Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:57

Ik meld mij hier met Panda.

Panda heeft last van chronische mok wat we totaal niet onder controle krijgen. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Het zit in haar kootholtes, bij haar knieën, op het pijpbeen en de kogel. Eigenlijk zit het overal, behalve aan de voorkant van haar been.

Nu ben ik een aantal weekjes niet zo actief met haar bezig geweest en had ik verwacht dat er wel opgelet zou worden, maar wat ik net aantrof schrok ik toch best wel van. Ze staat heel de dag te stampen, loopt niet lekker, heeft zwellingen in haar kootholtes en overal vind je kloven met puf en soms zelfs bloed. De mokvlokken hangen letterlijk in klonten aan haar sokken.

Heb overlegd met de eigenaar en er is besloten om haar weer te scheren omdat we het niet kunnen behandelen als er zoveel haren voor zitten. Ook kunnen we pas zien hoe erg haar benen eruit zien als alle haren weg zijn, nu is het namelijk gokken of er bijvoorbeeld een korst zit of dat het een hoop vlokken is.

Wat is er ondertussen geprobeerd:
- Cure-Mok pillen
- Sudo crème
- Groene leem
- Scheren

Om een illustratie te geven van hoe het er uit ziet
Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand de goude tip voor Panda?

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.


Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:21

Ze krijgt standaard paardenbrok. In de ochtend 0.3kg brok met 3 plakken hooi, in de middag 2 plakken hooi en daarna tegen de avond nog 0.3kg brok en 3 plakken hooi. In principe heeft ze dus onbeperkt hooi tot haar beschikking.
Dagelijks word ze gereden, gelongeerd, grondwerk of word er met haar gewandeld. De regel is minimaal een uur, vaak is het meer.
Verder staat ze op de stenen, is ze beslagen en heeft ze een schuilstal tot haar beschikking en kan ze ervoor kiezen om de paddock in te gaan. Ze gaat daar echter alleen in om de boel onder te plassen of te mesten :p Ze staat dag en nacht buiten.

Ik zal eens navragen of we die al hebben geprobeerd, anders kunnen we het altijd overwegen om die ook eens te gebruiken!

Is het bij het plekje voor plekje smeren niet een probleem dat je het niet direct op de huid smeert maar vaak in de haren?

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.

Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:29

Wat stom dat we niet aan mijten hebben gedacht.

Bedankt voor de gouden tip en ik ga hopelijk voor zorgen dat de dierenarts word gebeld om er naar te kijken. Maandag word ze sowieso geschoren, op de boerderij hebben we geloof ik nog sebacil liggen dus dat moet goed komen.

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.

Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:59

Het zijn kleine balen hooi die we op de boerderij hebben. 1 plak vult nog niet eens een hooinet.

Van de brokken afhalen ga ik overleggen.

10 dagen of vier weken tussenpozen?De DA zal het er ook wel bij zeggen denk ik.

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.

Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:03

Jullie zijn geweldig dames, bedankt!

Morgen krijg ik hopelijk respons terug van de eigenaren en dan zet ik hier de vooruitgang van Panda neer als er interesse naar is!

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.


Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:57

Het microscoop onderzoek van Panda. Heel goed valt het niet te zien, maar onder de microscoop kon je erg mooie pootjes van de mijten zien zitten.

Afbeelding

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.

Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:17

De pootjes zie je helaas niet goed op de foto. De twee vlekjes naast de grote streep (de haar) zijn de mijten.

De dierenarts had er meerdere gevonden.

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, Eline_S_S, henshem, Kirrietje, MyWishMax, Nancy01, ogidni, paardnmeisje, sandra1312, SUSANNEx, wiifke en 92 bezoekers