe vaak ik de behandeling moest herhalen, dus die vraag staat nu uit. Ik kreeg het advies de borstels ook te behandelen, dus die liggen nu in een sopje met antivlooienshampoo en mijn halster en touw liggen in de vriezer.

Ik heb helaas geen foto's kunnen maken.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:45

Ja ik had uit andere topics gehaald, behandelen op dag 1, dag 8 en dag 22. Maar weet dus niet of die laatste ook per se nodig is.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:34

Paard heeft nu ook jeuk op de buik.. Zucht. Dus die ook maar meenemen in mijn volgende wasbeurt. Advies van de DA was trouwens: wassen met Neocidol op dag 1, dan dag 8 / 9, en als het dan nog nodig is, weer 8 / 9 dagen later.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:41

Ik heb bij mijn paard ook de sokken eraf gehaald. Niet geschoren, maar kortgeknipt. (Wat een pokkewerk overigens, ik ben een dik half uur per been bezig geweest met knippen! -O- )

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:36

Ja erg zonde. Maar goed, het groeit wel weer aan. Maar ik hoop wel dat die Neocidol bij mijn paard wel werkt, anders heb ik ze er voor niks afgehaald.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:58

Mijn paardje lijkt af te zijn van de mijt, zondag voor de laatste (derde) keer wassen met Neocidol. :)

Hier een foto van haar met haar benen in de 'sportcoupe'.. ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ze weer zijn aangegroeid.

Afbeelding

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:32

Ik heb mijn Tinker dus drie keer gewassen met Neocidol (van de DA) en toen was de jeuk toch nog niet helemaal over. Toen na een week gewassen met antivlooienshampoo, maar helaas.. Nog steeds niet over. -O-

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:18

Ik zal mijn paard never nooit niet laten inspuiten met Dectomax, ik wil niet het risico lopen dat ze dood neer valt. Dus dat is geen optie voor mij. Ik zit nu ook wel met mijn handen in het haar. Toch maar eens pipetjes proberen denk ik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 104 bezoekers